Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 23:16:59
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
Vandaag om 23:10:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 22:46:37
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Reeks77
Vandaag om 22:39:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:13:11
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Overet
Vandaag om 22:04:43
Raadplaatje door Lars Smelter
Vandaag om 21:50:23
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 21:50:18
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 21:30:54
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 20:52:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:22:24
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:15:03
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 19:29:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
Vandaag om 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
Vandaag om 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
Vandaag om 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
  

Auteur Topic: Baanontwerp Ghedoan  (gelezen 1990 keer)

OpaMarc

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Baanontwerp Ghedoan
« Gepost op: 10 October 2014, 10:40:30 »


dit zou mijn definitief plan moeten zijn.
« Laatst bewerkt op: 10 October 2014, 11:00:23 door guest7823. Reden: URL gerepareerd »
Mvgr,

Marc

Ed K.

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
  • Ideale combinatie van mijn hobbies
Re: Baanontwerp Ghedoan
« Reactie #1 Gepost op: 10 October 2014, 10:48:41 »
Ziet er goed uit.   (y) ;D

Gr. Ed
NS 1930/1958 Stoom en Diesel H0, DCC, MultiMaus, S88ExpressNetLi, Koploper. Lid MSC Zutphen

Feiko

  • Offline Offline
  • Berichten: 380
Re: Baanontwerp Ghedoan
« Reactie #2 Gepost op: 10 October 2014, 11:48:22 »
Kben benieuwd waar die groene sporen nog heen gaan, maar ziet er goed uit! Een baan met veel mogelijkheden.
Blauwe vingers doen een Swolsch hart kloppen

OpaMarc

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: Baanontwerp Ghedoan
« Reactie #3 Gepost op: 10 October 2014, 13:10:36 »


De groene sporen onderaan links gaan naar een klimspiraal die naar het schaduwstation leidt. Zie plan hierboven.
Aan de 4 groene sporen rechts boven wordt een locomotieven loods geplaatst.
Het groene eindspoor bovenaan midden is wordt eventueel een loskade voor kleine zaken.
De groene eindsporen links en rechts onderaan het station worden opstelsporen.

Het blauwe spoor loopt naar de haven. Er is een aftakking voorzien naar de houtzagerij.

De bruine streep is enkel een niveau aanduiding. Het groene spoor, de paradebaan, loopt 8 à 10 cm hoger dan de havensporen en ligt op een vloerhoogte van 130 cm.

Om in het midden te geraken is er een doorgang tussen de haven en het klimspiraal. Ik moet me wel even bukken, maar dat kan ik nog :D.

De baan meet 440 x 250 cm. Alle zijden zijn 60 cm breed behalve de rechter zijde die 50 cm meet.

De baan wordt H0 bereden en digitaal bediend met Roco lockmaus. Ik wil geen pc gebruiken en zal dus de wissels analoog bedienen.  Ik wil toch hebben dat de treinen zouden stoppen/vertrekken aan de voorzien lichten. Maar hiervoor zal ik jullie hulp nog wel eens inroepen in een ander draadje.

Mvgr,
Marc



Mvgr,

Marc

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7753
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Baanontwerp Ghedoan
« Reactie #4 Gepost op: 10 October 2014, 14:40:06 »
Is het de bedoeling dat treinen altijd stoppen in het zichtbare station? Je kan namelijk niet zonder afgebogen wissels te berijden door het station kachelen. Voor een zijlijntje wel OK, maar als de dikke express met 100 km/u door de engelse wissel in afgebogen stand gaat...

Geen idee wat voor spul je wilt laten rijden en/of welke buurt/periode je nabouwt, dus ik weet niet in hoeverre deze opmerking van mij relevant is :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Baanontwerp Ghedoan
« Reactie #5 Gepost op: 10 October 2014, 15:57:18 »
Opmerking van Reinout snijdt in elke periode hout.

Voor de rest een mooi plan. (y) Genoeg rijmogelijkheden en rangeermogelijkheden. Geschikt voor langere personen- en goederentreinen. Alles er op en er aan; locloods, goederendeel bij station (geen goederenloods?).

Ik zou de opstelsporen wel wat langer maken. Met langere treinen ook langere opstelsporen.

Ben benieuwd naar de realisatie. ;D
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

OpaMarc

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: Baanontwerp Ghedoan
« Reactie #6 Gepost op: 10 October 2014, 16:24:18 »
Ja, in principe zou elke personentrein moeten halt houden in het station, de twee bovenste sporen. De goederentreinen passeren dan op de  twee onderste sporen met trage snelheid om ofwel naar het havengedeelte te rijden ofwel naar de paradebaan (groen spoor) te rijden.

Maar ik zal nog eens nadenken over de plaatsingen van die engelse wissels.
Ik rijd Tp IV.

Mvgr,
Marc
Mvgr,

Marc

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re: Baanontwerp Ghedoan
« Reactie #7 Gepost op: 10 October 2014, 16:28:04 »
M.i. hoef je dat niet te doen. Kijk naar Hengelo. Zie maar eens of je daar rechtdoor kunt vanuit de richting Almelo naar Oldenzaal. toevoeging: en andersom.
« Laatst bewerkt op: 10 October 2014, 16:58:18 door Jeronimos »
Jeroen

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Baanontwerp Ghedoan
« Reactie #8 Gepost op: 10 October 2014, 16:47:16 »
Op zich heb je gelijk Jeroen.

Dat is zo historisch gegroeid o.a. doordat de twee maatschappijen SS en HSM elkaar het licht niet in de ogen gunde. Maar volgens mij bestaat de lijn Almelo Oldenzaal van oorsprong eigenlijk uit twee aparte lijnen, namelijk  Hengelo Oldenzaal en Hengelo Almelo. Is er een sneltrein die op die totale lijn rijdt en niet stopt in Hengelo?

Maar al met al heeft Jeroen gelijk, er zijn altijd uitzonderingen. En dat maakt dat veel zaken in onze hobby toch ook kunnen en werkelijkheids getrouw zijn. O ja, daar hebben we zelfs een heel eigen draadje over.  ;D
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re: Baanontwerp Ghedoan
« Reactie #9 Gepost op: 10 October 2014, 16:57:26 »
Nah, het is meer de lijn Almelo-Salzbergen (D) die het eerst Hengelo bereikte. Toen kwam Staatslijn D vanuit Zutphen.

Almelo-Salzbergen was van de  Spoorweg-Maatschappij Almelo-Salzbergen.

>>Is er een sneltrein die op die totale lijn rijdt en niet stopt in Hengelo?<< Nee.
Jeroen

OpaMarc

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: Baanontwerp Ghedoan
« Reactie #10 Gepost op: 15 October 2014, 14:07:40 »
Ik rijd (nog) niet met sneltreinen maar met stoptreinen. In mijn gedachten dus gewoon van (parade)station Ghedoan (gedaan)naar schaduwstation Theindent (ten einde). Ja, een beetje Vlaams dialect gebruikt ;). De kruiswissel laat ik dus zijn.
De opstelsporen heb ik op mijn plan langer gemaakt. Bedankt voor de tip.
Mvgr,

Marc