Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 14:50:56
Het betere bochtenwerk door p-kokkie
Vandaag om 14:43:32
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:33:06
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 14:29:49
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 14:22:33
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 13:34:22
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 13:33:01
20 en 21 april MobExpo door bollen neus
Vandaag om 13:32:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 13:29:10
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 13:29:09
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door bollen neus
Vandaag om 13:27:19
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Mudhen
Vandaag om 13:26:49
Starten met messing kits door Tomasso
Vandaag om 13:11:19
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door basjuh1981
Vandaag om 13:02:22
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door MarkSpoor
Vandaag om 13:01:24
Laag-Baarlo door basjuh1981
Vandaag om 12:59:58
Station Baarn HIJSM door MaraNCS
Vandaag om 12:38:55
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 12:03:03
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:57:48
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ric
Vandaag om 10:50:20
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:12:38
LS Models 2024 door Dennis1984
Vandaag om 10:09:54
Einde Koemo ballast ??? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:56:39
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 09:29:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
  

Auteur Topic: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1991 - 2000)  (gelezen 6827 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2455
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Treinen tussen Deventer en Hengelo (1991 - 2000)
« Gepost op: 10 september 2014, 21:41:15 »
LET OP: Dit topic heette oorspronkelijk "Treinen tussen Deventer en Hengelo (1950-2000)".
De volgende topics zijn nu beschikbaar:

Jaren '50: zie http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60550.0.html

Jaren '60: zie http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60549.0.html

Jaren '70: zie http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60527.0.html

Jaren '80: zie http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,60528.0.html


1994 trein 1657 Hoofddorp-Enschede   4+2  (niet langer stammaterieel, want dat was ICM)

mat '54   ElD4    mat '54   ElD2

1994 trein Hoofddorp-Enschede bij Hengelo 17-05-1994

Loc + W+ICR(A)+ICR(BKD)+W+ICR(B)+ICR(B)+W+ICR(BKD)+ICR(A?)

Alle plaatjes gebruikt met toestemming seinarm.nl (Hartelijk dank Gerard!  (y))

Dit overzicht is een eerste aanzet. Ik mis vooral de plaatjes om het completer te kunnen maken.
« Laatst bewerkt op: 13 september 2014, 11:53:17 door 1200blauw »

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2455
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1950 - 2000)
« Reactie #1 Gepost op: 10 september 2014, 21:41:23 »
Dit is iets nieuws denk ik. Ik heb hierboven een opzetje gemaakt van wat mijn bedoeling is. Ik wil graag per jaar in kaart gaan brengen welk materieel over de lijn Deventer-Hengelo reed tussen 1950 en 2000. Ik ben benieuwd hoe ver ik kom. Alleen red ik dat natuurlijk niet. Alle hulp is welkom en zelfs noodzakelijk. Ik ga natuurlijk ook kijken wat ik zelf kan vinden. Uitgangspunt was het uitpluizen van seinarm.nl. Daarmee ben ik nog niet klaar. Ik zal in de eerste post gaan bijhouden wat de vorderingen zijn.

Tot nu toe staan hier alleen de sneltrein-/intercitydiensten. Tussen Enschede-Deventer reed ook een stoppertje, meestal mat '54 zo ik me kan herinneren. De diensten van Zwolle naar Almelo, al dan niet verlengd naar Hengelo of Enschede, wil ik buiten beschouwing laten, evenals goederenverkeer. Internationale treinen lijkt me wel leuk ook op te nemen, al heb ik daar geen plaatjes van. Te denken valt aan de Holland-Scandinavië Express of de verbindingen naar Hannover, Berlijn etc.

Vragen heb ik ook.
1. Ik heb van seinarm.nl integraal een aantal samenstellingen overgenomen. Vooral het mat'54 deel lijkt me voor Deventer-Hengelo niet correct. Zo ik mij herinner ging er een tweetje af in Deventer, dat dan als eerder genoemd stoppertje naar Enschede ging. De andere kant op ging dat net andersom: het tweetje ging als stoppertje vooraf en werd aangekoppeld in Deventer. Ondertussen deed de koffieventer in Deventer goede zaken natuurlijk. Klopt dat?
2. Kan iemand voor mij plaatjes maken van een ICM-drietje in dezelfde schaal als die op seinarm? Waarschijnlijk ga ik ook een viertje nodig hebben, maar ik weet niet precies wanneer die op die lijn kwamen. Seinarm voorziet wèl in ICR-materieel, dus dat komt denk ik wel goed. Internationaal heb ik ook niets, maar dat komt tzt nog wel.

Ik hoop op enthousiaste medewerking. Laten we er samen iets leuks van gaan maken. Wie weet leidt dit nog eens ergens toe.


NB: Ik heb gemerkt dat deze pagina nu al wat langzaam laadt. Hopelijk wordt dat niet de beperking. Ik weet ook niet of ik na verloop van tijd de eerste pagina nog kan of mag aanpassen. Dat moet blijken.
« Laatst bewerkt op: 13 september 2014, 11:41:20 door 1200blauw »

sijsje

  • Offline Offline
  • Berichten: 68
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1950 - 2000)
« Reactie #2 Gepost op: 10 september 2014, 23:27:05 »
1200 blauw
Ik weet niet wat alle afkortingen precies inhouden in het overzicht, maar rond 1960 woonde ik in Hgl 'aan het spoor' en herinner mij dat er achter de sneltreinen van Enschede naar het westen heel vaak een 2 tal Duitse wagons 'hingen'. Deze werden vanuit Oldenzaal (en uiteraard Duitsland) in Hengelo aan resp. op de terugweg afgekoppeld. Misschien zijn dat de D-trein 32 zoals in het overzicht staat, maar het waren geen blauwe wagons.
Wellicht weten anderen dit aan te vullen.
Succes
Rob

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 3803
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1950 - 2000)
« Reactie #3 Gepost op: 10 september 2014, 23:51:05 »
Leuk idee. Maar is het niet misschien teveel werk ineens om 50 jaar in 1 keer te pakken? Misschien eerst 1 decennium en afgaande op de dienstregeling per jaar de treinen compleet maken?

dirkjan

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1950 - 2000)
« Reactie #4 Gepost op: 11 september 2014, 00:17:43 »
Je mist het nodige :

- Jaren 70 en begin jaren '80 reed de IC Asd-Es met 1100/1200 met 2*PlanW+PlanW-RD+PlanE-A, in de spits versterkt met 2e klas E/W rijtuigen. Eind jaren '80 was het ICR + Plan W, tot ergens rodn 1995 (ik ging in 1996 studeren te Enschede en kan me toen geen getrokken mat meer herinneren)
- Vanaf circa 1985 verdwenen Hondekoppen langzaam ten gunste van IC-3's en vanaf begin jaren '90 ook IC-4
- De Mat54 samenstelling lijkt mij spitstrein. Normaal inderdaad 2tje als stopper, 4tje als IC in mijn herinnering. Met ICM werden het 2 drietjes, later 3tje in de stopper, 4tje of 2*3 in de IC. Toen zag je ze later te Amersfoort soms nog tot 15 bakken totaal...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8829
  • Hengelooo 1:160
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1950 - 2000)
« Reactie #5 Gepost op: 11 september 2014, 08:14:19 »
Getrokken rijtuigen en Hondekoppen verdeelden tot 29 mei 1994 (ingang nieuwe dienst 1994/1995) de treinen (serie 1600) tussen (Hoofddorp-Schiphol-)Amsterdam CS-Enschede. Daarna nam ICM het over, of er vanaf dat moment ook al gesplitst resp. gekoppeld werd te Amersfoort van/voor de bestemmingen Hoofddorp (via Zuid) en Centraal weet ik niet.

De buurlandtreinen van/naar Hannover (serie 2000/2200) reden in het IC-pad van de serie 1600, in de jaren negentig werden dit Interregiotreinen en deze kwamen op een gegeven moment terecht in een eigen tijdtafel. Later is dat (een paar keer) gewijzigd.

ICM begon met ingang van 28 september 1986 het Hondekoppenrijk in de treinserie 1700/7000 aan te tasten, in de loop van 1988 had ICM hier de hegemonie.   
« Laatst bewerkt op: 11 september 2014, 08:39:59 door Mispoes »
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2455
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1950 - 2000)
« Reactie #6 Gepost op: 11 september 2014, 18:17:12 »
Ah, geweldig! Enthousiaste reacties en zelfs al bijdragen (y) Dan ga ik door met seinarm uitspitten. Ik heb er zin in (alleen niet onbeperkt veel tijd).
Het lijkt me leuk er ook foto´s bij te hebben. Zelf heb ik helemaal niets, dus dat schiet lekker op. Andermaal dus een vraag: wie heeft er wat? Bij voorkeur natuurlijk met datum, tijdstip, treinnummer, treinsamenstelling en zo, maar dat zal niet iedereen hebben denk ik.

Leuk idee. Maar is het niet misschien teveel werk ineens om 50 jaar in 1 keer te pakken? Misschien eerst 1 decennium en afgaande op de dienstregeling per jaar de treinen compleet maken?

dirkjan

50 jaar ineens is veel ja. Afgaande op de diepgang die ik op eigen houtje zou kunnen bereiken zou het voldoende zijn. Mochten we op het niveau uitkomen dat we per jaar een hele week (werkdagen + weekend/feestdagen) dienstregeling kunnen uitspitten, dan wordt dit inderdaad wat complex. Maar dat geeft niet, dan splitsen we af (decennium is een goed idee) met een linkje vanuit dit topic.

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8829
  • Hengelooo 1:160
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1950 - 2000)
« Reactie #7 Gepost op: 11 september 2014, 19:04:13 »
Ik zal vanavond proberen tijd te vinden om de foto te plaatsen waarop één van de laatste getrokken treinen in de serie 1600 te zien is.

Ter aanvulling: in het weekend werd jarenlang ook nog een slag Asd-Es met plan T gereden. In elk geval reed plan T deze slag nog tot in 1989 maar wellicht nog een paar jaar langer.

Wellicht is het toch handig om onderscheid te brengen in de verschillende treinsoorten en tijdperken. Op een bepaald moment raakt het overzicht zoek.   
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2455
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1950 - 2000)
« Reactie #8 Gepost op: 11 september 2014, 20:05:30 »
OK, dan splits ik om te beginnen de jaren '70 en '80 af. De rest laat ik nog even hier.

Rob75

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1950 - 2000)
« Reactie #9 Gepost op: 11 september 2014, 20:16:14 »
Tijdens de dienstregeling van 31 mei 1992 t/m 22 mei 1993 werden er geen Plan T stellen meer ingezet tussen Deventer en Hengelo.

Bron: Omloop E Stroomlijnmaterieel (OSM afdeling II) winter 1992-93.

Ik zal eens kijken of ik nog wat interessants in de omlopen van begin jaren '90 voor dit traject kan vinden.
« Laatst bewerkt op: 12 september 2014, 17:46:42 door Rob75. Reden: typefout »

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8829
  • Hengelooo 1:160
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1950 - 2000)
« Reactie #10 Gepost op: 11 september 2014, 21:03:56 »
Ik ben benieuwd wanneer de plan T voor het laatst de weekendslag reed, Rob.

De beloofde foto:

1144 met maar liefst negen rijtuigen bij Hgl op 17-05-1994. trein komt uit Hoofddorp.

Samenstelling: W+ICR(A)+ICR(BKD)+W+ICR(B)+ICR(B)+W+ICR(BKD)+ICR(A?)

Het laatste rijtuig is zeker een ICR en ik vermoed een A maar dat kan ik niet meer zien en is dus een gok.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2455
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1950 - 2000)
« Reactie #11 Gepost op: 11 september 2014, 21:15:37 »
Leuk  (y) Staat erbij!

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2455
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1950 - 2000)
« Reactie #12 Gepost op: 11 september 2014, 22:01:55 »
De eerste internationale toevoeging is een feit: de Nord-West Express uit 1958 staat erbij. Op Seinarm staat nog veel meer, maar de tijd is weer op voor vandaag.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5192
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1950 - 2000)
« Reactie #13 Gepost op: 12 september 2014, 10:59:43 »
Geen idee welke trein dit is. De 1209 met internationale trein nadert Apeldoorn op 010979 (linker spoor rijdend).

Groet, Frank

Rob75

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: Treinen tussen Deventer en Hengelo (1950 - 2000)
« Reactie #14 Gepost op: 12 september 2014, 17:43:58 »
Over de Plan T heb ik verder geen informatie.

Wel een interessante internationale trein INT 340 / 341, 31 mei 1992 - 22 mei 1993. Informatie komt uit VRM Deel III Buitenlandsverkeer.

Locomotief uit de serie 1200 trok deze trein.

INT 341

Loc (Hld)
B (DSB, 20 juni t/m 31 augustus), nr 190
AB (DSB, 20 juni t/m 31 augustus), nr 189
BCm (NS/DB (CIWLT) 20 juni t/m 31 augustus), nr 188

WLABm (SZD), nr 182
WLBm (SZD, facultatief), nr 581
Bc (PKP (WARS)), nr 180
Bm (PKP), nr 179
Bm (PKP), nr 178
Bm (DR), nr 177
Bm (DR), nr 176
BDms (DR), nr 175 (rijtuig met rolstoelafdeling)
ABm(DR), nr 174
Bcm (DR (MITROPA)), nr 173

BCm (NS/DB (CIWLT) 31 mei t/m 19 juni en 1 september t/m 26 september), nr 188
AB (DSB, 31 mei t/m 19 juni en 1 september t/m 26 september), nr 189
B (DSB, 31 mei t/m 19 juni en 1 september t/m 26 september), nr 190
Loc (Ut)


INT 340

Loc (Bh)
B (DSB, 20 juni t/m 31 augustus), nr 190
AB (DSB, 20 juni t/m 31 augustus), nr 189
BCm (NS/DB (CIWLT) 20 juni t/m 31 augustus), nr 188

WLABm (SZD), nr 182
WLBm (SZD, facultatief), nr 581
Bc (PKP (WARS)), nr 180
Bm (PKP), nr 179
Bm (PKP), nr 178
Bm (DR), nr 177
Bm (DR), nr 176
BDms (DR), nr 175 (rijtuig met rolstoelafdeling)
ABm(DR), nr 174
Bcm (DR (MITROPA)), nr 173

BCm (NS/DB (CIWLT) 31 mei t/m 19 juni en 1 september t/m 26 september), nr 188
AB (DSB, 31 mei t/m 19 juni en 1 september t/m 26 september), nr 189
B (DSB, 31 mei t/m 19 juni en 1 september t/m 26 september), nr 190
Loc (Ut)