Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door Marc tramt
Vandaag om 19:25:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1971 - 1980)  (gelezen 20067 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2419
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Treinen tussen Deventer en Hengelo (1971 - 1980)
« Gepost op: 11 september 2014, 20:06:29 »
[DEZE POST WORDT TELKENS AAN NIEUWE INZICHTEN AANGEPAST]

De tractie is in deze periode door elkaar een 1100, 1200 of 1300. De in eerste instantie blauwe locs zijn voorzien van de bekende witte NS-vishaken en wordt geleidelijkaan tot 1981 van de nieuwe grijsgele huisstijl voorzien. 1100´s worden vanaf 1978 van neuzen voorzien, zowel de grijsgele als de blauwe exemplaren. 1200´s worden vanaf 1979 gerenoveerd en krijgen daardoor allen de grijsgele jas en een andere frontseinconfigratie. De rijtuigen Plan E en W worden vanaf 1968 tijden de zevenjaarlijkse revisie voorzien van reclamebanen. Vooral in de eerste helft van deze periode komen die dus door elkaar voor. Dat geldt ook voor de treinstellen. In eerste instantie wordt het groene (electrisch) of rode (diesel) materieel voorzien van een NS-embleem, later ook van reclamebanen en weer later ook van de bekende gele jas met reclamebanen of, in geval van veel mat'54 viertjes, van een doorlopende blauwe baan ter hoogte van de ramen. Met name deze uitvoering herinner ik me op de Twentelijn.

1970-'71 sneltrein 276   Amsterdam-Enschede Winterdienst?
ochtenddienst tussen 10:00 en 15:00 uur

             loc-B9b-A8-A8b-RD-B9b (A8 is Plan D en rest Plan E)

middagdienst na 15:00 uur

loc-P-B9b-A8-A8b-RD-B9b- B9b-B9b (A8=Plan D, rest Plan E)

dagdienst zaterdag                                             

 loc-A3B5-P-P-A8b-RD-B9b-B9b-B9b-B9b-A8-A8b-RD-B9b (A3B5 is Plan K, P=Plan E/L, A8=Plan D, rest Plan E)

zaterdagnacht / nachtdienst zon- en feestdagen     

loc- B9b-A8-A8b-RD-B9b-B9b-B9b (A8 is Plan D, rest Plan E)

1971 zomer D231 Holland - Scandinavië Express Hoek van Holland (V07.04u) - Puttgarden (Kopenhagen)
...
Uit Amsterdam met Bad Harzburg buurland tot Hengelo: loc + Bm (DB, dagl.; 25.6.-16.8. di wo do zo)** + ABm (DB) + B (DSB, 25.6.-16.8. vr, za, ma)** + ABn (DB)* + Bn (DB)*
*naar Bad Harzburg **dus niet beide in één trein


Uit Hoek van Holland: loc + Stalen DV + Am (DB) + Bm (DB) + Bm (DB) + WR (CIWL) + ABm (DB) + B (fac., DB of NS Plan D) + Bm (DB, vr,za,ma) + Bm (DB, za,zo)

1971winter D231 Holland - Scandinavië Express Hoek van Holland (V07.04u) - Puttgarden (Kopenhagen)

Uit Amsterdam met Bad Harzburg buurland: loc + B (DB) + ABm (DB) + B (fac., DSB of Plan D)4 + ABn (DB)* + Bn (DB)*
* naar Bad Harzburg (Welt der Modelleisenbahn zegt: ABüm + Bn, lijkt incorrect)


Uit Hoek van Holland: loc + B (fac., DSB of Plan D)4 + Stalen DV + ABm (DB) + Am (DB) + WR (CIWL) +Bm (DB) + ABm (DB)2 +  ABm (DB)3 + BDm (DB)3
2naar Warschau 3naar Bad Harzburg 4uit Asd of Hoek, nooit beide

1972 E1519/1530 Amsterdam - Braunschweig vv

loc + DB Silberlinge (Bn + ABn + ABn + Bn)

1972 zomer D231 Holland - Scandinavië Express Hoek van Holland (V07.00u) - Puttgarden (Kopenhagen)

loc + B (DB, zo, di-vr 24.6-19.8.)1,2 + ABm (DB)1 + B (DSB za, ma 24.6-19.8.)1,2 + Stalen DV + Am (DB) + Bm (DB) + Bm (DB) + WR (NS) + ABm (DB) + B (fac., DB of NS Plan D) + Bm (DB, 24.6-26.8.) + Bm (DB, za,zo)
1uit Amsterdam 2 één van beide, niet beiden

