Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Projekt 083-338 door 44
Vandaag om 23:08:45
Twin Center open maken door Arno49
Vandaag om 23:01:23
Artitec restanten, wat kan je er van maken door Bob R.
Vandaag om 22:59:46
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door NS264
Vandaag om 22:45:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 22:39:54
H0 baan Zuid Limburg door T.Spat
Vandaag om 22:34:20
Grote trafo van minimaal 168VA of toch niet? door emanje
Vandaag om 22:32:50
100x "Het is Weekend" foto's!!! door ArjanB
Vandaag om 22:27:07
RhB 0m Foto bochtje van restmateriaal door Wouter_
Vandaag om 22:20:17
H0m RHB/MGB - van Sumvitg-C naar Disentis/Mustér (Zwitserland) door Sven
Vandaag om 22:10:21
Roco en Piko ICE’s, sluitverlichting knippert? door zuyderduyn
Vandaag om 22:03:38
Bruggen-IG: De brug van Oosterbeek door T.Spat
Vandaag om 21:58:16
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 21:51:51
Puntstuk Roco wissels door Wout br52
Vandaag om 21:39:51
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 21:36:13
Rijnmondlijn in h0 door Sebas5998
Vandaag om 21:29:23
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 21:19:40
Baan in Los Angeles door bosje77
Vandaag om 21:15:17
Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: “Bahnhof Poggendam door cor_b
Vandaag om 21:13:36
Tal der Eichhörnchen. N door raymond erdtsieck
Vandaag om 21:08:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 21:02:06
Bouwen van modellen bestaande uit gips door MOVisser
Vandaag om 21:02:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frycio82
Vandaag om 20:59:35
Wat is er momenteel te zien op de Betuweroute? door Floris
Vandaag om 20:55:28
Nachttrein Amsterdam - Parijs jaren 90 door verst107
Vandaag om 20:18:25
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 20:18:12
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 20:17:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:04:07
Modelspoorbaan Fleischmann door jerrytrein
Vandaag om 19:48:48
Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem door Ronald Koerts
Vandaag om 19:34:23
  

Auteur Topic: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1981 - 1990)  (gelezen 3691 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1507
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Treinen tussen Deventer en Hengelo (1981 - 1990)
« Gepost op: 11 september 2014, 20:26:50 »
Afgesplitst van http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60517.msg3221489321.html#msg3221489321
Dit overzicht is niet compleet. Heb je aanvullingen? Ik ben benieuwd!

1982 zondagse intercity Amsterdam - Enschede december 1982 (incidenteel?)

 1600 + B10 + B10 + A3B5 + B10 + A3B5 (3x Plan N + 2x Plan K)

1985 trein 1657 Amsterdam - Enschede thv Dienerlo 01-04-1985 (gelijk aan situatie 1980)

loc + 3x B + A + RD (Plan E)

Tot ~1988 trein 1700 Den Haag/Rotterdam - Enschede (intercity vanaf Deventer)


Tot ~1988 trein 1700 Den Haag/Rotterdam - Enschede (intercity vanaf Deventer) spitsdienst (>16.00 uur?)


Tot ~1988 trein 7000 Den Haag/Rotterdam - Enschede (stoptrein vanaf Deventer)


Tot ~1988 trein 7000 Den Haag/Rotterdam - Enschede (stoptrein vanaf Deventer) spitsdienst (>16.00 uur?)


1988 trein 1657 Hoofddorp-Enschede   4+2+4+2 (wat reed hiervan tussen Deventer en Enschede?)

mat '54   ElD4 serie 711 - 786    mat '54   ElD2 serie 321 - 393  mat '54   ElD4 serie 711 - 786    mat '54   ElD2 serie 321 - 393

ca. 1990 intercity Deventer - Hengelo

2x ICM0/1
www.mlgtraffic.net


Alle plaatjes (tenzij anders vermeld) gebruikt met toestemming seinarm.nl (Hartelijk dank Gerard!  (y))


De volgende topics zijn nu beschikbaar:

Jaren '50: zie http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60550.0.html

Jaren '60: zie http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60549.0.html

Jaren '70: zie http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60527.0.html

