Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 22:56:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sikko
Vandaag om 22:46:27
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 22:40:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:27:52
modulebaan in spoor 1 door Marc tramt
Vandaag om 22:14:38
Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail door Medtskie
Vandaag om 21:57:35
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Bennis
Vandaag om 21:52:59
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 21:45:18
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door cor_b
Vandaag om 21:43:56
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:39:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:32:25
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 21:26:01
Rijnstraat door R1954
Vandaag om 21:17:15
PBM/PWM met joystick door Eric v C
Vandaag om 20:59:39
Digitaal-delta door Dick Bernard
Vandaag om 20:57:28
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Rick
Vandaag om 20:43:43
Rondom Charlois door Wim1969
Vandaag om 20:16:47
W.V. Kalender 2026 door basjuh1981
Vandaag om 20:03:18
Piko 2025 door Eelco Storm
Vandaag om 19:58:52
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes. door Huup
Vandaag om 19:44:33
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door prutser
Vandaag om 19:20:01
vrijgavecode z21 centrale door VAM65
Vandaag om 18:56:05
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door RobbertJan
Vandaag om 18:16:15
Line-up foto's van modellen door Martijn193
Vandaag om 18:15:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Menno
Vandaag om 17:31:15
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:56:34
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:29:12
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:53:51
  

Auteur Topic: Schaduwstation in ontwikkeling  (gelezen 3926 keer)

burtonbouwer

  • Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Berichten: 448
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Schaduwstation in ontwikkeling
« Gepost op: 09 September 2007, 20:59:18 »
Hieronder het plaatje van ons schaduwstation:

En voor een groter plaatje:
http://i236.photobucket.com/albums/ff229/ferryrobby/schaduwstation.jpg
De baan is in H0 en het schaduwstation van Roco Geoline rails. Breedte is 5,5 m en de diepte ca. 1,3 m. Aan beiden zijkanten komt voor het zichtbare gedeelte nog elk een uitbreiding van lang ca. 2 m. Dit zijn voorlopige plannen. Alles wat je nu ziet komt ondergronds/ is het schaduwstation en is dus onzichtbaar, evenals de 2 spiralen links. Er zijn 10 kleinere opstelsporen en 2 extra lange. Ingebouwd zijn 2 keerlussen, geschikt om treinen vanuit elke richting te laten keren. De keerlus middenboven kruist uiteraard ongelijkvloers. De bedoeling is dat de baan dubbelsporig wordt. Er zal een klein enkelsporig lijntje komen naar een hoog bergstation en/of strand. Gaarne opbouwende kritiek??
« Laatst bewerkt op: 09 September 2007, 21:09:45 door burtonbouwer »
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

ReesCees

  • Gast
Re: Schaduwstation in ontwikkeling
« Reactie #1 Gepost op: 09 September 2007, 23:14:01 »
Wel veel sporen zeg. En als je er straks nog maar bij kunt, 1 meter dertig diep............

Succes,

Kees-Jan

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: Schaduwstation in ontwikkeling
« Reactie #2 Gepost op: 09 September 2007, 23:23:34 »
Inderdaad, wel erg diep... Met een combinatie van onvoldoende ruimte tussen het bovenliggend niveau kan dat de nodige problemen opleveren.

Als test zou je 2 sporen achterin neer kunnen leggen en kijken of je er een trein fatsoenlijk op en af kan krijgen achter een andere.

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

ReesCees

  • Gast
Re: Schaduwstation in ontwikkeling
« Reactie #3 Gepost op: 09 September 2007, 23:27:39 »
Bij mij te bouwen schaduwstations (2x9 sporen) die bovenelkaar komen te liggen op een oppervlakte van 6,50 meter bij 1 meter wordt het onderlinge hoogte verschil minimaal 30cm want anders kan ik er niet bij.

Kees-Jan (ex Lomax en Falcon bouwer ;))
« Laatst bewerkt op: 09 September 2007, 23:51:15 door Kees-Jan »

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Schaduwstation in ontwikkeling
« Reactie #4 Gepost op: 09 September 2007, 23:51:35 »
Mmm, die tip van Kees-Jan is zo gek nog niet. Boven werken we ook vaak met verschillende niveau's, dus waarom niet onder. Had ik nog niet bij stil gestaan.

ReesCees

  • Gast
Re: Schaduwstation in ontwikkeling
« Reactie #5 Gepost op: 10 September 2007, 00:00:00 »
Bedankt Esperopt! Het hoogteverschil bereik ik met een klim/daal spiraal. En zelfs 30cm is nog krap na proefopstellingen bij een meter diep.

Kees-Jan

Rob

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Schaduwstation in ontwikkeling
« Reactie #6 Gepost op: 10 September 2007, 00:00:21 »
Los van bovenstaande opbouwende kritiek. Als ik het onderste deel van het schaduw-station zo zie, dan is er op elk opstelspoor hooguit 30 cm. ruimte voor een trein. Oftewel: 1x 2400 met 2 VAM-wagens. (Om even in de sfeer van andere draadjes te blijven). Is dat echt wat je wilt? Bekend verschijnsel dat we allemaal ooit eens meegemaakt hebben: Denkend aan mijn modelbaan zie ik traag oneindige treinen door oneindig spoorland gaan..... (vrij naar Marsman) Maar de harde realiteit wordt gevormd door de maten van de kelder, zolder of kamer.
Ik ken de rest van het baanplan niet, maar om te beginnen: Gooi nou eens al die wissels in het onderste deel eruit. Levert in ieder geval langere opstelsporen op. Trek die sporen gewoon door. Welke consequenties dat voor jouw baanplan heeft kan ik niet overzien. Maar: Less is more.
Verder zie ik legio keerlus-problemen aan de horizon. Ervan uitgaande dat je het 2-rail systeem gebruikt, gezien de Roco-rails.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Groeten, Rob
« Laatst bewerkt op: 10 September 2007, 00:08:14 door Rob »
Groeten, Rob

burtonbouwer

  • Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Berichten: 448
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: Schaduwstation in ontwikkeling
« Reactie #7 Gepost op: 10 September 2007, 09:39:54 »
Allereerst hartelijk dank voor jullie commentaar. Ik kan als volgt reageren en wat nadere uitleg geven:

@Kees-Jan:
Veel sporen: Ja klopt, maar ik wil later als het zichtbare gedeelte klaar is een grote diversiteit aan voorbijkomende en stoppende treinen krijgen op mijn paradespoor en station. Beetje (te)veel spoor in het schaduwstattion kan dan geen kwaad.
Er bij kunnen ivm diepte: Er komen nog twee gaten in de tafel waar ik mijn handen/hoofd door kan steken. De hoogte van 30 cm is haalbaar; daar kan ik rekening mee houden in de spiralen.
Hoogteverschil: Het hoogteverschil is wel te overwinnen; ik heb al uitgedacht dat op het punt waar de sporen elkaar ongelijkvloers gaan kruisen ik ca. 10 cm hoogte kan maken met 3% helling, dalend voor de keerlus en stijgend voor het diagonale gedeelte van het schaduwstation.
Lomax: Leuk om dit te horen, nog een kitcar bouwer op het forum (off topic)

@Rob:
Lengte opstelsporen: De lengte van de onderste opstelsporen van het schaduwstation is 1.40 meter; voor de bovenste diagonale sporen 2.10 meter. De sporen van 1.40 kan al een TEE bergen of een lok met 4 wagons 1:87. Inderdaad kan 2.10 meter meer hebben, maar dit soort lange treinen wil ik niet teveel hebben, vandaar meer opstelsporen voor kortere. Ik heb ervoor gekozen om elke rijrichting op 5 kleine opstelsporen te maken en 1 per richting langer.
Keerlussen: Het zijn er 2 in totaal, voldoende lang om de langste trein te bevatten. Ik rij Rocomotion digitaal. Je kunt zelfs middels deze keerlussen door het schaduwstation rijden zonder ook maar 1 opstelspoor te passeren. Winrail geeft de clashes van de keerlussen ook exact aan, dus zou mbv een keerlusmodule geen probleem moeten geven.
« Laatst bewerkt op: 10 September 2007, 09:45:48 door burtonbouwer »
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

EWS 58038

  • Deze vreemde eend in de bijt rijd Engels
  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • De slimmem modelspoorder kijkt eerst even op Ebay.
Re: Schaduwstation in ontwikkeling
« Reactie #8 Gepost op: 13 September 2007, 13:01:49 »
Opzich ziet het er keurig uit... mijn complimenten. Waar ik alleen bang voor ben is dat je straks tegen het probleem Max treinlengte aanloopt. Als ik kijk naar de lengte van de sporen dan zou ik kiezen voor een paar lange sporen in plaats van veel korte sporen. Ook kan je de lange sporen in blokken opsplitsen en ze electrisch schakelen. Spoorbezetting kan je weer heel simpel bijhouden met een schema en magneetjes... en iedere keer dat een trein naar een spoor toegaat plaats je op dat spoor (in het overzicht) een magneetje. Verplaats je de trein 1 blok... dan schuift het magneetje 1 ploke mee. Super simpel, Bij de luchtverkeersleiding de manier van werken en nog goedkoop ook. En boven alles...geen storingen...
Tijdperk 9 rijder. 1990-present "Post British Rail"

burtonbouwer

  • Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Berichten: 448
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: Schaduwstation in ontwikkeling
« Reactie #9 Gepost op: 14 September 2007, 12:42:00 »
@EWS 58038:

Ik begrijp wat je bedoelt over die treinlengte. In mijn zichtbare gedeelte van de baan bepaalt het kleinste blok de maximale lengte van de treinen. Uiteraard zal ik proberen die blokken zo groot mogelijk te maken, maar dit zichtbare gedeelte moet nog uitgedacht worden. Om het dus nu nog flexibel te houden heb ik het zo even gedaan; ik kan het altijd nog aanpassen. Wat heb ik aan lange opstelsporen als deze toch niet kunnen stoppen in een blok in het zichtbare gedeelte.

Ik zit overigens te denken aan een baan met een station van een middelgrote stad waarbij de internationale (=lange) treinen altijd doorrijden. Die passen dus sowieso niet aan het perron, dus de verwachting is dat ik meer kortere dan langere treinen zal hebben.

Dank voor je complimenten, ben er zelf ook wel tevreden over. Gezien de beperkte reacties denk ik ook op de goede weg te zijn. Maar ik sta open voor suggesties!
« Laatst bewerkt op: 14 September 2007, 12:44:11 door burtonbouwer »
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

EWS 58038

  • Deze vreemde eend in de bijt rijd Engels
  • Offline Offline
  • Berichten: 115
  • De slimmem modelspoorder kijkt eerst even op Ebay.
Re: Schaduwstation in ontwikkeling
« Reactie #10 Gepost op: 14 September 2007, 14:11:08 »
Warom zouden int treinen niet kunnen stoppen? Chartertreinen horen er nou eenmaal bij....  ;)
Tijdperk 9 rijder. 1990-present "Post British Rail"

burtonbouwer

  • Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Berichten: 448
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re: Schaduwstation in ontwikkeling
« Reactie #11 Gepost op: 14 September 2007, 15:13:17 »
Das waar, maar dat stoppen van int + charter treinen is vaak op centraal stations van grote steden; dat thema wil ik niet bouwen gezien de ruimte e.d.
« Laatst bewerkt op: 24 September 2007, 08:04:09 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos