Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald
door
Ronald Halma
Vandaag
om 01:21:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Jos B.
Vandaag
om 00:22:36
20 jaar BNLS
door
Huup
Vandaag
om 00:01:14
AI is (gelukkig) nog niet perfect
door
Joz
23 June 2025, 23:43:11
Plan E - 2023 oplage
door
jandcargo
23 June 2025, 23:36:04
Depot + vervolg Vlieringen-2
door
Hans Reints
23 June 2025, 23:16:02
Bahnstrecke 5867
door
Wim Vink
23 June 2025, 23:03:37
Draadbreuk in draaischijf aandrijving
door
saskia
23 June 2025, 23:01:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
23 June 2025, 22:57:45
lais dcc decoder aan sluiten
door
Biesje
23 June 2025, 22:25:45
Station Roodeschool
door
Huup
23 June 2025, 22:16:37
Lichtprintjes NS2400
door
patrick
23 June 2025, 21:51:00
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III
door
bernhard67
23 June 2025, 21:42:38
Raadplaatje
door
Keska
23 June 2025, 21:41:02
Piko NS1100, materieelbespreking
door
cor_b
23 June 2025, 21:30:55
Een nieuw begin
door
dreezy
23 June 2025, 21:23:23
Nahmertaler Kleinbahn
door
GD
23 June 2025, 21:04:25
Polderbaan(tje) 0,3m2
door
GD
23 June 2025, 20:57:54
Rails roestig verven
door
ruudns
23 June 2025, 19:34:43
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
23 June 2025, 19:21:49
Klein baantje 1200x1200mm
door
Prutsert
23 June 2025, 19:12:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Frank103
23 June 2025, 18:44:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
23 June 2025, 17:39:36
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
23 June 2025, 16:35:45
ESU Lokpilot 5 loc 'vliegt weg'
door
Zillertalbahn002
23 June 2025, 16:31:44
Railcom zender bouwen
door
AP3737
23 June 2025, 16:19:27
Roco bd218 162-6 doet 't niet meer
door
Ronald69
23 June 2025, 16:10:55
onderzoeksrapport ontsporing Ertstrein
door
VictorPM
23 June 2025, 14:45:42
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III
door
bask185
23 June 2025, 14:35:23
US diorama in H0
door
MOVisser
23 June 2025, 13:19:12
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Rudy's Model Railway
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Vorige
-
Volgende
-
1
...
6
7
[
8
]
9
10
11
Omlaag
Auteur
Topic: Rudy's Model Railway (gelezen 58696 keer)
Calimero
Re: Rudy's Model Railway
«
Reactie #105 Gepost op:
26 April 2015, 18:53:38 »
Citaat van: RudyB op 26 April 2015, 18:07:00
2: grijze 'sense' verbinden met een van de oranje 3.3 V.
Die is alleen nodig als je de 3,3V ook stabiel wilt houden. Zonder deze verbinding zijn de 12V en 5V gewoon "strak" en
voor het starten van de voeding is deze verbinding ook niet nodig. Maar het hindert natuurlijk ook niet nu je het al hebt.
Mijn opmerking is dan ook meer voor anderen die ook een pc voeding in willen gaan zetten.
Groet, Ronald.
ivanzon
«
Reactie #106 Gepost op:
26 April 2015, 23:30:18 »
Vergeet niet om er een paar zekeringen in te zetten. Die voedingen zijn alleen thermisch beveiligd, en de geforceerde koeling zorgt ervoor dat je flinke brandgaten krijgt voordat de ingebouwde beveiliging ingrijpt.
Calimero
«
Reactie #107 Gepost op:
26 April 2015, 23:49:01 »
Mijn ervaring is dat de meeste (mogelijk alle ?) ook afschakelen bij kortsluiting, in ieder geval op de 12V.
Maar dat neemt niet weg dat een paar zekeringen natuurlijk geen kwaad kunnen gezien de stroom die
dit soort voedingen kan leveren. Bij een deel van die stroom kan er al behoorlijk warme ontwikkeld worden
voordat de voeding af schakelt.
