Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Efteling spoorweg gaat elektrisch door Pauldg
Vandaag om 06:28:29
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 04:14:35
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:06:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
23 april 2024, 22:37:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
23 april 2024, 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
23 april 2024, 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
19 Toen door defender
23 april 2024, 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
23 april 2024, 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1069903 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7401
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2580 Gepost op: 21 augustus 2017, 20:56:14 »
Mooie foto's op DSO van Cochem en Bullay in 1970. 023, 044, 001, kwijl.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7401
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2581 Gepost op: 26 augustus 2017, 20:48:07 »
Vandaag in Houten geweest.



  • Twee lange rongenwagens. Ik zit met de gedachte te spelen af en toen een kibri Fuchs kraan te vervoeren en dan moet 'ie wel passen...
  • Een kibri bouwpakket voor een kiepwagen/dump truck/hoeheetzo'nding. Voor linksachter in Berenbach-Ulmen bij de laadplek van de 'Schwerspat' groeve. Als ik goed heb gegoogled klopt het gekochte type met 1970.
  • Wat preiser personen+spul voor de landhandel in Kelberg.
  • Een decoder voor de laatst buitgemaakte 50er.

En "uiteraard" weer wat leesvoer:



  • Een recente EJ met een fotoreportage over Monreal in de jaren 80. Inclusief stationskat :)
  • Lahntalbahn. Zit een tikkie in de buurt van de Eifel en het is een mooi landschap.
  • De onderste twee staan wat bouwbeschrijvingen in qua gebouwen op stations. Handig als ik het komende decennium een keer een aan het klussen sla :)

De rongenwagen heb ik even qua lengte uitgetest. Ja, het past:



De twee nieuwe lange wagens staan hier bij een kortere:



Die kortere wagens (ik heb er een handjevol) hebben kale plastic stripjes als rongenimitatie. Dat heeft me altijd wat tegengestaan. Die langere wagens hebben betere rongen (staalimitatie). Ik ga het onderdeelnummer daar eens van opzoeken. Heeft geen haast.

Qua leesvoer heb ik laatst deze in de stationsboekhandel in Utrecht gekocht:



Precies het goede tijdperk voor m'n baan. En er zat een bonus in, want Mayen werd genoemd:



Dit gaat over de plotseling gestegen vervoersvraag in 1970, die ik al eerder heb genoemd. O.a. in Mayen werden er 50ers geleend waarvoor er ander spul terug kwam. Mooie reden om geheel naar werkelijkheid wat diversiteit aan te brengen. 86, 94...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 853
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2582 Gepost op: 26 augustus 2017, 22:11:51 »
Hallo Reinout,

Volgens mij zijn die platte plastic stripjes bedoeld als imitatie van de oude houten rongen (https://de.wikipedia.org/wiki/Flachwagen#/media/File:Bundesarchiv_Bild_102-09919,_Franz%C3%B6sische_Truppen_r%C3%A4umen_Trier.jpg). Voordat ze daar echter zelfs maar een beetje op lijken moet er wel het nodige aan gedaan worden en dat staat bij mij ook nog altijd op mijn "todo list".............

Groeten,
Bert

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7401
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2583 Gepost op: 26 augustus 2017, 22:38:27 »
Nuttige foto! Die houten rongen, daar lijken die plastic stripjes nog wel een beetje op.

Waarom ik (naast het uiterlijk) vooral van die oude "houten" rongen af wil: ik meen gelezen te hebben dat die zo rond 1970 niet meer gebruikt werden. Het was allemaal dat stalen spul. Maar..... heel diep ben ik daar niet ingedoken. Misschien dat iemand dat uit z'n hoofd weet? Wat is dat geritsel op de achtergrond nou? Klinkt alsof iemand zo'n goederenwagenboek van Carstens aan het doorbladeren is :D

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 853
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2584 Gepost op: 26 augustus 2017, 23:21:56 »
ik kan je aan die informatie niet helpen. Wel staat er bij Lippe een Roco model (46031) uit tijdperk IV met die platte strips waarbij de omschrijving luidt: "Betriebszustand: 1970er Jahre". Geen idee of deze informatie echt betrouwbaar is.

Groeten,
Bert

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2915
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2585 Gepost op: 27 augustus 2017, 00:03:50 »
Die lange wagens zijn van het type Kbs, met een lengte dat er een 40 voets container in past,
of een fuchs-baggertje ;D Deze wagens waren toen best nieuw, en worden anno nu nog
vooral bij werktreinen gebruikt  Er zijn ook versies met kleinere stalen rongen die
zijwaarts te draaien zijn.

