Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Anna ombouw. door janw
Vandaag om 01:06:14
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 00:15:10
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 00:07:21
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
10 August 2025, 23:45:43
Sfeer op je modelbaan door Floris Dilz
10 August 2025, 23:30:18
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door hmmglaser
10 August 2025, 23:22:18
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
10 August 2025, 23:18:36
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
10 August 2025, 23:09:44
Edelweisz in model door Rob Ellerman
10 August 2025, 22:47:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
10 August 2025, 22:28:23
Trix BR94 ontspoort door frederik19630
10 August 2025, 22:26:08
Vaste baan door GertW
10 August 2025, 22:24:00
Tams app door Reinout van Rees
10 August 2025, 22:20:53
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn door GertW
10 August 2025, 22:09:16
booster vraag door maartenvdb
10 August 2025, 22:06:57
Station Roodeschool door Casmir
10 August 2025, 21:59:14
Aanpassen baanplan bestaande baan door Bjor
10 August 2025, 20:39:43
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
10 August 2025, 20:33:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 August 2025, 20:29:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pommie
10 August 2025, 20:11:11
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
10 August 2025, 19:31:47
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
10 August 2025, 19:14:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
10 August 2025, 16:52:03
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
10 August 2025, 16:28:45
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
10 August 2025, 16:24:01
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
10 August 2025, 16:16:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Merlin674
10 August 2025, 15:57:00
EL11 NSB sound file door bellejt
10 August 2025, 15:19:30
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
10 August 2025, 13:46:57
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
10 August 2025, 11:49:58
  

Auteur Topic: Hoek van Holland 1953?  (gelezen 19179 keer)

Maurits71

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
    • Hills and Meadows video channel
Re: Hoek van Holland 1953?
« Reactie #120 Gepost op: 07 October 2014, 21:38:37 »
IK denk..... Dat ik nog niet ver genoeg zit.

De foto is genomen vanaf de brug over de merwede, daar kon je vroeger met de fiets overheen aan 2 kanten als ik het goed heb. Dus wel richting dordt maar dan tussen de A15 en de brug in.  Klopt ook met Google earth.

Ik zal het wel eens aan mijn vader vragen, die heeft daar 100den wandeltochten georganiseerd en weet dus al die plekjes
Lid van het prutsers gilde

voor Hills and Meadows video channel aub op het wereld bolletje klikken

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8860
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Hoek van Holland 1953?
« Reactie #121 Gepost op: 07 October 2014, 21:41:56 »
De Merwedebrug lijkt mij de meest logische lokatie, tot nu toe.

Daarnaast, de foto is uit 1953. Mocht het een afnamerit/proefrit zijn, dan is de Merwede-Lingelijn een vrij logische lokatie, gezien de fabrikant die in Rotterdam huisde.
@Paul en Dirk Jan: Dito, maar oefening is een goede tweede :D

Groet,
michel

guest7823

  • Gast
« Laatst bewerkt op: 07 October 2014, 21:53:03 door guest7823 »

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re: Hoek van Holland 1953?
« Reactie #123 Gepost op: 07 October 2014, 22:20:55 »
Nou, nog 1 reactie dan. Als je er van uit gaat dat het kerkje op de achtergrond dat van Bleskensgraaf is (hemelsbreed nog geen 6 km),  en dat de 61 al een eind op het rechte stuk voor de brug is (waarschijnlijk staat de fotograaf zelfs op het brede landhoofd), dan kun je de volgende gele lijn uitzetten: deze loopt voor de rode lijn (de blauwe engel) langs, parallel aan het slootje dat je op de foto ziet, vanaf het landhoofd tot aan de spits van de toren in Bleskensgraaf. Je ziet dan aan de blauwe lijn dat de 61 (ja, dat is ongeveer 50 meter) met succes zowel de boerderij onder de dijk (zie streetview) als de kruising met de 'A15' verbergt.

