Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stub switches door Frank 123
Vandaag om 21:50:55
LS Models 2026 door Dennis1984
Vandaag om 21:49:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 21:41:19
Vraagje over servo aansturing door bask185
Vandaag om 21:41:05
Spoorwegmuseum in zwaar weer door spoorzeven
Vandaag om 21:38:09
Analoog overstap naar digitaal door maartenvdb
Vandaag om 21:29:53
Bouw van tijdperk 1 HSM en Staatsspoor rijtuigen door Rob Bennis
Vandaag om 21:24:24
Trainomatic Lokommander II voorlamp blijft branden door Hobojohn
Vandaag om 21:13:45
Speedbuild; "Switch'n Play" -> Minimalist Approach door Ronald Halma
Vandaag om 20:57:21
servo aansturing door bask185
Vandaag om 20:40:42
Lima IRM gaat niet lekker door de bocht door jan55
Vandaag om 20:31:01
Euronight 295 samenstelling door EN446
Vandaag om 20:29:30
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
Vandaag om 20:05:35
RailBOX Accessoire Decoder RB4400 door Etsmodelspoor.nl / Modelspoorbaanwinkel.nl
Vandaag om 19:47:25
NS-Kameel in Spoor-0 (en misschien in Spoor-1) door FritsT
Vandaag om 19:33:16
Traincontroller software gaat stoppen. door bask185
Vandaag om 19:31:48
US diorama in H0 door Eric B
Vandaag om 19:23:39
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 19:19:59
PB Models, ICR-rijtuigen door Jos B.
Vandaag om 19:16:57
Gezocht: Informatie/tekeningen/afbeeldingen NS seinstelsel 37 door j.ossebaar
Vandaag om 18:55:31
7 en 8 maart 2026 | Jubileumtentoonstelling MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 18:32:55
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 18:19:53
PT Trains 2026 door ES44C4
Vandaag om 18:13:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Sporlijn Úje
Vandaag om 17:47:25
NMJ 2026 door hansberekvam
Vandaag om 17:40:43
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Jelmer
Vandaag om 16:52:20
Marklin digital mobile station door NL-modelspoor
Vandaag om 15:38:50
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Jelmer
Vandaag om 15:25:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 15:05:32
Modelwensen 2026 door Hammondman
Vandaag om 14:57:17

Auteur Topic: Fleischmann decoder reageert niet goed op MRDirect  (gelezen 3533 keer)

Eenerspoor

• Offline Offline
  • D813 Groningen 1972-73 grijs verleden met karakter
    • MSC-Roden
Fleischmann decoder reageert niet goed op MRDirect
« Gepost op: 17 October 2014, 12:04:29 »
Beste mensen,

Dit gaat over een Flm BR 89-010, modelnummer 4020 met een decoder van Flm, type nummer niet bekend.
Deze lok rijdt goed indien aangestuurd door een TwinCenter, maar bij aansturing door een pc-booster combinatie met MRDirect reageert de lok niet op stopsignalen. Indien je de snelheid op 0 zet, rijdt de lok vaak toch door :o en stopt pas bij veranderen van rijrichting. ::)
Heeft iemand een idee, wat hiervan de oorzaak kan zijn? Decoder misschien niet in orde? :-\

Zowel de lok, het TwinCenter en MRDirect staan ingesteld op 28 rijstappen.

Bij uitlezen van de decoder zien we:
  • CV 8 = 155 (merk is dus Flm).
  • CV 7 = 73
Verdere instellingen:
  • CV 2= 3
  • CV 3 = 1
  • CV 4 = 1
  • CV 5 = 10
  • CV 6 = 39

Mvg,
Henk

H0 2-rail met  iTrain, Yamorc 7001, Digikeijs, Rosoft, LocoNet.

Fred Eikelboom

• Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Fleischmann decoder reageert niet goed op MRDirect
« Reactie #1 Gepost op: 17 October 2014, 15:02:36 »
Hoi,

Heb dit zelf ook twee maal meegemaakt bij een loc. Bleek dat uitschakelen van de analoog-herkenning in CV29 het probleem oploste.
Zou dus best kunnen dat dit hier ook het geval is.

mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

phdirk

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 17 October 2014, 17:06:11 »
Hallo Henk,

Kan het zijn dat de decoder nog met het FMZ-protocol wordt aangestuurd, of dat nog elementen van dat protocol worden meegestuurd. Dat gaat direct op het TwinCenter zeker goed, maar met een Booster gaat het dan fout. Ik heb dat ook gemerkt met de EDITs booster.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Eenerspoor

• Offline Offline
    • MSC-Roden
« Reactie #3 Gepost op: 17 October 2014, 18:45:38 »
@Fred: Dat zou ik eens kunnen proberen. Probleem is dan wel dat die MRDirect opstelling niet bij mij thuis is, maar op club.

