Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

wat is het merk van deze bochtwissel door saskia
Vandaag om 00:07:06
Houten 23 Augustus 2025 door Peter J K
29 July 2025, 23:22:40
Ik ben aan het opruimen. door nighttrain1
29 July 2025, 23:22:17
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
29 July 2025, 23:21:31
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door nighttrain1
29 July 2025, 23:13:57
mitropa rijtuig door Stefan88
29 July 2025, 23:11:35
US diorama in H0 door Wim Vink
29 July 2025, 23:04:15
Goederenloods Zandvoort door nighttrain1
29 July 2025, 22:56:17
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
29 July 2025, 22:50:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
29 July 2025, 22:41:34
Station Roodeschool door Torikoos
29 July 2025, 22:21:46
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door MOVisser
29 July 2025, 22:07:07
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
29 July 2025, 21:48:46
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
29 July 2025, 21:40:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
29 July 2025, 21:20:05
schok bij vertrek door Ronald Halma
29 July 2025, 20:14:18
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door AP3737
29 July 2025, 20:09:19
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door NL-modelspoor
29 July 2025, 19:49:56
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
29 July 2025, 19:47:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
29 July 2025, 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
29 July 2025, 19:17:42
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
29 July 2025, 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
29 July 2025, 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
29 July 2025, 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
29 July 2025, 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
29 July 2025, 17:45:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
29 July 2025, 16:15:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
29 July 2025, 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
29 July 2025, 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
29 July 2025, 15:45:56

Auteur Topic: Hoe te beginnen ?  (gelezen 29446 keer)

rinidanielle

• Gast
Hoe te beginnen ?
« Gepost op: 10 September 2007, 12:02:27 »
ls,

Hierbij mijn eerste post.
Ik ben niet zo'n ster op internet, en mocht het al een keer gevraagd zijn dan mijn excuses.

Hier gaan we dan.
Ik ben een echte beginner. Vroeger veel met treintjes gespeeld als kind.
Nu wil ik dus beginnen met een baan.
Maar goed hoe begin je, en waarmee ?  kun je hier op het forum de info vinden om uit te printen bijvoorbeeld ? ( liefst print ik zaken uit zodat ik het rustig kan doorlezen)

Welke schaal. Mijn voorkeur gaat uit naar klein (minitrix ?). En dan is de vraag digitaal en analoog. Ik ben zelf totaal niet technisch, dus ik verwacht dat digitaal afvalt. (ben net in staat om deze computer aan te zetten).

Mijn ideeen:
Oppervlakte voor eventuele baan:
Ik heb een aparte blokhut in de tuin voor een baan. Deze blokhut is 3 x 2 x 2 (lxbxh)
Dus niet extreem veel ruimte, maar moet voldoende zijn voor een mooie NL baan. Nederlandse treinen inspireren me zowieso mateloos, en het landschap.
Water, bruggen, weilanden met dieren eventueel een windmolen, kleine dorpjes met een klein station.

Ik begrijp dat ik heel erg veel informatie vraag op dit moment. Zoals duidelijk zal zijn, ik ben dus echt nieuw en weet absoluut niet hoe te beginnen.
Mocht het heel erg rommelig overkomen dan mijn excuses voor dit.

Eindelijk na jaren de stoute schoenen aangetrokken. En om eerlijk te zijn vertrouw ik de mede mensen hier op het forum meer dan een lokaal hobbywinkel die alleen maar omzet wil draaien.
Ik ben een 5 jaar geleden hobbywinkel ingestapt, en kwam daar met voor 3000 gulden aan spullen uit. En uiteindelijk geen stap verder, en de spullen weer verkocht. Ik kon niet op gang komen.
Nu we internet hebben kwam ik deze site tegen. En zie hier de vraag.

Ik wil een ieder bedanken voor het lezen van dit stuk.
Met vriendelijke groet groen80.

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Hoe te beginnen ?
« Reactie #1 Gepost op: 10 September 2007, 12:30:31 »
Hallo en welkom Groen80,

Een antwoord op deze vraag is nogal complex omdat er erg veel mogelijkheden zijn als je begint. Mijn ervaring is dat je deze hobby langzaam op moet bouwen en daardoor elke keer een stapje verder komt.
Dit geldt voor electronica, landschapsbouw en nog veel meer diciplines.
Mijn advies is dan ook om een plaat multiplex te kopen en die in je ruimte (blokhut is die niet te vochtig?) aan te passen. Dan bijvoorbeeld beginnen met een simpel ovaal en 2 wissels als inhaalspoor.
De grap is dat je steeds meer wilt en dus stap voor stap je baan gaat uitbreiden en tegelijkertijd leert van je fouten...zoals te kleine boogstralen, te grote hellingspercentages enz. enz.
Ook zou ik in oktober Eurospoor  te Utrecht bezoeken. Daar zie je talloze ideeën die je na kunt bouwen op je eigen manier.
Als er tijdens de bouw vragen en problemen opduiken kan je ze hier natuurlijk altijd posten.
Ik hoop dat je iets aan dit voorzetje hebt.
Groet Jaap

Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

rinidanielle

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 10 September 2007, 12:50:33 »
Jaap,

Bedankt voor je snelle reactie.
met de plaat multiplex bedoel je dan een standaard plaat waar een ovaal oppast (ik neem aan vanuit een starters pakket) ?

je bedoelt dan :

Welke schaal is voor zo'n geringe baan een goed keuze ?
(en digitaal of analoog)
« Laatst bewerkt op: 10 September 2007, 12:52:43 door Groen80 »

WillemNS

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 10 September 2007, 13:01:35 »
Schaal maakt helemaal niet uit, al is h0 het meest gebruikt, en schaal N daarna, h0 (1:87 zou ik kiezen als je NS wilt en veel details etc) en N als je een echt grote baan wilt nabouwen.
Digitaal is niet echt technisch, je koopt een center, sluit aan op je baan en gooit een decoder in je trein ( kan ook een handelaar doen )
En je kan rijden.
Dan kun je ook zoveel treinen als je wilt afzonderlijk van elkaar laten rijden, dus de ene trein 200, en de andere 50.

Je zou eens kunnen kijken bij www.roco.cc en dan naar produkte en dan startsets.

De roco startsets zijn heel goed, en het besturings-systeem (multimaus) is ook goed en zo'n startset is heel goedkoop.

www.fleischmann.de kun je ook kijken, is wel veel duurder!

Willem

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #4 Gepost op: 10 September 2007, 13:11:30 »
Citaat
standaard plaat
Je kan die plaat ook aanpassen aan je ruimte bijvoorbeeld een L-vorm dan wordt het geheel wat spannender.
De schaal beschrijft WillemNS al. Met N kan je meer sporen kwijt maar met HO het je geen bril nodig ;)
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 10 September 2007, 14:33:24 »
Wat schaal betreft moet je gewoon pakken wat jou het beste ligt. Als je denkt dat je met N het beste overweg kan, dan lekker N pakken. Is H0 meer iets voor je dan daarvoor gaan.

Ik denk dat je ook eerst eens kan kijken wat je precies wilt bouwen en welke oppervlakte. Als je een grote oppervlakte gaat gebruiken in je blokhut, is het misschien een idee om te kijken of je je ontwerp zo kan maken dat je als een deel van je baan klaar is al gewoon kan rijden en ervan kan genieten kwa landschap enzo.

Voorbeeld je bouwd een grote stad en een dorpje ofzo en dan zou je eerst een zijlijn kunnen aanleggen tussen een station( in stad of dorp maakt opzich niet uit waar) en een schaduwstation( je parkeer terrein).
Dan kan je dat zijlijntje al werkend maken en alles daar omheen vast aankleden en kan je daarna met de hoofdlijn tussen Dorp en Stad en 1 of meer schaduwstations verder gaan. Ook dat laatste zou je weer in 3 bouwfases kunnen verdelen.

Zo heb je toch snel stukken die er leuk uitzien, waar je al kan rijden en leuke plaatjes kan schieten.

Groetjes Michiel

[Edit];
Voor je materieel gaat kopen bedenk dat eerst wat je wilt, of je voor een bepaald tijdperk kiest of juist alles door elkaar laat rijden. In nederland reed ook het nodige aan buitenlandse rijtuigen en in bepaalde periodes reed dat deels zelfs in de binnenlandse dienst, dus dat kan je keuze verruimen. Kijk als je er waarde aan hegt ook van te voren naar goede treinsamenstellingen zodat je later niet met vele rijtuigen( geld naar eigen ervaring meestal voor 1e klas materieel) zit waar je eigenlijk niks mee kunt.
« Laatst bewerkt op: 10 September 2007, 14:37:07 door neudalhausenstadbahn »
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

rinidanielle

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 10 September 2007, 15:16:02 »
Michiel,

Klinkt erg goed. Echter nog een paar vraagjes:

Een zijlijn is een directe verbinding tussen a--b ?
Schaduwstation is een aparte plaats op de baan waar je alles parkeert, ik heb ooit iets vernomen dat een schaduw station onder de baan zit ?

Zijn er verder nog documenten (pdf ?) die ik kan uitprinten op deze site of andere sites ?

De ovale baan met wissels (zoals hierbenee) is dus een goed uitgangs punt ?
Deze kan later makkelijk uitgebreid worden ?

En hoe zou deze dan aangekleed kunnen worden ? Zijn hier voorbeelden van, foto's ?

(ik voel me echt een leek op het moment).

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 10 September 2007, 15:53:12 »
Bij spoorlijnen voor reizigers verkeer heb je eigenlijk 2 soorten spoorlijnen;
1: zijlijnen, meestal lijnen waar alleen stoptreinen rijden en waar de frequentie redelijk laag is( op een aantal uitzonderingen na).
2: hoofdlijnen, de belangrijk(ere/ste) spoorlijnen met naast stoptreinen ook sneltreinen en evt. InterCity's, Internationale treinen enz.

Een schaduwstation ligt meestal onder of achter het zichtbare deel van de modelbaan, maar soms ook er naast( ook wel afgeschermt van de rest).

