Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
Vandaag om 22:33:38
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
Vandaag om 22:33:12
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 22:26:36
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:21:10
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Schachbrett
Vandaag om 22:11:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Bor de Wolf
Vandaag om 22:04:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:46:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:38:18
Stalen rijtuigen van NS door spoorzeven
Vandaag om 21:28:03
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Te 2/2
Vandaag om 21:26:21
De projecten van Ruben (NL H0) door Huup
Vandaag om 21:17:57
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:13:36
MiWuLa door Miniature Holland
Vandaag om 21:05:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:35:30
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 20:33:23
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door Rob Ellerman
Vandaag om 20:29:56
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 20:07:25
H0 U-vormig Pendel-rangeer baantje - door Ronald Halma
Vandaag om 19:41:10
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 19:39:26
Magneet koppelingen voor Bemo door Rob Ellerman
Vandaag om 19:39:09
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 19:06:07
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 17:21:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald69
Vandaag om 16:42:47
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:29:51
Swalbenburg, N modulebaan door Bjor
Vandaag om 16:08:56
maatvoering AKI door MOVisser
Vandaag om 15:46:52
br 041 334-4 Fleischmann H0 door 008200
Vandaag om 15:31:19
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 15:29:40
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Ronald Halma
Vandaag om 15:09:55
NS-seinen bij en in een splitsingsstation door 1200blauw
Vandaag om 14:20:57

Auteur Topic: Peco engelsman, wisselaandrijving werkt niet goed..  (gelezen 3283 keer)

Timmo

• Offline Offline
Peco engelsman, wisselaandrijving werkt niet goed..
« Gepost op: 12 October 2014, 17:37:02 »
Ik heb een engelsman van peco code 100. Maar de peco wissel aandrijving krijg ik er niet goed werkend op. Hij slaat niet lekker soepel om en soms niet. De tong bied te veel weerstand lijkt.De tong gaat vrij zwaar in vergelijking met normale wissels. Heeft iemand hier ervaring mee/ tip voor?
« Laatst bewerkt op: 12 October 2014, 17:45:58 door Bert van Gelder »

Fred Eikelboom

• Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg.
  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Zonderling en fobie-deskundige.
Re: Peco engelsman, wisselaandrijving werkt niet goed..
« Reactie #1 Gepost op: 12 October 2014, 19:14:35 »
Hoi,

Twee mogelijkheden:
1) zorgen dat de wisseltongen gemakkelijker kunnen bewegen (smering?, blokkeert er iets?, loopt er in de wissel iets aan?).
2) sterkere wisselaandrijving kopen (meer omgooivermogen).
mvg, Fred

Als de oorzaak bekend is, is de oplossing een stuk dichterbij.

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #2 Gepost op: 12 October 2014, 19:18:16 »
Heb je de complete originele combinatie? Met een veertje tussen de tongen, en grote spoelen die je onder de tafel in moet bouwen?
Het veertje kun je iets soepeler zetten door het blokje waar het veertje ingrijpt iets te verschuiven. Zit geklemd met 2 metalen lipjes.
De wisselaandrijvingen functioneren een stuk beter als je er 24 volt op zet ipv de 16 volt die uit een normale trafo komt.

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 12 October 2014, 19:32:36 »
Welke wisselaandrijving gebruik je en welke trafo (hoeveel volt en hoeveel Ampère)?

Leen.

Timmo

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 12 October 2014, 20:07:19 »
Ik gebruik de peco pep pl10we wisselmotor. En heb een uhlenbrock trava 70vA 15v/12v.

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #5 Gepost op: 12 October 2014, 20:09:15 »
Diezelfde aandrijvingen gebruik ik ook, maar dan icm een voeding met hoger voltage. Geeft net dat beetje extra umpf die ervoor zorgt dat de wissels meteen netjes omgaan.

groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Timmo

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 12 October 2014, 20:23:51 »
Ik zal even kijken of ik de motor er wat mooier onder kan krijgen zodat het misschien wat soepeler gaat. Het wissel is vrijwel nieuw. Het lijkt wel te komen door de korte tong. Minder kracht keer arm ten opzichte van een gewoon wissel.

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #7 Gepost op: 12 October 2014, 20:28:13 »
Plaatsing komt heel erg precies, en daarmee is vaak veel te winnen.
Kijk ook even naar de veertjes tussen de tongen!

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Patrick Smout

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 15 October 2014, 22:44:22 »
Recentelijk ook nog een 6-tal nieuwe PECO Electrofrog wissels gekocht en (ook?) bij deze is de tong aanzienlijk korter dan bij hetzelfde model van enkele jaren geleden. Ook bij mij gaat de tong veel zwaarder over. Bij het nieuwe model is de veer niet meer instelbaar (toch niet gevonden hoe). Ook ik gebruik PL10WE en ik vreesde het ergste. Uiteindelijk werkt alles prima maar idd, correcte montage en uitlijning is belangrijk (nu nog meer dan vroeger, heb er eentje terug beter moeten uitlijnen omdat deze niet goed overging).
Wel te vermelden dat ik zelfbouw wisseldecoders heb met een CDC (capacitor discharge circuit). Spoelspanning is ongeveer 20V DC.
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

peterha

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 16 October 2014, 11:59:00 »
Aangezien je de PL10WE gebruikt, bevestig je de motor dus ondervloers?
Ik heb al mijn wisselmotoren rechtstreeks aan het wissel bevestigd. Dat betekent wel een 'gat' zagen in de ondergrond, maar dat is voor mij de meest directe en meest betrouwbare wijze; gaat altijd goed.

Ik heb ook een paar SEEP wisselmotoren (= ondervloeraandrijving) gebruikt, maar het juist positioneren ondervloers is vaak een crime en dient inderdaad heel erg secuur te gebeuren. Afwijking van een millimeter kan er voor zorgen dat de wissel niet soepel omgezet wordt. Nauwkeurigheid is hierbij dus zeer belangrijk. Vandaar dat ik de 'traditionele' PECO-manier hanteer.

Onlangs heb ik nog twee drieweg- en een gebogen wissel gekocht. De 3-weg wissels zaten in de normale kartonnen verpakking en de gebogen wissel in een nieuw soort 'blister' verpakking, maar alle wissels hadden nog steeds de ouderwetse wisselomzetting; d.w.z. het blokje in het midden met het veertje om de wissel in de juiste stand te drukken/houden.

Grt. Peter
Met vriendelijke groet,
Peter

Patrick Smout

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 16 October 2014, 20:44:35 »
De 3-weg wissels zaten in de normale kartonnen verpakking en de gebogen wissel in een nieuw soort 'blister' verpakking, maar alle wissels hadden nog steeds de ouderwetse wisselomzetting; d.w.z. het blokje in het midden met het veertje om de wissel in de juiste stand te drukken/houden.

Dat is dus inderdaad het vreemde. Bij mij zaten ze ook in blister, nog steeds met veertje maar niet meer met een schuifje om de veerkracht te kunnen instellen. Tongen zoals gezegd aanzienlijk korter dan vroeger en rails in midden reeds doorgeslepen, onderaan overbrugd. Tevens onderaan ook al een draadje voor polarisatie (zie fameus artikel Wiring for DCC). Zonder meer gedurfd van PECO om een beproefd ontwerp zo aan te passen.
Visueel voor mij geen probleem omdat het een uibreiding van het schaduwstation betreft maar je moet een oude en een nieuwe maar zichtbaar naast elkaar hebben liggen. Trekt er niet echt op.
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout

peterha

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 16 October 2014, 21:09:36 »
...... rails in midden reeds doorgeslepen, onderaan overbrugd. Tevens onderaan ook al een draadje voor polarisatie...

Je beschrijft nu de Electrofrog versie van een wissel en deze zijn inderdaad op die manier al voorbereid voor polarisatie.
De andere versie is Insulfrog en die hebben geen 'doorgeslepen' rails maar hebben een kunststof hartstuk.

Haal je beide systemen niet door elkaar? Beide versies zijn al vele jaren op de markt. En welke versie had je dan gedacht te hebben gekocht?

Trouwens, dat stukje plastic in het midden lijkt op een kastje en houdt het veertje vast. Dat kastje kun je verschuiven en wordt geklemd door twee 'houdertjes' van metaal. Als de houdertjes (te) strak om het kastje zitten, zal het verschuiven inderdaad moeilijk gaan, maar dat kun je verhelpen door de houdertjes ietsjes open te buigen. Niet te ver anders klemmen ze niet meer en oefenen ze geen druk meer uit op het veertje.

Hoe wordt overigens dan het veertje bij jouw wissel vastgehouden?
Met vriendelijke groet,
Peter

MMTB

• Offline Offline
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
« Reactie #12 Gepost op: 16 October 2014, 21:31:09 »
Je heb inderdaad twee versie's van de electrofrog wissels. De oude versie moet je zelf nog doorzagen als je hem DCC proof wil hebben en de nieuwe versie heeft deze snede al en is daaronder doorverbonden. Dit kan je makkelijk wegknippen. Tevens is het doosje waar de veer in zat met de nieuwe wissel in de biels verwerkt. Maar bij beide kan je de stelkracht nog steeds instellen.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

Patrick Smout

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 17 October 2014, 07:14:47 »
Haal je beide systemen niet door elkaar? Beide versies zijn al vele jaren op de markt. En welke versie had je dan gedacht te hebben gekocht?
De vorige 44 wissels waren Electrofrog net zoals deze 6 nieuwe.

Maar bij beide kan je de stelkracht nog steeds instellen.
Heel interessant,heb ik niets over gevonden in de handleiding noch op het internet. Enkel de oude bouw wordt beschreven.
Kan je me even vertellen hoe je dit nu precies doet?

mvg,

Patrick Smout
Met vriendelijk groeten,

Patrick Smout