1972 winter D231 Holland - Scandinavië Express Hoek van Holland (V07.00u) - Puttgarden (Kopenhagen)

loc + B (DB, za ma 24.6.-19.8.)1 + ABm (DB)1 + B (DSB, za ma 24.6-19.8.)2 + Stalen DV + Am (DB) + Bm (DB)  + Bm (DB) + WR (NS) + B (fac., DB of Plan D)  + Bm (DB, 24.6.-26.8.) +  Bm (DB, za zo)
1uit Amsterdam 2 uit Asd of Hoek

1973 zomer D231 Holland - Scandinavië Express Hoek van Holland (V07.00u) - Puttgarden (Kopenhagen)

loc + Bm (DB)* + ABm (DB)* + Stalen DV + Am (DB) + Bm (DB) + Bm (DB) + WR (NS) + ABm (DB) + Bm (DB, 23.6-25.8.) + Bm (DB, za zo) + B (DB of NS Plan D)
*uit Amsterdam

1973-'74 tr. 2900 stoptrein Deventer - Enschede

mat '54   ElD2 serie 321 - 393

1973 winter D231 Holland - Scandinavië Express Hoek van Holland (V07.00u) - Puttgarden (Kopenhagen)

loc + B (DB)1 + ABm (DB)1 + B (fac., DSB of Plan D)1 + Bm (fac., DB) + Stalen DV + ABm (DB) + WR (NS) + ABm (DB) +  Bm (DB)
1uit Amsterdam

1968 tot 26-05-1974 tr. 1523 Amsterdam - Bad Harzburg (retour tr.1528)

loc +RD Plan D of E +(B+B+B+A+B)Plan D+Stalen DIV
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2014, 13:24:30 door WesleyMunnik »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2419
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1971 - 1980)
« Reactie #1 Gepost op: 11 september 2014, 20:06:51 »
Nou, hier dan de eerste afsplitsing van http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60517.msg3221489321.html#msg3221489321
Doel is om alle treinbewegingen op het traject Deventer - Hengelo vv in kaart te brengen, zonder de boemels van Almelo naar Zwolle of Mariënberg en zonder het goederenverkeer, maar wel internationaal, in de periode 1971-1980.

Ik kan putten uit wat eigen herinneringen, al waren die nog erg pril. Volgens mij reed er ieder uur tweemaal een intercity. Dat was eenmaal een getrokken trein (Eloc + Plan E uit Utrecht?) en eenmaal eentje uit treinstellen (mat '54 uit Amsterdam?) bestaand.
Die mat '54 werd in Deventer gesplitst. Er ging een tweetje en een viertje af. Het tweetje werd het stoppertje naar Enschede en het viertje bleef in Deventer, retour westen in de tegentrein uit het oosten. De intercity bestond dan nog uit een tweetje en een viertje. Nu weet ik niet of er ook twee maal per uur een stoppertje was, of dat die slechts eens per uur ging. In ieder geval werd in Deventer niet de getrokken trein uit elkaar getrokken, dus dan is er wellicht een pendelend tweetje geweest?
Ik hoor graag!
Ondertussen spit ik seinarm even verder uit.
« Laatst bewerkt op: 11 september 2014, 20:20:56 door 1200blauw »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2419
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1971 - 1980)
« Reactie #2 Gepost op: 11 september 2014, 21:04:26 »
Zo, een stel getrokken treinen toegevoegd. Wanneer kwamen die reclamebanen eigenlijk? Waren die in 1971 nog niet overal aangebracht?

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1971 - 1980)
« Reactie #3 Gepost op: 11 september 2014, 21:38:07 »
@ Koen,

Vanaf 1969 werden de reclamebanen langzamerhand aangebracht op de blauwe rijtuigen van plan E en plan W.
Dit gebeurde hoofdzakelijk tijdens revisies van de rijtuigen, welke ongeveer eens in de vijf/zes/zeven jaar voorkwamen.