Een Ovaal zou ik niet direct doen want dat is slecht uit te breiden. Rond rijden kan je ook als er meerdere delen klaar zijn via de keerlussen in je schaduwstations. Van A naar B rijden is als begin het makkelijkst lijkt mij.

In wat ik eerder schreef zou je dus het volgende kunnen berijden:

Van schaduwstation 1=A naar dorp=B naar stad=C naar schaduwstation 2=D( dit traject kan je rijden als je de hele hoofdlijn klaar hebt). De zijlijn zou dan van schaduwstation 3=E naar B lopen, als je deze als eerste bouwd kan je hier al op en neer rijden. als het baanvak B-C klaar is kan je door rijden naar de stad. Daarna zou je C-D kunnen bouwen en kan je op de hoofdlijn B-C-D v.v. rijden. Op de zijlijn kan je dan E-B v.v. rijden waarbij je je treinen door kan laten gaan naar C en evt. D. Het baanvak A-B kan je dan als laatste in dienst laten komen.

Dit hier bovenstaande dient als voorbeeld, daar kan je ook allerlij andere volgordes voor bedenken, maar als je klein wil beginnen met de mogelijkheid simpel steeds verder uit te breiden leg dan geen ovaal aan, maar ga van A naar B en evt. verder rijden.

Groetjes Michiel
« Laatst bewerkt op: 10 September 2007, 15:55:49 door neudalhausenstadbahn »
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

rinidanielle

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 11 September 2007, 09:29:43 »
Super!! Bedankt Michiel voor je duidelijke informatie.

heb ik toch nog een vraagje. Ik zie links en rechts foto's van mensen die een "bak"bouwen.  Is dit verstandig in mijn geval met jouw voorbeeld ?
Dus 2 lagen. zodat schaduwstation uit het zicht is ?

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 11 September 2007, 10:37:03 »
Uhm het me even niet helemaal duidelijk wat je nu bedoelt; Als jij het hebt over "mensen die een bak bouwen" bedoel je dan modules?
Zo ja; of het handig is om alles als modules te bouwen, dat hangt er vanaf of je je modelbaan nog wil verplaatsen. Denk daarbij aan het mee nemen naar beurzen of verhuizen.

Wat schaduwstation betreft, leg je hem verdiept neer dan heb je er boven de grond geen last van. Je kan op beide niveaus dan de gehele ruimte benutten. Dat lijkt mij dus een goede optie, en mocht nodig blijken( zou me niet verbasen) dan kan je ook aan niveau -2 denken waar bij je dus 2 niveaus voor de schaduwstations heb want als je meerdere schaduwstations hebt past dat mogelijk niet allemaal op 1 niveau.

Groetjes Michiel

Frederikus

• ik rij tweerail-digitaal, toch wel lastig.
  • Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 11 September 2007, 12:17:01 »
Groen 80,
let even goed op wat JAJO schrijft !
Hij heeft in zijn eerste reactie aan je gevraagd of de blokhut niet te
vochtig is ( ik neem aan om teleurstelling te voorkomen) want vocht
en electriciteit gaan niet zo goed samen !
vriendelijke groet,   Frederikus

rinidanielle

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 11 September 2007, 13:03:50 »
Frederikus,

Bedankt voor je herinnering. Ik heb inderdaad besloten de blokhut niet te gebruiken. Tis daar inderdaad vrij vochtig.
Na wat overleg (moeizaam), kan ik de zolder gaan gebruiken.
Deze is wel wat groter 9 x 3

verder heb ik wel een leuke startersset gezien : N startset 839379 van Fleischmann.
Graag jullie ideeen hierover (en startersset).

neudalhausenstadbahn

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 11 September 2007, 13:29:26 »
Ik kan dat nummer van die startset niet vinden, wel 89397, bedoel je die?, dat is wel een leuke set voor een duitse tijdperk 3 zijlijn. Dan begin je dus wel direct digitaal.

Enuh ohhhh wat vervelend dat die zolder groter is!!!!!!!!!!!!!! ;) ;) 8) 8) 8) ;D ;D

rinidanielle

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 11 September 2007, 13:36:44 »
Het is inderdaad groter. Maar ben bang dat het bekende bomen en bos gaat opdoemen. Klein schuurtje is het begin makkelijker naar mijn idee.
Ik ben nu weer op 0.

deze bedoelde ik, volgens mij niet digitaal

839379 Startset NS 1600 + 4 rijtuigen Van € 479,= voor € 399,=

Gezien ik nederlands materiaal wil klinkt deze als muziek in de oren. Bij nader onderzoek niet digitaal dus. Digitale starterssets zijn vrij prijzig, en zit ik met niet NS materiaal.

« Laatst bewerkt op: 11 September 2007, 14:07:24 door Groen80. Reden: nader onderzocht of deze set digitaal is. »

rinidanielle

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 13 September 2007, 08:32:30 »
Als ik nu analoog begin, kan ik dan later overstappen op digitaal ?
Waarmee ik doel op de rails, of moet dan ook de rails vervangen worden.

Ik twijfel nog tussen de merken :
Fleischmann en Roco. De laatste is niet zo heel duur.