Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 21:07:38
wat is het merk van deze bochtwissel door Karben
Vandaag om 21:06:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:03:01
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
Vandaag om 20:41:14
schok bij vertrek door Ronald Halma
Vandaag om 20:14:18
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door AP3737
Vandaag om 20:09:19
Houten 23 Augustus 2025 door cor_b
Vandaag om 20:03:09
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door NL-modelspoor
Vandaag om 19:49:56
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 19:47:39
Ik ben aan het opruimen. door Edsko Hekman
Vandaag om 19:46:24
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door zofman
Vandaag om 19:32:32
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:17:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door defender
Vandaag om 19:16:29
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23

Auteur Topic: Rivarossi, 2436, VIRM, H0, trein stopt plots met rijden  (gelezen 3605 keer)

Danny V.

• Offline Offline
    • Zilverdam
Rivarossi, 2436, VIRM, H0, trein stopt plots met rijden
« Gepost op: 15 October 2014, 23:02:51 »
Hallo,

Sinds vorige week ben ik in bezit van een Rivarossi VIRM van de NS die onlangs is uitgekomen. Trein gekocht, mee naar huis genomen en decoders (Lokpilot V4) ingebouwd zoals hier is aangegeven:
http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=1121:ovvirm&catid=78&Itemid=118&limitstart=4

Decoder ingesteld met een nummer en op de baan gezet om een paar proefrondjes te rijden. Tot mijn verbazing rijdt de trein voor een bepaalde tijd (zeg een paar minuten) en stopt deze er vervolgens mee (decoder maakt nog wel geluid) en komt niet vooruit. Stroom van de centrale af en weer aanzetten en de trein rijdt weer door. Afhankelijk van hoe lang de stroom van de centrale af is, rijdt de trein daarna kort of langer door voordat hij weer stil staat.

Kan het zijn dat de decoder stuk is / oververhit raakt? Lijkt erop dat wanneer hij weer afgekoeld is weer verder rijdt. Als ik de decoder voel is deze ook zo warm dat hij amper beet te pakken is.

Helaas heb ik geen andere 21 pins decoder om erin te zetten om te testen of het daadwerkelijk aan de decoder ligt.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Danny
« Laatst bewerkt op: 16 October 2014, 17:10:15 door willem22 »
Zilverdam, H0 modeltreinbaan naar Nederlands voorbeeld

Bezoek mijn projectpagina voor updates en foto's: https://www.zilverdam.nl

Remunj

• Offline Offline
Re: Rivarossi, 2436, VIRM, H0, trein stopt plots met rijden
« Reactie #1 Gepost op: 16 October 2014, 12:38:00 »
Gaan de frontseinen ook knipperen?
Dat duidt nl. op overbelasting.
En de decoder hoort niet zo heet te worden.
Probeer eens of er niet ergens iets blokkeert/aanloopt waardoor de motorbak extra zijn best moet doen.

Gebeurd het ook als je alleen met de motorbak rijdt?

Probeer ook eens door de decoders te wisselen of het dan ook gebeurd.
Gr.
Eric

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 16 October 2014, 13:45:39 »
Dag Danny,

Ik zou als ik jou was maar even teruggaan naar de winkel waar je de trein kocht. Ik hoop dat daar iemand aanwezig is die verstand van zaken heeft.

Gegroet,

Rob

Opmerking: ene "Willem 22" is blijkbaar in dit bericht bezig geweest zonder aan te geven wat hij gedaan heeft. Heel vreemd vind ik dat
« Laatst bewerkt op: 19 October 2014, 21:54:23 door Rob van Kooy »

ingenium

• TM
  • Offline Offline
    • Modeltrein projecten
« Reactie #3 Gepost op: 16 October 2014, 20:48:29 »
Hier zit een heel forum met mensen die er verstand van hebben.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 19 October 2014, 22:21:48 »

Hallo ingenium

Dat wil ik best geloven, maar als een produkt zeer kort daarvoor is aangeschaft, en er werkt iets niet goed dan ga je daar niet zelf aan prutsen op straffe van vervallen van de garantie.

Overigens is mij  al heel lang gebleken dat met name digitale problemen (zeker als de mededeling niet verder gaat dan dat iets "het niet meer doet" en "dat de decoder erg heet wordt") meestal vragen oplevert die de betrokkene eerst maar eens moet zien te beantwoorden - als hij dat tenminste kán gelet op de zeer complexe materie waar het om gaat - en dan nog. Een middagje lang in een modelspoorwinkel de gesprekken tussen verkopers en klanten aanhoren inzake niet werkende locomotieven heeft mijn ogen wel geopend. Vele treinenliefhebbers weten niet eens hoe je een loc open maakt!

Gegroet,

Rob
« Laatst bewerkt op: 19 October 2014, 22:24:48 door Rob van Kooy. Reden: onnodig citaat door mij geschrapt »

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 20 October 2014, 12:44:57 »
Vele treinenliefhebbers weten niet eens hoe je een loc open maakt!
Maar dat komt ook veelal omdat de handleiding niet gelezen wordt.  :'( 8)

Overigens is mij  al heel lang gebleken dat met name digitale problemen (zeker als de mededeling niet verder gaat dan dat iets "het niet meer doet" en "dat de decoder erg heet wordt") meestal vragen oplevert die de betrokkene eerst maar eens moet zien te beantwoorden - als hij dat tenminste kán gelet op de zeer complexe materie waar het om gaat - en dan nog.
En vaak is het daarna ook opgelost (hoeft soms maar om iets heel simpels te gaan), wat weer een ritje naar de winkel scheelt (als je al niet via internet aangeschaft hebt).
Gr.
Eric

Rob van Kooy

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 20 October 2014, 23:23:37 »
(als je al niet via internet aangeschaft hebt).

