Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Handregelaar aan IB Basic door Ben
Vandaag om 07:04:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 06:47:18
Rails roestig verven door Frank 123
Vandaag om 06:31:15
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 02:57:06
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
17 June 2025, 23:26:51
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Klein baantje 1200x1200mm door Laenderbahn27
17 June 2025, 22:32:53
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
17 June 2025, 22:28:16
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Longtall203
17 June 2025, 22:23:30
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
17 June 2025, 22:05:45
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifheeft? door AlbertG
17 June 2025, 21:54:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
17 June 2025, 21:47:19
US diorama in H0 door wob
17 June 2025, 21:39:14
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Aachenau West door wob
17 June 2025, 21:10:25
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Olav
17 June 2025, 20:42:15
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
17 June 2025, 20:11:21
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Petertje
17 June 2025, 19:54:04
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
17 June 2025, 19:01:17
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Vroeger
17 June 2025, 18:02:55
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
17 June 2025, 15:50:25
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
17 June 2025, 09:49:40
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
17 June 2025, 09:27:54
  

Auteur Topic: Artitec 3737 in NSM uitvoering  (gelezen 18479 keer)

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4353
    • Modeltrein projecten
Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
« Reactie #15 Gepost op: 23 September 2014, 13:23:46 »
Nou zo hoog-glans vind ik die dom ook weer niet. Zal de fotografie uit die tijd wel zijn?  ;D

Bedankt voor het plaatsen van die leuke plaatjes!

Ivo, de lampringen heb ik koperkleurig gemaakt. ;)

Het artitec model heeft overigens hijsogen aan de vuurkist, alle overige vroegere uitvoeringen die ik heb hebben die niet. Hoe zit dat?
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5324
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
« Reactie #16 Gepost op: 23 September 2014, 14:19:10 »
Kan dat niet te maken hebben met vervanging van de koperen vuurkist door stalen exemplaren of andersom? Ik meen me te herinneren dat er later andere vuurkisten gebouwd zijn ter vervanging, maar hoe het precies zat zou ik ook ff  op moeten zoeken. Er kijkt hier vast wel iemand mee (Paul?) die het weet
RETROBAHN A.G.

guest7823

  • Gast
Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
« Reactie #17 Gepost op: 23 September 2014, 14:31:09 »
Nou zo hoog-glans vind ik die dom ook weer niet. Zal de fotografie uit die tijd wel zijn?  ;D

Nope, niks "fotografie uit die tijd". Gewoon messing wat te warm wordt om mooi te houden.

Je kan aan de veiligheidsbekleding zien hoe het er net gepoetst uit ziet. De dom moet nog gepoetst worden, echter .... die ziet er na een paar uur eigenlijk weer net zo uit dat die er op de foto uitziet. Messing (en koper) oxideert redelijk snel en ..... met een hogere temperatuur gebeurd dat gewoon wat sneller.

Kortom de dom op de foto van zaterdag (met de trein) is gewoon zoals het er in de dagelijkse praktijk uit gezien zal hebben. Ik WEET dat ook die zaterdagochtend die dom vers gepoetst is. Weet alleen niet meer of ik dat zelf heb gedaan, maar gebeurd is het zeker.

guest7823

  • Gast
Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
« Reactie #18 Gepost op: 23 September 2014, 14:39:47 »
Het artitec model heeft overigens hijsogen aan de vuurkist, alle overige vroegere uitvoeringen die ik heb hebben die niet. Hoe zit dat?
Als ik even gauw kijk / blader vermoed ik dat de hijsogen voor de ketelbeplating zijn en niet voor de ketel zelf, maar ik laat me graag corrigeren / bijscholen door mensen die hier meer informatie over voorhanden hebben. Ik heb twee plaatjes gevonden waar de hijsogen op staan, echter die lijken mij te dun om de ketel aan op te hijsen. Ook op de overzichtstekeningen kan ik niets vinden dat op hijsogen aan de ketel duidt.

Zal dadelijk de plaatjes wel even scannen en hier plaatsen

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
« Reactie #19 Gepost op: 23 September 2014, 14:42:13 »
Ivo, de lampringen heb ik koperkleurig gemaakt. ;)
Leuk, had ik niet gezien, maar met vergrootte foto is het goed te zien!  (y)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
« Reactie #20 Gepost op: 23 September 2014, 16:00:57 »
Ik was destijds in Leusden aanwezig. Mooi om die oude foto's weer eens te zien. (y) De trein reed toen tot Woudenberg. Jaaaa, zelfs het gehucht Woudenberg, waar ik woon, had een station. Het restant, dat wil zeggen stationswoning zonder de wachtkamer, staat er nog. De wachtkamer moest dus wechgebroken worden. Mmmmm. Maar goed, terug naar de NS3700, want daar gaat dit draadje over.
« Laatst bewerkt op: 23 September 2014, 16:04:48 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12422
    • sleutelspoor
Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
« Reactie #21 Gepost op: 23 September 2014, 16:22:52 »
Zo zag ik haar in Woudenberg. Let even op de bufferschijven ;D

en zo bij de SSTT met rood ingelegd drijfwerk
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11618
    • Mijn fotoarchief
Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
« Reactie #22 Gepost op: 23 September 2014, 16:37:57 »
Waarom zijn die drijf- en koppelstangen eigenlijk rood ingelegd indertijd? Gewoon omdat het kon?

guest7823

  • Gast
Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
« Reactie #23 Gepost op: 23 September 2014, 16:45:34 »
Geen idee!!

Ik weet dat de SHM heeft aangeboden de drijfstangen weer zwart in te leggen (zoals ze altijd waren) en zelfs om de loc een schilderbeurt te geven (free of charge) en dat beide uitdrukkelijk verboden zijn door het NSM

guest7823

  • Gast
Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
« Reactie #24 Gepost op: 23 September 2014, 16:47:20 »
Zo zag ik haar in Woudenberg. Let even op de bufferschijven ;D


Dit is, uit mijn hoofd, de cavalcade in de ochtend. Je ziet dat hier de dom inderdaad nog glimt van de ochtend poetsbeurt. Tegen het einde van de ochtend / begin van de middag is de glans er dan echt af.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4353
    • Modeltrein projecten
Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
« Reactie #25 Gepost op: 23 September 2014, 16:59:00 »
Had de loc in deze periode nog ketelpersen ggegevens op het linker opstapje, of werd dat al niet meer opgeschilderd? Ik bedoel de H K P en nog een letter gegevens. En indien bekend welke data? Kan ik dat ook nog aanbrengen.
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
« Reactie #26 Gepost op: 23 September 2014, 17:01:56 »
@ Ewout. Moet er op de tender nog wat "opgesierd" worden in jouw versie?

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4353
    • Modeltrein projecten
Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
« Reactie #27 Gepost op: 23 September 2014, 17:04:33 »
Behalve de bufferschijven, niet dat ik weet. Maar als jij wel wat weet? Deel het!

hmm, schiet me zo te binnen, werd er gewoon op kolen gestookt? Maw. Wat er op de tender ligt hoef ik niet te veranderen?
« Laatst bewerkt op: 23 September 2014, 17:06:22 door ingenium »
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
« Reactie #28 Gepost op: 23 September 2014, 17:21:46 »
Ik heb juist geen idee. Vandaar de vraag. ;D

pullmanneke

  • Offline Offline
  • Berichten: 412
Re: Artitec 3737 in NSM uitvoering
« Reactie #29 Gepost op: 23 September 2014, 21:23:00 »
Stukje uit mijn nieuwe boek; misschien heb je er wat aan. Over dat met rood inleggen van de drijfstangen is ook nog wat te vertellen.
Gr.
John
 werkplaatsvoorschrift Wpc Tb 1946


