Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door Ronald Halma
Vandaag om 08:51:50
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Ronald Halma
Vandaag om 08:50:11
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
Perronhoogte TP3 door Ronaldk
Vandaag om 08:36:50
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:31:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 08:29:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 08:28:57
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 08:18:33
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:07:49
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
Schneidersein door MartinRT
Vandaag om 00:00:05
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
Kranenberg, een exercitie in code 70 door wob
18 maart 2024, 22:14:45
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
Resetten decoder via Twin Center Fleischmann door Pieter Bregman
18 maart 2024, 21:33:18
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
18 maart 2024, 21:30:41
Zee. Land. door Huup
18 maart 2024, 21:23:57
Digikeijs DR80010 door TBBW
18 maart 2024, 20:03:37
Kemlerborden (Gevi / UN nummers) ketelwagens door Falkenberg
18 maart 2024, 19:36:20
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1061234 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4650 Gepost op: 23 mei 2022, 23:45:18 »
De afgelopen paar berichten, daar ben ik het gewoon grotendeels mee eens. Die donkerbruine smurrie die ik vervolgens onder wat turf verstopte: daar had ik net zo goed iets anders voor kunnen gebruiken. Met eenvoudigere en goedkopere middelen lukt het ook prima. Ik heb in mijn citatenlijst trouwens onderstaande staan, wat ergens hier van het forum af komt, maar ik kan het niet meer terugvinden:

Citaat
Persoonlijk vind ik het nog veel leuker wanneer mensen waardeloze en onverwachte middelen gebruiken. Verweerd beton maken met muurverf van de Action, Euroshopper bleekmiddel en toner uit een oude laserprinter bijvoorbeeld.

Dat blijf ik een mooie vinden. Op veel punten probeer ik het op m'n baan ook eenvoudig en goedkoop te houden. Niet op elk punt, ik geeft het toe, en er zit ook wel eens een miskoop bij of iets dat ik toch niet nodig blijk te hebben. Die bruine prut is duidelijk een miskoop. Het asfalt is best aardig, maar waarschijnlijk was ik ook tevreden geweest met het potje Heki asfaltverf dat ik al had. Maar.... toch wel leuk, dat asfalt.

Wat ik mezelf dan voorhoud is dat ik best met een potje van 8 Euro mag experimenteren als iemand anders met z'n portemonnee loopt te wapperen om nieuwe ICR rijtuigen te kopen :D

Ook niet helemaal consistent: ik heb wat Weinert spul gekocht, ook voor zaken waar er goedkopere alternatieven zijn. Maar ja, die mechanisches Stellwerk-gerelateerde Weinertdingetjes zijn ook niet al te duur en zien er leuk uit. Hoewel een stopontspoorblok wel weer 25 Euro kost. Maar goed, daar ben je vervolgens twee dagen mee bezig (zie hieronder), dus het is per uur stukken goedkoper dan een bioscoopkaartje.

---------

Alle sporen zijn al gelegd, dus moeten we wat creatief zijn met het aanleggen van wisselaandrijvingen. Planning.... Twee gaatjes links en rechts van het eigenlijke gat geboord en vervolgens vanaf de onderkant heeeeeeeel voorzichtig ertussenin geboord:



Aan de zijkant ook een gaatje voor de wissellantaarn:



Wissellantaarn? Ja, want anderhalf jaar geleden had ik een keertje wat ruimhartig ingekocht bij h0fine.de, onder andere mechanische wisselaandrijfmechanismes inclusief netjes draaiende wissellantaarn:



Hierboven noemde ik de Weinert Gleissperre. Dàt is helemaal een vreugdevol festijn als je 'em na afloop in wilt bouwen :) Verbinding tussen de bielzen doorsnijden, boeltje wat aan de kant, boor erbij:



Maar goed, dan kan het mechanisme gewoon onder de rails doorgeschoven worden. Op de foto zie je wel een contrast tussen het fijn gedetailleerde Weinert ding en de volgekliederde bielzen waarmee ik de houtnerf wil verbergen om stalen dwarsliggers te immiteren:



Gaatjes moet je bij Weinert vaak weer wat opboren, wat ze ook keurig aangeven. Alleen lukte het me niet bij het zwarte onderdeeltje met twee uitsteeksels dat onderin het bakje zitbaar is. Daarin zit nog een stukje 1mm boor.... Het is het "vorkje" waarmee de Gleissperre bewogen moet worden. Dus ik heb een dun stukje messing aan de stalen draad gesoldeerd:



... en die vervolgens tot een haakje gebogen. Daarmee lukt het ook wel:



Flink wat klus-uren later zat alles op z'n plek en werkte de bediening nog ook. Er zit deels een plaatje karton onder om de dwarsliggers te ondersteunen (die had ik bij de montage iets teveel naar beneden geduwd in het zachte blauwe foam) en ook om het te grote gat wat af te dekken:



De contrarail heb ik geloof ik verkeerd om aangebracht. Ach, als ik 'em niet in een opvallend kleurtje schilder valt het niemand op. Ik ga het in ieder geval niet meer loswrikken.

Bij de Eifelquerbahn hebben de stopontspoorblokken vaak twee wissellantaarns i.p.v. de gebruikelijke enkele. Dat wilde ik ook graag nabootsen. Op een wat creatieve wijze heb ik zo'n h0fine wisselaandrijving maar gebruikt voor z'n wissellantaarnfunctie. En om het Weinertmechanisme later netjes mee aan te kunnen sturen op dezelfde manier als de andere handbediende wissels:



De verbinding tussen de twee mechanismes heb ik met gebogen staaldraad gedaan. En met een stukje kroonsteen om het zwikkie bij elkaar te houden:



De wissellantaarns moeten er nog bij, maar de voorbereidingen zijn in ieder geval getroffen:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7027
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4651 Gepost op: 24 mei 2022, 11:24:06 »
Nog even over die bruine smurrie als ondergrond bij statisch gras:
Het gaat ook prima met fijn gezeefde aarde. Liefst aarde die is opgeschept in het gebied dat je wilt nabootsen.
Zo heb je meteen weer een smoes om die kant op te gaan.

Echter dan echt kan het namelijk niet worden.
Eerst de ondergrond een kleurtje geven in een bijpassende tint. Als de verf droog is: een dun laagje gezeefde aarde. Eventueel nog wat takjes, dunne boomwortels oid.
Fixeren met verdunde houtlijm.
Zo heb je tegen minimale kosten een perfecte basis, voordat je gaat begrassen.

Overigens leuke "ijzerwaren" in je laatste post.

Tschűß
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4652 Gepost op: 27 mei 2022, 21:08:17 »
Jaren geleden heb ik wel bewust wat kleine steentjes meegenomen uit de Eifel. Ik heb ze vooral als rotsblokken in de beek gebruikt, daar stonden ze goed. Zand meenemen heb ik toen niet aan gedacht. Ik zal een volgende keer een tuinschepje en wat plastic zakjes meenemen. Eigenlijk wel logisch, maar je moet er wel even aan denken :)

---------

Lantaarn voor bij de Gleissperre in elkaar gezet. Voorbeeldfoto uit Uersfeld erbij gepakt om te kijken welk vlak welke kant uit moet:



Wissellantaarns van een wit verfje voorzien. Het had wat netter gekund, maar goed, waar nodig werk ik dat later wel bij met zwarte verf:



Een wissel van zo'n lantaarn voorzien, maar dat was nog best een gezeur. De lantaarn heeft een pootje aan de onderkant; de wisselaandrijving onder de plaat heeft uiteraard een staaldraad naar boven. Dat moet aan elkaar... H0fine.de levert daarvoor een messing buisje mee. Daarmee kan je ze prima aan elkaar bevestigen, mits je de staaldraad kort genoeg afgeknipt krijgt. Bevestigen = lijmen, maar da's gevaarlijk, want je moet het mechanisme verder niet vastlijmen. Enfin, het ziet er prima uit, maar dat is omdat ik onderstaande foto van de afbuigende stand heb gemaakt, de andere stand is niet netjes 90 grade gedraaid. Er zit ergens iets klem en zie dat maar eens te vinden:



Voor een andere wissel heb ik toen een Auhagen lantaarn gepakt. Die zijn van plastic en dus lukt het mij om daar een keurig gaatje onderin te boren:



Dan kan dat ding gewoon bovenop de staaldraad geprikt worden zonder dat er iets gaat haperen aan het mechanisme. Veel makkelijker:



Oh ja, dit is de tussenstand bij de Gleissperre. Na montage haperde daar uiteraard ook iets, in dit geval onder de plaat bij een nauwelijks bijbuigbaar stuk messing veer. Dus... geen nette 90 graden:



Oh oh oh, wat kosten die (wissel-)lantaarns een akelige hoeveelheid tijd! En jammer dat het dan niet gelijk netjes 90 graden draait (op eentje na). Ach ja. Het is wel lekker knutselen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Frank 123

  • Online Online
  • Berichten: 4569
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4653 Gepost op: 27 mei 2022, 21:27:59 »
 Mooi  (y). Moet ik me ook nog eens aan gaan wagen...

puntenglijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 3933
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4654 Gepost op: 28 mei 2022, 09:41:27 »
Toch ziet het er strak uit Reinout.

