De Merwedebrug lijkt mij de meest logische lokatie, tot nu toe.Daarnaast, de foto is uit 1953. Mocht het een afnamerit/proefrit zijn, dan is de Merwede-Lingelijn een vrij logische lokatie, gezien de fabrikant die in Rotterdam huisde.
De foto maakt verder geen onderdeel uit van een serie. Het enige dat ik er van kan zeggen is dat de fotograaf met dezelfde film een dag later een stoomtrein bij Koedijk fotografeerde.
Enkele citaten uit de reactie van iemand van HUA. Inderdaad is rechts van de kop heel vaag een kerktorentje te zien en links van de uiterste boog van de spoorlijn is een wat Noord-Hollands of Fries aandoende stolpboerderij te zien.Ook opvallend is dat de telegraaflijnen opeens eindigen.(...)Op de achterzijde staat iets onleesbaars geschreven, waarschijnlijk Baanvak Hld, maar dat is vermoedelijk weer op basis van de oudste foto-albums van NS die in het spoorwegmuseum liggen. De foto staat dan ook op de site Geheugen van Nederland, ook als Hoek van Holland gekwalificeerd en bovendien uitgescholden voor éénwagenstel… (zie http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl/items/SPOOR01:KB-FOTO-9800/&p=1&i=3&t=10&st=9800&sc=%289800%29/&wst=9800
Het is dan ook de 61 in waarschijnlijk zijn eerste jaar. Zoals eerder al aangegeven was de 61 de enige met een ABDk
Als ik zo naar het treinstel kijk en zeker naar het dak moet de foto wel heel kort na een schilderbeurt gemaakt zijn. Je ziet enkel wat vervuiling rond de motoruitlaat. De rest (incl dakventilatoren) is nog wel erg schoon
Die opmerking achterop zou kloppen als de foto vanuit de trein naar Den Helder is gemaakt
100% zeker niet Heerhugowaard.