Groet, Ronald.
RudyB
EMV
Bedankt voor de tips.
«
Reactie #108 Gepost op:
27 April 2015, 10:12:40 »
Bedankt voor de tips.
@Calimero: Welke draad waarvoor dient had ik blijkbaar niet goed gelezen. De grijze draad is de 'power OK' indicator. Het is een output, daar kan voor de lol een ledje (met een weerstand) aan als 'power-on' lampje. De bruine 'sense' is inderdaad niet aangesloten en dat hoeft ook niet (bij deze voeding althans niet).
@ivanzon: Ja, een zekering is wel een goed idee. Grote stroom kan ook groot probleem geven.
Youtube channel on Model Railway, Traincontroller, Arduino and more
NTeering
Re: Servoproblemen
«
Reactie #109 Gepost op:
28 April 2015, 13:56:27 »
Rudy,
Bedankt voor de tip. Meteen m'n 6 servos gechecked.Gelukkig allemaal hetzelfde.
Ik heb ze inmiddels ook gemonteerd.
Kijk hier even:
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,63567.15.html#lastPost
«
Laatst bewerkt op: 28 April 2015, 14:03:25 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop.
»
More DCC fun with ARCOMORA
https://www.ARCOMORA.com
More Analog fun with ASAR
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=69109.msg3221654911#msg3221654911
RudyB
EMV
We rijden rond!
«
Reactie #110 Gepost op:
02 May 2015, 19:51:31 »
Vandaag de laatste servo wisselaandrijving kunnen monteren en op een Arduino aangesloten. Eindelijk kunnen we rondrijden!
Op de blog staat een filmpje.
In het filmpje gaan 3 treinen tegelijk over de baan. Nu nog handbediend ... Koploper komt pas in actie als de treindetectie is aangesloten. Bediening loopt via de iPad, waar het ECoS scherm op staat via een VNC client (ik gebruik hier Mocha VNC Lite voor). Het automatiseren is wel een must ... handbediening met meerdere treinen tegelijk is constant opletten dat de wissels goed staan (anders volgt onverbiddelijk een sluiting) en opletten dat treinen op tijd stilstaan bij eindsporen ... het is 'zweten'
Het aansluiten van de servo's ging met horten en stoten. Eerst waren er twee typen servo's wat, wanneer aangelsoten op dezelfde Arduino, leidde to storingen. Een hoop servo's die al gemonteerd waren weer van plaats moeten wisselen. Daarna bleek de voeding niet bestand tegen het 'floepje' dat de servo's maken bij opstart. Dat is opgelost na uitwisselen van de voeding voor een 'potente' ATX uit een oude PC.
En nu ... nu lijkt alles te werken. 23 servo's worden middels DCC aangestuurd via 3 Arduinos. Toch wel leuk om te zien dat het werkt voor nog geen €2,50 per wissel. Nu hopen dat het ook een beetje betrouwbaar blijft in de tijd ... we shall see.
Hans van de Burgt
Onshape Gebruikersgroep
«
Reactie #111 Gepost op:
02 May 2015, 19:56:29 »
@Ruud,
Je hebt hard doorgewerkt.
Eens kijken of we eea op Wateringbury ook aan de praat krijgen.
De test gisteren was in ieder geval veel belovend.
Grzz, Hans
-
https://spoormodelleren3d.nl/
-
https://britsemodulebaan.wordpress.com/
-
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98641.0
RudyB
EMV
Werken met routes op de ECos
«
Reactie #112 Gepost op:
03 May 2015, 14:17:05 »
Nu alle wissels werken is het wel leuk om even met de ECoS te spelen voordat volledige automatisering via Koploper en Rocrail plaats gaat vinden.
De ECoS heeft de mogelijkheid om 'Routes' te definiëren. Hiermee kan met 1 druk op de knop een hele serie 'accessories', zoals wissels en seinen, in een vooraf bepaalde stand gezet worden. Op deze wijze is het mogelijk om bijvoorbeeld voor een traject van het ene naar het andere blok de wisselstraat te schakelen.
De routes kunnen geschakeld worden vanaf een control panel, maar ze kunnen ook als icoontje op de layout tekening gezet worden. Dat is handig. Ik heb ongeveer 30 'van - naar' routes, die ga ik er allemaal in zetten. Eens kijken of het daarna mogelijk is om handbediend met 4 of meer treinen te rijden zonder ongelukken.
Op de 2e foto staat rechtsonder het icoontje voor 'Power Off', die schakelt alle 23 wissels naar de stand 'afbuigen', zodat ze bij de volgende power-up geen abrupte beweging gaan maken. Da's een stuk makkelijker dan ze allemaal met de hand nalopen.
Op de blog staan 3 video's over het maken van routes met de ECoS.
«
Laatst bewerkt op: 03 May 2015, 14:32:08 door RudyB
»
RudyB
EMV
Routes in actie op de ESU ECoS
«
Reactie #113 Gepost op:
07 May 2015, 11:45:31 »
Vandaag een beetje gespeeld met de ECoS routes. Ik was van plan de route icoontjes op het wissel- bedieningspaneel te zetten, maar dat ging niet. Er zijn teveel routes (ruim 30), het paneel zou veel te druk worden. Daarom een tweede paneel aangemaakt, waar alleen de routes op staan.
Helaas kan je op de ECoS panelen geen text zetten, het werdt een beetje lastig om te onthouden welk icoontje welke route is. Met een image editor een plaatje gemaakt waar alle info duidelijk op staat. Zo kan er nu soepel geschakeld worden om treinen van het ene naar het andere blok te sturen.
Een video van ECoS routes in actie staat op de blog.
Handmatig rijden blijft toch lastig zodra er meer dan 2 treinen in beweging zijn. Het is constant opletten dat alle routes op tijd geschakeld worden, of dat treinen op tijd gestopt worden. Een foutje is snel gemaakt met een crash of een kortsluiting tot gevolg (beide heb ik natuurlijk meegemaakt
).
De volgende stap is daarom: automatisering. Eerst met JMRI een schakelpaneel maken zodat wissels en routes via de PC bediend kunnen worden, terwijl op de ECoS het trein-bedieningspaneel open kan blijven.
Daarna Koploper en ook Rocrail toevoegen. Wat betekent dat nu eerst 34 trein sensoren op de baan geplaatst moeten gaan worden.
RudyB
EMV
iTrain en routes: 2 video's
«
Reactie #114 Gepost op:
10 May 2015, 15:38:18 »
Aansluiten van sensors wordt nog even uitgesteld ... eerst nog even lekker spelen met treintjes rijden
Hoewel werken met routes op de ECoS prima gaat, is het toch lastig dat er constant heen en weer geschakeld moet worden tussen het routes / wissels paneel en het locomotief paneel. Een tweede scherm erbij zou handig zijn.
Dat kan, als de PC voorzien wordt van een programma dat routes kan schakelen. Misschien kan Koploper het, dat zit al op de PC en de layout zit er al in, maar ik kon zo gauw niet vinden of, en hoe, je met de hand routes kunt schakelen.
JMRI kan het wel en iTrain kan het ook. Rocrail misschien ook, nog niet uitgezocht. Omdat de user interface van JMRI een ramp is, eerst maar aan de slag met iTrain. Dat werkt heerlijk gemakkelijk, het programma is erg toegankelijk en gebruikersvriendelijk (wat je eigenlijk van geen van de andere drie kunt zeggen).
Op de blog staan twee video's.
De eerste gaat over iTrain en de layout- en route editor. De tweede toont iTrain routes in actie op de baan. Nog volledig handbediend.
«
Laatst bewerkt op: 10 May 2015, 16:41:08 door RudyB
»
RudyB
EMV
Routes schakelen met JMRI
«
Reactie #115 Gepost op:
15 May 2015, 13:22:43 »
Na iTrain is nu ook JMRI aan de tand gevoeld voor handmatig bedienen van de layout met behulp van routes.
Ik vind de user interface voor het invoeren van de layout bij iTrain een stuk gebruiksvriendelijker. Aan de andere kant heeft JMRI een aantal mogelijkheden om je layout paneel te 'pimpen' (je kunt zelf kiezen welke iconen / plaatjes je gebruikt, dat kunnen ook zelfgemaakte zijn) en heeft het wat meer schakelmogelijkheden. Nadeel is dat het wat lastiger te doorgronden is hoe alles samenhangt, maar er is uiteindelijk wel uit te komen.
Als het schakelpaneel eenmaal af is vind ik JMRI gemakkelijker in gebruik. Ik dacht dat de iTrain feature om wissels te blokkeren fijn zou zijn om fouten te voorkomen. Maar als je haast hebt dan werkt dat juist niet handig omdat een nieuwe route niet schakelt, je moet dan eerst de oude route(s) uitzetten, wat kostbare tijd kost.
Op de blog staan 2 video's.
. Eentje over de JMRI layout editor, de tweede toont 4 rijdende treinen met JMRI route switching.
«
Laatst bewerkt op: 15 May 2015, 13:35:49 door RudyB
»
RudyB
EMV
Pret met Traincontroller:
«
Reactie #116 Gepost op:
21 May 2015, 21:51:50 »
Afgelopen weekend de Traincontroller demo gedownload. Via de 'switchboard editor' de baan erin getekend. Man, dat is nog eens lekkere software! De editor werkt super gemakkelijk, de complete baan zit er in 'no time' in!
Maar dan begint de pret pas echt. De vele verschillende manieren van treinen laten rijden, van volledig handbediend tot volledig automatisch en vele varianten daar tussenin, en dat alles naadloos door elkaar heen, maken het tot een waar speelplezier. Hier is Traincontroller echt ijzersterk.
Er is echter ook een minpuntje ... dat is het prijskaartje. Maar goed, een tijdje met de demo spelen is ook al leuk.
Op de blog staat een video over Traincontroller.
Thai-Bundesbahn
Niet spuwen of spouwen, maar doorbouwen
«
Reactie #117 Gepost op:
21 May 2015, 22:07:13 »
Dat zijn zeker stevige prijzen.
Groet, Ed
Mijn modelbaan in Thailand
Video-ritten DB
RudyB
EMV
Video's over werken met Traincontroller
«
Reactie #118 Gepost op:
29 May 2015, 13:54:01 »
Na enkele dagen spelen met Traincontroller kan ik alleen maar zeggen dat ik veel plezier heb met de software. Zoveel plezier, dat ik van plan ben m'n layout ermee te gaan besturen.
Het leek me een aardig idee om tegelijk een serie video's te maken over 'Working with Traincontroller'.
Dit is de eerste van de serie, over het downloaden, installeren en het aansluiten van het Command Station.
Voor een wellicht betere vindbaarheid van de serie start ik maar even een aparte thread onder het hoofdstuk Digitaal.
Link naar Traincontroller video 01.
«
Laatst bewerkt op: 29 May 2015, 13:55:47 door RudyB
»
RudyB
EMV
Arduino S88 aangesloten en eerste sensors op de baan
«
Reactie #119 Gepost op:
12 June 2015, 15:58:37 »
Beetje afgeleid door de Traincontroller video's was er de laatste tijd geen voortgang aan de hardware van de baan.
Deze week echter de bedrading voor de S88 bus in orde gemaakt, de eerste S88 Arduino onder de plank gemonteerd en de eerste 2 reed switches tussen de rails aangebracht.
Nadat alles was aangesloten natuurlijk meteen een eerste testritje. Gelukkig werkte alles in een keer!
Meer plaatjes en een video op de blog.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8