Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Göhrener Viaduct door Duikeend
Vandaag om 21:30:13
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: EifelBurgenBahn  (gelezen 1179416 keer)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: EifelBurgenBahn
« Reactie #915 Gepost op: 29 November 2015, 21:49:47 »
Dit weekend is er van modelbouw niet veel gekomen. (Aargh: ik zit gelijk te denken "wat rijmt er op 'gekomen' ", maar dat hoeft niet, want dit is m'n verhalendraadje niet... Daarin ben ik nu heerlijk aan het rijmen i.v.m. sinterklaas :) )

Zaterdag eerst een ledstrip in de tuin opgehangen bij wijze van kerstverlichting. Ik had ooit voor 40 Euro een 10m lange slang gekocht met lampjes, maar daarvan deed ruim de helft het inmiddels niet meer. Oplossing komt in de vorm van een 11 Euro waterdichte ledstrip van 5m die ik bij wat andere ledstrips (voor de spoorbaan) had bijbesteld.

Dat was natuurlijk een klusje van niets, maar in het donker van die foto doemt rechts iets struikachtigs op tegen de schutting. Dat is de braam die over de hele lengte van de schutting groeit. Die heb ik zaterdag helemaal gesnoeid en opnieuw opgebonden. Dat heeft me de hele middag wel van de straat gehouden.

Eind van de middag een huurauto voor 't weekend (een verjaardag) opgehaald. Daar gelijk maar even mee langs de Karwei gegaan voor drie plaatjes 4mm multiplex om her en der voor achtergronden te gaan gebruiken. En voor het grote viaduct.

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #916 Gepost op: 29 November 2015, 22:13:04 »
Oh ja, verjaardag. Verjaardag van m'n vader.

Op eurospoor zag ik bij de demonstratie van "hollands bouwwerk" dat je medicijnstrips goed kan gebruiken voor van die geribbelde platen voor trappen enzo. Ah, ouders gebeld of ze "een paar medicijnstripjes" wilden bewaren.

Boterhamzakje vol gekregen :) Daar heb ik m'n leven lang genoeg aan. Enigszins zorgwekkend als dit de productie van een maandje is :) Volgens mij hebben ze ook elders wat verzameld :)

Reinout
« Laatst bewerkt op: 30 November 2015, 09:27:05 door Reinout van Rees »

Wummeke

• Offline Offline
« Reactie #917 Gepost op: 30 November 2015, 11:47:28 »
Ik kan me als jonge (nou ja...) fitte (eh...) vent mij ook nog niet goed voorstellen dat mijn ouders zich beter voelen als zij dagelijks een cocktail chemicaliën tot zicht nemen. Toen ik dat een keer aankaartte bij mijn vader werd me dat niet in dank afgenomen  :-X
Maar blijkbaar hoort dat tegenwoordig bij het ouder worden.

Ben benieuwd wat je er mee gaat doen! Ik had mm volgens mij nog niet gemeld in je topic, maar ik volg het met grote interesse. Keep up the good work zou ik zeggen! :)
Gr,

Jan Willem

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #918 Gepost op: 30 November 2015, 11:57:32 »
Wat ik met de medicijnstrips wil doen: http://h0-modelbouw.webnode.nl/tips-trucs/trap-van-medicijnstrip/ :)

Reinout

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #919 Gepost op: 30 November 2015, 23:54:09 »
Piep piep piep piepschuim! Op de foto hieronder heb ik het laatste stuk van de hoekmodule dichtgepiepschuimd:

Vervolgens heb ik op de module ernaast, die naast het schaduwstation, de al aangebrachte gipslaag onder een eerste laag donkergrijze verf bedolven:

En vervolgens heb ik de derde module grotendeels met piepschuim dichtgemaakt. Dit zijn dus allemaal modules waar ik de "voorste" helft met kippegaas+krantepapier+zand/houtlijmmengsel heb gedaan.

De bovenstaande module heb ik van piepschuim voorzien door steeds aan weerszijden van een houten rib een stuk piepschuim te lijmen waar vervolgens een plat stuk op komt te liggen. Want anders was ik voor deze ene module door een compleet pak piepschuim heen gegaan en da's toch ook weer niet de bedoeling. Nu was het anderhalve plaat van 3cm dik.

Op de foto zie je ook dat er nog één "sleuf" aan de rechterkant leeg is. Daar moet ik nog passen en meten. Daar komt een kleine voetgangersonderdoorgang, net zoals in het echte Monreal. Eerst maar eens de rest bijsnijden en kijken hoe ik het inrijsein precies op z'n plekkie zet, dan kan ik daarna de onderdoorgang in detail gaan plannen en ook dit deel van piepschuim voorzien.

En dan de Rotband eroverheen!

Reinout

HAR 67

• Offline Offline
« Reactie #920 Gepost op: 01 December 2015, 07:12:51 »
Je hebt het tempo erin.

Groet Harry

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #921 Gepost op: 02 December 2015, 14:29:00 »
Klieder kladder klodder. De gipslaag:

Vanochtend eerst uitgezocht in welke verhouding ik rotband gips moet mengen. Natuurlijk, er staat "1.6 liter water voor de hele verpakking van 2.5 kg" op, maar hoe vertaalt dat zich naar volume-eenheden zoals "x kopjes water voor y dezelfde kopjes gips"? Keukenweegschaal erbij gepakt. Ok, ongeveer twee kopjes gips voor elke 0.9 kopje water. Gips mag dus een licht bolle kop hebben in het kopje en water moet wat veiliger :)

Nu wachten tot het droog is om te kijken hoe goed het werkt. Het zou goed moeten gaan :)

Ik heb overigens eerst met een schoevendraaier allemaal gaatjes in het piepschuim geprikt om voor een betere hechting te zorgen, vooral op de paar plekken waar ik een platte plaat piepschuim als helling heb gebruikt.

Vanochtend vroeg nog met arduino's in de weer geweest. M'n programma is nu helemaal netjes met classes enzo. Voor mij makkelijk in het gebruik. Wel blijft het onverwachts nog wat zoeken naar de juiste stroomvoorziening. Ik gebruik nu een 7805 met 9V als input. Dus... nette 5V. Aan die 5V hang ik de twee servo's en de arduino. Dat werkt dus niet! Als er twee servo's omgaan zakt de spanning teveel en stoort de arduino. Huh? Dus dan moet ik toch de arduino met de 9V voeden en de servo's apart achter de 7805. Ik dacht dat ik die combinatie eerder al had gebruikt maar dat dat niet lekker werkte... Dat is het probleem als er meerdere problemen tegelijkertijd zijn... Toch raar.

Reinout

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #922 Gepost op: 02 December 2015, 15:57:25 »
Wat doet je 9V. Hoe hard is deze? Ik denk dat je 9V teveel inzakt en daardoor onder de 7V komt, waardoor in ieder geval de 7805 uit zijn werkgebied gaat. Voor de voeding van de Arduino durf ik geen getallen te noemen, maar daar zal ook best een paar volt nodig zijn voor een goede werking.
Ik zelf heb van uit een rock vaste 20V DC eerst 12V gemaakt. Hiermee voed ik de relais voor de puntstukpolarisatie. Tevens voed deze 12V 2 x 7805. Een van de twee voed 4 servo's. Geen probleem bij het schakelen.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #923 Gepost op: 02 December 2015, 17:04:57 »
De voeding is "gewoon" zo'n zwart "desktop" zwart blokje van ongeveer 5x4x14cm dat 6A uit kan poepen. Dan ga ik er toch van uit dat 'ie het wel trekt als er twee servo's aan hangen.

Ik bedoel, hij trekt het op de USB voeding met één servo. Dan moet een 6A voeding het toch ook wel trekken. Of overschat ik nu de netheid van voedingen?

Reinout

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #924 Gepost op: 02 December 2015, 17:28:05 »
Spanning meten. Indien belast onder de 7 volt dan fout.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
« Reactie #925 Gepost op: 02 December 2015, 18:55:31 »
Maar ehh, gaan de beide deuren van de loods tegelijk open?
oftewel, moeten de servo's tegelijkertijd draaien of is één misschien realistischer. Volgens mij, gingen de deuren van een locloods open met handkracht en zodoende niet tegelijk.

Groeten,

Christoph

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #926 Gepost op: 02 December 2015, 19:38:50 »
Niks lokloods, die komt nog (en inderdaad met servo's). Wel een goed idee de deuren los van elkaar open te doen. Misschien wel handmatig, trouwens, dat moet ik nog zien. Servo's zijn wel waarschijnlijk.

De twee servo's waar ik het nu over heb moeten absoluut tegelijkertijd bewegen voor het duitse seinbeeld wil uitbeelden :)

Reinout

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #927 Gepost op: 02 December 2015, 21:51:09 »
Je zag wel eens (en mischien nog wel) vooral bij seinpalen die al enige tijd verstoken waren van onderhoud, dat door uitgerekte trekdraden en uitgelubberde onderdelen de ene arm eerder in beweging kwam dan de andere, maar nooit zodanig dat op enig moment een onbedoeld seinbeeld kon ontstaan.
Die "overlap" kan misschien wat speling opleveren?

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
« Reactie #928 Gepost op: 03 December 2015, 00:32:49 »
Nou, 't is gewoon iets electrisch dat opgelost dient te worden. Als ik er omheen ga werken gaan er ongetwijfeld andere dingen mis. Op een gegeven moment hangen er toch meerdere servo/arduino combinaties aan één en dezelfde trafo en dat moet gewoon werken. Zeker omdat bij het inschakelen van de baan alles tegelijkertijd opstart en potentieel tegelijkertijd een tikkie stroom vraagt.

Volgens mij is het op te lossen door de arduino met Vin rechtstreeks aan de + te hangen (of dat nou +7.5V of +9V of +12V is) en diezelfde spanning met een 7805 naar 5V te brengen voor de servo's. Massa is uiteraard voor beiden identiek. Volgens mij werkt dat goed. (Hoewel ik me ook herinner er nog een probleempje mee gehad te hebben, maar dat was volgens mij toch een ander probleem).

Dit moet "gewoon" opgelost worden. Liefst voordat ik de bedrading heb geüpgraded en het tòch weer anders blijkt te moeten ;) Op zich heb ik nu het gevoel dat de bedrading van deze arduino-oefening uiteindelijk eenvoudiger/eenduidiger gaat worden. Nu hopen dat het ook daadwerkelijk zo is.

Reinout

Christoph

• Offline Offline
    • Zwetdorf in model
« Reactie #929 Gepost op: 03 December 2015, 09:27:53 »
Je gebruikt voor de beide servo's toch wel aparte PWM uitgangen van je Arduino?

Groeten,

Christoph