VIII. Schilderen.

De locomotieven en tenders moeten zodanig worden bijgeschilderd, dat het uiterlijk aanzien niet te wensen overlaat.
De beschildering moet plaats hebben in de volgende kleuren:
Zwart.
Voetplaat, frame binnen en buiten en alle lager gelegen delen, behalve de bufferzijde der bufferbalken en de voorzijde der bufferschijven.
Wielen.
Draagveren, ook als deze boven de voetplaat zijn geplaatst.
Wielkasten aan de rondgaande bovenzijde en aan de achter- en binnenzijde.
Rookkast en schoorsteen.
Windleiplaten.
Machinistenhuis inwendig.
Water- en kolenbakken aan de bovenzijde uitwendig.
Gereedschapskisten in- en uitwendig.
Voorwand van de tender.
Stalen pijpen.
Banden om ketelbekleding en om bekleding voorwarmer, voedingpomp en luchtpomp.
Deksels en flenzen van voorwarmer, voedingpomp en luchtpomp.
Gietstalen appendages.
Lantaarnijzers, stoeltjes, voettreden, enz.
Grond van de spoorwegnummerplaat.
Stootvlak van bufferschijven van rangeerlocomotieven en tenders.
Lantaarns.
Groen.
Ketel tussen rookkast en machinistenhuis met stalen dom- en veiligheidsbekleding en met afsluitrand tussen langsketel en rookkast.
Machinistenhuis uitwendig, behalve het dak.
Kolen- en waterbakken uitwendig, behalve de bovenzijde en voorwand van de tender.
Wielkasten aan de voorzijde, indien boven de voetplaat gelegen.
Bekledingsplaat van voorwarmer, voedingspijp en luchtpomp, indien boven de voetplaat gelegen.
De groene zijvlakken van het machinistenhuis, de kolen- en waterbakken en de zij- en achtervlakken van de tender, zijn af te zetten met zwarte banden.
Rood.
Bufferbalken aan de bufferzijde.
Wit.
Nummer op de voorbufferbalk.
Opschriften op depôtplaatje en andere geschilderde opschriften.
Geel.
Nummer op de achterwand van de tender of de tenderlocomotief
Ongeschilderd.
De volgende delen blijven ongeschilderd en zijn blank:
Alle drijfwerkdelen incl. wentelas, leibanen, handelstang, koppelstangen en schroefhandel.
Cilinderdeksels en flenzen, voor zover bewerkt, van buitenliggende cilinders.
Regulateursleutel.
Handremstang met kruk.
Scharnieren en sluithandels rookkastdeur.
Balieijzers.
Alle bronzen appendages, voor zover deze zijn bewerkt.
Alle koperen pijpen, indien deze zijn gepolijst.
Stootvlak van bufferschijven (behalve van rangeerlocomotieven en tenders).
Rand, letters en cijfers op de spoorwegnummerplaat, het voorraadsplaatje en het snelheidsplaatje.
Spoorwegketelnummerschild.
Opschriften.
Op de locomotieven en tenders moeten de volgende opschriften betreffende grote herstelling, ketelonderzoek en schilderen worden aangebracht en wel:
Op de locomotieven door de letters H, P, K en S en op de tenders door de letters H en S.
De betekenis van deze letters is:
   H    = Grote herstelling
            P    = Persen (4-jaarlijks ketelonderzoek)
            K    = Ketelonderzoek (7- respectievelijk 8-jaarlijks)
            S    = Schilderen.
Achter deze letters wordt de datum aangegeven en wel moet achter H de datum van de proefrit worden vermeld, achter P en K de datum van het persen en achter S de datum van het schilderen. De datum achter de letter P is alleen aan te brengen als deze later valt dan die van K.
De opschriften zijn bij de locomotieven links vóór en bij de tenders rechts achter op het frame of op een geschikt ander ter plaatse aanwezig deel, beneden de voetplaat gelegen, te schilderen. 


fly with the eagle or scratch with the chickens