Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door janpetel
Vandaag om 18:27:43
Sikje 225 door BartvD
Vandaag om 18:25:38
digitaal veranderd in 15 jaar door C_Jabaaij
Vandaag om 18:24:48
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Aachenau West door wob
Vandaag om 17:43:56
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Mat '54, spoor 0  (gelezen 18298 keer)

Okke

• Offline Offline
    • spoor nul blog
Re: BNLS-Werkspoor - Mat '54, spoor 0
« Reactie #15 Gepost op: 17 September 2014, 21:52:15 »
Dag Gerard,

Dit is een beetje de schuld van Mitchell, als hij die kop niet getekend had, was dit ook niet gebeurd. Dus ik had dit in eerste instantie ook niet gepland, maar je kunt soms verleid worden......

Maar dat betekend niet dat ik nooit bolkoppen ga maken, het zijn per slot toch wel de mooiste rijtuigen ooit door NS gemaakt, of is dat mijn mening? Enkel jammer dat ze in schaal 1:1 afwateringstechnisch zo beroerd ontworpen zijn, anders had er allang een stam gereden.......maargoed

Groeten,

Okke

Edwin2121992

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 18 September 2014, 19:28:09 »
Al het materieel uit die tijd had daar last van, waar denk je dat we de afgelopen drie jaar met de 766 mee bezig zijn geweest.... ;D Ik heb zelfs een rapport van een pagina of 30 uit 1978 gelezen waarin diep wordt ingegaan op corrosie probleem en hoe die bij nieuw te bouwen materieel verholpen kan worden, het was toen blijkbaar zo'n groot probleem dat er een heel onderzoeksteam op is gezet. Interessant om te lezen dat wel.

Groeten Edwin.

Okke

• Offline Offline
    • spoor nul blog
« Reactie #17 Gepost op: 18 September 2014, 20:40:46 »
Nouja kijk de 766 heeft geen ontworpen inwatering, zoals een plan K of D. De ramenframes van de 766 zitten precies om die reden in rubbers eigenlijk.
Bij plan K en D zakt het raam in de bak met zelfdragend raamsysteem. Tijdens regen loopt alles via een goot in de raamlijst door de binnenwand naar beneden het plaatwerk in. Gevolg is rottend plaatwerk, rottende vloer etc etc.
Gelukkig is het zelfdragend frame dusdanig geconstrueerd waardoor er geen structurele problemen ontstaan.

De stukjes plaatwerk die nu vervangen worden bij de 766 zijn bijzonder klein. Als je als voorbeeld een plan K pakt uit Maldegem, dan spreek je eigenlijk over de vervanging van een complete zijwand vanaf onder de ramen en eventueel herstel van de stijlen waar nodig.
Datzelfde geld voor het dak, waar men gekozen had om de overgang van dak naar zijwand met een messing strip af te werken. Gevolg hiervan is materiaal spanning en uiteindelijke roestvorming.
De goten zijn opgeklonken met daartussen linnen, wat krijg je, vochtinwerking - roest - lekkage enz enz

Wat je ziet bij plan K is dat de bakken na 15 jaar dienst al bedroevend slecht waren qua platwerk en vrijwel alle bakken over de gehele lengte onder van nieuw plaatwerk zijn voorzien. Zij het helaas gelast over het oude plaatwerk heen waardoor de boel nog harder is gaan rotten, maar de geschatte levensduur was reeds niet al te lang meer op dat moment.

De constructie van een hondenkop, als we het hebben over de glaswolstellen, is heel anders in dat opzicht dan een plan K. Je kan eigenlijk haast zeggen dat men bij plan K helaas heeft nagelaten het originele ontwerp uit 1935 te verbeteren op al die punten en zelfs op wat punten slechter heeft herontworpen.

Maargoed wat mij betreft tot zover deze zijsprong.

Okke

Michiel2

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 18 September 2014, 21:38:56 »
 Dat ziet er goed uit! Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd waar je de spullen laat etsen? Werkt dat hetzelfde als met lasersnijden, dus een dxf aanleveren en een pakketje thuiskrijgen enige tijd later?

Okke

• Offline Offline
    • spoor nul blog
« Reactie #19 Gepost op: 18 September 2014, 21:55:02 »
Nee eigenlijk is het een geheel andere techniek.
Er komt voor de etser handwerk bij kijken dus geen cnc werk. Wat er eigenlijk plaats vind is een proces met zuur wat bepaalde delen van het messing weg vreet.

Sowieso moet je bij etsen 2 tekeningen aanleveren voor de boven en onderkant als pdf omdat aan beide kanten messing weg geëtst kan worden. Je hebt dan de mogelijkheid in te etsen of door en door te etsen.

Deze link geeft weer hoe het daadwerkelijke etsen in zijn werk gaat
http://1zu45.wordpress.com/2011/01/14/wie-wird-geatzt-ein-besuch-bei-einem-lohn-atzer/

Een veel voorkomend probleem zijn spiegelbeeld fouten. Dat heb ik helaas ook in de hondenkop gekregen bij 1 van de schuifraampjes in de deur, die had ik over het hoofd gezien en zit dus in de deur ernaast.....

Hier heb je een basic handleiding over hoe een tekening tot stand moet komen. Het is wel in het duits:
http://1zu45.wordpress.com/2010/12/19/echt-atzend-eine-kleine-anleitung-zum-einstieg-in-die-atztechnik/

En het adres van de homepage van de etser zelf
http://www.0mobau.de/index.php

Groeten,

Okke
« Laatst bewerkt op: 18 September 2014, 21:58:47 door Okke »

Edwin2121992

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 18 September 2014, 22:05:07 »
Wat mij betreft reageer ik nog even op de roest problemen bij materieel en is het daarna klaar en gaan we verder over dit prachtige project (y)

De zakramen van plan K en plan D zijn in dat door mij genoemde rapport ook benoemd als groot probleem. Wij hebben inderdaad geen hele zijwanden hoeven vervangen, wij hebben inderdaad geen echt ontworpen fout wat dat betreft. Het probleem wat wij onder vonden hebben is een later gecreëerd inwateringsprobleem. Bij het aanbrengen van de leidingen voor o.a. de ATB zijn wat dingen fout gegaan. Men heeft de beugels om de leiding op het dak te monteren niet gelast (dan zou het gehele plafond en isolatie verwijderd moeten worden en dat kost tijd en dus geld) maar met aluminium popnagels vast gezet. De eerste jaren gaat dit goed maar als de laklaag ver versleten is, zoals in de laatste jaren en de eerste jaren museum bedrijf, komt dit bloot te liggen, zure regen etc. zorgt dan vervolgens dat het staal en aluminium flink gaat corroderen, wie vroeger bij scheikunde heeft opgelet kent de edelheidsreeks wel. Dit heeft tot enorme lekkage geleid die net als bij plan K en plan D dan onderaan leiden tot flink wat roest. Ook een oorzaak was hoe men het dak repareerde, plaat in de juist ronding, vol met kit en over het gat popnagelen, in eerste instantie is het gat weg, maar jaren later is het probleem alleen maar erger geworden.
In grote lijnen hebben wij inderdaad niet veel plaat werk vervangen. Maar er op bepaalde plekken hebben we toch behoorlijk wat werk gehad. Het gangetje bij de keuken is een geheel nieuwe vloer in gekomen bijvoorbeeld, ook de zijwand is onder die vier ramen van de restauratie over de gehele lengte aan de onderkant vervangen. Bij de A is aan een zijde ook de gehele onderkant tot 30 a 40 centimeter hoog vervangen. De Bk bleek een van de beste bakken aan de onderkant, maar dat bleek later, na het stralen, te komen doordat de NS bij deze bak bij de laatste revisie al bijna het gehele plaat werk langs de onderkant had vervangen. Echter was daar de dakrand rond de klinknagels erg verrot (bij de andere bakken ook wel, maar vele malen minder). Dat laatste is in principe geen ontwerp fout, maar doordat de zijwand tussen de dakplaat en een profiel is geklonken ontstaat er boven de zijwand een gleuf tussen profiel en dakplaat, geen probleem maar wel als je een vergiet als dak heb, want daar gaat dan weer water in staan.
Het is niet zo dat wij heel erg veel plaat werk hebben moeten vervangen, zoals jij beschrijft dat bijvoorbeeld nodig is bij plan K, maar kleine stukjes waren het niet altijd, gelukkig hebben we vorige week het laswerk aan de laatste bak afgerond, er kan nu eindelijk opgebouwd gaat worden.

Groeten Edwin.

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #21 Gepost op: 19 September 2014, 11:23:08 »
Sowieso moet je bij etsen 2 tekeningen aanleveren voor de boven en onderkant als pdf omdat aan beide kanten messing weg geëtst kan worden. Je hebt dan de mogelijkheid in te etsen of door en door te etsen.
Aha, wordt dat zo gedaan! Weer wat geleerd.

Overigens, als ik dan zo vrij mag zijn, ik heb een maand terug of zo, een tweeluik over messing etsen op mijn website geplaatst: het idee is grotendeels hetzelfde, met het verschil dat ik zelf ets en het niet aanlever bij een bedrijf.

Kwetsbaar? Etsbaar! Zelf messing etsen: echt niet moeilijk deel 1

Overigens: voor onderdelen tot 0,25 mm dikte werkt dit wel aardig, voor dikker materiaal duurt mijn methode te lang (het dooretsen dan, niet al het voorbereidende werk)

Michiel2

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 19 September 2014, 22:24:11 »
 Dankjewel voor de links!

Het fysieke etsprocess is mij bekend, ik heb vroeger nog wel eens printplaten ge-etst met laserprinter transfers. Leuk, maar lastig allemaal dus heb ik het de laatste keer laten maken in China. Vandaar dat ik ook meer benieuwd was naar de praktische kant, ik zie dat de prijs best meevalt. Alleen hoe lang zijn jouw bakken? Ik zie dat hij tot maximaal A3 etst, zijn de zijkanten van de wagons 1 geheel?

FrankJ

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 20 September 2014, 00:31:07 »
Dat ziet er goed uit Okke! Ik ben benieuwd hoever je er in Zutphen mee bent.
Groeten, Frank

Okke

• Offline Offline
    • spoor nul blog
« Reactie #24 Gepost op: 22 September 2014, 17:41:49 »
Ik zie dat hij tot maximaal A3 etst, zijn de zijkanten van de wagons 1 geheel?

De zijkanten zijn 1 geheel. Dit kan hij pas sinds kort deze lengte.

Zijn maximale ets bereik is nu :550-280mm

Maar een grote plaat als deze (0,5mm) kost al gauw rond de 125-150 euro, ligt ook een beetje aan hoe je het aanlevert.

Groeten,

Okke

Michael Tuk

• Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 03 October 2014, 00:10:16 »
Ziet er strak uit, Okke. Al enige tijd bekijk ik met plezier dit forum, maar omdat je met dit moois bezig bent moest ik mij toch maar aanmelden.
Een tip voordat je de Br bak gaat etsen: ik meen dat de afstand tussen het tweede en derde raam in de grote 2e-klasse afdeling (gezien vanaf de kopwand) groter is dan de rest, i.v.m. een tussenschot als scheiding van de rokers en niet-rokers afdeling. De juiste afstand weet ik zo niet, maar het is misschien niet verkeerd om dit te checken.

Met vr.gr.,
Michael

Okke

• Offline Offline
    • spoor nul blog
« Reactie #26 Gepost op: 03 October 2014, 15:44:15 »
Dag Michael,

Dat klopt, de normale raamafstand is 426mm, bij het tussenschot 518mm.

Groeten,

Okke

Okke

• Offline Offline
    • spoor nul blog
« Reactie #27 Gepost op: 10 December 2014, 23:33:56 »
Vandaag weer een nieuw stukje etsplaat ontvangen. Nu een proef voor een draaistel-zijkant van een tussenbak.

Waarschijnlijk ga ik de wiegbalk constructie printen, om dat te etsen lijkt me minder practisch, omdat er zoveel samengesteld moet worden en om eventuele sluiting te voorkomen lijkt me kunststof voor dat onderdeel geslaagder.

Okke

Okke

• Offline Offline
    • spoor nul blog
« Reactie #28 Gepost op: 12 December 2014, 00:13:20 »
En nu los op elkaar gelegd om te kijken of het een beetje past:

Okke

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames