Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door Floris Dilz
Vandaag om 23:30:18
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door hmmglaser
Vandaag om 23:22:18
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 23:18:36
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 23:09:44
Edelweisz in model door Rob Ellerman
Vandaag om 22:47:01
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 22:42:34
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
Vandaag om 22:31:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:28:23
Trix BR94 ontspoort door frederik19630
Vandaag om 22:26:08
Vaste baan door GertW
Vandaag om 22:24:00
Tams app door Reinout van Rees
Vandaag om 22:20:53
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door GertW
Vandaag om 22:09:16
booster vraag door maartenvdb
Vandaag om 22:06:57
Station Roodeschool door Casmir
Vandaag om 21:59:14
Aanpassen baanplan bestaande baan door Bjor
Vandaag om 20:39:43
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:33:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 20:29:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pommie
Vandaag om 20:11:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 19:31:47
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 19:19:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:14:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
Vandaag om 15:57:00
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 15:19:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:47:21
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:46:57
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 11:49:58

Auteur Topic: Treintechniek  (gelezen 5929 keer)

Lambert1921

• Offline Offline
Re: Treintechniek
« Reactie #15 Gepost op: 03 October 2014, 09:04:32 »
Het is wel in het Duits maar in mijn Nederlandse boeken over de stoomlokomotief kon ik er geen vinden.
Alhoewel de stoomlokserie 4000 en 4700 elektrische verlichting hadden, dus ook een dynamo. Bij de Staatsmijnen werden wel accu's gebruikt, maar alleen voor de verlichting op de stoomlokomotieven.

Gr. Bert.

Emiel_nl

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 03 October 2014, 16:34:25 »
Het gaat niet om de voeding, maar om de stabiliteit. Als een lichtmachine even een piekspanning afgeeft dan raakt de elektronica over de zeik. Door een accu als buffer te gebruiken blijf je een mooie stabiele gelijkspanning houden.
Dat is nou juist het leuke van een turbogenerator: die geeft geen piekspanning. Tussen de 45 en de 20 bar keteldruk draait een turbogenerator een constante snelheid als gevolg van de automatische regulateur, zoals deze in de bovenstaande afbeelding zelfs beschreven staat.

Verder komt er bij een turbogenerator nog een ander kleinigheidje om de hoek kijken die het gebruik van accu's als buffer niet bepaald makkelijk maakt (zoniet onmogelijk): een turbogenerator levert namelijk wisselspanning. Dat er op die door mij gelinkte pagina doodleuk beweerd wordt dat er Gleichstrom uit een generator komt: dat is dus niet zo. Want waarom zou er de moeite worden genomen een gelijkrichter in te bouwen (kan stuk gaan) als er alleen maar verlichting op moet branden?

Tot slot: ATB-E draait overigens gewoon op de turbogenerator. Gewoon een kwestie van een goede gelijkrichter+condensatoren gebruiken. De reden dat ATB-E, bij het ontbreken van een turbogenerator, niet op accu's mag werken is dat accu's onvoldoende bedrijfszeker zijn. Ze kunnen namelijk leeg raken.
Groetjes,
Emiel
« Laatst bewerkt op: 03 October 2014, 16:36:40 door Emiel_nl »

Silvolde

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 03 October 2014, 17:04:24 »
Hi Emiel,

Ik denk dat je bij de keteldruk een komma vergeten bent.

Bijgaand nog een link van onze oosterburen: http://www.interlok.info/Turbogenerator.htm
Hieruit blijkt dat de generator gelijkspanning afgeeft.

In het vroegere M+F Journal - nu Eisenbahn Journal - is destijds de werking van de verschillende onderdelen van een stoonloc beschreven waaronder ook de generator. Ik zal eens kijken wart daarin beschreven is. Kopieën zijn vanwege het copyright niet mogelijk.

Rob

pullmanneke

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 03 October 2014, 17:57:19 »
Er is nog een andere - en meer recente- manier om door een stoomloc elektrische energie op te laten wekken. Dit is een manier die van groot belang is voor automatische trein beinvloedingsystemen etc.
E.e.a wordt beschreven in (het eerste deel?) mijn boek "Locomotieven" dat gebasdeerd is op het collegedictaat van Prof. Westendorp, de ontwerper van de 3700-en dat eind november/begin december verschijnt. De correcties van Paul Henken zijn net terug en de zaak gaat deze week naar de drukker/uitgever.
Gr.
John
fly with the eagle or scratch with the chickens

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #19 Gepost op: 03 October 2014, 18:17:41 »
En wat is die manier dan John? lijkt me dat je dat gewoon hier kunt vertellen  :)

Op deze manier is je post IMHO niet meer dan reclame maken voor je eigen boek namelijk.
« Laatst bewerkt op: 03 October 2014, 18:20:24 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

pullmanneke

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 03 October 2014, 18:22:08 »
het is meer bedoeld om iemand aan te moedigen om iemand te leren om logisch door te denken. Ik ben helemaal niet geintresseerd in de reclame of verkoop van het boek want het heeft zijn doel toch al bereikt.
Ik zal een hint geven; wat draait er zoal aan een stoomloc en wat kun je daarmee?
Veel plezier.
John

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #21 Gepost op: 03 October 2014, 18:29:06 »
Met het antwoord ; Je moet zelf maar eens logisch nadenken heeft de vragensteller natuurlijk niets.

