Doel:€250.00
Donaties:€72.00

Per saldo:€-178.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-04-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Couperijtuigen NS/HSM/SS schaal 0 door JaJo
Vandaag om 17:49:11
Westlandbaan door Tulpendaal
Vandaag om 17:48:20
Perron HO, printontwerp gezocht door Gerard Rozeveld
Vandaag om 17:43:24
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Almar
Vandaag om 17:40:24
DM90-Buffel Dieseltreinstel door wibi
Vandaag om 17:39:53
Modelspoorbeurs Houten 4 mei 2019 voor/nabeschouwing. door JaJo
Vandaag om 17:35:47
Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 17:08:06
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:53:20
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 16:51:20
Artitec / REE 1300, materieelbespreking. door Biesje
Vandaag om 16:50:31
Benodigdheden ROCO Multimaus in combinatie met Itrain door henk
Vandaag om 16:14:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:03:27
ICM-0 vraagje door ZwolsBas
Vandaag om 15:41:13
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Hlv53
Vandaag om 14:49:16
Start met TT door KNed
Vandaag om 13:28:00
Artitec 6300 door Gerke
Vandaag om 12:51:26
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 12:31:13
SNCB HLE 18 (ALSTOM) 3-rail of 2-rail? door Marklin6480
Vandaag om 11:55:07
Baanbouw met Ecos besturing genaamd: Giessenstad Rbf door Esufreak
Vandaag om 11:45:20
Montage bouwkit Weinert BR 93 door Sven
Vandaag om 11:20:36
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door Bert van Gelder
Vandaag om 10:43:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:35:30
Intellibox en S88 storing door Ronald Koerts
Vandaag om 09:24:50
Sehr-am-Üzant II door Pnarfk
Vandaag om 09:09:33
Raadplaatje door HIJ
Vandaag om 08:43:39
Wissel loopt stroef door zuylen
Vandaag om 08:42:06
Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO. door VFR
Vandaag om 07:59:37
Moderne loc koppelling door Thom
22 april 2019, 23:07:41
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
22 april 2019, 22:55:02
Doornvliet door NS264
22 april 2019, 22:39:03
  

Auteur Topic: Samenstelling IC+  (gelezen 4256 keer)

Ronbac

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Samenstelling IC+
« Gepost op: 25 september 2014, 16:38:10 »
Ik kwam weer eens wat tegen over de IC+ rijtuigen van een paar jaar geleden, wat mijn Interesse in hierin weer heeft aangewakkerd. Nu is er veel informatie te vinden over welke rijtuigen als IC+ gebruikt zijn, met al hun speciale kenmerken ed., maar nu vroeg ik mij af in welke samenstelling deze rijtuigen reden?! Ik heb geen duidelijke Fotos of filmpjes op Internet gezien die hierover duidelijkheid verschaffen. Was de samenstelling gelijk aan die van een normale ICR, of was er slechts 1 stam beschikbaar met daarin alle IC+ rijtuigen? Ik ben benieuwd naar jullie info!

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 6215
Re: Samenstelling IC+
« Reactie #1 Gepost op: 25 september 2014, 16:44:33 »
Misschien kan je hier alvast iets mee?
Gr.
Eric

Dennis83

  • Offline Offline
  • Berichten: 632
    • DPhoto
Re: Samenstelling IC+
« Reactie #2 Gepost op: 25 september 2014, 17:09:07 »
Zover ik weet reed er 1 stam rond en waren er een aantal reserve rijtuigen waarmee er gerouleerd werd voor het onderhoud.
Destijds heb ik een paar keer het geluk gehad om met deze trein mee te mogen reizen. Het oogde zelfs voor deze tijd redelijk futuristisch en het zat heerlijk. Het model van de stoelen is na de verbouwing van het ICR park ongeveer gelijk gebleven, het zei in andere kleuren en andere materialen.

De kleurstelling had eigenlijk ook niet misstaan voor de IC-direct.

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 974
Re: Samenstelling IC+
« Reactie #3 Gepost op: 25 september 2014, 19:29:34 »
Er waren slechts 12 rijtuigen (4 A, 7 B, 1 BKD), waaruit 1 stam geformeerd werd. Uitgaande van een reserve van 1 A en 1 B zou deze stam uit 10 rijtuigen bestaan hebben. Voor de BKD bestond was in ieder geval geen reserve. Even een aantal feiten op een rijtje:
  • De rijtuigen 2e klasse bevonden zich bij vertrek uit Den Haag vooraan in de trein, gevolgd door de BKD, terwijl de 1e klasse rijtuigen achterop meereden. Reizigers 1e klasse hoefden in Den Haag CS dus niet ver van/naar de uitgang te lopen.
  • Het aantal rijtuigen 2e klasse was op een bepaald moment te weinig, daarom werd een gewoon ICR A rijtuig ingezet als B in de IC+. Ik weet niet of dit rijtuig een ander rijtuig 2e klasse verving, of dat het als extra rijtuig aan de trein werd toegevoegd. Een foto van dit rijtuig is te zien op de hierboven gelinkte pagina op de site van Martijn Haman.
  • In het zomerseizoen werd soms een fietsenrijtuig Df aan de stam toegevoegd.
  • Nadat de IC+ niet meer als zodanig werd ingezet, zijn een aantal rijtuigen los ingezet in combinatie met gewone ICR. Tenminste 1 A rijtuig heeft daarbij ook dienst gedaan in de Ardennen Expres en heeft dus naar/van Luxembourg gereden.
  • Ik meen mij te herinneren dat een aantal rijtuigen ook ingezet zijn in combinatie met het koninklijk rijtuig, dit wordt inderdaad bevestigd door de site van Martijn Haman.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM's en VRM's en DB ZP AR's, ZP BR's en ZP CR's voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,56271

ronald2016

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re: Samenstelling IC+
« Reactie #4 Gepost op: 26 september 2018, 16:31:47 »
Het is misschien een oud draadje, maar ik heb toch nog een vraag hier over.
Als ze met 10 bakken reden, en 1 er van is de BKD.
Hoeveel 2de klas zat er dan voor en hoeveel 1ste klas erna?

Martijn de Kuiper

  • Bestuur
  • Online Online
  • Berichten: 1987
Re: Samenstelling IC+
« Reactie #5 Gepost op: 26 september 2018, 16:42:45 »
Volgens de site van Martijn Haman, zie eerdere link, werd beoogd  met alle 12 bakken te rijden.

Maar logica dicteert dat als van de 12 steeds 1 B en 1 A op reserve stonden dan zou het 3xA en 6 x B worden....................

Martijn

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 3321
Re: Samenstelling IC+
« Reactie #6 Gepost op: 26 september 2018, 16:48:15 »
Op deze foto zijn ook 12 bakken te zien.

LS Models brengt 10 IC+ rijtuigen uit. Daarvan zijn er 3 A, 1 BKD en 6 B.

IJsselsteyn

  • Offline Offline
  • Berichten: 995
Re: Samenstelling IC+
« Reactie #7 Gepost op: 26 september 2018, 18:27:26 »
LS Models brengt 10 IC+ rijtuigen uit.


Je bedoelt dat LS Models die rijtuigen heeft aangekondigd. Sinds de man die zich sterk maakte voor Nederlandse modellen gestopt is (uit frustratie) met zijn advieswerk voor LS Models is het Nederlandse nieuws bij dat merk uitermate karig. Op sommige aangekondigde modellen wachten we al sinds 2006. Don't hold your breath...


Steyn

ronald2016

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re: Samenstelling IC+
« Reactie #8 Gepost op: 26 september 2018, 20:14:45 »
Alle dank voor de reacties.
Voor mijn beeldvorming, zo zou het hebben gereden.

1600 + 6 * B + 1 * BKD + 3 * A

Ik rijd zelf N.

NS8714

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 9251
    • Mijn fotoarchief
Re: Samenstelling IC+
« Reactie #9 Gepost op: 26 september 2018, 20:23:00 »
Heb ik ook wel eens mee gereden, 1999 ofzo, buitengewoon comfortabel  (y)
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.modulebaan.nl Dit jaar op OnTraxs :)

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 72
Re: Samenstelling IC+
« Reactie #10 Gepost op: 26 september 2018, 21:13:01 »
In het IC+-informatiefoldertje uit 1995/96 staat als samenstelling 11 rijtuigen, waarvan 3 reserveerbaar met rijtuignummer: 1xA ongenummerd - A 101 - A 102 - BKD ongenummerd - B 103 - 6xB ongenummerd. Gezien de omschrijvingen moet rijtuig 101 dan volgens plan de 18-70 003 zijn geweest, 102 de 18-70 002 en 103 de 29-77 008. In het weekend was de trein inderdaad korter, in mijn herinnering zaten dan als 1e klasse meestal alleen de ingrijpend omgebouwde A's 002 en 003 in de trein, gezien de info op de eerder genoemde site reed er kennelijk ook een B minder.

Structureel was er dus wel een "echt" IC+-A-rijtuig over, maar op werkdagen geen B. Het 2e klasse-reserverijtuig was een door stickers '2' structureel gedeklasseerde standaard ICR-A die verder onveranderd was.
« Laatst bewerkt op: 27 september 2018, 20:12:05 door EN446 »

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 4747
Re: Samenstelling IC+
« Reactie #11 Gepost op: 26 september 2018, 21:22:38 »
Op deze foto zijn ook 12 bakken te zien.

LS Models brengt 10 IC+ rijtuigen uit. Daarvan zijn er 3 A, 1 BKD en 6 B.


Wat Steyn al zei, LS Models heeft ze in een ver verleden aangekondigd. Maar door alle gedoe met Modern Gala is de productie van ICR/ICRm'en gestaakt en door de focus op andere landen zit een herstart van NS modellen er voorlopig niet in. De enige "NL"-modellen zijn rijtuigen van de NMBS of SNCF die toevallig in Nederland kwamen.

De grootste kans op nieuwe ICR rijtuigen (en let op: dit is puur speculatie van mijn kant, geen enkele concrete aanwijzing of informatie!!!!) acht ik van Artitec.

ronald2016

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re: Samenstelling IC+
« Reactie #12 Gepost op: 27 september 2018, 10:29:26 »
De antwoorden maken het alleen maar ingewikkelder voor mij om een samenstelling op de baan te zetten.

 ???

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 3321
Re: Samenstelling IC+
« Reactie #13 Gepost op: 27 september 2018, 10:34:27 »
Waarom?

Martijn de Kuiper

  • Bestuur
  • Online Online
  • Berichten: 1987
Re: Samenstelling IC+
« Reactie #14 Gepost op: 27 september 2018, 11:00:17 »
Snap ik ook niet zo goed

- De standaard zou moeten zijn 12 rijtuigen: 4 x A, 1xBKD, 7 x B
- Als er 10 zijn: 3 x A, 1 x BKD en 6 x B

Wat is daar ingewikkeld aan?
Martijn