Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

wat is het merk van deze bochtwissel door saskia
Vandaag om 00:07:06
Houten 23 Augustus 2025 door Peter J K
29 July 2025, 23:22:40
Ik ben aan het opruimen. door nighttrain1
29 July 2025, 23:22:17
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
29 July 2025, 23:21:31
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door nighttrain1
29 July 2025, 23:13:57
mitropa rijtuig door Stefan88
29 July 2025, 23:11:35
US diorama in H0 door Wim Vink
29 July 2025, 23:04:15
Goederenloods Zandvoort door nighttrain1
29 July 2025, 22:56:17
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
29 July 2025, 22:50:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
29 July 2025, 22:41:34
Station Roodeschool door Torikoos
29 July 2025, 22:21:46
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door MOVisser
29 July 2025, 22:07:07
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
29 July 2025, 21:48:46
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
29 July 2025, 21:40:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
29 July 2025, 21:20:05
schok bij vertrek door Ronald Halma
29 July 2025, 20:14:18
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door AP3737
29 July 2025, 20:09:19
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door NL-modelspoor
29 July 2025, 19:49:56
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
29 July 2025, 19:47:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
29 July 2025, 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
29 July 2025, 19:17:42
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
29 July 2025, 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
29 July 2025, 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
29 July 2025, 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
29 July 2025, 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
29 July 2025, 17:45:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
29 July 2025, 16:15:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
29 July 2025, 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
29 July 2025, 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
29 July 2025, 15:45:56
  

Auteur Topic: Kato TGV (N) door de boog omhoog  (gelezen 4398 keer)

Marina

  • Gast
Kato TGV (N) door de boog omhoog
« Gepost op: 10 September 2007, 22:39:45 »
Hallo,

Ik ben van plan om een TGV (Kato 10914) in schaal N te kopen, alleen vraag ik mij af of deze mijn modelbaan aankan. Het is namelijk zo dat hier een boog met een straal van 20cm (ongeveer radius 1 van Fleischmann) inzit, die tegelijkertijd omhoog gaat met een hellingspercentage van 5%. Nu vroeg ik mij af of iemand van jullie misschien enig idee heeft of deze trein dit aan zou kunnen (op een normaal tempo). Bij voorbaat dank voor eventuele reacties!

Groeten, Marina.

P.S. Onderstaand een foto van de bewuste helling.


mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Kato TGV (N) door de boog omhoog
« Reactie #1 Gepost op: 10 September 2007, 22:50:53 »
Ik ben helaas bang van niet Marina,

Die thalys heeft een redelijk sterke motor en ook korte rijtuigen van nature zodat de wrijving in die bocht (boog kan je het niet meer noemen  ;D) minimaal blijft.   Maar vooral die 5% is wel erg veel.

We hebben laatst een Thalys door de spiraal van Jeroni gejaagd (Boppart in N) en die is wel krapper maar minder stijl... dat lukte overigens prima zover ik me kan herinneren.

Maar mocht het zo zijn dat niemand dit echt kan uitsluiten, kunnen we het eventueel wel regelen dat we het gewoon 1 op 1 gaan testen op je baan.

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 10 September 2007, 22:52:33 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9885
    • belse roestkraam
Re: Kato TGV (N) door de boog omhoog
« Reactie #2 Gepost op: 10 September 2007, 23:31:47 »
Ik weet niet hoe belangrijk realisme is, eventueel laat je de thalys gewoon met minder tussenrijtuigen rijden...

MRP_Peter

  • Gast
Re: Kato TGV (N) door de boog omhoog
« Reactie #3 Gepost op: 11 September 2007, 02:20:10 »
5% is inderdaad erg veel gevraagd van een TGV als ie moet ' klimmen ' in een bocht met een straal van circa 20 cm.
Deze TGV van Kato heeft overigens aandrijving op alle 4 de assen.
Je zou mogelijkerwijs ook te maken kunnen krijgen met ontsporingen als je de helling oprijdt.
Afgaand is meestal niet zo'n probleem.
Ik persoonlijk zou liever kiezen voor een bocht met grotere radius indien mogelijk.
Op mijn eigen baan die ik hier heb in Maleisie heb ik ook hellingen van 5%,ook in de bochten.
Dit gaat overigens prima omdat de radius hierbij groter is dan 1 meter.
Alle treinen (N-schaal overigens) die ik heb trekken er zonder moeite doorheen.
Ik heb ook nog een eerdere uitvoering van de oranje TGV van Kato,uitgebreid tot een set van 18 wagons en deze gaat er ook zonder moeite doorheen,zowel trekkend als duwend,evenals de 16 delige shinkansen treinen(Nozomi 500 en Nozomi 700).


Maar zoals Mark al suggereerde, het is een kwestie van uitproberen of het gaat,gaat dit,dan is het okee,zij het mijns inziens dat de TGV mogelijkerwijs wat sneller zal slijten vanwege de nogal grote wrijving die ontstaat bij een 'krappe' bocht en een stijgingspercentage van 5%.
Trekkende zal er minder kans op ontsporingen zijn,echter als je duwend de helling opgaat zou de kans hierop groter kunnen zijn.
In ieder geval succes met het uitproberen.

Met vriendelijke groet,

Peter.

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re: Kato TGV (N) door de boog omhoog
« Reactie #4 Gepost op: 11 September 2007, 17:53:41 »
We hebben laatst een Thalys door de spiraal van Jeroni gejaagd (Boppart in N) en die is wel krapper maar minder stijl... dat lukte overigens prima zover ik me kan herinneren.

Het lukte prima Mark, maar mijn spiraal is niet krapper dan R1...mijn krapste boog in die spiraal is meer dan R4 van Fleischmann.....en het stijginspercentage in de binnenste boog is niet meer dan 2,5%

Maar inderdaad is de beste optie gewoon om te proberen!

Gr Jeroen
« Laatst bewerkt op: 16 September 2007, 12:35:22 door Jeroni. Reden: taalfoutjeeee »

Marina

  • Gast
Re: Kato TGV (N) door de boog omhoog
« Reactie #5 Gepost op: 14 September 2007, 16:03:50 »
Hoi,

Bedankt voor de reacties. Als ik het goed begrijp dus een ernstig twijfelgeval, maar ik zal jullie uitleg zeker meenemen in mijn overwegingen. :)

Marina.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Kato TGV (N) door de boog omhoog
« Reactie #6 Gepost op: 27 September 2007, 22:51:16 »
Volgens mij red je zelfs 'twijfelgeval' niet eens. Er zijn twee zaken die je moet zien te vermijden bij een klimspiraal: al te krappe bogen en al te steile hellingen. Jij hebt ze allebei, in niet geringe mate.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

mmhajvth

  • fulltime busy
  • Offline Offline
  • Berichten: 3272
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
Re: Kato TGV (N) door de boog omhoog
« Reactie #7 Gepost op: 30 September 2007, 19:00:51 »
Wat je kan proberen Marina, is een IC stam maken van minstens 1.30 meter, en die door je bocht jagen... Als dat al niet lukt houd het zeker op.  :-|

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.