Doel:€250.00
Donaties:€312.50

Per saldo:€62.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 11-08-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

PCC’s en andere trams voor Delft, h0 door Tulpendaal
Vandaag om 06:15:44
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 03:15:38
Nieuws over oud spul in Colombia door Joost O
Vandaag om 02:49:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Niekleair
Vandaag om 01:16:54
Een klein stukje Den Haag - Rotterdam Hofplein Lijn in 1:87 H0 door Edsko Hekman
Vandaag om 00:22:11
Cobalt wisselaandrijving: tandwiel gebroken, nieuw vanuit UK duurt lang. Opties? door HJ
Vandaag om 00:04:37
Sgmmns Ballastbak H0 (IN ONTWIKKELING) door Arjen-V
19 september 2021, 23:52:10
Bestaat er zoiets als een Railcom signaal blocker? door Gerke
19 september 2021, 23:10:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door CKLX
19 september 2021, 23:04:45
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
19 september 2021, 22:57:21
Klein Hertogdom Moresnet in H0 door MOVisser
19 september 2021, 22:54:00
Onderhouds- en Test-bak Eurospoor 2017 door Jan-Peter
19 september 2021, 22:24:08
Omm 44 (Piko 54110) door 44
19 september 2021, 22:23:20
Bahnstrecke 5867 door NS264
19 september 2021, 22:20:51
Is RailCom wel DCC door Klaas Zondervan
19 september 2021, 22:19:13
Modelspoorfabrikanten en hun "fantasiemodellen" door Jeronimos
19 september 2021, 22:16:51
Frans loodsje et cetera door Noordernet
19 september 2021, 21:36:42
Tillig Elite wissel in ballast, kun je stang wisseltongen vervangen? door Henk Veenstra
19 september 2021, 21:35:03
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
19 september 2021, 21:27:14
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door raymond erdtsieck
19 september 2021, 21:15:59
Modules van Kees Gorter door ca.gorter
19 september 2021, 21:15:51
Tesla op de rails ‘Dramatically more powerful’: world’s first battery-electric f door Jeronimos
19 september 2021, 21:09:25
Mijn zolder in schaal 1:10 met Spoor Z & N door raymond erdtsieck
19 september 2021, 21:04:30
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door chrvdv37402
19 september 2021, 20:53:20
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door Carel Ruysink
19 september 2021, 20:08:06
Spuiten van Shapeways kap, Motip primer, Vallejo lak: aangetast. Wat gaat er mis door Casey Jones
19 september 2021, 19:17:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Floris
19 september 2021, 19:07:13
Overweg in overweg door RikM
19 september 2021, 17:45:23
ESU LokSound, welk model en CV om duur stoomslag aan te passen? door phdirk
19 september 2021, 17:09:47
An der Zonengrenze door GD
19 september 2021, 16:23:54
  

Auteur Topic: Gehuurde DB-rijtuigen bij NS periode 2000-2002  (gelezen 3432 keer)

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1269
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Gehuurde DB-rijtuigen bij NS periode 2000-2002
« Gepost op: 14 oktober 2014, 18:12:46 »
Vanwege een tekort aan getrokken materieel huurt NS tussen eind 2000 en april 2002 rijtuigen van DB voor inzet in de treinseries 1900 en 2500. In eerste instantie betreft het ABm- en Bm-rijtuigen. In juni/juli 2001 worden de ABm-rijtuigen vervangen door Avm-rijtuigen (ex-EC-rijtuigen).

Heeft iemand (of kent iemand) foto's van deze Avm-rijtuigen in NS dienst of foto's van treinen waarin deze rijtuigen zijn ingezet?

Martijn
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2014, 20:41:28 door martijnhaman. Reden: jaartal gecorrigeerd (2001 -> 2000) »

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 476
Re: Gehuurde DB-rijtuigen bij NS periode 2001-2002
« Reactie #1 Gepost op: 14 oktober 2014, 18:42:19 »
Hallo Martijn,

Tot mijn spijt hebben die Avm rijtuigen (waar je heel cofortabel in kon reizen) naar mijn weten niet of nauwelijks in de treinstammen tussen Den Haag en Venlo gereden. Daar zaten altijd van die vormalige Duitse omgebouwde 2e klas rijtuigen in waarvan ze met opvallend weinig allure "iets eerste klasserigs" hadden gemaakt.  Wel vernam ik indertijd van een goedgeïnformeerde modelbouwcollega dat bedoelde Avm rijtuigen tussen Amsterdam en Amersfoort zouden hebben gereden. Daar reisde wellicht een veeleisender 1e klas publiek dan die armoedzaaiers tussen Den Haag en Venlo....