@Dirk: Met het TC kies je toch ofwel voor FMZ of voor DCC? Of stuurt het TC ook FMZ signalen mee in DCC modus? Het is trouwens wel treffend dat de booster op club ook een Edits-booster is.

Ik denk dat de kortste klap is om de decoder maar te vervangen door eentje van een gerenommeerd merk. Die Flm decoder gaf ook al onregelmatigheden bij het ijken van de snelheid op mijn eigen baan. Zo waren er 3 stappen van 15 km/h ::) en nog een aantal meer met dubbele waarden.

Mvg,
Henk

Fred Eikelboom

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 17 October 2014, 18:53:25 »

Zo waren er 3 stappen van 15 km/h ::) en nog een aantal meer met dubbele waarden.
Henk

Tja, wanneer de decoder nukkig is, dan zou ik deze ook meteen vervangen door een goed exemplaar. Bespaart je een hoop test- en zoekwerk.
mvg, Fred

guest9985

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 17 October 2014, 21:03:15 »
Hoi,

MRdirect kent alleen maar MM en DCC, geen FMZ.

Een andere decoder lijkt mij ook het beste om te doen.

Martin.

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 18 October 2014, 09:05:39 »
Dat MRdirect alleen DCC en Motorola doet is geen probleem. Aangezien de starter ook spreekt van de loc op DCC aansturen op de TC. En iderdaad, als je een decoder met DCC aan stuurt worden er geen FMZ pakketten de baan op gestuurd. Dat zou erg raar zijn. De centrale weet immers niet welk type decoder hij aanstuurt.

Maar ik zou zoals Fred aan geeft analoog eens uit zetten. Eventueel zou je ook FMZ uit kunnen zetten als dit mogelijk is. Zou kunnen dat de decoder het asymmetrische Motorola signaal als analoog ziet.

Aan de andere kant, vervangen van de decoder is denk ik ook niet slecht. Zelf ook geen hoge pet op van die OEM decoders.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #7 Gepost op: 18 October 2014, 10:13:42 »
Dat MRdirect alleen DCC en Motorola doet is geen probleem. Aangezien de starter ook spreekt van de loc op DCC aansturen op de TC. En iderdaad, als je een decoder met DCC aan stuurt worden er geen FMZ pakketten de baan op gestuurd. Dat zou erg raar zijn. De centrale weet immers niet welk type decoder hij aanstuurt.

Nou ik denk dat de centrale heel erg goed weet welke decoder hij stuurt. Dat heeft de gebruiker namelijk zelf moeten opgeven bij het decoderadres van de loc.
Oftewel DCC28.

MRDirect doet niets met FMZ.

Verder als het een Multi-Protocol decoder is en deze ook FMZ ondersteund dan zit daar een condensator aan aangesloten op 2 witte draden, deze verwijderen de de 2 draden met elkaar verbinden, dan zijn  de meeste problemen met deze decoders verholpen.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Eenerspoor

• Offline Offline
    • MSC-Roden
« Reactie #8 Gepost op: 19 October 2014, 13:59:58 »
Deze lok is oorspronkelijk analoog en de vorige eigenaar heeft die digitaal gemaakt of laten maken. De decoder is dus geen OEM exemplaar.
Ook is er geen condensator en geen aansluitingen daarvoor, dus is het idd. ook geen Twin-decoder.

Maar op het motorschild zitten nog een spoeltje in serie met 1 van de koolborstels en een andere component (condensator?) parallel aan de koolborstels. Moeten/mogen die onderdelen niet weg? Zo ja, dan kan ik dat meteen doen bij het verwisselen van de decoder.

Er is trouwens weinig ruimte, de Flm decoder is vrij smal en past er mooi in. Maar een LoPi is daarvoor te breed.
Welk ander merk en type zou mogelijk wel passen?

Mvg,
Henk
« Laatst bewerkt op: 20 October 2014, 18:29:12 door Eenerspoor. Reden: tekst aangepast »

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 20 October 2014, 15:05:05 »
Als het een Fleischmann decoder is, ook al is hij er later in gezet, is het volgens mij gewoon OEM. Fleischmann heeft zelf volgens mij nooit decoders gemaakt. Decoder is dan vaak ook aardig spartaans. En als het en Fleischmann decoder is is de kans groot dat er FMZ in gebakken zit. Helaas heb ik nooit en lijst met CV's voor Fleischmann gezien dus kan het lastig zijn uit te vinden welke decoder het is.

Al wel geprobeerd analoog uit te zetten?

