Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:53:02
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
  

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1062842 keer)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2175 Gepost op: 25 januari 2017, 14:52:12 »
Wat Michel zegt is inderdaad wat er op het Duitse forum bedoeld werd.

Hoe verder je de reguliere knop van de regelaar opentrekt, hoe sneller je lok gaat optrekken. Zet je hem op 0 loopt de lok rustig door, maar remt niet. Remmen doe je door op "F1" te drukken. Weer indrukken en je stopt met remmen.

(Staat dus los van pulsbreedtemodulatie, dat noemde ik alleen omdat ik daar een keer iets mee heb proberen te bouwen)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2176 Gepost op: 25 januari 2017, 15:54:54 »
Hier kwam ik toevallig achter: in maart komt er een Eisenbahn Journal uit specifiek over Lokstationen und Lokbahnhöfe. Dus over zo'n klein gevalletje zoals ik in Kelberg wil gaan aanleggen in plaats van zo'n ronde lokloods met 10 standen.

Kijk! Die heb ik besteld. Nu nog even zorgen dat ik voor half maart niet aan de lokloods toe kom en eerst het tijdschrift lees :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2177 Gepost op: 25 januari 2017, 20:16:39 »
Qua "remmen met F1": ik heb antwoord gekregen. Het is een functie van moderne Zimo decoders. In deze nieuwsbrief (pdf) staat een beschrijving:

Citaat
„Segeln“ und Bremstaste: Durch Einstellung eines sehr hohen Wertes für die Verzögerungszeit (z.B. CV #4 = 255) wird ein antriebsloses Auslaufen des Zuges simuliert (minutenlang bis zum Stillstand) – diese Möglichkeit besteht bei ZIMO Decodern durch den großen Wertebereich der CV #4 schon seit jeher; Allerdings ist damit ein „vernünftiges“ Anhalten an einer vorbestimmbaren Stelle kaum möglich, und der „Emergency Stop“ bremst wiederum zu scharf (und ist nicht von allen Digitalsystemen her machbar). Daher wurde jetzt die „Bremstaste“ (beliebige Funktion 0 ... 28) eingeführt, zusammen mit einer eigenen Bremszeit, die speziell bei Betätigung der Taste gilt. Bremstaste in CV #309, Bremszeit in CV #349.

Aha. Dus de remvertraging wordt heel groot ingesteld, dus de lok doet er een eeuw over om te stoppen als je de regelaar naar 0 terugdraait. En er is een functie toegevoegd die je onder een knop kan instellen die het daadwerkelijke remmen doet.

Klinkt leuk, maar ik ga niet al m'n Lokpilots door Zimo's vervangen. Later dit jaar ga ik al m'n materieel eens rustig instellen qua max snelheid (het is nu niet geijkt, hoewel alles wel ongeveer even hard/zacht rijdt). Dan ga ik ook de optrek/afremvertraging nog langzamer instellen. Dat zal ook voor voldoende uitdaging bij het rijden zorgen :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4495
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2178 Gepost op: 25 januari 2017, 22:00:23 »
Reinout,

Ik wist dat ik nog ergens een schema had  ;D



Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2179 Gepost op: 26 januari 2017, 14:06:09 »
Tamelijk complex en niet geschikt voor een 5 standenschakelaar. Hiervoor moet de snelheidsregelaar (in dit geval P2) met een aansluiting aan massa zitten.
Verder een leuk ontwerp.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2180 Gepost op: 27 januari 2017, 12:38:32 »
Weer voortgang bij de achtergrond: er kwam een pakketje binnen vandaag.



Dit ziet er lekker uit!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2181 Gepost op: 27 januari 2017, 19:45:13 »
Thuisgekomen lag er ook thuis een pakje, deze keer uit Emmen. Het eindresultaat van het mijn-railbus-koppeling-is-te-kort draadje is een onderdelenzakje van Roco met een koppelingverloopstukje en een doosje met een krois stroomvoerende koppeling.



En ja, nu past het:



Op de terugweg naar huis, voor de verandering met de bus, gepland halverwege uitgestapt bij de bouwmarkt en toen met 5 platen hardboard weer ingestapt:



Eens kijken of dat een goede oplossing is voor de kromming die ik nodig heb bij de overgang bij het schuine dak.

En überhaupt een test doen of hardboard goed werkt met spuitlijm. Ik neem aan van wel, maar ik zal eerst een test doen.

Tot slot een blik geworpen op het langzaam weer helder wordende beekje:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Die Bahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 444
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2182 Gepost op: 27 januari 2017, 20:29:22 »
Hey Reinout,

Top  (y)

Groeten,
Erwin Prummel
TEE

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2183 Gepost op: 28 januari 2017, 12:41:06 »
Revell 'color stop' op de ruiten aan de voor/achterkant van de railbus gecocktailprikkert:



De ruiten aan de zijkant kon ik er gewoon uithalen, maar de voorruit: nee. Het zal wel kunnen, maar ik vond het breukrisico te hoog. Maar daarvoor heb ik die 'color stop' gekocht, dus ik kan rustig aan het vervuilen slaan.

Verder kort gekeken hoe ik de draden van de stroomvoerende koppelingen ging laten lopen. Bij de stuurstandwagen is het makkelijk, daar is wat speling tussen chassis en interieur:



Precies op tijd kwam vanochtend een tijdschrift uit 2012 via de post:



Dat gaat me wel helpen met wat details. Een detail waar ik wat bezorgd naar kijk is de binnenverlichting. Er staat een foto in dat tijdschrift waar het wel een erg gelige gezellige bedoeling is. Zo geel dat de beoogde warmwitte LEDstrip misschien wat kleuring behoeft. Daar moet ik op gaan letten.

Waar ik ook op moet letten: wanneer moet de railbus klaar zijn voor de videorit? Ik dacht over een weekje. Hm... Dan gaat hij nog niet helemaal klaar zijn. Eens kijken wat een goede tussenvorm is. Eventueel doe ik het tijdelijk analoog. Hoewel het digitaliseren van de motor wel moet gaan lukken, dat is niet veel werk. In ieder geval moet ik nu eerst wat schilderen, want anders heb ik de 'color stop' voor niets aangebracht :)

Als het wat provisorisch wordt met analoog rijden: ik heb nog een experimentje als troefkaart in m'n achterzag zitten. Namelijk kijken of het er leuk uit ziet om à la greenscreen een stukje kabinerit te doen. Dat kan dan met een andere lok en een rongenwagen met cameraatje erop :D



Boven op zolder nog een korte blik op de laaaaaaaaaaaangzaam drogende beek geworpen:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2184 Gepost op: 28 januari 2017, 12:54:58 »
Goed om al dit werk in uitvoering te zien (y).

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2185 Gepost op: 29 januari 2017, 17:26:49 »
Nog meer werk in uitvoering: ik heb het dak van de railbussen vastgelijmd. Bij veel modellen (ook de mijne) zit het niet 100% lekker vast en steekt het wat naar boven toe. Zeker als er binnenverlichting in komt zie je de spleet dan te veel.



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2186 Gepost op: 30 januari 2017, 20:29:16 »
Nadat ik het dak van de railbus had vastgelijmt heb ik, o.a. aan de hand van deze ombouwbeschrijving, vanaf de binnenkant nog wat bisonkit in de naad geduwd om zeker te zijn dat er geen verf naar buiten gaat lopen:



De buitenkant vervolgens met humbrol matte lak (spuitbus) ingespoten. Dat haalt de plastic glans goed weg! Wel had ik verwacht dat het er egaler uit zou zien, maar goed, dat valt toch niet op na het vervuilen.

Daarna de waterverf er weer bij gepakt. Laag één:



Vooral vanuit de uitlaat zwarte strepen naar voren en daar achteren getrokken, dat is iets dat je bij de railbussen vaak ziet.

Die eerste laag ziet er nooit mooi uit, dus daarna ga ik met een WC papiertje (licht vochtig) aan het deppen en poetsen en wrijven. En dan een tweede laag. Ziet er al beter uit!