Gerard

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2419
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1971 - 1980)
« Reactie #4 Gepost op: 11 september 2014, 21:41:39 »
Ah, mooi Gerard, dankjewel. Dan laat ik het zo.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1971 - 1980)
« Reactie #5 Gepost op: 12 september 2014, 09:05:31 »
De stopper Deventer - Enschede was zeker in de 70'er (en 80'er) jaren normaal een uursdienst.
Kijk eens op http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Hoofdpagina ; daar vind je voor diverse jaren complete treindiensten met veel achtergrondinfo
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

NSTim2008

  • Offline Offline
  • Berichten: 87
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1971 - 1980)
« Reactie #6 Gepost op: 12 september 2014, 09:56:10 »
In mijn herinnering waren de Intercity's naar Amsterdam getrokken treinen...

Mat 54 reed in die tijd naar Den Haag en Rotterdam. Om xx.44 vertrok de trein (tweetje) uit Enschede naar Den Haag, en was tot Deventer een stoptrein.
Om xx.05 vertrok de Intercity (viertje) uit Enschede naar Rotterdam, beide treinen werden in Deventer gecombineerd tot Utrecht CS, alwaar de trein weer gesplitst werd....

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2419
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1971 - 1980)
« Reactie #7 Gepost op: 12 september 2014, 20:33:43 »
Leuk dat je die tijden nog weet. Ik ken die van Almelo. Om ca. kwart voor en kwart over het hele uur reed er een intercity naar Deventer en rond dezelfde tijd ook eentje naar Hengelo.
Nee, getrokken treinen waren het niet altijd, dat weet ik nog wel. Maar wanneer nu wàt precies gold weet ik niet. Hopelijk komen we daar uit. In ieder geval komen we dichtbij, want de link van...

De stopper Deventer - Enschede was zeker in de 70'er (en 80'er) jaren normaal een uursdienst.
Kijk eens op http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Hoofdpagina ; daar vind je voor diverse jaren complete treindiensten met veel achtergrondinfo

... lijkt echt een fraaie toevoeging te zijn. Mochten anderen het voor me willen doen, voel je vrij. Dan kan het resultaat mooi in dit topic.

Deze link uit de bovenstaande pagina lijkt me geschikt als uitgangspunt: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Hengelo/Bediening . Hier vind ik het volgende. Het matierieel moeten we er nog even bij zoeken.

 Dienstregeling 1973/1974
Treinserie    Treinsoort    Frequentie    Traject    Vervoerder    Opmerkingen
2900   stoptrein    1x/uur    Deventer - Enschede    NS    In de spitsuren een halfuursdienst op deeltrajecten
400    intercity    1x/uur    Amsterdam CS - Amersfoort - Enschede    NS    
600    intercity    1x/uur    Rotterdam CS/Den Haag SS - Utrecht CS - Amersfoort - Enschede    NS    
1500    Internationale trein    7x/dag    Hengelo - Hannover Hbf    NS    Reed onregelmatig

Dat "reed onregelmatig" leg ik uit als "1x per 2 uur". Dat was namelijk zo ongeveer de frequentie. In sommige jaren reed de trein in plaats van een intercity; in andere jaren net voor de intercity uit. Dan werd station Almelo meen ik overgeslagen. Maar goed, iemand die de hierboven genoemde treinseries in concrete samenstellingen weet om te zetten? Dan hebben we al een jaar een min of meer complete dienstregeling. Natuurlijk moeten we rekening houden met spits en zomer/ en winterdienstregeling, of was dat toen nog niet?
« Laatst bewerkt op: 12 september 2014, 20:43:17 door 1200blauw »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2419
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1971 - 1980)
« Reactie #8 Gepost op: 12 september 2014, 23:19:57 »
Ik heb het stoppertje ingevuld als een mat '54 tweetje. Dat kan bijna niet anders, al weet ik dat er ooit op deze lijn ook mat'46's reden. Uit de spitstrein uit 1974 heb ik de standaardstam voor overdag gedistilleerd. Dat is hoogstwaarschijnlijk authentiek.

Verder de Bad Harzburgexpress toegevoegd, spittend door de treinsamenstellingen op BNLS.

Ik hoor graag wanneer iets niet klopt.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2419
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1971 - 1980)
« Reactie #9 Gepost op: 13 september 2014, 12:12:58 »
Heeft er iemand een gedetailleerde dienstregeling uit één van deze jaren voor dit traject? Het lijkt me wel een mooie uitdaging die eens helemaal proberen in te vullen (en dat kan ik natuurlijk niet alleen  ;)).

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5176
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1971 - 1980)
« Reactie #10 Gepost op: 13 september 2014, 13:59:47 »
Wat zitten spitten in OdR, helaas weinig over de periode tot 1976:

In 1972 waren zes stammen van 3 x Plan W ter beschikking voor Asd-Es en Asd Gn. Helaas geen treinnummers of verdeling over beide relaties kunnen vinden. De nieuw ingelegde trein naar Bad Harzburg (441/1523,1530/476) reed met een kleine stalen D, een A Plan D en een viertal B Plan D.

In 1976 opeens meer informatie. Trein 7691 Hgl-Odz wordt ma-do gereden met een Plan U. In het treinpaar 682/683 reed de enige Pec mee die Es aandoet. De treinserie 1600 Asd-Es is getrokken, met uitzondering van - afhankelijk van de dag - drie a vier treinen waar hondekopvieren in rijden (NIET de coachstellen). Alles verder getrokken door 1100, geen 1200 en een 1300 alleen in 2241/42 (2200 is de buurlandtreinserie tot/van Hgl dan, alleen 2243/47 en 2244/46 van/naar Asd). Van 2241 wordt gezegd dat deze in Ut begint (kan het niet checken, want heb geen spoorboekjes bewaard). Die 1300 gaat dan los Hgl-Es om 1656/1673 op Asd te rijden. Interessant is de maandagse stoptrein 7013 Amf-Es: getrokken door een 1300 en bestaande uit onder meer een A Plan E. Die loc rijdt na aankomst te Es los naar Aml voor de olietrein. Wat die andere 1300 na de 1673 doet, vermeldt de historie niet (waarschijnlijk een goederentrein rijden). Interessant is ook dat een 'Venlo stam' uit de serie 1500/2500 en bestaande uit 2 Plan K en 2 Plan N onder achterlating van een Plan K te Asd op vrijdag in de treinen 1645/56/65 meerijdt. De 2 Plan N rijden ook in 1624/33 en 1 van die Plan N in 1644/53. Verder wordt vermeld dat in D1245/44 twee plan D meerijden (tot Berlijn, resp. Warschau). Een enkele trein uit de serie 1600 heeft ook DB-materieel (Silberlinge): A+AB+BD (in 1632, 1661 en 1672/1681 (zo)). Stalen D's zijn aan te treffen in D237/236 (Puttgarden, de kleine versie) en D231/230 (Kopenhagen, de zesdeursversie). Tot zover.
Groet, Frank

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2419
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1971 - 1980)
« Reactie #11 Gepost op: 13 september 2014, 14:44:30 »
Pfff, dat is wel veel detail ineens. Die treinnummers horen bij bepaalde tijden. Wie weet dat?
Dat roept weer vragen op natuurlijk:

1. De 1523 staat al vermeld als "tot 1974". Reed die in '76 dan ook nog? Waarvoor dient het nummer 441 of 476? Die 1530 is vàn of nààr Bad Harzburg?
2. De stammen met 3x Plan W zal wel zijn met RD en A van Plan E?

3. Trein 682 is de retourtrein van 683?
4. Wat bedoel je met "1300 alleen in 2241/42 (2200 is de buurlandtreinserie tot/van Hgl dan, alleen 2243/47 en 2244/46 van/naar Asd)". Hoe ziet dat eruit, welk materieel etc. Is dat Bad Harzburg of weer een andere? Ik heb foto's gezien van Bad Harzburg met een 1200 ervoor. Daarom staat die hierboven met een 1200. Dat is niet regulier wellicht?
5. Hoe ziet die 1600 er dan met Silberlinge uit? A+AB+BD is Silberling, maar de rest dan? Standaardstam Plan E weer?
6. Ik weet niet hoe die internationale treinen er in 1976 uit zien die hier worden genoemd: 237/236 en D231/230. Iemand een idee?

Wat ik hier zo uit kon filteren heb ik opgenomen. "Getrokken met 1100" vwb trein 1600 heb ik opgevat als 1100 met standaardstam Plan E. Alle toevoegingen aan een standaardstam die genoemd zijn heb ik er gewoon achter geplakt. Is dat terecht of niet? Of moet dat er juist voor?
« Laatst bewerkt op: 13 september 2014, 14:46:19 door 1200blauw »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2419
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1971 - 1980)
« Reactie #12 Gepost op: 13 september 2014, 18:50:08 »
Ik doe eens een poging die dienstregeling voor 1973 uit te werken.

