Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 16:42:59
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door marco
Vandaag om 16:39:58
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 16:39:32
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 16:39:02
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 16:36:51
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:29:09
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:09
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door Arjan6511
Vandaag om 15:38:38
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
NS 1700 transfers door Bahn-AG
Vandaag om 15:31:55
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 14:42:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 14:09:47
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:44:46
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18
Roco Plan T door Sven
Vandaag om 10:29:53

Auteur Topic: Rudy's Model Railway  (gelezen 58948 keer)

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
Montage van servo voor wisselaandrijving onder de tafel
« Reactie #15 Gepost op: 13 November 2014, 13:57:27 »
Er zijn vele manieren om een servomotor onder de tafel te monteren voor het bedienen van wissels. Op de EMV gebruiken we een heel mooie constructie met een excenter wiel op de servo as, dat draait in een U-vormige constructie welke op zijn beurt draait om een as op de montage beugel en waaraan een stukje verenstaal draad zit dat uiteindelijk de wissel aandrijft. Het werkt prachtig, storingsvrij, blijft staan als de spanning uitvalt. Mooi, maar wel wat complex met onderdelen die op de lasersnijder gemaakt worden.

Clubleden kunnen gebruik maken van de lasersnijder, dus ik zou deze constructie kunnen overnemen, maar het leek me toch leuk eens te kijken of er iets simpelers te vinden is dat werkt. Wat in de onderstaande video is te zien, is wellicht het andere uiterste ... een constructie met een blokje resthout en een sluitclip voor een plastic broodzak ... maar ... het werkt! :)

Link naar de video.

Waar we op de club tegenaan liepen, bij een hiervoor in gebruik zijnde constructie, was dat als de servo slechts een heel kleine hoek hoeft te maken, dat dan de tandwieloverbrenging in de servo slijt en de aandrijving op den duur onbetrouwbaar wordt. Ook luistert het afregelen van de min en max servohoek dan nogal nauw. Een aandrijving die gebruik maakt van een grote af te leggen hoek heeft deze twee nadelen niet. De constructie in de video gebruikt daarom een grote draaihoek.

Het gebruikte verenstaal is 0.5 mm. De PECO wissel heeft een interne veer, die ik wil laten zitten. Die veerkracht moet overwonnen worden door de verenstaal draad. De gebruikte 0.5 mm draad blijkt net iets te slap om betrouwbaar te schakelen. In de definitieve opstelling zal ik iets dikkere, stijvere, draad  gebruiken.

« Laatst bewerkt op: 13 November 2014, 14:01:49 door RudyB »

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
Van kantoor naar modeltrein hobbykamer
« Reactie #16 Gepost op: 29 November 2014, 14:58:17 »
Gisteren was het eindelijk zover ... de treintafels staan! Ik wil vanaf deze plek graag mijn dank uitspreken naar hobbyvriend Richard. Zonder zijn hulp en inzet zou het niet mogelijk zijn geweest om de metamorfose van kantoor naar modeltrein hobbykamer uit te voeren.

Hieronder een kleine impressie. Op de blog staan nog een paar meer foto's.

PS: Ik heb nu nog wel 2 steigerhouten tafels (200x80 cm) te koop ...

Van:

Naar:
« Laatst bewerkt op: 29 November 2014, 15:05:09 door RudyB »

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
Re: Rudy's Model Railway
« Reactie #17 Gepost op: 29 November 2014, 15:06:36 »
@Ruud,

Geweldig, dit tempo...!
Ik kom kijken als de eerste trein rijdt.

Grzz, Hans

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
Bad weather (ing) :)
« Reactie #18 Gepost op: 05 December 2014, 12:02:38 »
De eerste probeersels met weathering waren nog niet heel erg succesvol. Heb wat karretjes 'lelijk' gemaakt, zodat ze niet meer zo 'nieuw uit doos' plastic lijken. Maar ja ... je hebt 'mooi lelijk', en je hebt 'lelijk lelijk'. Mijn eerste pogingen vallen duidelijk nog in die laatste categorie :).

Oefening baart kunst. Enig talent is denk ik ook wel handig. Je moet ergens beginnen. Wie weet kan het groeien?

Klik deze link voor een impressie.

Voor degenen die graag met poeders werken ... bij de Action zijn 12 kleuren oogschaduw verkrijgbaar voor slechts €0,79. Herfst- en aardetinten zijn prima bruikbaar voor het aanbrengen van wat roest en stof 'vlekken'.

« Laatst bewerkt op: 05 December 2014, 12:08:16 door RudyB »

Stieven76

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 05 December 2014, 14:11:05 »
Je afbeeldingen op je website komen niet door.. Zijn niet aanwezig of verkeerde bestandsnaam.

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #20 Gepost op: 05 December 2014, 14:23:51 »
Geen problemen mee, plaatjes prima zichtbaar  (y)

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 05 December 2014, 14:25:52 »
Aardig filmpje.....maar hoe ziet het er nou van boven met wissel uit?
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
« Reactie #22 Gepost op: 05 December 2014, 14:36:24 »
@Stieven76. Bij mij komen ze op alle 5 stuks hardware die ik heb wel door. Lukt het niet op elke PC / tablet / smartphone die je hebt? Of op 1 ervan? Misschien even browser verversen, cache legen, historie wissen, cookies wissen ... what have you ... desnoods hele PC restarten?

@ruudns. Daar is niets anders te zien dan de wissel, met een heel klein stukje van het piano draad dat door het gaatje van de schuif komt.

