Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Joz
Vandaag om 15:07:21
Raadplaatje door ajb42
Vandaag om 15:04:24
Duits transport, waar in NL? door grossraumwagen
Vandaag om 15:01:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 14:54:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Erwin 054
Vandaag om 14:43:29
Het verdwenen spoorwegmuseum van Piraeus door Bob R.
Vandaag om 14:32:13
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:27:14
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 14:19:35
Zwederbaan door nighttrain1
Vandaag om 14:13:26
Artitec 6300 door MathynK
Vandaag om 14:10:08
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 14:02:35
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 13:53:58
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 13:52:30
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 13:48:22
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 13:29:15
VAM containerwagens spoor-0 door cor_b
Vandaag om 13:01:51
Yet Another Servo Decoder door Menno
Vandaag om 12:46:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 12:38:20
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:32:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 11:25:14
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
Vandaag om 11:04:50
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 10:53:54
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Modelbouwerke
Vandaag om 10:30:32
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:12:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:56:12
Overstap naar HTM door gdh
Vandaag om 09:46:50
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:21:14
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 08:36:16
Mijn geweatherde modellen door DJV
Vandaag om 01:30:22
  

Auteur Topic: 17 en halve tons openwagen, serie GLG in styreen - schaal 0  (gelezen 3722 keer)

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
17 en halve tons openwagen, serie GLG in styreen - schaal 0
« Gepost op: 08 September 2007, 21:47:08 »


Met dank aan 1795 (Edwin) voor de tekening en foto van de 17 en halve tons openwagen, serie GLG
Plaatje styreen en tekening meegenomen op vakantie en op het gemakje de planken van de wanden en vloer gekrast met de achterkant van een afbreekmesje. Daarna deurtjes uit de langswanden gesneden en met dun styreen 0,5 en 0,25 de inzetjes gemaakt. U profieltjes van Evergreen rondom geplakt. De driehoekinge schetsplaten met klinknageltjes zijn van 0,25mm styreen bewerkt met een schroef. Nu nog afwerken met messingdraad 0,8 en 0,5 voor grepen, stangen en treden



de laatste styreen onderdelen en de diverse messingdraadjes zijn aangebracht, en de eerste laag verf opgebracht. ben niet in het bezit van een airbrush, dus de keuze was spuitbus of kwast. Voor het laatste gekozen vanwege de vele randjes en kiertjes. Na het eerste laagje kun je pas zien hoe het met de oneffenheden is gesteld. dat wordt schuren 
aspotten, buffers, koppeling en verenpakket nog te bestellen, en op het laatst de grendelhaak en schuiven aanbrengen









groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Gerco van Beelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1573
    • sleutelspoor
Re: 17 en halve tons openwagen, serie GLG in styreen - schaal 0
« Reactie #1 Gepost op: 08 September 2007, 21:53:53 »
Men kan toch wel hele mooie dingen maken met styreen. Hoe heb je het met het gewicht gedaan van de wagen?

Gr. Gerco

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: 17 en halve tons openwagen, serie GLG in styreen - schaal 0
« Reactie #2 Gepost op: 08 September 2007, 22:54:05 »
het gewicht had ik bedacht er gewoon onder te plakken, tussen de langs balken zitten 6 dwarsbalken. In de twee vakken van de wielen een plakje bladlood met dubbelzijdig tape en in kleur meeschilderen. De bak weegt nu 60 gram dus er moet nog +_ 100 /140 gram bij (buffers+veerpakketten in gietwerk nog niet mee gerekend) Mooier was natuurlijk geweest 'die truc met die doebbele bodem':op de basis bodem van styreen een rechthoekige plaat messing(hele afmeting) afgewerkt met 0,5mm styreen "zichtbodem". Had ik niet aan gedacht ;D
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11501
    • nulpunt
Re: 17 en halve tons openwagen, serie GLG in styreen - schaal 0
« Reactie #3 Gepost op: 08 September 2007, 23:58:59 »
dom, dom dom, dom.

In dezelfde wagen die in de bouwkit "vierwagenset in 0" zit, is het ding niet volgepompt met messing (hij is al van messing) maar volgepompt met lood. Jawel, doebele bodem.
En vraag niet naar het gewicht. Vraag maar... hoe vaak ontspoort dat ding....Antwoord: nervernooitnietnoppesniksnul.

e_p

  • Offline Offline
  • Berichten: 701
    • N U L S P O O R
Re: 17 en halve tons openwagen, serie GLG in styreen - schaal 0
« Reactie #4 Gepost op: 09 September 2007, 00:10:28 »
uhh, vierwagenset in 0, bouwplezier voor een jaar , kan ik niet betalen ;D ;D ;D
groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re: 17 en halve tons openwagen, serie GLG in styreen - schaal 0
« Reactie #5 Gepost op: 10 September 2007, 10:50:34 »
Zo zwaar hoeft zo'n bak toch niet te zijn? Ik ben altijd liefhebber van lichtgewicht rijtuigen en wagens, zo krijg je met een klein locje tenminste nog een aardige sleep weg...

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11501
    • nulpunt
Re: 17 en halve tons openwagen, serie GLG in styreen - schaal 0
« Reactie #6 Gepost op: 10 September 2007, 11:18:32 »
Mijn locjes slepen meerdere "zware" jongens gewoon weg. Ook een kwestie van gewicht. Net zoals in het grootbedrijf.
Mocht de motor het niet aankunnen, dan is die weer te zwak. Stelregel: zet de grootst (= sterkere) mogelijke motor in je loc.

De "langste trein" die we vorig jaar op Rail hebben laten lopen woog zo'n 25 kilo en was 122 wagens lang. Dit jaar op Eurospoor gaan we het proberen tot 180 wagens (x 20-25 cm). Zo'n kleine 40 kilo. En dat allemaal aan die kleine koppelingen.
Vorig jaar hadden we twee 6-assige loc's nodig. Nu gaan we het proberen met twee 4-assige met flinke motoren van binnen. We zien wel wat lukt.