Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Houten 23 Augustus 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:50:59
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 18:44:54
wat is het merk van deze bochtwissel door Karben
Vandaag om 18:37:14
Ik ben aan het opruimen. door Bob11
Vandaag om 18:18:34
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door 1200blauw
Vandaag om 18:03:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 16:51:59
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 16:50:18
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door W.Broere
Vandaag om 16:30:43
Fleischmann Anna ombouw. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:18:35
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:35:13
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 14:41:59
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:46:12
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
schok bij vertrek door saskia
Vandaag om 11:03:25
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
Station Roodeschool door HenkN
28 July 2025, 23:03:48
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
28 July 2025, 21:37:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Donny95
28 July 2025, 20:49:09
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
28 July 2025, 20:33:47

Auteur Topic: Verzekering  (gelezen 5399 keer)

Dave van der Locht

• Offline Offline
Verzekering
« Gepost op: 09 September 2007, 20:54:13 »
Aangezien m'n verzameling materieel, baan en elektronica behoorlijk aan het groeien is de laatste tijd zit ik met vraag.

Wordt er normaliter 'gebruik' gemaakt van een inboedelverzekering zoals reeds afgesloten (alleen verzekerd bedrag misschien verhogen)? Of zijn hier aparte verzekeringen voor?

En wat zijn de voor- en nadelen van de diverse mogelijkheden t.b.v. verzekeren van de verzameling.

Aangezien ik van e-bay, marktplaats en beurs-aankopen geen bonnen heb, kan dat ook problemen geven indien m'n huis afbrand b.v.?

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

lokloods

• Offline Offline
Re: Verzekering
« Reactie #1 Gepost op: 09 September 2007, 21:09:08 »
Dave,

Het hangt een beetje van je eigen verzekeringsmaatschappij af.
Normaal valt een deel van een verzameling onder de inboedelverzekering. Wel moet de hoogte van het verzekerde bedrag dan overeenkomen met de waarde die ook verzekerd dient te worden. Dus incl je verzameling.
Deze verzameling dient dan wel bekend te zijn bij je verzekeraar en opgenomen in de omschrijving van het verzekerde in de polis. Sommige verzekeraars accepteren de omvang in waarde van onze hobby.
Er zijn echter ook verzekeraars die vinden dat je een kostbaarhedenverzekering moet afsluiten. Dit is een vrij dure verzekering.
Je zal dus even contact op moeten nemen met je verzekeraar om e.e.a. af te stemmen. Overigens zou ik je dat altijd willen aanraden.

Het voorhanden hebben van foto's van je treinbaan is over het algemeen voldoende, doch ook dit is even een overleg waard.

Wiebe

Peter Spruit

• Offline Offline
  • SBB en BLS baan in opbouw - Project Goschensteg
« Reactie #2 Gepost op: 09 September 2007, 21:13:51 »
Beste is een afspraak maken met je verzekeringsmakelaar  en de treinenverzameling apart laten vermelden en omschrijven in de brandverzekering  met een opgegeven verzekerde waarde.

Waarschijnlijk zullen ze als enige voorwaarden stellen dat je een beschrijving bijvoegd en eventueel het een en ander kunt staven met foto's.  ( die raadt geef ik je toch want  na een brand  schiet er heel gesmolten plastic over  maar  verder  niet veel meer traceerbaar.

In geval van verlies door brand krijg je dan gewoon de omschreven verzekerde tegenwaarde uitgekeerd.  De premie is geen speciale  verzamelaars premie ( hoedt je hiervoor  want dit is zeer duur !!! ) maar  gewoon hetzelfde principe  als  voor je brandverzekering dus waarschijnlijk gewoon een paar Euro meer per jaar.

Hier in Belgie heb ik dit laten verzekeren bij KBC Verzekeringen.  
Bewijsstukken als facturen, bonnetjes  en dergelijke heb ik niet moeten voorleggen.  

Als back-up file met  opsomming en omschrijving van de verzekerde stukken met  foto's  heb ik gebruik gemaakt van het programma  ICollectware.