Jaren '90: zie http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60517.0.html
« Laatst bewerkt op: 17 september 2014, 21:08:57 door 1200blauw »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1507
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1981 - 1990)
« Reactie #1 Gepost op: 11 september 2014, 20:26:56 »
De trein uit 1988 is denk ik die die binnenkwam in Deventer uit het westen. In Deventer bleef een viertje achter en een tweetje werd afgesplitst als de stopper richting Enschede die achter de intercity aanreed. Wie weet meer? Hoe zit het met getrokken treinen in deze periode? Alleen internationaal nog, of ook binnenlands?
« Laatst bewerkt op: 11 september 2014, 20:29:09 door 1200blauw »

Mispoes

  • Huiskat van BNLS en vriend van de Biljettencentrale
  • Offline Offline
  • Berichten: 8460
  • Wer fährt denn da noch Märklin...
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1981 - 1990)
« Reactie #2 Gepost op: 11 september 2014, 20:56:07 »
Slechts een klein deel van de treinen 1700/7000 werd in 1988 nog met materieel '54 gereden daar ICM druk bezig was de Hondekoppen te verdrijven. In de loop van 1988 behoorde deze serie geheel aan ICM (zoals eerder opgemerkt).

Tot die tijd (en dus jarenlang) was dit de gang van zaken buiten de spits:

Uit Den Haag CS (Gvc) kwam een tweetje naar Utrecht CS (Ut), een viertje uit Rotterdam CS (Rtd). Beide hetzelfde treinnummer in de IC 1700-serie. In Ut werd gecombineerd en gezamenlijk naar Deventer (Dv) gereden. Te Dv werd gesplitst: de vier ging vooruit en snelde als IC 1700 naar Enschede (Es) en stopte alleen te Almelo (Aml) en Hengelo (Hgl). De twee vertrok een paar minuten later als stoptrein serie 7000 en nam alle tussenliggende stations mee op weg naar Es. Die twee arriveerde een kwartier later dan zijn voormalige partner(het viertje) in Es. Die vier vertrok acht minuten na de komst van de twee alweer om als IC naar Rtd te vertrekken. Dit viertje "rent" als IC 1700 een nieuw tweetje achterna dat een klein kwartiertje eerder vertrok uit Es en alle tussenliggende stations op het trajectdeel Es-Dv als stoptrein 7000 voor zijn rekening neemt. Het tweetje komt een paar minuten eerder aan in Dv dan het viertje. Als het viertje dan ook binnenkomt combineren de stellen weer tot één IC naar Ut waar het gesplitst wordt in een deel naar Gvc (uiteraard tweetje) en Rtd (viertje). De  geschiedenis herhaalt zich na aankomst op de eindpunten. Te Dv en Amersfoort (Amf) werden vaak extra stellen toegevoegd resp. afgetrapt. In de spits vertrokken vanuit Enschede vaak 2 bakken extra per treindeel.   
Sent from my schIldPad with BlaBlatalk

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1507
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1981 - 1990)
« Reactie #3 Gepost op: 11 september 2014, 21:38:28 »
Ik heb het toegevoegd 'Poes. Is het zo zoals je bedoelde?

Tussen welke tijden is het spitsdienst? Hoe zat het met de getrokken treinen in die tijd? Begin jaren '80 was natuurlijk een kakafonie. Ik kan me een hele bonte combinatie herinneren met ICR-B's, Plan W, Stalen D, Plan E RD, maar hoe het precies zat weet ik niet meer. Dat zijn natuurlijk smulcombinaties die ik graag opneem. Alleen moet het wel authentiek zijn natuurlijk, dus wie het weet mag het zeggen...

Mispoes

  • Huiskat van BNLS en vriend van de Biljettencentrale
  • Offline Offline
  • Berichten: 8460
  • Wer fährt denn da noch Märklin...
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1981 - 1990)
« Reactie #4 Gepost op: 11 september 2014, 22:03:07 »
Het losse tweetje zal denk ik tussen Gvc en Ut in de praktijk weinig een enkel tweetje zijn geweest. In de stille uren zal een tweetje genoeg zijn geweest (bijvoorbeeld heel vroeg of heel laat) maar zelfs op een stille zondagochtend zag ik eind 1985 twee tweetjes vanuit Gvc naar Ut komen. Die extra twee bakken werden in Amf afgetrapt en voorop de tegentrein gezet.

Het tweetje tussen Dv en Es is de stoptreinserie 7000.

Uit eigen waarnemingen begon de spits na 16.00 uur.

