Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De (3d) knutsels van Ronald. door MOVisser
Vandaag om 13:53:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
  

Auteur Topic: Station Barendrecht, een modelhistorie  (gelezen 6094 keer)

BlindeVink

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
Station Barendrecht, een modelhistorie
« Gepost op: 22 september 2014, 21:29:10 »
Op zoek naar meer informatie over het eerste station van Barendrecht kwam ik meerdere malen op het forum van BeneluxSpoor.net terecht. Twee forumleden blijken dit station namelijk ook te hebben gebouwd; overigens - voor zover ik dat kan beoordelen - niet met de bedoeling om het echte station weer te geven, maar om het in een eigen baan te passen.
In elk geval reden genoeg voor mij om mijn poging tot het nabouwen van het eerste station van mijn geboorte- en woonplaats aan de modelspoorwereld te tonen.




Het model is gebouwd aan de hand van de vele foto's die ik inmiddels heb verzameld, maar bovenal van de tekening van dit station uit het tekeningenarchief van de NVM. Deze tekening (alsmede het model dat de basis voor de tekening heeft gevormd) dateert alweer uit 1956. Ik heb het geluk gehad dit oorspronkelijke model enige tijd in bruikleen te mogen hebben. Hieronder een foto ervan.



Overigens wil ik wél een diorama maken dat zo getrouw mogelijk de oude situatie aan de Stationsweg te Barendrecht weergeeft. Na enkele jaren van wisselende inspanningen ben ik tot het onderstaande gevorderd.



Ik realiseer mij terdege dat er nog veel te verbeteren valt. Zo zou ik ook graag de dakranden zoals een van vorenbedoelde forumleden die heeft weten te realiseren, aan mijn stationnetje willen plakken. Ik sta dus open voor elke suggestie.
BlindeVink is een pseudoniem, overgehouden aan mijn carrière in de accountancy (toen ik nog vinkwerk deed en een column in het personeelsblad schreef, genaamd Blinde Vinken). Mijn echte naam is Ewout Blinde. Ik begrijp dat men eraan hecht die te kennen 😉

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Station Barendrecht, een modelhistorie
« Reactie #1 Gepost op: 22 september 2014, 21:34:25 »
Welkom hier Ewout, Ik blijf je station een mooi stuk werk vinden  (y) !
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re: Station Barendrecht, een modelhistorie
« Reactie #2 Gepost op: 22 september 2014, 21:40:38 »
Barendrecht.... Tssss, je zou er wonen.   8)

Anyway, mooi station en mooi gebouwd. Is dit het model dat laatst in D'Ouwe school viel te bewonderen?

Groet,

Marc (uit Barendrecht.....)
No dress rehearsel, this is our life.

BlindeVink

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
Re: Station Barendrecht, een modelhistorie
« Reactie #3 Gepost op: 22 september 2014, 21:50:23 »
Welkom hier Ewout, Ik blijf je station een mooi stuk werk vinden  (y) !

Dankjewel Gert!
BlindeVink is een pseudoniem, overgehouden aan mijn carrière in de accountancy (toen ik nog vinkwerk deed en een column in het personeelsblad schreef, genaamd Blinde Vinken). Mijn echte naam is Ewout Blinde. Ik begrijp dat men eraan hecht die te kennen 😉

BlindeVink

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
Re: Station Barendrecht, een modelhistorie
« Reactie #4 Gepost op: 22 september 2014, 21:52:20 »
Barendrecht.... Tssss, je zou er wonen.   8)

Anyway, mooi station en mooi gebouwd. Is dit het model dat laatst in D'Ouwe school viel te bewonderen?

Groet,

Marc (uit Barendrecht.....)

Er wonen én er trots op zijn; nog erger! ;)
En inderdaad, dit model was (en is dat nog elke zaterdagmiddag tot en met 4 oktober a.s) in D'Ouwe School te bezichtigen.

