Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:57:48
lampjes in huizen willekeurig schakelen door RobVille
Vandaag om 19:54:00
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falcon10
Vandaag om 19:27:33
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 18:45:06
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door johanw
Vandaag om 18:42:46
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 18:32:51
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 18:13:14
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
  

Auteur Topic: Samenstelling "Amstelland"  (gelezen 16387 keer)

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4251
Samenstelling "Amstelland"
« Gepost op: 20 September 2014, 13:38:51 »
Allen

Zojuist op de opening van Nedtrain in Haarlem een koersvorming gekocht van de trein "Amstelland" tussen Berlin Zoo en Amsterdam/Schiphol.

Wanneer heeft deze gereden en in welke samenstelling?

Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5373
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Samenstelling "Amstelland"
« Reactie #1 Gepost op: 20 September 2014, 14:13:52 »
De Amstelland was een van de treinparen uit de serie 2300 en reed in de jaren '90 met blauw-witte DB Interregio rijtuigen. Trekkracht veelal een 1100, maar 1200, 1300 en 1600 kwamen ook veelvuldig voor. Standaard samenstelling:

1e klas
1e klas / Bistro
2e klas
2e klas
2e klas
2e klas / bagage / fietsen

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4251
Re: Samenstelling "Amstelland"
« Reactie #2 Gepost op: 20 September 2014, 14:30:30 »
Jeroen

Dank. Wel een beetje saai dan, alles 1 kleurtje. Maar misschien voor de toekomst leuk om samen te stellen.

Martijn
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5373
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Samenstelling "Amstelland"
« Reactie #3 Gepost op: 20 September 2014, 14:42:39 »
Zo'n stam staat wel heel fraai hoor achter een NS loc. Voor 1:87:

Roco 45050, 45051, 45052 en 45054.

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Euronight Jeroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: Samenstelling "Amstelland"
« Reactie #4 Gepost op: 25 September 2014, 20:55:00 »
Dit is een leuke trein om in model te hebben. Deze trein reed als Interregio Amstelland onder nummer 340/341. Omdat dit een nachttrein was reden er naast de gebruikelijke blauw/witte DB Interregio rijtuigen ook slaap en ligrijtuigen rijtuigen mee. Amstelland reed tussen Schiphol en Berlijn en had op bepaalde dagen een doorgaand ligrijtuig rijtuig uit Dresden. De trein reed in deze samenstelling naar mij weten tussen 1997 en 1999. na 1999 veranderde de samenstelling en werd de trein een stuk korter. Ongeveer 2 jaar later werd deze trein opgeheven. Het slaaprijtuig (donkerblauw met witte streep van
type U-Hansa) en ligrijtuig uit Berlijn was zover ik weet bijna altijd van de DB. Het ligrijtuig uit Dresden was een Bcm bak van de NS.
Ik heb de samenstelling op papier staan en zal als ik morgen tijd heb deze inscannen en hier plaatsen.

Groetjes, Jeroen
« Laatst bewerkt op: 26 September 2014, 10:16:50 door Euronight Jeroen »

Euronight Jeroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: Samenstelling "Amstelland"
« Reactie #5 Gepost op: 26 September 2014, 10:11:49 »
Zojuist even de documenten die ik nog had van deze trein op de foto gezet  :)

 
Samenstelling uit spoorboekje 1998. Inzet van de Blauw/witte DB interregio rijtuigen (Bimz, Aimz, ARkimbz en een Bimz met fietsafdeling)


Samenstelling vanaf 30 mei 1999. De trein werd aanzienlijk korter. Geen 1e klas en Bistro rijtuig meer. De Blauw/witte Interregio
rijtuigen verdwenen allemaal. Alleen een 3-tal B11m bakken van de DB. Deze waren rood/wit met een licht paarse band onder de ramen.