ICR kwam m.i.v. 2 juni 1985 plan E bijna geheel vervangen. Met aanvangen van de winterdienst een paar maanden later was plan E echt verdwenen van de Twentelijn (Asd-Es). Echter voor 2 juni 1985 waren al vier ICR-BKD's actief op de plek van een plan E-RD. Plan W, bedoeld als versterking op plan E en later op ICR, zag ik in de eerste helft van de jaren tachtig (in de plan E-tijd zeg maar) weinig. Het is mij één keer gelukt een plan W tussen de plan E's te fotograferen en dat was ook nog eens een Benelux. Nadat ICR het overnam van plan E was plan W veel meer te zien. Ik heb maar enkele keren hier een complete plan E-trein (RD+A+B+B+B) op de plaat gezet. Uit mijn hoofd een keer met een 1100 en met een 1200. 
Sent from my schIldPad with BlaBlatalk

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1507
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1981 - 1990)
« Reactie #5 Gepost op: 11 september 2014, 22:10:16 »
Dank andermaal! Treinnummers alvast aangepast. De rest volgt later.

Meppelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 1180
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1981 - 1990)
« Reactie #6 Gepost op: 11 september 2014, 22:15:37 »
hoort niet bij deze topic, maar hoop dat Hengelo snel een nieuw station krijgt, modern
gr. Petra,  Eric is ziek en komt voorlopig hier niet meer, normaal zitten we samen op de forum.

Mispoes

  • Huiskat van BNLS en vriend van de Biljettencentrale
  • Offline Offline
  • Berichten: 8460
  • Wer fährt denn da noch Märklin...
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1981 - 1990)
« Reactie #7 Gepost op: 12 september 2014, 12:45:46 »
Ik hoop dat Meppel snel een nieuw spoor krijgt, modern...

Verder met het thema:

Deze plan E-trein rijdt ter hoogte van de plek waar tien jaar later het station Enschede Drienerlo zou worden gebouwd. Nostalgie: uit het raam geworpen WC-rollen.
Samenstelling: 1207+B+B+B+A+RD

Sent from my schIldPad with BlaBlatalk

roco

  • Offline Offline
  • Berichten: 1563
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1981 - 1990)
« Reactie #8 Gepost op: 12 september 2014, 12:50:50 »
misschien heb je nog wat aan oude "op de rails" van de NVBS . Daarin stonden bij dienstregelingwijzigingen vaak de meest opvallende wijzigingen .

gr Jos

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1507
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1981 - 1990)
« Reactie #9 Gepost op: 12 september 2014, 18:41:56 »
Helaas, oude tijdschriften zijn bij mij niet aanwezig, alleen een oude hersenpan, seinarm en een heleboel vriendelijke medeforummers. Maar misschien kun je eruit citeren voor me, dan maak ik de samenstellingen erbij mbv de seinarm-plaatjes.

Deze plan E-trein rijdt ter hoogte van de plek waar tien jaar later het station Enschede Drienerlo zou worden gebouwd. Nostalgie: uit het raam geworpen WC-rollen.
Samenstelling: 1207+B+B+B+A+RD
Ook geplaatst. Helaas geen 1200 gevonden met de juiste jas aan, dus het is een 1600 geworden. Dat is ook authentiek bij mijn weten. Deze standaardstam reed ook al in 1980 volgens seinarm (niet met de 1600 uiteraard), dus voorzichtige conclusie zou kunnen zijn dat die tussentijds iig ongewijzigd is gebleven.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1507
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1981 - 1990)
« Reactie #10 Gepost op: 13 september 2014, 13:06:26 »
Op "OV in Nederland" inmiddels een soort diensteregeling gevonden en daar het volgende uitgehaald dat hier van toepassing is.

Dienstregeling 1989/1990
Treinserie    Treinsoort    Frequentie    Traject    Vervoerder    Opmerkingen
1600    Intercity    1x/uur    Hoofddorp - Amsterdam CS - Enschede    NS    Stoptrein tussen Amsterdam CS en Hoofddorp.
1700    Intercity    1x/uur    Rotterdam CS/Den Haag CS - Enschede    NS    
2200    Intercity    1x/2 uur    Hoofddorp - Amsterdam CS - Oldenzaal - Hannover Hbf    NS    Reed Hoofddorp - Amsterdam CS als stoptrein
7000    Stoptrein    1x/uur (spits: 2x/uur)    Deventer - Enschede    NS    


De serie 1700 is kennelijk treinstellen, aangezien die wordt gesplitst in Utrecht voor een deel richting Rotterdam CS en een deel voor Den Haag CS.
De serie 2200 is de internationale trein naar Hannover, die ook in de binnenlandse dienst meedeed. Deze bestond volgens mij uit vooral DB-materieel aangevuld met een ICR BKD.
De 7000 is het stoppertje. Dat zal wel een ICM drietje zijn geweest.

Kloppen de aannames?
Was de serie 1600 een getrokken dienst (ICR), of ook treinstellen (ICM)?

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3090
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1981 - 1990)
« Reactie #11 Gepost op: 12 oktober 2014, 08:21:23 »
Op zoek naar wat treinnummers kwam ik de samenstelling van de buurlandtreinen op deze lijn tegen in 1984.
stam: Am, 3 Bm, 1 BDm voor de treinen (in totaal 5 wagenstammen voor deze treinen)
2446 Braunschweig - Hengelo
2441 (Za) Hengelo - Braunschweig
2444 Braunschweig - Hengelo
230 Hengelo - Amsterdam
2241 Amsterdam - Hengelo - Braunschweig
2240 Braunschweig - Amsterdam
2243 Amsterdam - Bad Harzburg
2242 Bad - Harzburg - Amsterdam
2247 Amsterdam - Braunschweig
Deze sets reden ook de 282/285 Amsterdam - Parijs, maar die kwamen hier niet langs  8)

Am, 2 Bm, BDms (2 stammen nodig)
71652 Hengelo - Enschede
1652 Enschede - Amsterdam
239 Amsterdam - Hamburg Altona
238 Hamburg Altona - Hamburg
1645 Amsterdam - Enschede
72447 Enschede - Hengelo
2447 Hengelo - Braunschweig

dirkjan
11:16, 12:22, 13:2 14:9

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3807
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1981 - 1990)
« Reactie #12 Gepost op: 12 oktober 2014, 10:06:07 »
De 7000 is het stoppertje. Dat zal wel een ICM drietje zijn geweest.
Was de serie 1600 een getrokken dienst (ICR), of ook treinstellen (ICM)?

7000 was eind jaren '80 inderdaad ICM
1600 is nog lang getrokken geweest, waarbij er in Enschede nog met versterkingsrijtuigen werd geschoven
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1507
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1981 - 1990)
« Reactie #13 Gepost op: 12 oktober 2014, 10:22:58 »
OK, dan wordt de 7000-serie dus dit:


ICM0 of ICM1

Kan iemand vertellen wanneer (op welke tijdstippen, of welke treinnummers) de 1600-reeks met treinstellen werd gereden en wanneer getrokken? Trein 1657 is kennelijk treinstellen. Waren er meer?


@dirkjan:
Voor de buurlandstammen dus een standaardstam met UIC-X rijtuigen van de DB, aangevuld met een Plan E RD of een ICR BKD denk ik? Zoiets dus gok ik:


loc + BDm (DB) + Bm (DB) + Bm (DB) + Bm (DB) + Am (DB) + BKD (ICR)

Maakte de volgorde nog iets uit? De BDm zal wel altijd voor- of achteraan hebben gehangen?

Het tweede deel van je verhaal kan ik eerlijk gezegd niet goed plaatsen. Kun je dat misschien verder uitleggen? Er reed toch geen DB-materieel tussen Hengelo en Enschede? Gezien de samenstelling zou het misschien een standaardstam ICR geweest kunnen zijn?
Ik weet dat de buurlandtreinen op het binnenlandse deel vaak de plaats innamen van de intercity's naar Enschede. Omdat ze dan natuurlijk maar tot Hengelo op hetzelfde traject reden, moest het stukje tussen Hengelo en Enschede nog worden opgevuld. Dat gebeurde met wat er maar voorhanden was. De dienst is zelfs gereden met een DE2 weet ik uit eigen ervaring.


238/239 klinkt als Noordzee Express?
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2014, 10:40:15 door 1200blauw »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1507
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1981 - 1990)
« Reactie #14 Gepost op: 22 oktober 2014, 22:25:17 »
17 juni 1983 trein 663 Stoppertje Deventer - Hengelo (uit IC Den Haag / Rotterdam - Enschede; incidenteel)

Mat'46 ELD2 299

vrijdag 1 juli 1983 trein 2247 (incidenteel)

Plan T+V