Hopelijk heb je hier iets aan

Peter
Petdig1

Robert E

• Offline Offline
    • Robert’s Modelspoor Pagina
« Reactie #3 Gepost op: 09 September 2007, 22:55:44 »
Citaat
Als back-up file met  opsomming en omschrijving van de verzekerde stukken met

t Is toch te hopen dat die backup file niet op je PC staat die bij een brand
ook naar de knoppen gaat   ;D

Trouwens, verzekerde waarde = verzamelaarswaarde of nieuwwaarde of
afschrijvingswaarde? Sommige locs worden al niet meer gemaakt en
kunnen daardoor idiote bedragen opleveren...

Robert
MDRRC-II (Lite) goedkope DIY centrale voor DCC en MM.
Heb je een vraag, stuur me dan een mail via mijn site ipv persoonlijk bericht...

cbx

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 10 September 2007, 09:40:44 »
Dat had je kunnen vragen vorige week Dave ;D

Begin met het invullen van een INBOEDEL-WAARDE-METER en neem daarin mee
de waarde van je verzameling en laat een aantekening op de inboedelpolis maken zoals onderstaand: (bedrag is fictief in dit geval)

“Hierbij wordt aangetekend dat medeverzekerd is een bedrag van €8.000,- voor een treinenverzameling.”

Peter Spruit

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 10 September 2007, 12:50:39 »
t Is toch te hopen dat die backup file niet op je PC staat die bij een brand
ook naar de knoppen gaat   ;D

Trouwens, verzekerde waarde = verzamelaarswaarde of nieuwwaarde of
afschrijvingswaarde? Sommige locs worden al niet meer gemaakt en
kunnen daardoor idiote bedragen opleveren...

Robert

Verzekerde waarde is in dit geval de nieuwwaarde en dat is dus ook het  bedrag dat je eigelijk laat opnemen in de polis en welk bedrag je dus ook zal uitgekeerd worden.

Indien je  jezelf wilt  gaan baseren op de  verzamelaars waarde dan zal je dit specifiek moeten melden en dan zal je collectie geschat moeten worden door een aangestelde  expert  die in dat  geval de waarde zal gaan bepalen.  Hou hierbij dan wel rekening dat de schattingskosten voor jou rekening zijn, de verzekeringsmaatschappij extra voorwaarden kan opleggen ivm bewaring, brandprotectie, alarminstallatie etc en de Premie zal gebaseerd gaan worden op een verzamelaars/kunst premie  die  tot  X aantal procent van de vastgestelde  verzamelaarswaarde kan oplopen (exacte cijfers heb ik niet meer hiervan maar was heel erg  duur   )

Petdig1

cbx

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 10 September 2007, 13:17:15 »
Verzekerde waarde is in dit geval de nieuwwaarde en dat is dus ook het  bedrag dat je eigelijk laat opnemen in de polis en welk bedrag je dus ook zal uitgekeerd worden.

Verzekerde waarde:
De waarde van het verzekerd voorwerp(en), die men door de verzekering beoogde te dekken. Deze waarde moet in geval van schade door de verzekerde worden BEWEZEN..
In beginsel geeft de verzekerde som generlei aanwijzing omtrent de verzekerbare waarde.Somtijds wordt evenwel tussen beide een verband gelgd, indien n.l. in de polis is aangegeven dat (de waarde van) het verzekerd voorwerp wordt getaxeerd op de verzekerde som.

Peter Spruit

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 10 September 2007, 13:27:22 »
Veel verzekeringsmaatschappij nemen als verzekerde waarde de " Aangenomen Waarde " zoals overeengekomen bij afsluiten van de polis. 

In dat  geval moet je niets bewijzen, alleen dat de boel is  afgefikt en krijg je bedrag uitgekeerd.

Gewoon dus ff met je  verzekeringsmakelaar  spreken dus  ;)

Peter
Petdig1

cbx

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 10 September 2007, 13:32:36 »
En dus zoals ik eerder schreef dit vastleggen in de polis, dus NIET van mondelinge afspraken uitgaan.

“Hierbij wordt aangetekend dat medeverzekerd is een bedrag van €8.000,- voor een treinenverzameling.”

Dave van der Locht

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 10 September 2007, 17:31:27 »
Dat had je kunnen vragen vorige week Dave ;D

Begin met het invullen van een INBOEDEL-WAARDE-METER en neem daarin mee
de waarde van je verzameling en laat een aantekening op de inboedelpolis maken zoals onderstaand: (bedrag is fictief in dit geval)

Klopt, had ik inderdaad kunnen vragen maar totaal niet aan gedacht.  ;)
Ik heb 2 jaar geleden zo'n inboedel-waarde-meter ingevuld toen we ons huisje kochten, echter is de verzameling treintjes en toebehoren sindsdien behoorlijk toegenomen en wilde ik toch even weten hoe andere modelspoorders dit hebben geregeld. Vandaar mijn verzoek hier.

Ik kan dus het beste contact opnemen met mijn verzekeringsmannetje en de inboedel-waarde-meter evt. opnieuw invullen (is niet zo heel veel bijgekomen sinds we hier wonen), en dan de verzameling ook laten vastleggen in de polis. En is het bedrag wat uitgekeerd wordt, mocht dat ooit nodig zijn gelijk aan het bedrag dat vermeld is. Als ik 't goed begrijp.

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

cbx

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 10 September 2007, 18:16:52 »
Als je een inboedelwaardemeter hebt ingevuld en ondertekend, kan een verzekeraar 5 jaar lang géén beroep op onderverzekering doen.
Bij totaalverlies zal inderdaad het verzekerdebedrag wat op de polis staat tot uitkering komen. Als je na het invullen van je inboedelwaardemeter niet veel meer gekocht hebt hoef je dit niet tussentijds te wijzigen, je krijgt vanzelf weer bericht van de verzekeraar wanneer de termijn om is.

stig

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 10 September 2007, 23:44:17 »
Tegenwoordig adverteert men met verzekerd tegen onderverzekering. Is dat wat? " Nooit meer onderverzekerd" en nog wat van die kreten...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

cbx

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 11 September 2007, 09:28:58 »
Ik noem het een van de vele vormen van ongepaste reclame veelal geuit  door z.g. “Direct Writers”. Dat zijn dus verzekeraars/kantoren die alles via de post of internet regelen.

Mijn voorkeur gaat toch uit naar een NBvA (Nederlandse Bond van Assurantie Adviseurs) of een NVA (Nederlandse Vereniging van Makelaars in Assurantiën en Assurantieadviseurs)
dit zijn kantoren, die volledig onafhankelijk zijn in hun advies van elke verzekerings- maatschappij of financiële instelling.

Wat als u nou een conflict heeft men zo’n grote maatschappij? Wie moet u aanspreken, en begrijpt men uw situatie wel, en vooral de urgentie ervan?

Railroadtycoon

• ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
« Reactie #13 Gepost op: 13 September 2007, 16:33:40 »
Een toegift:

Over het algemeen worden "kleinere" modelbanen gewoon gedect door de inboedelverzekering. Dit is nl. gewoon "speelgoed :-|"

Grotere verzamelingen (denk aan < €10K, let wel indikatie, ALTIJD bij je verzekeraar navragen!!!!!!!!!!!!) vallen nooit zomaar onder je inboedelverzekering. Hier geldt hetzelfde als bij bijvoorbeeld een Extravagante audio installatie, dure video uitrusting ect. dat dit appart moet worden verzekerd. En zoals te doen gebruikelijk in verzekeringsland is dit prijzig, zeer prijzig. Informeer maar eens bij de NMF naar alternatieven.

PS. info van m'n zwager, die leeft van de verzekeringen (dus onze cente...) ;D
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #14 Gepost op: 13 September 2007, 16:55:23 »
Ik heb ooit eens gevraagd wat de premie zou zijn als ik mijn collectie en modelbaan/modules zou verzekeren tegen nieuw waarde. De agent kwam, zag en schudde zijn wijze hoofd. "Meneer Kras, de premie voor wat u vraagd is zo hoog, dat u onmiddelijk met de hobby moet stoppen en er een bij baantje bij moet nemen. Dan is het nog zo dat als er iets gebeurd er toch alleen maar dagwaarde uitbetaald wordt, dus eigenlijk  weinig of niets. Inderdaad wij hebben een "onbetaalbare" hobby.

O ja, wij moesten voor de douane eens opgeven, we gingen met de HSM naar Bristol, wat de waarde van onze spullen was. Alleen al voor de oude lijn moesten we in 1991 meer dan 30.000 gulden opgeven!!!!!

SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.