Koersbordje uit 1998



Int. 340 in model. Het slaaprijtuig uit Berlijn is hier van de NS. Deze wil ik nog een keer gaan vervangen voor een DB bak.
Ook het doorgaande Bcvm rijtuig van de NS uit Dresden ontbreekt. Deze reed in een bepaalde periode en kun je er dus makkelijk uit laten.
Kwam bij mij ook goed uit want paste anders niet in de vitrine  ;D

Groetjes, Jeroen



Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 4251
Re: Samenstelling "Amstelland"
« Reactie #6 Gepost op: 26 September 2014, 13:01:22 »
Grappig

Ik heb dus het koersbordje uit 1997, dan gaat hij nog naar Berlin Zoo en staat er bovenaan in rode letters alleen nog 'Amstelland'. Dus geen Interregio...
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

verst107

  • Offline Offline
  • Berichten: 343
Re: Samenstelling "Amstelland"
« Reactie #7 Gepost op: 26 September 2014, 21:19:39 »
Ik heb nog een samenstelling van 17 juni 1998 (meegereden in het DBAG couchetterijtuig).

NS 1618 geel
DBAG Bimdz IR-kleuren
DBAG Bim ""
DBAG Bim ""
DBAG Bim ""
DBAG Bim""
DBAG ARkimbz ""
DBAG Aim ""
DBAG Bocm Blauw/Wit
DBAG WLABmh Blauw
NS Bcvmh NS-Internationaal Blauw

Een jaar later - 11 april 1999 - kwam ik tussen Hoofddorp Opstel en Amsterdam Centraal nog het nachttrein gedeelte tegen dat aan de dagtrein zou worden gehangen. Het couchetterijtuig was een ex DR rijtuig in de groen/creme kleurstelling.


Vraag: Waren de DBAG IR-rijtuigen nu allemaal van West-Duitse makelij, of reden er ook ex DR-rijtuigen mee in deze trein? Ik meen dat ik die weleens in de Berlijn treinen heb gezien.

Groet,
Cornelis

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 990
Re: Samenstelling "Amstelland"
« Reactie #8 Gepost op: 27 September 2014, 11:00:33 »
Van de DR zijn voornamelijke B-rijtuigen tot IR-rijtuigen verbouwd. Deze rijtuigen werden ook ingezet van/naar Nederland, tot wanneer weet ik niet, maar in later jaren reden er inderdaad alleen nog maar rijtuigen van West-Duitse makelij mee.

Voor de volledigheid: het aantal IR A-rijtuigen dat de DR had was fors minder, zelfs zo weinig dat de DR nog IR Aimz van de DB heeft geleend/gehuurd/gekocht. Dit geldt ook voor de ARkimbz, die de DR helemaal niet had. Deze rijtuigen werden voorzien van logo's van de DR, welke in 1994 uiteraard weer vervangen werden door logo's van de DB AG. Of deze rijtuigen met DR-logo's naar Nederland gekomen zijn weet ik niet.

De DR had zelf een 40-tal rijtuigen Amz210 (latere aanduiding DB AG), deze rijtuigen behoorden tot de laatsten die voor de DR gebouwd zijn. Deze rijtuigen hadden wel IR-kleuren, maar waren vermoedelijk niet voor IR-diensten bedoeld, want de "i" in het Gattungszeichen ontbreekt (vergelijk Amz met Aimz). Daarnaast had de DR ook nog een aantal rijtuigen A506 (latere aanduiding DB AG) in IR-kleuren. Dit waren rijtuigen met een lengte van 24,5 meter lengte (type Y, B of Y/B). Ook deze rijtuigen waren niet primair bedoeld voor IR-diensten en het Bauartnummer 506 wijst op een geplande snelle buitendienststelling (de DB AG groepeerde na de oprichting alle rijtuigen die snel buiten dienst zouden moeten worden in de 500-serie). Hoeveel A506 van IR-kleuren zijn voorzien weet ik niet, mogelijk gaat het om slechts één of een paar rijtuigen, waarbij ik me afvraag in hoeverre deze rijtuigen überhaupt in IR-treinen dienst gedaan hebben. In ieder geval zijn mij geen foto's bekend van inzet van Amz210 en/of A506 in IR-kleuren in Nederland, maar ik laat me graag verrassen.
Gezocht: (kopieën van) NS VPM en VRM en DB Zp AR, AU, BR, BU, CR en CU voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=56271

Euronight Jeroen

  • Offline Offline
  • Berichten: 201
Re: Samenstelling "Amstelland"
« Reactie #9 Gepost op: 21 June 2015, 13:51:28 »
Dit is mijn HO samenstelling geworden van interregio 340/341 Amstelland periode 1998 t/m 1999. Ik heb nu zoals ik al eerder aangaf het NS slaaprijtuig vervangen door een DB WLABmh174. Dit is de ACME 52374 geworden. Ook het ligrijtuig van de DB had ik van Roco en heb hiervoor nu LS models 46082 gebruikt. In mijn samenstelling ontbreekt nog een Bvcmh van de NS (dit is een doorgaand ligrijtuig uit Dresden die op bepaalde dagen in deze trein zat). Deze kan er evt. worden uitgelaten en dat blijft bij mij ook het geval. In de toekomst zou ik nog wel een Bimz met fietsafdeling eraan toe willen voegen. Maar voorlopig laat ik het zo en ben ik tevreden hoe mijn samenstelling nu is geworden  :)





AvdBosch

  • Offline Offline
  • Berichten: 35
Re: Samenstelling "Amstelland"
« Reactie #10 Gepost op: 22 June 2015, 09:45:29 »
Als T2S-geïntersseerde valt mij nu op dat in het reserveringsoverzicht van 30 mei 1999 als slaaprijtuig een WLABsm 166 wordt genoemd. Een DB T2S dus, die had ik nog niet eerder gezien.
« Laatst bewerkt op: 22 June 2015, 09:49:43 door AvdBosch »

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Samenstelling "Amstelland"
« Reactie #11 Gepost op: 16 May 2016, 21:00:13 »
Dit is een leuke trein om in model te hebben. Deze trein reed als Interregio Amstelland onder nummer 340/341. Omdat dit een nachttrein was reden er naast de gebruikelijke blauw/witte DB Interregio rijtuigen ook slaap en ligrijtuigen rijtuigen mee. Amstelland reed tussen Schiphol en Berlijn en had op bepaalde dagen een doorgaand ligrijtuig rijtuig uit Dresden. De trein reed in deze samenstelling naar mij weten tussen 1997 en 1999. na 1999 veranderde de samenstelling en werd de trein een stuk korter. Ongeveer 2 jaar later werd deze trein opgeheven. Het slaaprijtuig (donkerblauw met witte streep van
type U-Hansa) en ligrijtuig uit Berlijn was zover ik weet bijna altijd van de DB. Het ligrijtuig uit Dresden was een Bcm bak van de NS.
Ik heb de samenstelling op papier staan en zal als ik morgen tijd heb deze inscannen en hier plaatsen.

Groetjes, Jeroen
Kijk nou wat ik tegen kwam.... Een foto van de Amstelland dienstregeling '96/'97 toen de trein nog zonder de IR rijtuigen reed blijkbaar.
https://www.flickr.com/photos/siccodierdorp/6046014435

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Samenstelling "Amstelland"
« Reactie #12 Gepost op: 16 May 2016, 22:16:15 »
Kon het niet laten:

Falcon10

  • Offline Offline
  • Berichten: 2698
  • Wel Belg, niet gek !
Re: Samenstelling "Amstelland"
« Reactie #13 Gepost op: 17 May 2016, 21:46:16 »
Werd hij de ganse tijd door een NS loc getrokken ?
Of wisselden over de Duitse grens naar een DB loc ?

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Samenstelling "Amstelland"
« Reactie #14 Gepost op: 17 May 2016, 22:52:56 »
Dat lijkt mij wel, gezien het feit dat NS locs niet in Duitsland konden komen vanwege het verschil in spanning op de bovenleiding.