De fotograaf had meer dan 60 jaar geleden eens moeten weten wat hij allemaal teweeg heeft gebracht hier  ;D

« Laatst bewerkt op: 07 October 2014, 22:22:36 door Dpc Fo »
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

treinfan

  • Offline Offline
  • Berichten: 135
  • 515,3 km/h - is toch al verbroken
    • Rens' Treinenpagina
Re: Hoek van Holland 1953?
« Reactie #124 Gepost op: 07 October 2014, 22:56:25 »

De foto maakt verder geen onderdeel uit van een serie. Het enige dat ik er van kan zeggen is dat de fotograaf met dezelfde film een dag later een stoomtrein bij Koedijk fotografeerde.
Ik ben even op de kaart gaan kijken in de omgeving Alkmaar (daar ligt Koedijk) en daar zie ik een mogelijk geschikte locatie: bij de splitsing van de spoorlijnen bij Heerhugowaard. Het treinstel zou dan op het spoor richting Obdam rijden, het spoor richting Den Helder ligt dan achter de fotograaf. Het hoogspanningsnet kruist 2 kilometer verderop met de spoorlijn naar Obdam en de kerk zou dan wel eens de kerk van Obdam kunnen zijn. De sloot lijkt ook te kloppen: http://watwaswaar.nl/#Rs-iO-5-1-1v-1P-2v4q-31fc---jtw
mvg, Rens Bloom

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: Hoek van Holland 1953?
« Reactie #125 Gepost op: 07 October 2014, 23:06:05 »
Er zijn idd twee aanwijzingen voor Noord Holland:

Enkele citaten uit de reactie van iemand van HUA.

Inderdaad is rechts van de kop heel vaag een kerktorentje te zien en links van de uiterste boog van de spoorlijn is een wat Noord-Hollands of Fries aandoende stolpboerderij te zien.
Ook opvallend is dat de telegraaflijnen opeens eindigen.
(...)

Op de achterzijde staat iets onleesbaars geschreven, waarschijnlijk Baanvak Hld, maar dat is vermoedelijk weer op basis van de oudste foto-albums van NS die in het spoorwegmuseum liggen. De foto staat dan ook op de site Geheugen van Nederland, ook als Hoek van Holland gekwalificeerd en bovendien uitgescholden voor éénwagenstel… (zie http://www.geheugenvannederland.nl/?/nl/items/SPOOR01:KB-FOTO-9800/&p=1&i=3&t=10&st=9800&sc=%289800%29/&wst=9800


Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re: Hoek van Holland 1953?
« Reactie #126 Gepost op: 07 October 2014, 23:11:39 »
Redenen waarom de bocht bij Heerhugowaard niet kan:
- geen talud
- niet dubbelsporig voorbereid (het brede trace)
- zonnestand (zie de zon op de kop van de 61) kan in die bocht niet voorkomen, dan zou die kant in de schaduw moeten liggen.
En oh ja, dat baanvak loopt naar Hoorn, niet Den Helder, dus aanwijzing achterop foto is dan eveneens fout

dirkjan

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: Hoek van Holland 1953?
« Reactie #127 Gepost op: 07 October 2014, 23:13:49 »
Die opmerking achterop zou kloppen als de foto vanuit de trein naar Den Helder is gemaakt  ;)

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2515
Re: Hoek van Holland 1953?
« Reactie #128 Gepost op: 07 October 2014, 23:55:28 »
Het is dan ook de 61 in waarschijnlijk zijn eerste jaar. Zoals eerder al aangegeven was de 61 de enige met een ABDk
Ik neem aan dat een BCDk wordt bedoeld, anders zou dit stel wel heel luxe moeten zijn om in 1953 over eerste klasse te beschikken...
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4059
Re: Hoek van Holland 1953?
« Reactie #129 Gepost op: 08 October 2014, 00:24:34 »
Als ik zo naar het treinstel kijk en zeker naar het dak moet de foto wel heel kort na een schilderbeurt gemaakt zijn. Je ziet enkel wat vervuiling rond de motoruitlaat. De rest (incl dakventilatoren) is nog wel erg schoon
Vergis je niet dat de uitlaat op de voorste bak van de oliebrander is, en daarom niet snel vervuild. De uitlaat op de achterste bak is al een stuk duidelijker van de dieselmotor en ookal een stuk zwarter ;)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Hoek van Holland 1953?
« Reactie #130 Gepost op: 08 October 2014, 05:33:21 »
100% zeker niet Heerhugowaard.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2892
  • Twentelijn 1968-1980
Re: Hoek van Holland 1953?
« Reactie #131 Gepost op: 08 October 2014, 07:02:41 »
Die opmerking achterop zou kloppen als de foto vanuit de trein naar Den Helder is gemaakt  ;)

Dat zou met de stand van de filmtechniek uit die tijd beslist een onscherpe foto hebben opgeleverd lijkt me. Deze is haarscherp. Ik vermoed zelfs het gebruik van midden- of grootformaat film, dus beslist geen handzaam cameraatje dat je even vanuit een rijdende trein uit het raam houdt.