Hallo,

Zij die niet een zeer grondige ( en up to date) kennis hebben van de electronica van digitale locomotieven zou ik  afraden die via internet te kopen, zelfs als de leverancier een "nette" treinenwinkel is (die zich dan meestal niet naast de deur bevindt). Wagons, rijtuigen, rails dat is allemaal niet zo'n probleem, daar valt - als het niet helemaal snor zit - van alles thuis aan te knutselen maar digitale tractiemodellen? Bij analoge locomotieven van Fleischmann en Märklin lukt dat wellicht nog wel, daar kan je niet veel "onzichtbaars" kapot maken, maar bij electronica? Onjuist gebruik van niet geschikte soldeerbouten, "onzichtbare" electrische ontladingen die zelfs hele decoders naar de filistijnen kunnen helpen, je leest het om de haverklap. Zelfs "effe een decodertje dat nog in de onderdelendoos zat  inpluggen" (een kind kan de was doen) lijkt zo eenvoudig, maar je moest eens weten in hoeveel gevallen dat electronisch mis gaat!

Veelal is de reden van aanschaf via internet dat het "goedkoper" is. Wellicht is dat zo als alles vlekkeloos functioneert, maar je hoeft dit forum maar te lezen om te weten in hoeveel gevallen (en in onderhavig "draadje" is dat ook weer zo) "dat een loc of treinstel het (ineens) niet meer doet". Als dat het geval is, dan is er iets serieus aan de hand. "Trial and error om het op te lossen leidt bij nieuwe producten dan al snel tot verlies van de garantie. En dat laatste is heel vervelend, want die locs zijn voor de meesten van ons hoe dan ook een heel dure aanschaf.

Let wel: ik juich het toe dat velen van ons de vereiste kennis van electronica proberen op te doen, maar dat vraagt wél dat je vooraf de theorie dan heel grondig moet bestuderen. Niet voor niets is de studie in electronica een van de zwaarste op de Universiteiten. Handleidingen beginnen meestal met een "korte introductie" voor de kenners, en daarna volgen voor de "niet-kenners" een heleboel bladzijden met gedetaillerde informatie die maar weinigen lezen, zeker als  die bladzijden vol "dieventaal" staan in een voor leken onbegrijpelijk jargon.

Enfin discussie van mijn kant hierbij afgesloten.

Hartelijk gegroet Remunj!

Rob   

Danny V.

• Offline Offline
    • Zilverdam
« Reactie #7 Gepost op: 20 October 2014, 23:32:22 »
Hallo,

Bedankt voor jullie tips! Ik heb het afgelopen weekend de trein weer mee terug genomen naar de winkel. Daar heeft hij proef gereden en werd hij met mijn decoder (nieuw aangeschaft) en een nieuwe direct uit de doos ook heel erg heet. De trein is ingenomen. Dus binnenkort meer informatie wat hier mee aan de hand was!
Zilverdam, H0 modeltreinbaan naar Nederlands voorbeeld

Bezoek mijn projectpagina voor updates en foto's: https://www.zilverdam.nl

henk

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 21 October 2014, 08:27:02 »
Heb je een andere gekregen?

Bij een dergelijk probleem is terug naar de winkel een prima advies. De kans is groot dat er juist geen elektronisch, maar een mechanisch probleem is. Op te lossen door de aandrijving uit elkaar te halen en dat gaat vaak wat ver voor een nieuw gekocht product.
Juist digitale problemen zijn vaak verrassend eenvoudig op te lossen. Denk aan de knipperende verlichting, niet goed in de plug geduwde decoder, onduidelijke jumpers of een los draadje. Dan is een forum echt een stuk gemakkelijker. Heel wat mensen hebben juist hier hun angst voor het openen van een model of eenvoudige aanpassingen overwonnen en hoeven niet meer bij ieder wissewasje naar de winkel te rennen. Het heeft helemaal niks met een grondige kennis van de theorie van de elekronica te maken. Met dat soort opmerkingen versterk je alleen maar de onzekerheid van mensen.

Mijn ervaring met internetwinkels is juist dat die niet moeilijk doen. Ze nemen een model met problemen zonder meer terug en sturen liever gelijk een ander exemplaar of retourneren het geld dan een klant op reparatie te laten wachten.
« Laatst bewerkt op: 21 October 2014, 09:01:00 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 21 October 2014, 09:57:27 »
Kom Rob niet zo paniekerig. ::)
Uiteraard is het een goed advies om met een nieuw product wat niet goed functioneert terug te gaan naar de winkel, maar zoals Henk ook al aangeeft is het vaak goed mogelijk om even de vraag hier te stellen en is het zo opgelost.
Een "klassiek" probleem zag/zie je bij de 8 polige decoder steker. Die kan je er op twee manieren insteken. In beide gevallen zal de loc rijden maar in een geval brandt de verlichting niet. Kwestie van de steker 180 graden draden en het probleem is opgelost. Dan is het via het forum sneller opgelost dan terug te gaan naar de winkel (die misschien helemaal niet in de buurt ligt).
En zo zijn er wel meer voorbeelden te vinden die relatief snel opgelost kunnen worden via het forum.
En ook mijn ervaring is dat internetwinkels juist helemaal niet moeilijk doen. Even terugsturen en je krijgt per kerende post een vervangend artikel retour.

En gelukkig heb je voor modeltreinen geen universitaire opleiding elektronica nodig. Beetje overtrokken reactie.
Met gewone HTK kennins kom je een heel eind  (y)
Gr.
Eric