Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 05:08:38
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
  

Auteur Topic: Heljan class 66  (gelezen 11277 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Heljan class 66
« Gepost op: 14 september 2014, 20:00:04 »
Na Mehano en ESU is Heljan de derde grootseriefabrikant die de class 66 (eigenlijk JT42CWR geheten) in H0 uitbrengt. Mijn Mehano's hadden altijd een kromme kap en voor de toeters en bellen van de ESU wil ik niet betalen. Omdat er toch eens een class 66 moest komen, heb ik maar ongezien het model van Heljan besteld. Een vierde fabrikant zal er wel niet komen.  :)

Kort oordeel.
- Fraai uiterlijk en zeer gedetailleerd.
- Rijdt goed.
- Maar wielen vervuilen snel met stroomafnameproblemen als gevolg.
- Nogal wat praktische problemen en dat terwijl een serieuze gebruiksaanwijzing ontbreekt.

Het model oogt uitstekend. Goede kleuren en kleurscheidingen en veel details tot aan modelschroefkoppelingen en verende buffers aan toe.
Chris heeft wat foto's van de Captrain 6601 op de Groterdamsite gezet. Mooier worden mijn foto's toch niet.
http://www.hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=1131:helclas&catid=59&Itemid=120

Nu heb ik de in wat lichter grijs uitgevoerde 6603 en dat ziet er zo uit.



De gebruiksaanwijzing mag geen naam hebben. Het is een dubbel gevouwen A4. Aan de ene kant staan de functies van de geluiddecoder beschreven, maar die variant heb ik dus niet. Aan de andere kant staat wat informatie over het grote voorbeeld. Verder staat daar dat voor het plaatsen van een decoder de kap moet worden afgenomen. Daarbij een tekening waarop de kap zowaar boven het chassis zweeft. Er staat alleen niet bij hoe de kap in die verlichte toestand is gekomen. Mediteren zal wel niet helpen en de enige zichtbare schroefjes houden het luidsprekerkapje op zijn plaats. Dan maar op goed geluk wat uitbuigen bij de draaistellen en zowaar.



Van het motortje ben ik op het eerste gezicht niet onder de indruk, maar schijn kan bedriegen. Decoder in de MTC21 en het rijdt helemaal niet slecht. De aandrijving op alle wielen zal wel helpen. Helaas vervuilen de wielen snel, zodat je na een uurtje rijden met een stotterend model zit. Heeft mijn Heljan reeks 15 precies zo.

De frontseinen zitten onder f0. De sluitseinen zijn standaard apart schakelbaar met f1 en f2, maar reageren niet rijrichtingafhankelijk. Dat is met functiemapping te veranderen. Het is wel vreemd dat de beloofde cabineverlichting meeschakelt met de frontseinen. De led voor het topsein en de led voor de cabineverlichting zitten in ieder geval met dezelfde draden aangesloten. De led voor de cabineverlichting laat zich gemakkelijk met een stukkie tape afschermen, zodat ik tenminste van de helder verlichte cabine af ben. De gebruiksaanwijzing zwijgt in alle talen.



De vele details maken het model nogal kwetsbaar. De details op de bufferbalk maken het plaatsen van een koppeling in de schacht (met kortkoppelmechaniek  (y)) bijna onmogelijk. Een speciale versie van de bufferbalk ontbreekt. De gebruikaanwijzing zwijgt in alle talen.
Ik heb de bufferbalk zelf maar aangepast: schroefkoppeling weg, luchtslangen ingekort en gat waardoor de koppeling steekt wat vergroot. Daarna bleek dat de buffers in de weg zaten. Het zijn verende buffers die te ver uitsteken. Dus het veermechanisme van de buffers maar verwijderd.

Zo kan je nog even verder gaan. De kap houdt bijvoorbeeld een strip met details op zijn plaats en bij het terugzetten van de kap moet je uitkijken dat het allemaal goed aansluit. De gebruiksaanwijzing zwijgt in alle talen.

Ik heb er eentje en daar blijft het bij. Jammer dat Roco, Fleischmann of Mätrix nooit aan de class 66 zijn begonnen. Van mij mag het alsnog.


« Laatst bewerkt op: 14 september 2014, 21:26:20 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Esufreak

  • Offline Offline
  • Berichten: 1245
  • Als er maar ESU op staat
Re: Heljan class 66
« Reactie #1 Gepost op: 14 september 2014, 21:31:51 »
Henk,

Het is jammer dat je niet wilt betalen voor een Esu class66/77.
Is ben zelf in bezit van zo'n loc. formidabel. Er zit een gebruiksaanwijzing bij van ongeveer 37 pagina's, en in het nederlands. Ook van snel vervuilde wielen heb ik geen last.

Het is natuurlijk jammer dat Heljan qua gebruiksaanwijzing zwijgt is alle talen.
Als je zelf zoveel moet oenen om het allemaal op zijn plaats te krijgen, is dit zeker niet leuk.
Wat ik dan niet goed begrijp is, dat je de decoder zelf moet plaatsen.
Als ik alles goed begrijp, dan ben je hier toch een beetje op afgeknapt.

Gr, Arie
HO 3rail, verder alleen maar ESU en Pullman.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Heljan class 66
« Reactie #2 Gepost op: 14 september 2014, 22:41:00 »
Eeh, als ik een loc koop zonder decoder, dan moet ik zelf een decoder plaatsen. Sterker, ik wil graag zelf een decoder plaatsen. Dus daar knap ik niet op af.  :)

Wel op die ESU toeters en bellen.  ;)

Maar die Heljan class 66 is voorlopig een maf product met wat kinderziektes.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris

  • Offline Offline
  • Berichten: 4957
    • www.flickr.com/photos/florisleeuw/
Re: Heljan class 66
« Reactie #3 Gepost op: 14 september 2014, 22:57:44 »
Henk bedankt voor je realistische beschrijving,  die van groterdam/Chris is naar mijn mening iets te positief.  Lok ziet er fraai uit maar rijgedrag al heel snel slecht.  Komt in mijn ogen doordat de stroomafname van slechts twee assen komt.  De handleiding is knudde en dat de cabine verlichting continu brand is waardeloos. Het is omdat heljan een variant levert die de anderen niet leveren maar anders zou ik voor mehano of esu kiezen.  Jammer want loc oogt goed. ...

Dion

  • powerd by Uhlenbrock & Esu
  • Offline Offline
  • Berichten: 5990
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: Heljan class 66
« Reactie #4 Gepost op: 14 september 2014, 22:58:26 »
Ben ik dus toch blij met mijn Mehano uitvoering.

Van de snel vervuilende wielen en dan dus niet meer zo goed rijdende reeks 15 van Olaerts(made bij Heljan) heb ik ook last.
Erg jammer want het is best een mooi model.
groetjes Dion

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Heljan class 66
« Reactie #5 Gepost op: 15 september 2014, 01:41:22 »
Het materiaal wat Heljan voor hun wielen gebruikt heeft veel last van snel vervuilen.
Daar klagen 00 rijders ook als eerste over bij hun toch best mooie Heljan modellen.
Erg jammer.
Ook zijn er nog wel eens klachten over motoren die vrij veel vermogen vragen, met al gevolg te warm wordende of doorbrandende decoders.
Het model oogt wel heel mooi en smoelt beter als het Mehano model.

Oorspronkelijk zou Heljan de Class in 00 uitbrengen en de ontwikkeling was al op weg, maar toen Bachmann het model ook aankondigde trok Heljan zich terug.
Dit H0 model het vast en zeker van die eerdere ontwikkeling gebruik gemaakt, uiteraard van 1:76 naar 1:87 geschaald.

Mvg, Michel

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3446
  • Mcn NSR Groningen.
Re: Heljan class 66
« Reactie #6 Gepost op: 15 september 2014, 10:34:55 »
De motoren vragen inderdaad veel vermogen, ik heb een HelJan Class 27 en deze heeft de zelfde
motor, na slechts een paar minuten was de loksound decoder voor mijn gevoel al veel te warm en dit lag
niet aan de versterker.
Ik heb recent de motor uitgewisseld voor een motor van Bachmann welke ik uit een Class 08 heb
gehaald, probleem opgelost.

Ik heb niet meer last dan bij andere locomotieven van vuile wielen, maar nu maak ik mijn materiaal,
rail en locs schoon voor het rijden.

Zitten alle assen overigens star in de draaistellen gemonteerd? daar zit heb dan ook een deel van het
probleem, op oneffen stukken baan gaan dan al snel wielen loskomen van de rail met contactproblemen
tot gevolg.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Heljan class 66
« Reactie #7 Gepost op: 15 september 2014, 17:07:41 »
Het heeft volgens mij echt met het type wielen te maken. Er is voldoende stroomafname. Op de middelste wielen zitten goed zichtbare stroomafnemers op de flenzen en op de andere wielen zitten stroomafnemers gewoon tegen de binnenkant van de wielen.

Het probleem van de cabineverlichting is nog vrij eenvoudig op de lossen. Op deze foto staan pijltjes bij de drie leds. In het bakje dat boven de cabine hangt zit een led aan de bovenzijde voor het topsein en een led aan de onderzijde voor de cabineverlichting. Ik heb het bakje aan de onderzijde afgeplakt met een stukje isolatietape. Dan ben je de cabineverlichting helemaal kwijt, maar dat boeit me niet.



Ik heb weer eens de Mehano en de ESU bekeken en dit model van Heljan is echt wel de fraaiste. Met name de kopvorm zit er beter en fijner in. Na wat prutsen heeft het model nu ook bruikbare verlichting en een bruikbare koppeling. Hij mag blijven.

Ik wil alleen de volgende keer wel weer eens een model dat gewoon zonder gezeur op de baan kan.  :P
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Heljan class 66
« Reactie #8 Gepost op: 17 september 2014, 11:29:38 »
Nog even laten zien hoe ik de bufferbalk heb aangepast voor het plaatsen van een koppeling: schroefkoppeling weg, slangen halveren en het onderste stuk van de frontplaat weggeknipt. Er moet nog een vijltje langs de kniplijnen zie ik. Verder zo'n Roco schacht voor een in hoogte verstelbare koppeling geplaatst. Wordt de koppelafstand een mm groter van en dan heb je in ieder geval geen last meer van overbufferen.

Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sam_Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
  • IG-Bruggen:
Re: Heljan class 66
« Reactie #9 Gepost op: 22 september 2014, 22:53:32 »
Kortom een hoop puntjes die aangepast moeten worden  ::)
Kan je de binnenverlichting eigenlijk niet op een ander punt op de decoder aansluiten zodat deze wel apart schakelbaar is?

Met vriendelijke groet,

Sam

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Heljan class 66
« Reactie #10 Gepost op: 23 september 2014, 06:06:59 »
Vast wel, hoewel je dan de led voor de cabineverlichting apart draadjes moet geven. Een nieuw ledje plaatsen is denk ik gemakkelijker. Maar ik hoef geen cabineverlichting.
Moest wel de lichtgeleider voor het topsein afschermen, want anders is er alsnog binnenverlichting old skool Roco.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Sam_Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
  • IG-Bruggen:
Re: Heljan class 66
« Reactie #11 Gepost op: 10 oktober 2014, 22:11:00 »
Na lang twijfelen heb ik toch besloten om er ook een aan te schaffen, het is de Captrain 6601 geworden.
Ben er zeer blij mee en de verlichting pas ik nog wel een keer aan als ik hem digitaal maak.



Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5817
Re: Heljan class 66
« Reactie #12 Gepost op: 27 augustus 2019, 06:09:56 »
* Schop *

Jaren geleden heb ik mijn Captrain 6601 voorzien van nieuwe Roco 2200 wielen. Deze zomer kocht ik een Crossrail PB03 en wilde hetzelfde kunstje doen. Erwin Prummel tipte me dat er bij Roco een setje van 4 assen beschikbaar is onder artikelnummer 200119, prijs €14,70. Voor 3 eurotientjes heb je dan 8 nieuwe assen en kun je kiezen voor wel of geen antislipbandjes.
Zie ook hier: https://www.roco.cc/doc/ET/1/DE/63926_10788.pdf

De wielen trek je gemakkelijk van de assen, het rode tandwiel van de Roco as wordt vervangen door het witte tandwiel van de Heljan as. Netjes afstellen op de juiste flensmaat en het spul kan er weer onder: nooit meer wielen poetsen.  ;)





Gr, Ben.

Martijn193

  • Bestuur
  • Online Online
  • Berichten: 3831
Re: Heljan class 66
« Reactie #13 Gepost op: 27 augustus 2019, 07:11:45 »
Is daar ook een AC versie van? Van dat setje?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Heljan class 66
« Reactie #14 Gepost op: 27 augustus 2019, 08:23:30 »
Op het onderdelenblad zie je denk ik het equivalent 200123.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.