Als ze er straks allemaal in zitten weet je misschien ook wat het euvel is van de eerste. ;)

Kees.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4655 Gepost op: 28 mei 2022, 15:33:42 »
Altijd gezeik met dat kleine prutsspul voor het zit zoals je wilt.
Maar uiteindelijk zijn het wel de dingetjes die het maken hoor.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4656 Gepost op: 28 mei 2022, 19:18:29 »
Akelig prutsspul, maar inderdaad, het is wel gaaf. Zeker die Gleissperre wordt toch wel leuk straks omdat er twee lantaarns aan zitten. Meestal heeft 'ie er maar eentje. Ik bedacht zonet een trucje waarmee ik de boel misschien toch weer aan de 90 graden krijg.... Straks effe vrutten.

Zonet aan het eind van een leuk fietstochtje de Hornbach bezocht en wat benodigdheden gehaald om de aandrijvingen daadwerkelijk vanaf de voorkant te kunnen bedienen. Oh, en natuurlijk een stapel meubelsloten om de handbediende wissels en de Gleissperre af te kunnen sluiten. Want vooral ook daardoor worden die dingen nog eens een stuk leuker :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4657 Gepost op: 29 mei 2022, 22:37:58 »
Voor de handmatige aansturing van de wisselaandrijvingen kan je mooie kant-en-klare oplossingen kopen. Maar... dat mag allemaal de boom in: het is veel te leuk om zelf iets te klussen :D Vast overengineerd en het kan vast makkelijker, maar goed.

Uiteindelijk heb ik een knopje waaraan ik wil trekken of tegen wil duwen. Knopje, dus dan gaat er een schoefdraad ofzo door een gaatje heen. Maar roteren wil je niet. Dus wilde ik iets met u-profielen doen die in elkaar liggen. Kroonsteentje erin lijmen om het palletje/schoefdraad van de knop vast te zetten. Zoiets:



Zaterdag langs de hornbach gegaan en een kwartiertje staan zoeken bij de profielen. Uiteindelijk kwam dit eruit:



Dus een aluminium U-profiel (15x12mm, 1.5mm wanddikte) met daarin een 10x10 profiel. Aan beide kanten een kroonsteentje. Een grote voor het 4mm draadeind van de houten knop, een wat kleinere voor het opnemen van het gebogen verenstaal dat aan de wisselaandrijving zit.

Ondersteund door twee klosjes hout. Wat ruimte bij de rand van de module zodat er later een meubelslot tussen past. (Bij de eerste wissel heb ik dat niet nodig, omdat die wissel niet op slot hoeft).

De ene stand wordt begrensd doordat de knop tegen de buitenwant van de module komt:



De andere stand wordt begrensd doordat het profieltje tegen de buitenwand komt:



Aan dat profieltje valt niks in te stellen, dus dat was het beginpunt. Tegen de buitenwand aan duwen en vervolgens het verenstaal van de aandrijving vastzetten in de kroonsteen. Vervolgens in de andere stand het knopje vastzetten in de andere kroonsteen. Op die manier kan er nooit teveel kracht op de aandrijving staan.

Foto wat meer vanaf de zijkant:



Hier zie je ook dat ik in het midden een plastic U-profiel met tiewraps over het alu-U-profiel heb gestoken. Want anders valt het hele zwikkie naar beneden als ik de module omdraai :)

------------

De lantaarn van de Gleissperre die niet 90 graden draaide heb ik ook gelijk maar gerepareerd:



Ik heb een nieuw stukje verend messing rechtstreeks van het lantaarn-mechanisme naar de wisselaandrijving gebogen. Gaatje bovenin de aandrijving geboord en daar het draadje ingestoken. Het lijkt te werken...