Ikzelf weet  niet precies hoelang de korte rongenwagens gebruikt zijn,
maar als ze te zien zijn op oude foto's van na 1970, dan passen ze ook op de modelbaan (y)

Mvg,

Tis
********

Wummeke

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2586 Gepost op: 27 augustus 2017, 00:11:26 »
Leuk die foto's van de Prinzenkopftunnel! Volgende week sta ik daar schuin tegenover op de camping! (Campingplatz Moselland in Pünderich)
Gr,

Jan Willem

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1416
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2587 Gepost op: 27 augustus 2017, 00:27:49 »
Hi,

Het bestel nummer (zurustbeutel) voor de rongen voor de Kbs of "grote" wagen is volgens mijn   Spiekbriefje  99137 op de roco website en de prijs is 9.20 euro plus verzendkosten. Niet echt een koopje dus voor een paar plastic staafjes.

Arjan

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7401
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2588 Gepost op: 27 augustus 2017, 08:25:07 »
Oermf! Dan zouden de rongen duurder zijn dan de wagons (gemiddeld)...

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3804
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2589 Gepost op: 27 augustus 2017, 08:40:06 »
Nou ja, die Roco beginset rongenwagen klopt toch helemaal niet (te hoog, 1 rong te kort etc) dus nieuwe rongen op een foute wagen is toch al zonde.

dirkjan

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7401
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2590 Gepost op: 27 augustus 2017, 08:44:24 »
Op DSO lijkt het alsof de DB in 1955 stopte met houten rongen. Elders zag ik van de ÖBB wèl een periode IV model.

Enfin, DSO verwees naar de MIBA nummer 10 van 2005 waar meer info in staat. Tegen het luttele bedrag van één Euro zal ik zo de pdf eens kopen. Handig systeem.

@Dirkjan: die korte versie klopt niet? Nou, dan mogen de houten rongen inderdaad ook blijven zitten :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2078
  • MSc Micro-Electronics
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2591 Gepost op: 27 augustus 2017, 10:18:04 »
Alle Roco Kbs442 wagens, ook de tijdperk 3 versies (Klmms58/56) zijn in principe goed. De R(r)20 van Roco is echter volledig fout. Hij is te kort (8 rongen in plaats van 9) en de zijwanden zijn te hoog. Op de site van de Modelbahnfrokler staat hoe je in theorie uit 9 Roco wagens 7 of 8 correcte wagens kan maken. Als je een R(r)20 met de juiste afmetingen zoekt, moet je het model van Brawa hebben.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7401
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2592 Gepost op: 27 augustus 2017, 20:57:27 »
Op die modellbahnfrokler-pagina over de R20 staat ook dat de laatste exemplaren van die serie begin jaren 70 uit dienst gingen. Dus dan zijn die houten rongen het laatste van m'n problemen. Daar komt nog bij dat in ieder geval vier van m'n exemplaren niet van de DB maar van de CSD (Tsjecho-Slowakije) zijn, wat ietwat raar is zo in de Eifel.

Enfin, voorlopig laat ik die wagens maar zo. Er is nog genoeg dat ik moet/wil doen.

Wat ik op die pagina ook zag: die R20, daar konden de wanden niet van naar beneden worden geklapt. Dus voor het vervoer van bijvoorbeeld zo'n Fuchs kraan was 'ie, afgezien van de lengte, ook niet geschikt.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2593 Gepost op: 27 augustus 2017, 21:47:21 »
Die rongenwagens "R20" stammen uit de serie goederenwagens die ook per acht (verschillende) in een set worden verkocht, twee of drie standaard onderstellen met diverse opbouwen. Het waren zo'n beetje de eerste producten waar Roco mee de modelspoormarkt op kwam, en destijds (1e helft zeventiger jaren, dus wat tijdperk betreft prima in orde) deden ze nogal wat stof opwaaien, want "uitermate goed" gedetailleerd en dat voor bijna geen geld. Dat bijna geen geld is wel zo gebleven, maar de detaillering is naar hedendaagse begrippen wat achterhaald. Maar wel veel trein voor een aangenaam zakgeldtariefje.

Carstens hoeft niet te ritselen, volgens mij schrijft hij dat de houten rongen, voor zover nog aanwezig en niet gejat en opgestookt in de nadagen van de oorlog en die daarna, vanaf eind jaren veertig werden vervangen door stalen exemplaren (aus Pressblech).

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7401
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2594 Gepost op: 31 augustus 2017, 19:03:30 »
Weer eens een linkje naar interessante foto's op DSO: 1970/71: Strategische Bahn Weizen - Blumberg im Dornröschenschlaf. Oftwel de Wutachtalbahn/Sauschwänzlebahn, nu behoorlijk bekend als museumspoorbaan. Foto's uit 1970 toen er geen treinen meer reden op dit traject. Geen trein te zien. Grappige sfeer op die manier.

Mooi dat de lijn bewaard is gebleven als museumlijn.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)