Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-11-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Weten we dat ook weer. door Rick
Vandaag om 07:54:19
Schwarzburg door Post49
Vandaag om 05:45:16
condensator werkt niet door Dave.......
Vandaag om 01:32:14
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door jandejager
Vandaag om 01:16:55
Re: BMB 00-modulebaan, overlijden Ferdinand (Ferre) door St00mboy
17 november 2019, 23:55:49
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
17 november 2019, 23:52:21
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
17 november 2019, 23:43:56
De CanBus komt naar Kranenberg, Arduino's en de CanBus door meino
17 november 2019, 23:42:44
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Silver Fox 2512
17 november 2019, 23:27:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door mardig23
17 november 2019, 23:22:56
De bouw van Schellenbach door Martin Domburg
17 november 2019, 23:05:53
Raadplaatje door GerardvV
17 november 2019, 23:02:27
Bemo RhB Bernina Triebwagen, hoe te openen? door Bert van Gelder
17 november 2019, 22:58:26
Pret met Arduino door Reinout van Rees
17 november 2019, 22:52:02
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door mwdb
17 november 2019, 22:42:45
Oersik in schaal 1 door FritsT
17 november 2019, 22:31:00
Lima antislipbanden, welke passen op NS1200? door EddyK
17 november 2019, 22:27:50
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
17 november 2019, 21:58:52
Rondom Charlois door Modellbahnwagen
17 november 2019, 21:48:38
De fabriek - Spoor 0 door Ferry As
17 november 2019, 21:47:47
Diorama in een Billykast door wouter-
17 november 2019, 21:45:34
De Noordelijke Spoor en modelbouwdagen in Veendam. door Hans van de Burgt
17 november 2019, 21:12:54
Het 01TREFF 2020: Spoor 0 en 1 puur! door Mitchell
17 november 2019, 20:52:03
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
17 november 2019, 20:38:06
Update: baan in de tropen door Joost O
17 november 2019, 20:04:22
Fleischmann 1306 probeersels door Marco EB
17 november 2019, 19:58:29
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ruud K
17 november 2019, 19:34:29
ACME 2019 door Menno de Vries
17 november 2019, 19:32:54
Schaal 0m. 1op45 op meterspoor. door Piet Groot
17 november 2019, 19:31:02
Piko h0 NS 2200 door DavidNS400 Grote sik
17 november 2019, 19:11:46
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 609196 keer)

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13401
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3615 Gepost op: 13 oktober 2019, 15:59:33 »
Kabelgoten liggen inderdaad IN de ballast, niet er OP.

En kabelgoten liggen bij voorkeur ook in een rechte lijn, zonder knikken, en als het niet anders kan worden de trekdraden afgebogen door zgn Druckrollen of Umlenkrollen. Maar alleen als het echt nodig is.

Daarom zou ik hier nog even naar kijken:



Je kunt je zomaar voorstellen dat de trekdraden "hoeken slaan" op de draagrollen. Dat levert weerstand op, waar de wisselwachter niet blij van wordt.
Citaat
Ik heb me zelfs aan een telefoonsnoer gewaagd

Geweldig! Wat Wim ook al zegt: àls er al iemand is die het ziet dan zie je wel een verrast gezicht - en dat is altijd leuk!
Ik heb ooit een balpen gesuggereerd op een bureau, van zo'n miniem worstje dat ontstaat als je iets uitgumt. Altijd succes, met dat soort dingetjes.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5192
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3616 Gepost op: 13 oktober 2019, 21:31:45 »
Bedankt voor de feedback! Ja, detailleren is leuk, ook al ziet niemand het later.
Bij de telefooncel heb ik nog wel enige hoop dat het zichtbaar is. Ik heb er zonet ook een ledje in het dak gevrut, dan valt het in ieder geval 's avonds hopelijk een beetje op.



Overigens had ik je gisteren verwacht bij het koekhappen in Houten.

Ik had me inderdaad niet afgemeld. Ik had niet echt iets nodig (hoewel ik het koekhappen wel iets dat-wil-ik-eigenlijk-niet-missen vind). Uitgeslapen en 's middags lekker aan de modelbaan geklust.

Vanmiddag ben ik ook weer bezig geweest. Het betere sloopwerk! En wel hiermee:



En wel bij de lokloods:



Rails weg:



Zaag zaag:



Keurig alles wat gemist moest worden gemist:



Op die plek wat met een schoevendraaier lopen bikken:



Nou, hier kan ik binnenkort aan de slag:



Reinout

Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5192
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3617 Gepost op: 13 oktober 2019, 21:55:59 »
Nog even los hier een reactie op:

En kabelgoten liggen bij voorkeur ook in een rechte lijn, zonder knikken, en als het niet anders kan worden de trekdraden afgebogen door zgn Druckrollen of Umlenkrollen. Maar alleen als het echt nodig is.