Vervolgens genoeglijk (met een grieperig gestel, vandaar de productieve schilder-spurt vandaag...) met de vallejo verf het binnenste bewerkt:



Dak lichtbeige, vloer relatief licht grijs, houtkleurtje voor tussenschot/wc-hok/bedieningspaneelbehuizing. TODO: blauwgrijze banken en het eigenlijke bedieningspaneel zwart.

Ik heb er op gelet dat in de niet-gebruikte stuurstand van het motorrijtuig het bedieningspaneel houtkleurig is: het rolluikje is dan dicht :)

Het bagageruim moet ik qua kleur nog bekijken: dat is wat licht. Misschien maar gewoon dezelfde lichtgrijze kleur gebruiken als ik voor de vloer heb gebruikt.

Tot slot de langzaam - maar zeker - opdrogende beek:



Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2187 Gepost op: 03 februari 2017, 13:11:45 »
M'n beekje is vrijwel droog:



Ik wordt er niet heel warm van, van hoe het er nu uitziet, maar dat kan ook met de geschilderde ondergrond te maken hebben. Technisch gezien is het wel mooi doorzichtig spul, behalve op een paar kleine plekken waar het nog meer moet drogen. Het is wel een beetje gekrompen, dus op de diepere plekken is het meer ingeklonken dan op de ondiepe, dus het is geen super-horizontale waterspiegel meer. Eventueel een extra laagje erop.

Ach, ik vind het hier wel prima. Het ziet er waterachtig uit! Veel van de structuur van het aanbrengen blijft erin zitten, dus voor snelstromende beken is het prima. Ook nabootsing van zee enzo kan er goed mee. De grote beek die ik verderop moet aanleggen (achter de spoordijk) ga ik met ander spul doen (Noch Modellwasser geloof ik).

Nog een foto van bovenaf:



Dan over op de digitalisatie van de railbus. Het interieur is af qua verf:



Daarna begon ik na te denken over de digitalisatie. Eigenlijk wilde ik oorspronkelijk eerst meer handigheid met SMD leds krijgen (=silberling repareren) voordat ik deze bewerkelijker inbouw in de railbus ging doen. Plus daarbij dat ik hem snel a/d praat wil hebben omdat ik uiterlijk dit weekend een filmpje in moet/wil leveren voor rit 7. Opeens bedacht ik me dat ik ook gewoon de oorspronkelijke verlichting kan handhaven. Met ledjes is het vast beter voor elkaar te krijgen om het passagiersdeel gelijkmatiger uit te lichten, maar met de oorspronkelijke gloeilamp verlichting is het in ieder geval wat warmgeliger. Dus... de railbus wordt wel digitaal, maar blijft qua verlichting ouderwets:



Hierboven zie je dat het gros voor het stuurstandrijtuig al gedaan is. Functiedecoder aangesloten, verlichting in chassis, elektrisch geleidende koppeling, verlichting in dak. Alleen de verbinding van dak naar chassis moet nog gelegd worden. En eigenlijk als de bliksem nog wat poppetjes erin. Maar dat zal later wel komen.

Eerst afkrijgen en dan als de bliksem het motorrijtuig!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7361
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2188 Gepost op: 03 februari 2017, 13:21:33 »
De video van rit 5 (de goederentrein) is af! https://www.youtube.com/watch?v=TKncsA-maH4

Ga er maar voor zitten, want een beetje rangeren met zo'n buurtgoederentreintje kost best tijd. En het gebeurd op elk station onderweg. 30 minuten :) Leuk!

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

StevenK

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #2189 Gepost op: 03 februari 2017, 18:23:48 »
Klusje tussendoor: kliederen met de grote tube "acryl heavy gel medium". Tandpasta-achtige substantie:


Hoi Reinout, koop je dat in een modelspoor winkel? Wil het ook gaan proberen.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI NXT-L29 met Tapatalk

« Laatst bewerkt op: 03 februari 2017, 20:17:55 door Reinout van Rees. Reden: Citaat ingekort »