Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:59
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 15:23:03
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1062918 keer)

trainiac

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2565 Gepost op: 11 augustus 2017, 18:11:00 »
Hallo Reinout,

Ik ben na eerder zwart en bruin te hebben gebruikt overgestapt op grijs, lekker neutraal en leidt niet af van hetgeen je wilt laten zien. Zie voor de kleur bv. de 6e foto in mijn N-draadje.

Geert 84

  • Offline Offline
  • Berichten: 299
    • De Vallei
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2566 Gepost op: 11 augustus 2017, 22:36:56 »
Ik vind zelf een wat donkerdere teint wel mooi. Dat leidt de aandacht naar de baan zelf.
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

Geert 84

  • Offline Offline
  • Berichten: 299
    • De Vallei
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2567 Gepost op: 11 augustus 2017, 23:09:17 »
Geert: van de familie vindt zoonlief het allemaal echt leuk. De rest tolereert het vooral, mits het met mate is. Die VSM, dat deed ik met zoonlief terwijl vrouw+dochter op de camping bleven. Even kort onderweg bij een stationnetje stoppen is geen probleem: dat is sneller dan als pappa+mamma een kerk van de binnenkant willen bekijken :) En als de kinderen een zwembad blieven is het niet zo raar als pappa of mamma ook eens iets blieft.

Dank voor je uitgebreide reactie. Leuk! Mijn kinderen hebben die leeftijd nog niet, maar het zal wel ongeveer hetzelfde gaan in de toekomst. Wel herkenbaar. Mijn collectie foto's van kerken is voorlopig nog groter dan van treinen. Dat was vroeger bij ons thuis al zo... iets met paplepel...

Citaat
Beetje plannen helpt veel. Lekker fietsen over een egale oude spoorlijn is voor iedereen makkelijk en leuk: vaak mooi landschap en geen irritante stijgingen. Dat pappa af en toe verlekkerd naar een roestige achtergebleven seinpaal kijkt is een niet-storende bonus.

Dat is waar, ik zal het onthouden voor een volgende vakantie. Ik vind het wel een aanrader.

Citaat
Over point to point en de lengte: ik heb de maten niet eens paraat. Volgens mij is het van stootblok tot stootblok een metertje of 15. Meter of 6 over de lengte van de zolder en dan beide kanten op en dan ook nog de bochten erbij.

Sporenplan? Eh, ongeveer. Ik moet toch eens een goed overzicht gaan maken op m'n eigen website. Hier even rap wat hopelijk verduidelijkende plaatjes:

Ik zal binnenkort eens een overzichtsfilmpje maken. Dan moet ik wel eerst de voorzolder opruimen :D

Die plaatjes verduidelijken het al een heel eind. Ik vind het knap bedacht zo'n heel traject. Met 15 meter leggen je treinen in dienstregeling ook best forse afstanden af, dat maakt het spelelement ook leuk. Ik vind het ook leuk dat je treinen met een doel laat rijden!

Citaat
Module in het trapgat: zit totaal niet in de weg. Op het punt waar je er met je schouder in de buurt komt is hij 10 cm breed, net zoiets als de leuning. Geen probleem dus.

Enige probleem is dat het wasrek er ook hangt: af en toe komt een dekbedhoes ofzo te dicht in de buurt van de module en sneuvelt er zo'n breekgevoelige 'zeeschuim' boom. Zolang ik dat niet erg vind is er niets aan de hand :)

Dat is ideaal, het is ook mooi vormgegeven. Bij ons is het trapgat wat ondhandiger om te overspannen, dan kom ik bij de wasmachine uit. Ja zo'n uitruilmechanisme werkt wel :).

Leuk dat je zo uitgebreid een inkijkje geeft. Dat helpt mij ook weer bij mijn plannen.

Vraag: waar kocht je trouwens die printplaatjes waar je de module overgangen mee maakt?
Schaal H0 - NS tijdperk III. Met hier en daar wat verdwaalde modellen uit andere tijdperken / landen.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2568 Gepost op: 13 augustus 2017, 19:14:04 »
Fietsen met kinderen: dat kan al vroeg, mits de afstanden niet al te groot zijn. http://reinout.vanrees.org/ligfiets/kinderfiets-overzicht.html Oh, die pagina moet ik nodig bijwerken. Ze zijn nu 15 en 13 en m'n oudste dochter heb ik afgelopen zaterdag net naar een kamp gebracht: 150 km (strava.com), dus als je je afvraagt wat kinderen soms voor elkaar kunnen krijgen... Pappa had na afloop last van nogal wat spieren :D

Printplaatjes: bij m'n werk om de hoek (nou, ok, drie hoeken: Vinkenburgstraat te Utrecht), een random electronicazaak. En anders online bij conrad of reichelt of in verweggistan.

Kleuren van de modulevoorkanten: wow, wat een reacties :) Er is voor een boel opties veel te zeggen. Lichte zijkant stoort wat minder, donkere zijkant valt meer op. Donkere zijkant is meer "anders" dan de verlichte module, dus is het een betere scheiding en vestigt het meer de aandacht op de module. Met een lichte valt de rand minder op. Enz. Enz.