Reinout
« Laatst bewerkt op: 29 mei 2022, 22:41:10 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4658 Gepost op: 30 mei 2022, 11:13:16 »
Dat lijkt een beetje op het principe zoals ik een tijd terug,de wisselbediening heb gebouwd op mn voormalige ho baan in opbouw  8)
Als je de knoppen nou nog grijs spuit en ze voorziet van een nummer,dan is de overeenkomst nog een stuk groter  ;D
Mooi dat het werkt  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4659 Gepost op: 30 mei 2022, 11:54:05 »
Die knoppen verven: daar ben ik nog niet uit. Ik heb er wel aan zitten denken. Deze eerste knop zou mooi geel kunnen worden, dat past bij de stand-maakt-niet-uit gele kleur van het gewicht.
Maar hoe dan met de andere knoppen? Die zou ik dan zwart+wit willen hebben, maar welke helft doe je dan zwart en welke wit? Er zijn straks twee knoppen die in rust ingedrukt moeten zijn en twee die uitgetrokken hun ruststand hebben. Qua "user interface" heb ik daar nog geen goede oplossing voor. Voorkant wit/achterkant zwart? Afhankelijk van de ruststand?

Op het moment neig ik ernaar om ze kleurloos te laten. Ook al omdat ik er nogal vaak met m'n vingers aan ga zitten en verf en dan waarschijnlijk makkelijk afgaat tenzij ik er erg veel moeite in stop.

Een nummer erop: goed idee! Dat kan ik netjes in zo'n houten knop graferen. Een expliciete naam voor elke wissel geeft weer wat meer realisme.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Online Online
  • Berichten: 2301
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4660 Gepost op: 30 mei 2022, 12:02:05 »
Maar... dat mag allemaal de boom in: het is veel te leuk om zelf iets te klussen :D Vast overengineerd en het kan vast makkelijker,

En gelijk heb je!  (y) We vergeten wel eens dat de lol ook in het bouwen zit. leuk om te zien wat je aan het doen bent!


p.s. overengineerd? ;D
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Flevodienst 1976

  • Klein Hertogdom Moresnet, komt als de tijd daar rijp voor is.
  • Offline Offline
  • Berichten: 935
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4661 Gepost op: 30 mei 2022, 12:09:49 »

Reinout,

Leuke oplossing, ik was ook met zoiets in mijn hoofd aan het puzzelen.
Jij hebt mij misschien wel een beetje op weg geholpen.

Toch een vraag, behoeft de knop niet tegen gehouden te worden als deze zich in uitgetrokken stand bevind?
De wissel kan misschien door het passeren een beetje omslaan wellicht?
Fijne dag,
André.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3919
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4662 Gepost op: 30 mei 2022, 12:11:50 »
Vermoedelijk heeft het grijze blok een 'arrestor' mechanisme..? Welk merk/type is dat blok eigenlijk?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7356
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4663 Gepost op: 30 mei 2022, 12:22:27 »
André: in de h0fine.de wisselaandrijving (het grijze ding) zit een kiepschakelaar. Die zorgt ervoor dat de stand wordt vastgehouden. (Wat inderdaad nodig is. Een kiepschakelaar heeft daarvoor trouwens voldoende kracht in huis.) (Update: Vincent: klopt dus. Hier is nog een link naar het specifieke mechanisme)

Duikeend: ik zit in de programmeerhoek en ben civiel ingenieur. "Overengineeren" wordt in mijn omgeving als regulier Nederlands woord gebruikt :) Dan eindigd het op -d en niet op de Engelse -ed. Maar oh wacht, in het Nederlands zou er dan "ge-" voor moeten. Dus "het is ge-overengineerd" of, NL/EN mix, "het is overengineered"?

Leuk woord trouwens, ook voor citaten. Some engineers really thing there's no such thing as overengineering. En een serieuze die ik een keer hoorde: if you don't really understand things, you tend to overengineer them.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3919
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #4664 Gepost op: 30 mei 2022, 12:28:26 »
En een serieuze die ik een keer hoorde: if you don't really understand things, you tend to overengineer them.

In dat verband: 'engineeren' zou ik omschrijven als het onderbouwen van een ontwerp, zeg maar de iteratie tussen rekenen en vormgeven naar een optimum. En als je iets niet begrijpt maak je het in veel gevallen voor de zekerheid dikker/zwaarder... Ik ken de uitspraak, maar mijns inziens zou het dus eerder zijn: if you don't really understand things, you tend to underengineer them
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn