Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-03-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Arduino en Selectrix door gvandersel
Vandaag om 14:01:37
Doornvliet door cor_b
Vandaag om 13:55:53
Mk Rongenwagen in spoor O door daempfer
Vandaag om 13:53:21
Fleischmann 1657 digitaliseren n-spoor, waar moeten draden aangesloten worden? door Rick
Vandaag om 13:50:53
Projekt 083-338 door Rick
Vandaag om 13:42:29
Een kleine baan in een grote schaal: Laden en lossen in 1:22.5 door NS1220
Vandaag om 13:36:32
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 13:11:03
Dram Dhu Distillery in schaal 1:76 (00) door MacArthur
Vandaag om 13:03:26
Nieuwe intercity van NS maakt eerste meters buiten fabriek door VAM65
Vandaag om 12:53:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:41:37
Terschellinger Spoor door decauville_nl
Vandaag om 12:33:15
Van Swarzach naar Swarzburg door nkob
Vandaag om 12:25:40
Informatie over Hongaarse ligrijtuigen gezocht door martijnhaman
Vandaag om 12:25:17
Raamsdonk, in schaal 0, en verder alles wat er op rijdt. door roadster36
Vandaag om 12:23:36
NL baan: Frotterdam in h0 door Joran
Vandaag om 12:18:49
Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5) door Rik
Vandaag om 12:03:35
Digitaal pendelen met Lenz ABC-systeem - Esu Lokpilot V5 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:16
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Blausee-Mitholz
Vandaag om 11:29:54
DE2 geel en rood met hazelnoot door Marc tramt
Vandaag om 11:08:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:05:42
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door St00mboy
Vandaag om 10:36:37
BMB-Module: "Blackwater Goods Yard" door St00mboy
Vandaag om 10:30:35
BNLS-module: "Grasland" door Hendrik Jan
Vandaag om 10:03:08
“Sporen over de Zee, Het verhaal van het treinveer Harwich - Zeebrugge. door Hans Reints
Vandaag om 09:32:42
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 09:30:38
Roco en Piko ICE’s, sluitverlichting knippert? door 008200
Vandaag om 09:26:44
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Romavami
Vandaag om 08:22:03
Cubana door BartvD
Vandaag om 08:01:35
Raadplaatje door GerardvV
07 april 2020, 23:41:58
Zestiger jaren plastic lijmen? door 1200blauw
07 april 2020, 22:50:38
  

Auteur Topic: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1971 - 1980)  (gelezen 14942 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1510
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Treinen tussen Deventer en Hengelo (1971 - 1980)
« Gepost op: 11 september 2014, 20:06:29 »
[DEZE POST WORDT TELKENS AAN NIEUWE INZICHTEN AANGEPAST]

De tractie is in deze periode door elkaar een 1100, 1200 of 1300. De in eerste instantie blauwe locs zijn voorzien van de bekende witte NS-vishaken en wordt geleidelijkaan tot 1981 van de nieuwe grijsgele huisstijl voorzien. 1100´s worden vanaf 1978 van neuzen voorzien, zowel de grijsgele als de blauwe exemplaren. 1200´s worden vanaf 1979 gerenoveerd en krijgen daardoor allen de grijsgele jas en een andere frontseinconfigratie. De rijtuigen Plan E en W worden vanaf 1968 tijden de zevenjaarlijkse revisie voorzien van reclamebanen. Vooral in de eerste helft van deze periode komen die dus door elkaar voor. Dat geldt ook voor de treinstellen. In eerste instantie wordt het groene (electrisch) of rode (diesel) materieel voorzien van een NS-embleem, later ook van reclamebanen en weer later ook van de bekende gele jas met reclamebanen of, in geval van veel mat'54 viertjes, van een doorlopende blauwe baan ter hoogte van de ramen. Met name deze uitvoering herinner ik me op de Twentelijn.

1970-'71 sneltrein 276   Amsterdam-Enschede Winterdienst?
ochtenddienst tussen 10:00 en 15:00 uur

             loc-B9b-A8-A8b-RD-B9b (A8 is Plan D en rest Plan E)

middagdienst na 15:00 uur

loc-P-B9b-A8-A8b-RD-B9b- B9b-B9b (A8=Plan D, rest Plan E)

dagdienst zaterdag                                             

 loc-A3B5-P-P-A8b-RD-B9b-B9b-B9b-B9b-A8-A8b-RD-B9b (A3B5 is Plan K, P=Plan E/L, A8=Plan D, rest Plan E)

zaterdagnacht / nachtdienst zon- en feestdagen     

loc- B9b-A8-A8b-RD-B9b-B9b-B9b (A8 is Plan D, rest Plan E)

1971 zomer D231 Holland - Scandinavië Express Hoek van Holland (V07.04u) - Puttgarden (Kopenhagen)
...
Uit Amsterdam met Bad Harzburg buurland tot Hengelo: loc + Bm (DB, dagl.; 25.6.-16.8. di wo do zo)** + ABm (DB) + B (DSB, 25.6.-16.8. vr, za, ma)** + ABn (DB)* + Bn (DB)*
*naar Bad Harzburg **dus niet beide in één trein


Uit Hoek van Holland: loc + Stalen DV + Am (DB) + Bm (DB) + Bm (DB) + WR (CIWL) + ABm (DB) + B (fac., DB of NS Plan D) + Bm (DB, vr,za,ma) + Bm (DB, za,zo)

1971winter D231 Holland - Scandinavië Express Hoek van Holland (V07.04u) - Puttgarden (Kopenhagen)

Uit Amsterdam met Bad Harzburg buurland: loc + B (DB) + ABm (DB) + B (fac., DSB of Plan D)4 + ABn (DB)* + Bn (DB)*
* naar Bad Harzburg (Welt der Modelleisenbahn zegt: ABüm + Bn, lijkt incorrect)


Uit Hoek van Holland: loc + B (fac., DSB of Plan D)4 + Stalen DV + ABm (DB) + Am (DB) + WR (CIWL) +Bm (DB) + ABm (DB)2 +  ABm (DB)3 + BDm (DB)3
2naar Warschau 3naar Bad Harzburg 4uit Asd of Hoek, nooit beide

1972 E1519/1530 Amsterdam - Braunschweig vv

loc + DB Silberlinge (Bn + ABn + ABn + Bn)

1972 zomer D231 Holland - Scandinavië Express Hoek van Holland (V07.00u) - Puttgarden (Kopenhagen)

loc + B (DB, zo, di-vr 24.6-19.8.)1,2 + ABm (DB)1 + B (DSB za, ma 24.6-19.8.)1,2 + Stalen DV + Am (DB) + Bm (DB) + Bm (DB) + WR (NS) + ABm (DB) + B (fac., DB of NS Plan D) + Bm (DB, 24.6-26.8.) + Bm (DB, za,zo)
1uit Amsterdam 2 één van beide, niet beiden

1972 winter D231 Holland - Scandinavië Express Hoek van Holland (V07.00u) - Puttgarden (Kopenhagen)

loc + B (DB, za ma 24.6.-19.8.)1 + ABm (DB)1 + B (DSB, za ma 24.6-19.8.)2 + Stalen DV + Am (DB) + Bm (DB)  + Bm (DB) + WR (NS) + B (fac., DB of Plan D)  + Bm (DB, 24.6.-26.8.) +  Bm (DB, za zo)
1uit Amsterdam 2 uit Asd of Hoek

1973 zomer D231 Holland - Scandinavië Express Hoek van Holland (V07.00u) - Puttgarden (Kopenhagen)

loc + Bm (DB)* + ABm (DB)* + Stalen DV + Am (DB) + Bm (DB) + Bm (DB) + WR (NS) + ABm (DB) + Bm (DB, 23.6-25.8.) + Bm (DB, za zo) + B (DB of NS Plan D)
*uit Amsterdam

1973-'74 tr. 2900 stoptrein Deventer - Enschede

mat '54   ElD2 serie 321 - 393

1973 winter D231 Holland - Scandinavië Express Hoek van Holland (V07.00u) - Puttgarden (Kopenhagen)

loc + B (DB)1 + ABm (DB)1 + B (fac., DSB of Plan D)1 + Bm (fac., DB) + Stalen DV + ABm (DB) + WR (NS) + ABm (DB) +  Bm (DB)
1uit Amsterdam

1968 tot 26-05-1974 tr. 1523 Amsterdam - Bad Harzburg (retour tr.1528)

loc +RD Plan D of E +(B+B+B+A+B)Plan D+Stalen DIV
« Laatst bewerkt op: 16 oktober 2014, 13:24:30 door WesleyMunnik »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1510
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1971 - 1980)
« Reactie #1 Gepost op: 11 september 2014, 20:06:51 »
Nou, hier dan de eerste afsplitsing van http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60517.msg3221489321.html#msg3221489321
Doel is om alle treinbewegingen op het traject Deventer - Hengelo vv in kaart te brengen, zonder de boemels van Almelo naar Zwolle of Mariënberg en zonder het goederenverkeer, maar wel internationaal, in de periode 1971-1980.

Ik kan putten uit wat eigen herinneringen, al waren die nog erg pril. Volgens mij reed er ieder uur tweemaal een intercity. Dat was eenmaal een getrokken trein (Eloc + Plan E uit Utrecht?) en eenmaal eentje uit treinstellen (mat '54 uit Amsterdam?) bestaand.
Die mat '54 werd in Deventer gesplitst. Er ging een tweetje en een viertje af. Het tweetje werd het stoppertje naar Enschede en het viertje bleef in Deventer, retour westen in de tegentrein uit het oosten. De intercity bestond dan nog uit een tweetje en een viertje. Nu weet ik niet of er ook twee maal per uur een stoppertje was, of dat die slechts eens per uur ging. In ieder geval werd in Deventer niet de getrokken trein uit elkaar getrokken, dus dan is er wellicht een pendelend tweetje geweest?
Ik hoor graag!
Ondertussen spit ik seinarm even verder uit.
« Laatst bewerkt op: 11 september 2014, 20:20:56 door 1200blauw »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1510
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1971 - 1980)
« Reactie #2 Gepost op: 11 september 2014, 21:04:26 »
Zo, een stel getrokken treinen toegevoegd. Wanneer kwamen die reclamebanen eigenlijk? Waren die in 1971 nog niet overal aangebracht?

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1166
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1971 - 1980)
« Reactie #3 Gepost op: 11 september 2014, 21:38:07 »
@ Koen,

Vanaf 1969 werden de reclamebanen langzamerhand aangebracht op de blauwe rijtuigen van plan E en plan W.
Dit gebeurde hoofdzakelijk tijdens revisies van de rijtuigen, welke ongeveer eens in de vijf/zes/zeven jaar voorkwamen.

Gerard
-  Nederlandse treinen en seinen van 1930 tot 1960, da's pas mooi.  -

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1510
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1971 - 1980)
« Reactie #4 Gepost op: 11 september 2014, 21:41:39 »
Ah, mooi Gerard, dankjewel. Dan laat ik het zo.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3807
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1971 - 1980)
« Reactie #5 Gepost op: 12 september 2014, 09:05:31 »
De stopper Deventer - Enschede was zeker in de 70'er (en 80'er) jaren normaal een uursdienst.
Kijk eens op http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Hoofdpagina ; daar vind je voor diverse jaren complete treindiensten met veel achtergrondinfo
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

NSTim2008

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1971 - 1980)
« Reactie #6 Gepost op: 12 september 2014, 09:56:10 »
In mijn herinnering waren de Intercity's naar Amsterdam getrokken treinen...

Mat 54 reed in die tijd naar Den Haag en Rotterdam. Om xx.44 vertrok de trein (tweetje) uit Enschede naar Den Haag, en was tot Deventer een stoptrein.
Om xx.05 vertrok de Intercity (viertje) uit Enschede naar Rotterdam, beide treinen werden in Deventer gecombineerd tot Utrecht CS, alwaar de trein weer gesplitst werd....

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1510
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1971 - 1980)
« Reactie #7 Gepost op: 12 september 2014, 20:33:43 »
Leuk dat je die tijden nog weet. Ik ken die van Almelo. Om ca. kwart voor en kwart over het hele uur reed er een intercity naar Deventer en rond dezelfde tijd ook eentje naar Hengelo.
Nee, getrokken treinen waren het niet altijd, dat weet ik nog wel. Maar wanneer nu wàt precies gold weet ik niet. Hopelijk komen we daar uit. In ieder geval komen we dichtbij, want de link van...

De stopper Deventer - Enschede was zeker in de 70'er (en 80'er) jaren normaal een uursdienst.
Kijk eens op http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Hoofdpagina ; daar vind je voor diverse jaren complete treindiensten met veel achtergrondinfo

... lijkt echt een fraaie toevoeging te zijn. Mochten anderen het voor me willen doen, voel je vrij. Dan kan het resultaat mooi in dit topic.

Deze link uit de bovenstaande pagina lijkt me geschikt als uitgangspunt: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Hengelo/Bediening . Hier vind ik het volgende. Het matierieel moeten we er nog even bij zoeken.

 Dienstregeling 1973/1974
Treinserie    Treinsoort    Frequentie    Traject    Vervoerder    Opmerkingen
2900   stoptrein    1x/uur    Deventer - Enschede    NS    In de spitsuren een halfuursdienst op deeltrajecten
400    intercity    1x/uur    Amsterdam CS - Amersfoort - Enschede    NS    
600    intercity    1x/uur    Rotterdam CS/Den Haag SS - Utrecht CS - Amersfoort - Enschede    NS    
1500    Internationale trein    7x/dag    Hengelo - Hannover Hbf    NS    Reed onregelmatig

Dat "reed onregelmatig" leg ik uit als "1x per 2 uur". Dat was namelijk zo ongeveer de frequentie. In sommige jaren reed de trein in plaats van een intercity; in andere jaren net voor de intercity uit. Dan werd station Almelo meen ik overgeslagen. Maar goed, iemand die de hierboven genoemde treinseries in concrete samenstellingen weet om te zetten? Dan hebben we al een jaar een min of meer complete dienstregeling. Natuurlijk moeten we rekening houden met spits en zomer/ en winterdienstregeling, of was dat toen nog niet?
« Laatst bewerkt op: 12 september 2014, 20:43:17 door 1200blauw »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1510
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1971 - 1980)
« Reactie #8 Gepost op: 12 september 2014, 23:19:57 »
Ik heb het stoppertje ingevuld als een mat '54 tweetje. Dat kan bijna niet anders, al weet ik dat er ooit op deze lijn ook mat'46's reden. Uit de spitstrein uit 1974 heb ik de standaardstam voor overdag gedistilleerd. Dat is hoogstwaarschijnlijk authentiek.

Verder de Bad Harzburgexpress toegevoegd, spittend door de treinsamenstellingen op BNLS.

Ik hoor graag wanneer iets niet klopt.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1510
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1971 - 1980)
« Reactie #9 Gepost op: 13 september 2014, 12:12:58 »
Heeft er iemand een gedetailleerde dienstregeling uit één van deze jaren voor dit traject? Het lijkt me wel een mooie uitdaging die eens helemaal proberen in te vullen (en dat kan ik natuurlijk niet alleen  ;)).

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3130
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1971 - 1980)
« Reactie #10 Gepost op: 13 september 2014, 13:59:47 »
Wat zitten spitten in OdR, helaas weinig over de periode tot 1976:

In 1972 waren zes stammen van 3 x Plan W ter beschikking voor Asd-Es en Asd Gn. Helaas geen treinnummers of verdeling over beide relaties kunnen vinden. De nieuw ingelegde trein naar Bad Harzburg (441/1523,1530/476) reed met een kleine stalen D, een A Plan D en een viertal B Plan D.

In 1976 opeens meer informatie. Trein 7691 Hgl-Odz wordt ma-do gereden met een Plan U. In het treinpaar 682/683 reed de enige Pec mee die Es aandoet. De treinserie 1600 Asd-Es is getrokken, met uitzondering van - afhankelijk van de dag - drie a vier treinen waar hondekopvieren in rijden (NIET de coachstellen). Alles verder getrokken door 1100, geen 1200 en een 1300 alleen in 2241/42 (2200 is de buurlandtreinserie tot/van Hgl dan, alleen 2243/47 en 2244/46 van/naar Asd). Van 2241 wordt gezegd dat deze in Ut begint (kan het niet checken, want heb geen spoorboekjes bewaard). Die 1300 gaat dan los Hgl-Es om 1656/1673 op Asd te rijden. Interessant is de maandagse stoptrein 7013 Amf-Es: getrokken door een 1300 en bestaande uit onder meer een A Plan E. Die loc rijdt na aankomst te Es los naar Aml voor de olietrein. Wat die andere 1300 na de 1673 doet, vermeldt de historie niet (waarschijnlijk een goederentrein rijden). Interessant is ook dat een 'Venlo stam' uit de serie 1500/2500 en bestaande uit 2 Plan K en 2 Plan N onder achterlating van een Plan K te Asd op vrijdag in de treinen 1645/56/65 meerijdt. De 2 Plan N rijden ook in 1624/33 en 1 van die Plan N in 1644/53. Verder wordt vermeld dat in D1245/44 twee plan D meerijden (tot Berlijn, resp. Warschau). Een enkele trein uit de serie 1600 heeft ook DB-materieel (Silberlinge): A+AB+BD (in 1632, 1661 en 1672/1681 (zo)). Stalen D's zijn aan te treffen in D237/236 (Puttgarden, de kleine versie) en D231/230 (Kopenhagen, de zesdeursversie). Tot zover.
Groet, Frank

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1510
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1971 - 1980)
« Reactie #11 Gepost op: 13 september 2014, 14:44:30 »
Pfff, dat is wel veel detail ineens. Die treinnummers horen bij bepaalde tijden. Wie weet dat?
Dat roept weer vragen op natuurlijk:

1. De 1523 staat al vermeld als "tot 1974". Reed die in '76 dan ook nog? Waarvoor dient het nummer 441 of 476? Die 1530 is vàn of nààr Bad Harzburg?
2. De stammen met 3x Plan W zal wel zijn met RD en A van Plan E?

3. Trein 682 is de retourtrein van 683?
4. Wat bedoel je met "1300 alleen in 2241/42 (2200 is de buurlandtreinserie tot/van Hgl dan, alleen 2243/47 en 2244/46 van/naar Asd)". Hoe ziet dat eruit, welk materieel etc. Is dat Bad Harzburg of weer een andere? Ik heb foto's gezien van Bad Harzburg met een 1200 ervoor. Daarom staat die hierboven met een 1200. Dat is niet regulier wellicht?
5. Hoe ziet die 1600 er dan met Silberlinge uit? A+AB+BD is Silberling, maar de rest dan? Standaardstam Plan E weer?
6. Ik weet niet hoe die internationale treinen er in 1976 uit zien die hier worden genoemd: 237/236 en D231/230. Iemand een idee?

Wat ik hier zo uit kon filteren heb ik opgenomen. "Getrokken met 1100" vwb trein 1600 heb ik opgevat als 1100 met standaardstam Plan E. Alle toevoegingen aan een standaardstam die genoemd zijn heb ik er gewoon achter geplakt. Is dat terecht of niet? Of moet dat er juist voor?
« Laatst bewerkt op: 13 september 2014, 14:46:19 door 1200blauw »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1510
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1971 - 1980)
« Reactie #12 Gepost op: 13 september 2014, 18:50:08 »
Ik doe eens een poging die dienstregeling voor 1973 uit te werken.

Ik ga uit van vertrekpunt Deventer, enkele reis naar Hengelo, midden op de dag. Omgekeerd zal wel vergelijkbaar zijn.
Ieder uur als volgt (trein 1500 iedere 2 uur):

1. intercity 600 (uit Utrecht) vertrek (0 min) naar Enschede via Almelo en Hengelo


2. stoptrein 2900 (meegekomen met 600 uit Utrecht) vertrek (+5 min) naar Enschede via Holten, Rijssen, Wierden, Almelo, Almelo De Riet, Borne, Hengelo


3. intercity 400 (uit Amsterdam) vertrek (+30 min) naar Enschede via Almelo en Hengelo


4. D-trein 1500 (uit Amsterdam) vertrek (+?) naar Bentheim (Bad Harzburg) via Hengelo



Klopt dit?

Hoe zag het er dan in de spits uit?

De mat'54 met een tweetje erbij? Kwam die dan mee uit Utrecht of zelfs Rotterdam / Den Haag?
De trein uit Amsterdam zal wel vanaf het beginpunt versterkt zijn, met bijvoorbeeld drie Plan W's?

Iemand die dit kan nazoeken misschien? Het mag ook voor een ander jaar zijn dat niet te ver uit de buurt ligt. Ws is dat wel ongeveer hetzelfde.
« Laatst bewerkt op: 15 september 2014, 09:15:19 door 1200blauw »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 1510
  • NS 1968-1982
    • Dit ben ik
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1971 - 1980)
« Reactie #13 Gepost op: 15 september 2014, 09:39:53 »
Waar ik natuurlijk uiteindelijk zou willen komen is een compleet overzicht van ieder jaar, inclusief spitstreinen, weekenddiensten etc. Ik geef maar een voorzet van de spitsdienst 1973.

1. intercity 600 (uit Utrecht) vertrek (0 min) naar Enschede via Almelo en Hengelo


2. stoptrein 2900 (meegekomen met 600 uit Utrecht) vertrek (+5 min) naar Enschede via Holten, Rijssen, Wierden, Almelo, Almelo De Riet, Borne, Hengelo


3. intercity 400 (uit Amsterdam) vertrek (+30 min) naar Enschede via Almelo en Hengelo


4. D-trein 1500 (uit Amsterdam) vertrek (+?) naar Bentheim (Bad Harzburg) via Hengelo


Inmiddels heb ik het vermoeden dat alle intercity's op ca. kwart voor en kwart over het hele uur vertrokken uit Deventer.

Vragen:

1. KLOPPEN MIJN AANNAMES HIERBOVEN?
2. Wie kan me de exacte vertrektijden vertellen uit Deventer richting Hengelo?
3. Wanneer werd er een postrijtuig ingezet? Alleen tijdens de avondspits, of ook erna?
4. Vanaf hoe laat begint de spitsinzet? Ochtend tussen 06.00 09.00 uur? Avond tussen 15.00 en 18.00 uur?
5. Hoe zit het met de internationale treinen in 1973? We hebben de Bad Harzburg-trein natuurlijk, Nord-West Express, Holland-Scandinavië Express. Welke nummers hadden deze? Allemaal 1500-serie? Zijn er meer? Was er bijvoorbeeld ook al een trein naar Hannover, of is die voortgekomen uit die naar Bad Harzburg?
6. Waren militaire treinen in de dienstregeling opgenomen, of facultatief ingelegd?

Waar ik op speculeer is dat die 6 stammen van 3x Plan W voor het noorden en oosten (1972) waarover "spoorzeven" het heeft bedoeld waren voor de spitsdienst. In eerste instantie dacht ik aan reguliere inzet, maar nu ik erover nadenk vermoed ik toch spits. Het waren immers versterkingsrijtuigen en de spitsinzet van treinserie 400 verschilt precies 3x Plan W met de dalureninzet. Bovendien zijn het voor het oosten ws. 3 stammetjes geweest, goed voor drie uur rijplezier zeg maar  ;)


Bijdragen over andere jaren dan 1973 zijn ook meer dan welkom.
« Laatst bewerkt op: 15 september 2014, 09:48:09 door 1200blauw »

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1736
  • Roco Fccpps vriend
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1971 - 1980)
« Reactie #14 Gepost op: 23 september 2014, 00:10:47 »
Heeft er in de jaren 70 níet ook die testtrein met de SNCF lok 7003 gereden tussen Amsterdam en Hengelo? Met plan E A en RD en 2x plan W.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.