Maar als ik op je hint doorredeneer kan ik alleen komen op een dynamo op de as zoals bij rijtuigen al gebruikt werd.

Stephan.

pullmanneke

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 03 October 2014, 18:34:48 »
Je zat in de buurt.
Het lager werkt als een generator/dynamo.  Maar wat dan?
gr.
J

hielke1501

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 03 October 2014, 19:44:08 »
@John,

Dit word een hele interesante ontwikkeling. Op zich is mijn vraag wel zo'n beetje beantwoord maar een lager dat werkt als een generator/dynamo vind ik zeer informatief. Ik ben een en al oor.

MVG, Hielke1501

Emiel_nl

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 03 October 2014, 20:20:07 »
Hi Emiel,

Ik denk dat je bij de keteldruk een komma vergeten bent.

Bijgaand nog een link van onze oosterburen: http://www.interlok.info/Turbogenerator.htm
Hieruit blijkt dat de generator gelijkspanning afgeeft.

In het vroegere M+F Journal - nu Eisenbahn Journal - is destijds de werking van de verschillende onderdelen van een stoonloc beschreven waaronder ook de generator. Ik zal eens kijken wart daarin beschreven is. Kopieën zijn vanwege het copyright niet mogelijk.

Rob
Uiteraard ben ik de komma vergeten: er moet 4,5 staan. Overigens is dit dezelfde link die ik ook al gebruikt had en bedoelde in m'n tekst. Zelfs navraag bij een stoommachinist die bekend is met Duitse karren bevestigt dat een turbogenerator op een stoomloc wisselspanning afgeeft.
Groetjes,
Emiel

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 03 October 2014, 21:39:56 »
En toch levert een Turbogenerator echt alleen gelijkspanning, kan het ook niet helpen. Vandaar dus ook de accu-truc die ik noemde.
En ja, zo'n ding heeft een automatische regulateur, maar als die dus overlijdt... de SSN is er dit voorjaar nog mee afgesleept, het is niet voor niets dat ze op 11 mei vanaf Venlo met 6400-voorspan terug naar Rtng zijn gekomen.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #26 Gepost op: 03 October 2014, 23:32:11 »
Zelfs navraag bij een stoommachinist die bekend is met Duitse karren bevestigt dat een turbogenerator op een stoomloc wisselspanning afgeeft.
En toch levert een Turbogenerator echt alleen gelijkspanning, kan het ook niet helpen.
Ik ben niet echt bekend met deze machines, maar technisch zijn beide mogelijk. Kan het niet zijn dat er zowel gelijkstroomgeneratoren als wisselstroomgeneratoren voorkwamen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #27 Gepost op: 04 October 2014, 00:40:10 »
Een dynamo is deel van de generator  :)

Wat jij aangeeft met motor generator, wordt ook wel dynamische omzetter/omvormer of dynamotor genoemd.
[...]
Je hoeft overigens geen raketgeleerde te zijn om in te zien dat het rendement van een dynamische omzetter niet al te hoog is  ;)
Als het over stoomgeneratoren gaat, zul je vast gelijk hebben: daar heb ik echt niet genoeg verstand van. Maar als je over roterende omzetters in puur elektrische vorm praat, zit je er echt naast: 80% en hoger is dan echt wel haalbaar. De 2 hoofdredenen waarom men afgestapt is van roterende omzetters is het gewicht en de slijtage. Kwa efficiëntie schiet je er niet zo heel veel mee op (tenzij je gewicht en slijtage mee gaat rekenen in de factor efficiëntie)

@ Klaas: dat denk ik ook. Net zoals een auto-dynamo vroeger wisselspanning leverde en er met een los blok gelijkspanning van gemaakt werd voor de accu. Tegenwoordig schijnt dat vaak in de dynamo gebouwd te zijn en komt er gelijkspanning uit.

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #28 Gepost op: 04 October 2014, 09:38:06 »
@Menno:
Dan zou je dus zowel een motor als een generator moten hebben met een rendement van minimaal 90%!
Niet helemaal zeker hoe het met van HS naar LS roterende omzetters zit, maar van de LS naar HS versies weet ik vrijwel zeker dat die rond de 50% zitten.

Ik weet niet beter dat het met auto dynamo's juist andersom zit, vroegah waren dat gelijkstroom machines, tegenwoordig wisselstroom, met een geïntegreerde, gecombineerde gelijkrichter/stroom-/spanningsregelaar.

Gelijkstroom dynamo's zijn nu eenmaal veel eenvoudiger te maken dan wisselstroom versies.
« Laatst bewerkt op: 04 October 2014, 09:39:45 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #29 Gepost op: 04 October 2014, 11:01:23 »
Gelijkstroom dynamo's zijn nu eenmaal veel eenvoudiger te maken dan wisselstroom versies.
Bij autodynamo's lag het toch iets anders. Een gelijkstroomdynamo is ingewikkelder omdat er een commutator met koolborstels nodig is. Maar het moest wel, want betrouwbare gelijkrichters voor die hoge stromen bestonden toen nog niet.
En kijk ook naar fietsdynamo's, die zijn allemaal wisselstroom omdat dat veel eenvoudiger is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.