« Laatst bewerkt op: 05 December 2014, 15:36:25 door RudyB »

Stieven76

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 05 December 2014, 14:45:53 »
@Stieven76. Bij mij komen ze op alle 5 stuks hardware die ik heb wel door. Lukt het niet op elke PC / tablet / smartphone die je hebt? Of op 1 ervan? Misschien even browser verversen, cache legen, historie wissen, cookies wissen ... what have you ... desnoods hele PC restarten?

@ruudns. Daar is niets anders te zien dan de wissel, met een heel klein stukje van het piano draad dat door het gaatje van de schuif komt.

Yep, CTRL + F5 did the trick. Zie nu alle plaatjes wel  ;D

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
De mogelijkheden van bloembinddraad.
« Reactie #24 Gepost op: 06 December 2014, 15:34:08 »
Vandaag weer twee stapjes gezet.

De groene zachtboard laag is aangebracht op de tafels (foto's komende week).

En ... een testje is uitgevoerd met rail fixatie. Ik ben geen liefhebber van lijmen, dus ik was op zoek naar een andere methode. Er zijn een aantal mogelijkheden zoals bijvoorbeeld spijkeren of schroeven. Uiteindelijk koos ik voor het gebruik van metalen bloembinddraad. Op de bovenste foto is het draad nog groen, op de onderste is het even aangestipt met een zwarte viltstift, het wordt daarmee nagenoeg onzichtbaar op normale kijkafstand.

Meer info en foto's op de blog via deze link.

« Laatst bewerkt op: 06 December 2014, 15:37:26 door RudyB »

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
Sponsored by Gamma
« Reactie #25 Gepost op: 07 December 2014, 11:07:34 »
Was gistermiddag even aan het shoppen (wat een drukte trouwens zeg, op 6 december, of moest iedereen zijn kado's omruilen / terugbrengen? :) ), toen ik bij de Gamma van die papieren centimeters zag hangen. Er ging een lampje branden ... zou dat misschien handig kunnen zijn bij het leggen van de rails?

Mezelf wijsmakend dat het wel in verhouding stond tot de omzet die de Gamma aan mij heeft gehad, liep ik vriendelijk glimlachend met een stuk of 10 van die centimeters, opgerold, maar zichtbaar in mijn hand, langs de kassa. Niet netjes natuurlijk dat ik het niet eerst even heb gevraagd. Aan de andere kant ... de Gamma heeft nu gratis 'baanreclame'! :)

Of het echt handig gaat werken weet ik nog niet. Ik was niet van plan de layout op ware grootte te printen, al was het maar omdat ik niet eens een printer heb. Het plan is om per rail, of wissel, de SCARM begin- en eindcoördinaten af te lezen op de PC, die worden tot 0.1 mm nauwkeurig weergegeven. Dan twee of drie stipjes op de tafel zetten, de rail netjes tussen de stipjes leggen, en vastzetten.

Eigenlijk is de allereerste rail of wissel die gelegd wordt het belangrijkst ... de hele rest zit er aan vast!!

Sponsored by Gamma:

« Laatst bewerkt op: 07 December 2014, 11:10:35 door RudyB »

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 07 December 2014, 11:20:14 »
Wat een simpele creatieve oplossing!

Grzz, Hans

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
De tafel is af
« Reactie #27 Gepost op: 11 December 2014, 15:33:24 »
Vanochtend de laatste schroef in de tafel vastgezet ... hij is af!

Een groene toplaag van zachtboard is geplaatst en langs de hele rand is een opstaand zijwandje aangebracht.

Tijd om rails te gaan leggen! Dat wil zeggen ... zodra ik rails heb. Zaterdag naar Houten, eens kijken of ik een deel van mijn boodschappenlijstje af kan vinken.

Meer foto's op de blog.

RudyB

• Offline Offline
  • EMV
    • RudysModelRailway
Layout aanpassingen
« Reactie #28 Gepost op: 12 December 2014, 17:10:08 »
De layout is toch nog wat aangepast.

Allereerst kwam ik er achter dat een aantal wissels precies boven een balk onder de tafel lagen, waardoor de servo niet goed gemonteerd zou kunnen worden. De hele wisselstraat van station West is enkele cm naar het zuiden verschoven. Gelukkig zijn de kopsporen niet al te veel korter geworden. Ook aan de oostkant wat verschuivingen.

De wissel aan de westkant van het zuidelijke enkelspoor is een flink stuk zuidelijker geplaats, zodat er een volledige lengte 'intercity' (loc met 3 coaches) stil kan staan zonder het andere spoor te blokkeren. De lijnen lopen nu wel iets minder vloeiend, maar dit vond ik belangrijker. Heb ook een gebogen wissel geprobeerd, maar dat hielp niet, dan toch maar gekozen voor 'standaardisatie'.

Een interessantere wijziging betreft de aansluiting van de industriesporen. Die sloten aan op het hoofdspoor van station West. Dat zou betekenen dat als je wat wilt rangeren, het hoofdspoor aldoor bezet wordt gehouden door op en neer rijdende rangeer locs en het hoofdverkeer daarvoor dus stilgelegd moet worden. Minder leuk, en zeker niet 'zoals het hoort'.

De industriesporen zijn nu aangesloten op het rangeerspoor dat vanuit station Zuid komt. Dat spoor is lang genoeg om een hele trein te bevatten en er kan naar harte lust handmatig gerangeerd worden terwijl het automatisch gestuurde treinverkeer op het hoofdspoor gewoon door kan lopen.

Link naar layout pageina op de blog.

Nieuwe situatie:

Oude situatie:

jvdscheur

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 12 December 2014, 21:07:08 »
Ziet er fraai uit Rudy. Het model van de tafel heeft wel wat weg van mijn tafel. Ik ga morgen eens voor het eerst wat proberen te solderen, eens kijken hoe dat gaat.