Groetend,

Ewout
BlindeVink is een pseudoniem, overgehouden aan mijn carrière in de accountancy (toen ik nog vinkwerk deed en een column in het personeelsblad schreef, genaamd Blinde Vinken). Mijn echte naam is Ewout Blinde. Ik begrijp dat men eraan hecht die te kennen 😉

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re: Station Barendrecht, een modelhistorie
« Reactie #5 Gepost op: 22 september 2014, 21:54:11 »
Okee, zag het van de week in De Schakel staan. Moet ik toch eens gaan kijken, het is op loopafstand voor mij.

Wat wil je allemaal nog meer van de stationsstraat gaan uitbeelden trouwens? En welk tijdperk?
« Laatst bewerkt op: 22 september 2014, 21:56:34 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.

BlindeVink

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
Re: Station Barendrecht, een modelhistorie
« Reactie #6 Gepost op: 22 september 2014, 22:10:11 »

Ben ook bezig met de zogeheten aardbeienloods, die een paar honderd meter ten zuiden van het station langs het spoor stond. Vooralsnog als een minidiorama, later misschien ooit nog 's in een groter geheel te passen. Onderstaande foto dateert uit de bouwperiode; ik zal later wat betere foto's plaatsen.



Periode is eind jaren zestig, begin jaren zeventig, kort voor de sloop van het station.
« Laatst bewerkt op: 22 september 2014, 22:40:10 door Bert van Gelder. Reden: Om te antwoorden de REAGEER-knop gebruiken, niet de CITAAT-knop. »
BlindeVink is een pseudoniem, overgehouden aan mijn carrière in de accountancy (toen ik nog vinkwerk deed en een column in het personeelsblad schreef, genaamd Blinde Vinken). Mijn echte naam is Ewout Blinde. Ik begrijp dat men eraan hecht die te kennen 😉

BlindeVink

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
Re: Station Barendrecht, een modelhistorie
« Reactie #7 Gepost op: 23 september 2014, 22:09:27 »
Zoals beloofd, een paar betere plaatjes van de Barendrechtse aardbeienloods. Nu een minidiorama, wie weet ooit nog eens in te passen in een groter Barendrechts diorama.







BlindeVink is een pseudoniem, overgehouden aan mijn carrière in de accountancy (toen ik nog vinkwerk deed en een column in het personeelsblad schreef, genaamd Blinde Vinken). Mijn echte naam is Ewout Blinde. Ik begrijp dat men eraan hecht die te kennen 😉

eenop87

  • Offline Offline
  • Berichten: 1016
Re: Station Barendrecht, een modelhistorie
« Reactie #8 Gepost op: 29 september 2014, 11:14:01 »
Mooi stationnetje geworden.
Ik heb het station een paar jaar geleden ook gebouwd.  Het was niet mijn bedoeling om de situatie in Barendrecht weer te geven, maar ik vind het gewoon een aardig station.
Nu ik jouw station zo zie in combinatie met de "aardbeienloods" leek het mij ook wel leuk om die er bij te zetten.
Heb je hier de hoofdmaten van(hoogte - breedte - lengte)?
Ook de overkappingen van de passagierstunnel vind ik erg geslaagd.

Hier onder wat foto's van mijn station:





Ben nog bezig met de opbouw van de baan, dus alles er omheen is nog lang niet klaar.

Gerrit

BlindeVink

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
Re: Station Barendrecht, een modelhistorie
« Reactie #9 Gepost op: 30 september 2014, 19:13:01 »
Dank voor je complimenten, Gerrit. De tunnelportaaltjes heb ik gemaakt op basis van foto's én met behulp van een artikel in MSM (vraag me niet welk nummer ...) over de ondergrondse bereikbaarheid van eilandperrons.
De aardbeienloods heb ik gebouwd naar het voorbeeld uit 1958 van dezelfde bouwer die ook de eerste versie van het station heeft gemaakt, zie onderstaande foto.



Deze loods heb ik helemaal nagemeten en op millimeterpapier uitgetekend. Mocht je die tekeningen willen hebben, stuur me dan even een PB met je e-mailadres; het pdf-bestand is te groot om aan dit bericht te hangen. Mag ik in ruil daarvoor van jou weten waar je de dakrandversiering op jouw versie van het station vandaan hebt? Ik zou die ook graag op de mijne plakken.  :P

Ook van het tunnelportaal heb ik een tekening:


 

Ewout
BlindeVink is een pseudoniem, overgehouden aan mijn carrière in de accountancy (toen ik nog vinkwerk deed en een column in het personeelsblad schreef, genaamd Blinde Vinken). Mijn echte naam is Ewout Blinde. Ik begrijp dat men eraan hecht die te kennen 😉

BlindeVink

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
Re: Station Barendrecht, een modelhistorie
« Reactie #10 Gepost op: 14 oktober 2014, 22:29:07 »
Okee, zag het van de week in De Schakel staan. Moet ik toch eens gaan kijken, het is op loopafstand voor mij.

@Marc: ik weet niet of je nog bent wezen kijken in D'Ouwe School, ik kon er namelijk niet elke keer dat de Historische Vereniging open was, bij zijn. Ze hadden overigens behoorlijk uitgepakt, onder andere met een flinke uitvergroting van een ansichtkaart met het voorbeeld voor mijn diorama.



En omdat ik hem zelf best wel geslaagd vind: nog een plaatje.



Voor wie zich afvraagt wat die NSU met sleurhut daar doet nog een plaatje van het origineel.



BlindeVink is een pseudoniem, overgehouden aan mijn carrière in de accountancy (toen ik nog vinkwerk deed en een column in het personeelsblad schreef, genaamd Blinde Vinken). Mijn echte naam is Ewout Blinde. Ik begrijp dat men eraan hecht die te kennen 😉

Hendrik Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 7031
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Station Barendrecht, een modelhistorie
« Reactie #11 Gepost op: 14 oktober 2014, 23:10:51 »
Fraai hoor.
En die tunnelpoorten, prachtig tijdsbeeld (y)

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

BlindeVink

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
Re: Station Barendrecht, een modelhistorie
« Reactie #12 Gepost op: 18 oktober 2014, 19:50:49 »
Vanwege de vele blijken van waardering voor mijn interpretaties van de tunnelportalen van het oude station te Barendrecht (;)) heb ik er maar eens even eentje uit de baan gelicht en op de foto gezet.





De 'bouwtekening' had ik al eerder in dit draadje gepost, maar toch nog even een korte toelichting. De basis is een bakje van styreen, waarvan één korte zijde wordt gevormd door steeds 2 mm kortere (of langere zo u wilt), op elkaar geplakte reepjes styreen van 2 mm dikte, op welke wijze men een trap verkrijgt. Dit bakje verdwijnt in een uitsparing in het perron, waarbij de naden worden afgedekt door de iets buiten het bakje uitstekende opbouw van het tunnelportaal. Of toch aan drie kanten, in elk geval.
Omdat in mijn herinnering (mind you: ik was 8 jaar toen het station ten prooi viel aan de sloophamer) de tunnelbuis bekleed was met gele tegels, heb ik het interieur gelig geverfd.

Mevrouw Preiser komt juist met haar dochter uit de tunnel, dankbaar de lucht van verschraalde urine achter zich te kunnen laten ...

BlindeVink is een pseudoniem, overgehouden aan mijn carrière in de accountancy (toen ik nog vinkwerk deed en een column in het personeelsblad schreef, genaamd Blinde Vinken). Mijn echte naam is Ewout Blinde. Ik begrijp dat men eraan hecht die te kennen 😉

JeroenM.

  • Offline Offline
  • Berichten: 286
  • NS periode 1975-2000
Re: Station Barendrecht, een modelhistorie
« Reactie #13 Gepost op: 05 januari 2022, 11:43:49 »
Prachtig!
Mvg Jeroen

johanw

  • Vallen is niet erg, blijven liggen wel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 534
Re: Station Barendrecht, een modelhistorie
« Reactie #14 Gepost op: 05 januari 2022, 12:44:55 »
Zegt hij, 7,5 jaar na laatste posting ;D
Groet Johan Westhoeve.