@Wim, tuurlijk weet de centrale niet welk type decoder hij aan stuurt. Alleen welke taal (niet talen) de decoder  spreekt (/zou moeten spreken). Maar of het nu een LoPi of en Lenz gold is, geen idee.

Timo

Eenerspoor

• Offline Offline
    • MSC-Roden
« Reactie #10 Gepost op: 20 October 2014, 18:53:49 »
Nog niet geprobeerd analoog uit te zetten en dan weer de MRDirect-baan op te gaan. Reden: thuis heb ik geen MRDirect, da's een clubaangelegenheid en daar kom ik pas later deze week weer.

Maar hoe zit het met het spoeltje en de condensator (?) op het motorschild? Kunnen die weg of niet?

Mvg,
Henk

Fred Eikelboom

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 20 October 2014, 19:24:22 »
Hoi Henk,

Of dat spul al-dan-niet verwijderd moet worden hoort in de gebruiksaanwijzing van je decoder te staan.
mvg, Fred

Eenerspoor

• Offline Offline
    • MSC-Roden
« Reactie #12 Gepost op: 21 October 2014, 15:35:27 »
Tja, da's voor mij niet zo duidelijk. :-\

In de handleiding van een Flm decoder 69 6876 staat een afbeelding van een geïsoleerd motorschild mèt smoorspoel en condensator.

In de handleiding van een LoPi 3 en 4 hebben ze het alleen over 2 condensatoren die bij Märklin tussen de motoraansluitingen en het motorhuis zitten. Die moeten worden verwijderd. Maar wat je met de spoel en de condensator bij een klokankermotor van Flm moet doen, staat nergens beschreven.

In de handleiding van een Kuehn T125/T145 staat juist weer dat onderdelen voor ontstoring "unbedingt" moeten blijven zitten.

Bovendien heb ik wel eens iets gelezen over digitaliseren van een Roco lok en daar stond juist dat je spoelen en condensatoren "eruit moest slopen".

Dus waar ik in dit geval van de Flm BR 89-010 goed aan doe, weet ik niet zo goed. :-\

Ik kan mij indenken dat een smoorspoel de snelle digitale signalen tegenhoudt en dat een condensator ze juist kortsluit.  Tussen motor en decoder heb je echter geen digitale signalen.
Maar misschien hebben die onderdelen wel een nadelige invloed op een hoog-frequente motorsturing en/of de tegenkoppeling t.b.v. de lastregeling d.m.v. van de tegen-emk van de motor?

Mvg,
Henk

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 21 October 2014, 15:48:56 »
De sturing van de motor gaat ook met snelle signalen dus die kunnen inderdaad beïnvloed worden voor een condensator of een spoel. De handleiding van de decoder is altijd leidend. Geven ze daar iets specifiek in aan, houd je daar dan aan. Anders is het meestal een goed idee de condensator over de motor in ieder geval weg te halen. Zelf heb ik bij al mijn Fleischmann treinstellen de spoelen ook weggehaald en de decoder direct aan de motor gesoldeerd. Hier zit dan een LoPi 3 of LoPi 4 in.

Timo

Fred Eikelboom

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 21 October 2014, 16:06:15 »
Hoi Henk,

Heb het zelf ook al meegemaakt dat er in de gebruiksaanwijzing niets over die componenten beschreven stond. Dan deed ik zelf het volgende: gewoon de decoder er in, en als eerste kijken of er geen condensator(en) tussen de koolborstelaansluitingen en het motorhuis en/of het frame van de loc zitten. Zo ja, dan die meteen verwijderen. Daarna proefrijden met uitgeschakelde analoogherkenning.   
Rijdt de loc dan niet optimaal en/of is deze niet goed af te regelen m.b.v. de CV's, dan de eventuele condensator, die tussen de koolborstel-aansluitingen van de motor zit 'er uit slopen'. En dan weer proefrijden en proberen de zaak optimaal in te stellen.
Als laatste redmiddel kun je proberen of het overbruggen van de smoorspoel(en) nog enige verbetering oplevert.
Bij mijn Roco-locs bleek dat het 'er uit slopen' van alle ontstoorcomponenten het beste resultaat opleverde.

Die ontstoringscomponenten kunnen inderdaad van invloed zijn op het doorgeven van de tegen-EMK-signalen aan de decoder en daarmee op het gedrag van de lastregeling. Maar hoe dat met een Faulhabermotor zit, weet ik niet. Wellicht zijn er hier gebruikers die ervaring hebben met Faulhaber motoren i.c.m. decoders.
« Laatst bewerkt op: 24 October 2014, 14:40:13 door Fred Eikelboom. Reden: Tekst doorgestreept omdat Klaas opheldering verschafte. »
mvg, Fred