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re: Hoek van Holland 1953?
« Reactie #132 Gepost op: 08 October 2014, 09:25:49 »
Niels, je hebt helemaal gelijk, natuurlijk was het een BCDk. Sjips, ik word ouder... :-\ ;D
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7602
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Hoek van Holland 1953?
« Reactie #133 Gepost op: 08 October 2014, 16:39:20 »
100% zeker niet Heerhugowaard.
Riep ik vanmorgen en dat zal ik nu even onderbouwen :)
  • het terrein ter hoogte van : De Vork" waar de foto dan genomen zou moeten zijn is vrijwel vlak, zeker geen talud.
  • de boog van Hwd naar Obd heeft een veel grotere straal dan die op de foto.
  • als het Heerhugowaard zou zijn, zou de schoorsteen van zuivelfabriek "Excelsior" boven het stel te zien moeten zijn. (gesloopt in 1980) Stond ter hoogte van Wh 2
  • zover na te gaan stonden de telegraafpalen tussen Hwd en Obd ten noorden en westen van het spoor. Zie hier en hier. als de foto Hwd zou zijn staan ze te zuiden en ten oosten.
  • de 150kV hoogspanningslijn tussen Oterleek en Anna Paulowna is aangelegd in de jaren '70, daarvoor lag er een ondergrondse 50kV kabel (eigen waarneming en bron).
Bron kaartuitsnede Wat was waar

« Laatst bewerkt op: 08 October 2014, 19:59:30 door Eric B. Reden: Locatie van "Excelsior" toegevoegd. »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

PKM

  • Offline Offline
  • Berichten: 298
    • Trainsandtrucks.nl
Re: Hoek van Holland 1953?
« Reactie #134 Gepost op: 08 October 2014, 19:46:29 »
 ;D ;D ;D
Ik heb nog een reactie van HUA gekregen.

Citaat:
Ik heb de berichtgeving op het Beneluxspoorforum eens doorgenomen: tjongejonge; dat heeft wel wat losgemaakt zeg.
Maar ik ben er nu in ieder geval zelf van overtuigd dat de foto bij Baanhoek is gemaakt:

-omdat Op de Rails meldt dat de 61 miv van de zomerdienst 1953 tussen Tiel en Dordrecht is gaan rijden. Dat verklaart ook meteen “de zeer korte plaatsnaam”; ik meende daar vooral ook “Tiel’ in te herkennen. De foto is natuurlijk ook gemaakt vanwege het novum DE2. Verder was ook de aparte dienst Tiel-Dordrecht iets nieuws. Klopt met het spoorboekje van 1953.
-de trein rijdt hier dan ook in de reguliere dienst; geen proefrit o.i.d., want alle ramen staan open, m.a.w. er zitten reizigers in de trein en het is een warme dag (klopt ook: KNMI meldt dat het in de Bilt meer dan 30 graden werd die dag);
-Als het tussen Tiel en Dordrecht is komt qua boog en dijk m.i. alleen Baanhoek in aanmerking;
-Ik snap nu ook de fout: in het negatievenboek (of waar dan ook) heeft men oorspronkelijk genoteerd: Baanhoek. Bij de later gemaakte afdruk(ken) heeft iemand bij de NS die topografisch wat minder onderlegd was dit vertaald als: de baan bij Hoek van Holland, wat vervolgens weer verhaspeld is als Baanvak Hld en dat is wat achter op onze afdruk staat.

Ik pas in ieder geval de beschrijving in onze database aan (duurt altijd enige tijd voordat dat verwerkt is op internet).
Er zijn vast nog veel meer van dit soort fouten/vraagtekens in onze beeldbank, al heb ik niet direct een voorbeeld paraat.
In ieder geval heel veel dank aan jullie allen die zo actief meegedacht en -gezocht hebben!

Einde citaat.

Vanzelfsprekend sta ik open voor bewijs in een andere richting, maar alles bij elkaar genomen is dat met 90% zekerheid de juiste locatie.

Ik ga de omschrijving op m'n site ook aanpassen en hoop op veel meer van deze interessante draadjes :) :)

Allen bedankt.

Peter