Ik ga uit van vertrekpunt Deventer, enkele reis naar Hengelo, midden op de dag. Omgekeerd zal wel vergelijkbaar zijn.
Ieder uur als volgt (trein 1500 iedere 2 uur):

1. intercity 600 (uit Utrecht) vertrek (0 min) naar Enschede via Almelo en Hengelo


2. stoptrein 2900 (meegekomen met 600 uit Utrecht) vertrek (+5 min) naar Enschede via Holten, Rijssen, Wierden, Almelo, Almelo De Riet, Borne, Hengelo


3. intercity 400 (uit Amsterdam) vertrek (+30 min) naar Enschede via Almelo en Hengelo


4. D-trein 1500 (uit Amsterdam) vertrek (+?) naar Bentheim (Bad Harzburg) via Hengelo



Klopt dit?

Hoe zag het er dan in de spits uit?

De mat'54 met een tweetje erbij? Kwam die dan mee uit Utrecht of zelfs Rotterdam / Den Haag?
De trein uit Amsterdam zal wel vanaf het beginpunt versterkt zijn, met bijvoorbeeld drie Plan W's?

Iemand die dit kan nazoeken misschien? Het mag ook voor een ander jaar zijn dat niet te ver uit de buurt ligt. Ws is dat wel ongeveer hetzelfde.
« Laatst bewerkt op: 15 september 2014, 09:15:19 door 1200blauw »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2419
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1971 - 1980)
« Reactie #13 Gepost op: 15 september 2014, 09:39:53 »
Waar ik natuurlijk uiteindelijk zou willen komen is een compleet overzicht van ieder jaar, inclusief spitstreinen, weekenddiensten etc. Ik geef maar een voorzet van de spitsdienst 1973.

1. intercity 600 (uit Utrecht) vertrek (0 min) naar Enschede via Almelo en Hengelo


2. stoptrein 2900 (meegekomen met 600 uit Utrecht) vertrek (+5 min) naar Enschede via Holten, Rijssen, Wierden, Almelo, Almelo De Riet, Borne, Hengelo


3. intercity 400 (uit Amsterdam) vertrek (+30 min) naar Enschede via Almelo en Hengelo


4. D-trein 1500 (uit Amsterdam) vertrek (+?) naar Bentheim (Bad Harzburg) via Hengelo


Inmiddels heb ik het vermoeden dat alle intercity's op ca. kwart voor en kwart over het hele uur vertrokken uit Deventer.

Vragen:

1. KLOPPEN MIJN AANNAMES HIERBOVEN?
2. Wie kan me de exacte vertrektijden vertellen uit Deventer richting Hengelo?
3. Wanneer werd er een postrijtuig ingezet? Alleen tijdens de avondspits, of ook erna?
4. Vanaf hoe laat begint de spitsinzet? Ochtend tussen 06.00 09.00 uur? Avond tussen 15.00 en 18.00 uur?
5. Hoe zit het met de internationale treinen in 1973? We hebben de Bad Harzburg-trein natuurlijk, Nord-West Express, Holland-Scandinavië Express. Welke nummers hadden deze? Allemaal 1500-serie? Zijn er meer? Was er bijvoorbeeld ook al een trein naar Hannover, of is die voortgekomen uit die naar Bad Harzburg?
6. Waren militaire treinen in de dienstregeling opgenomen, of facultatief ingelegd?

Waar ik op speculeer is dat die 6 stammen van 3x Plan W voor het noorden en oosten (1972) waarover "spoorzeven" het heeft bedoeld waren voor de spitsdienst. In eerste instantie dacht ik aan reguliere inzet, maar nu ik erover nadenk vermoed ik toch spits. Het waren immers versterkingsrijtuigen en de spitsinzet van treinserie 400 verschilt precies 3x Plan W met de dalureninzet. Bovendien zijn het voor het oosten ws. 3 stammetjes geweest, goed voor drie uur rijplezier zeg maar  ;)


Bijdragen over andere jaren dan 1973 zijn ook meer dan welkom.
« Laatst bewerkt op: 15 september 2014, 09:48:09 door 1200blauw »

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1867
  • Roco Fccpps vriend
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1971 - 1980)
« Reactie #14 Gepost op: 23 september 2014, 00:10:47 »
Heeft er in de jaren 70 níet ook die testtrein met de SNCF lok 7003 gereden tussen Amsterdam en Hengelo? Met plan E A en RD en 2x plan W.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.