Daarom zou ik hier nog even naar kijken:

Dat was ik nou net niet van plan: daar te veel op letten ;)
Je hebt 100% gelijk: het zou op deze plek net ietsje rechter moeten lopen. Maar om het nou een derde keer te herleggen... Ik vind het zelf wel OK genoeg. Randgevalletje, dat geef ik toe. Maar het ligt een beetje achteraf, dus ik hoop dat het niet al te veel opvalt.

Foto's zijn natuurlijk ongenadig, dus ik ga er, zodra alles op z'n plekkie ligt, ook met m'n camera naar kijken. En dan ga ik het probleem met een struikje ofzo oplossen. Knappe jongen die dan nog ziet dat het niet helemaal recht loopt :D

Dit geeft voor mezelf wel aan dat m'n volgorde (eerst ballasten en drie jaar later eens dit soort trekdraadkanalen aanleggen) niet de handigste is. In Berenbach-Ulmen ga ik op m'n gemakje eerst al deze kanalen aanleggen. Dan kan ik ook de lineaal erlangs leggen. En daarna een keertje ballasten.

Ook functionerende Gleissperre zullen daar tevoorschijn komen. In Kelberg krijg ik dat niet meer voor elkaar. Daar ga ik voor een enigszins voorbeeldgetrouwe beunhazen-oplossing.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 202
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3618 Gepost op: 13 oktober 2019, 22:42:11 »
Mooi gevarieerd ballastbed. Wat ligt daar nou zoal voor grind?

Die goot die niet recht ligt is een mooie reden "zum meckern". Verzakt, het laatste beetje vulkanische activiteit. Logisch toch....


Groet Jeroen

44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 13401
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3619 Gepost op: 13 oktober 2019, 22:56:02 »
...het laatste beetje vulkanische activiteit...

 

Natuurlijk. Niks meer aan doen, Reinout! Een betere smoes kun je niet verzinnen 

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5192
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3620 Gepost op: 14 oktober 2019, 01:28:22 »
Wat er ligt qua ballast: voornamelijk Anita Decor. Helaas zijn ze ermee gestopt... Goed spul!

Qua smoesjes: de reden voor een paar deukjes mag vrij duidelijk zijn. Het is (vanaf ongeveer 2:20) in onderstaande video te zien.



Dus... een klein hikje in de rechte lijn is te verwachten.
De Fernsprecher zal ik binnenkort terugplaatsen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5192
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3621 Gepost op: 14 oktober 2019, 01:52:07 »
Zo, ik heb de telefooncel aangesloten en gelijk de linker perronlantaarn wat gedimt. En alles inclusief achtergrond weer op z'n plek gezet:





En nog wat sfeerbeelden:







Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 694
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3622 Gepost op: 14 oktober 2019, 07:56:54 »
Mooi sfeertje zo!  (y)
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1252
  • Hier waakt de kat!
    • Flickr pagina
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3623 Gepost op: 14 oktober 2019, 09:34:19 »
Mooie sfeer!!! Heeft het personeel uit het filmpje nog gezeik gehad naar aanleiding van die ontsporing???  ;D :police:

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 11734
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3624 Gepost op: 14 oktober 2019, 11:21:12 »
Inderdaad bijzonder sfeervol.
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5192
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3625 Gepost op: 14 oktober 2019, 12:53:51 »
Chris,

Heeft het personeel uit het filmpje nog gezeik gehad naar aanleiding van die ontsporing???

Ja, daar zat nog een staartje aan. In dit verhaaltje is de stationschef het officiële rapport erover aan het lezen.

... Oei. De conclusie kan Jakob wel raden.

  • De rangeerleider heeft geen zorg gedragen voor het goed kunnen geven van de benodigde rangeersignalen zoals bedoeld in paragraaf 80 sub 7: Zum Geben der Rangiersignale muß sich der Rangierleiter so afstellen, das er die Fahrbahn gut übersehen kann und Sichtverbindung mit dem Triebfahrzeugpersonal hat.
  • De machinist heeft niet onmiddelijk na het verliezen van het zicht op de rangeerleider het treindeel veilig tot stilstand gebracht zoals vereist wordt in paragraaf 80 sub 10: Wird die Sicht- oder Funkverbindung zwischen Triebfahrzeugführer und Rangierleiter (oder Verbindungsmann) unterbrochen und nicht alsbald wieder hergestellt, so ist zu halten.

Een verzachtende omstandigheid is dat ....

Ik moet daar nog een keertje wat dieper induiken, want ik vatte het zo op dat de hoofdconducteur de "Rangierleiter" was.
Elders staat, als ik me goed herinner, dat bij het rangeren met de lok van de trein zelf, dat dan de machinist de Rangierleiter is. En op m'n lijntje wordt er alleen met de lok van de trein gerangeerd, niet door een aparte rangeerlok.
Dus: wie was de Rangierleiter? De "Zugführer" (hoofdconducteur) of de machinist?
Ach, waarschijnlijk is het ook iets waarvan je wel af kon wijken, mits goed afgesproken.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 4612
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3626 Gepost op: 14 oktober 2019, 15:59:55 »
Zat er wel een hoofd conducteur op zulke treinen
En waar moetdeze dan staan
En als de machinist de leider is, dan moet hij al stoppen als er een afbuigende wissel is, omdat dan het zicht verloren gaat

 ??? ::) :-X
als je dat leest  ?
Ik meen dat er eens geschreven is dat de baas van het station tevens de baas is die toestemming geeft ,en verantwoordelijk is
Dan neem ik aan dat hij ook de aanwijzingen (moet) geven
Anders eens de bladen en bij horende paragraaf(en) hier publiceren
Dan weet ieder hoe het hoort  ;)
« Laatst bewerkt op: 14 oktober 2019, 16:11:49 door jerrytrein »

Krokodil68

  • Offline Offline
  • Berichten: 202
    • Mijn levenswerk
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3627 Gepost op: 14 oktober 2019, 20:11:39 »
das een goeie, publiceer maar!


Groet jeroen

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 5192
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3628 Gepost op: 15 oktober 2019, 22:28:22 »
Tadaaah:



Ik weet niet in hoeverre het leesbaar is, maar het komt hier op neer:

  • Rangeren, da's iets anders dan een reguliere treinrit van station-naar-station. Dus een beetje rangeren met goederentreinen, maar ook het omlopen van een lok.
  • Rangeren, dat mag alleen onder leiding van een rangeerleider. De machinist moet weten wie de rangeerleider is. De rangeerleider moet ervoor zorgen dat het rangeren veilig en efficiënt gebeurd.
  • Rangeerleider? Meerdere lui kunnen dat zijn. "Rangeerbeamte", "treinbegeleider" (hoofdconducteur, conducteur), lokale opzichters (zoals stationschef), wisselwachters (in sommige eenvoudige gevallen), enz.
  • Als er gerangeerd wordt met de lok van de trein dan is de machinist de rangeerleider. Hij kan die verantwoordelijkheid aan een conducteur overdragen.
  • Als je bij een goederenloods of op een bedrijfsterrein bezig bent kan een plaatselijke werknemer (mits die bevoegdheid ertoe heeft gekregen) de leiding hebben.
  • (Punt 6 staat op de volgende bladzijde) Een wisselwachter (=in mijn geval de Fahrdienstleiter, die zit aan de hendels) kan de leiding hebben als er bijvoorbeeld met ee losse lok gerangeerd wordt (=omlopen, in mijn geval).

Zoiets dus.

Ik heb geen losse rangeerlok, het rangeren gebeurt met de lok van de trein. Dus is in principe de machinist de rangeerleider. Maar hij kan, indien handig of gewenst, het baantje aan de conducteur over doen.

In het geval van mijn verhaal heb ik de taak aan de conducteur (Zugführer) gegeven.

Nog wat opmerkingen, deels voor Jerry, deels voor Bas (stukje copy/pasta uit z'n PB):

Citaat van: Hlv53
Wat betreft die platte wagens...dat kan, maar in jouw geval staan er aan het einde van de trein nog 2 gesloten wagens, waardoor automatisch het vrije zicht aan de Lokführer ontvalt en hij alleen daarom al geen Rangierleiter kan zijn.
Ik vraag mij wel af waarom de Rangierleiter niet met zijn fluitje Zp5 gegeven heeft toen hij het visueel contact niet meer had en zag dat het op een ontsporing zou leiden.

  • Jerry: ja, zo'n buurtgoederentrein had in die tijd een aparte conducteur. Er zat ook altijd een conducteurswagen bij (die in m'n filmpjes nog niet te zien zijn geweest, maar ik heb er al wel twee in de kast staan).
  • Jerry: qua staanplaats in m'n verhaal: de conducteur stond dus niet handig opgesteld. Dat was z'n fout.
  • Bas: de machinist, daar was ook iets op aan te merken, maar in mindere mate. Zodra hij de rangeerleider niet meer zag had 'ie moeten stoppen. Maar wat moet je doen als je hem half nog steeds tussen de rongen door ziet? Dan mag je er deels van uit gaan dat de rangeerleider z'n zichtbaarheid goed heeft ingeschat (wat dus niet zo was).
  • Bas: met z'n fluitje het stopteken geven: ja, dat zou een goede geweest zijn van de rangeerleider. Daar had ik in m'n verhaal niet aan gedacht. Stom dat hij dat niet tegelijkertijd deed! Daar heb je gelijk in.


Reinout
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2019, 09:40:30 door Reinout van Rees »
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Wim Hesselink

  • Offline Offline
  • Berichten: 605
    • Altwied im Westerwald
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #3629 Gepost op: 15 oktober 2019, 22:56:27 »

Wat een geweldige foto is dit! Net echt! En zo sfeervol. Prachtig Reinout!
Groet, Wim
Altwied im Westerwald, zijlijn Westerwald, Ep IV, schaal N
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=9256