Gegroet,

Rob


André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 855
Re: Gehuurde DB-rijtuigen bij NS periode 2001-2002
« Reactie #2 Gepost op: 14 oktober 2014, 19:48:33 »
Volgens mij zijn de Avm rijtuigen later in de stammen gekomen. Ik zal eens in mijn analoge archief kijken, want ik moet er wel iets van hebben. Aan het begin van de periode zaten er AB rijtuigen in de treinen in de oude creme/blauwe kleur. Ik ben 1 keer meegereden met die rijtuigen en het was inderdaad allemaal wat gedateerd! 

Vinkendrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 356
    • Vinkendrecht
Re: Gehuurde DB-rijtuigen bij NS periode 2001-2002
« Reactie #3 Gepost op: 14 oktober 2014, 20:23:22 »
Martijn,

Ik heb je een mail gestuurd met wat foto's.
groeten, Martin Vink Dordrecht

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1269
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Gehuurde DB-rijtuigen bij NS periode 2000-2002
« Reactie #4 Gepost op: 14 oktober 2014, 20:54:31 »
Dank voor de reactie en foto's (Vinkendrecht)  (y)

Lees in oude exemplaren van Op de Rails dat de gehuurde Avmz-rijtugen zeer storingsgevoelig zijn geweest. Voorjaar 2001 worden ze vervangen door eerste klasse rijtuigen ICR of ICK. Dat kan de oorzaak zijn dat ze uiteindelijk weinig in deze treinen hebben gereden.

Over inzet tussen Amsterdam en Amersfoort kom ik niets tegen. Wellicht dat hier sprake is van verwarring met soortgelijke rijtuigen in de verbinding tussen Amsterdam en Berlijn.
 
Martijn

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1924
Re: Gehuurde DB-rijtuigen bij NS periode 2000-2002
« Reactie #5 Gepost op: 14 oktober 2014, 21:05:49 »
Mijn diascans zijn te low-res om het te kunnen zien...

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 855
Re: Gehuurde DB-rijtuigen bij NS periode 2000-2002
« Reactie #6 Gepost op: 15 oktober 2014, 10:07:35 »

Hier 2 foto's van de Avm rijtuigen in de 2 kleurstellingen die in die tijd voor NS hebben gereden. DB wisselde toen van huisstijl, waarbij de rood/witte uitvoering het niet lang heeft volgehouden.
« Laatst bewerkt op: 15 oktober 2014, 10:12:23 door André82 »

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 855
Re: Gehuurde DB-rijtuigen bij NS periode 2000-2002
« Reactie #7 Gepost op: 15 oktober 2014, 10:14:19 »

Persoonlijk vond ik de ABm rijtuigen leuker, want ook in Duitsland zag je deze kleurstelling nog maar heel weinig!

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2393
  • Taurus fan!!
Re: Gehuurde DB-rijtuigen bij NS periode 2000-2002
« Reactie #8 Gepost op: 15 oktober 2014, 11:19:25 »
Van de rood-wit kleurstellingen heeft de variant oriëntrood met de paarse band het nog wel een tijdje uitgehouden.
De versie met de verkeersrode band om de ramen is inderdaad altijd zeldzaam gebleven.
Er zijn erg veel DB-rijtuigen meteen van de orientrode met paarse band naar de huidige ICE kleurstelling gegaan.
Vergeet overigens niet dat er ook nog heel wat rijtuigen in de Interregio kleuren blauw-lichtblauw hebben gereden, die nu ook allemaal een ICE kleurenschema hebben.

Groet Peter,

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 855
Re: Gehuurde DB-rijtuigen bij NS periode 2000-2002
« Reactie #9 Gepost op: 15 oktober 2014, 11:56:29 »
De rijtuigen die NS toen gehuurd heeft waren Bm rijtuigen, die nu niet meer in dienst zijn. De oude rijtuigen die nu nog rijden zijn de oude IR (Bimz'en) rijtuigen, toevallig gisteren nog mee van Mainz naar Köln gereden;-)

Rogier Peeters

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
    • Flickr
Re: Gehuurde DB-rijtuigen bij NS periode 2000-2002
« Reactie #10 Gepost op: 15 oktober 2014, 20:50:26 »
Heb de treinen met DB-rijtuigen rond die tijd regelmatig gefotografeerd, maar van de samenstelling met een Avmz kon ik maar één foto vinden.



NSR 1762 met Avmz 111.1 + 2x Bm 235 + ICR-BKD + 3x Bm 235 + ICR als trein 2543 (Den Haag Centraal - Heerlen).
Delft Zuid, dinsdag 10 juli 2001.

Van de treinen met ABm-rijtuigen heb ik ook nog wat foto's.