Enfin, persoonlijke voorkeur danwel inschatting... Nou, ok, dan kies ik bij deze voor de lichte gelige variant... Dus... een test.

Toestand vóór:



En de toestand ná:



Alleen effe provisorisch een eerste laagje gelige verf erover gevrut en provisorisch de "rok" eronder geniet met het nietpistool.

Nou? Lijkt dit ergens op?

Ik zit erover te denken een extra potje verf te halen met een kleur die bij de "rok" past. Ietsje minder flets, dus. Lijkt dat een goed idee?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2569 Gepost op: 13 augustus 2017, 19:42:25 »
Mooi kleurtje.
Met een lichte kleur lijkt de baan ook lichter, lichter in gewicht bedoel ik, het geheel oogt luchtiger en frisser. Met een donkere kleur (en die heb ik in een eerdere editie ook wel gebruikt) doet het geheel niet zozeer aan een bruin café denken als wel aan één of ander ranzig boudoir.   ;) :P

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2570 Gepost op: 13 augustus 2017, 21:13:07 »
En een ranzig boudoir hoort in de aartsconservatieve en eerzame Eifel natuurlijk niet te vinden te zijn :) Ik zal pastoor Beibeläsen nog eens op inspectietocht door de buurt sturen.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2571 Gepost op: 13 augustus 2017, 21:51:48 »
Doe dat. Je weet maar nooit hoeveel van die Eifelaren de kat in het donker knijpen.  :P ;D

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2572 Gepost op: 14 augustus 2017, 09:40:57 »
Hoi Reinout,

Mooie vakantie gehad.
Zou in jou situatie op zolder ook voor beige gaan (welke cabaretier zei dat?).

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2573 Gepost op: 14 augustus 2017, 12:00:57 »
Paulien Cornelisse?

Groet,
Bas de Jong

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2574 Gepost op: 15 augustus 2017, 15:15:03 »
Ik heb wel eens het spoorongeluk in 1971 van Dahlerau genoemd. Goederentrein moest stoppen omdat de stationschef z'n "spiegelei" omhoog hield met een rood licht. Machinist beweert een groen licht gezien te hebben.

Op DSO staan verhelderende plaatjes. Dahlerau wordt daar ook genoemd. Je ziet op de foto van de voorkant in het midden een doorzichtig groen plaatje waar licht door kan schijnen. Aan de achterkant zie je het mechanisme met het (inmiddels verplicht missende) rode doorzichtige plaatje...

Tja, als dan het schuifje terugglijdt of het lampje het 's avonds niet doet... Enz... En rood/groen is niet altijd goed te zien qua verschil.... enz... enz... Niet raar dat ze het verboden.

Ik vond het zien van zo'n Befehlsstab verhelderend!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2575 Gepost op: 16 augustus 2017, 17:09:13 »
Wie het Duits machtig is en verhalen leuk vindt... Die Geschichte von CAVEMBOURG is lezenswaardig. Namen van de personages ("Hans Esuh" en "Manfred Limah"), gefingeerde kaarten (voorbeeld uit de buurt van Luxemburg), inbedding in de echte geschiedenis... Geinig!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2576 Gepost op: 16 augustus 2017, 21:24:33 »
Dit was de versie van eergisteren met de lichtgele verf:



Vandaag ben ik langs de Praxis gegaan en heb er (met een reepje gordijnstof) de nog het best lijkende kleur uitgezocht. Je weet het nooit zeker, omdat zo'n gordijn een grove stof is en de lichtval veel uitmaakt. Enfin, dit is het geworden:



Het kan misschien nog een beetje beter, het kan in ieder geval ook een heeeeeel eind slechter. Ik dènk dat ik het er maar mee doe.

Gelijk ook een stukje zijkant van Kelberg gedaan. Bij Kelberg de nieuwe kleur, bij het schaduwstation zie je nog de oude lichtgele kleur:



Ziet het er een beetje uit, zo?

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Haradigi

  • Offline Offline
  • Berichten: 943
  • Meet (kijk, voel, ruik) & dan weet je het.
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2577 Gepost op: 16 augustus 2017, 21:28:39 »
Ik vind het prima zo, maar het gaat erom wat je er zelf van vind.  (y)

groet
Harald

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5802
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2578 Gepost op: 16 augustus 2017, 21:48:56 »
Wat vind je zelf
Ik vind dit rustiger
Misschien ook door de eenheid met het gordijn

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2579 Gepost op: 16 augustus 2017, 21:58:29 »
Ik ben er steeds tevredener mee. Het staat prima bij de rest van de zolder. En qua kleur past het ook goed bij de baan. Ik zit door deze kleur zelfs te denken of ik de donker-grijs-geplande stenen van de burchten (en van de al gemaakte Monrealer tunnelingang) niet ook wat richting dit grijsbeige moet trekken. Op zomerse foto's ziet het er namelijk ook vrij helder uit. Maar.... voordat ik het te licht ga maken zal ik eerst nog even naar de regenachte foto's van afgelopen herfst kijken. Dan ben ik misschien snel genezen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)