Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Thijs1271
Vandaag om 10:10:28
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 10:08:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Casmir
Vandaag om 10:08:30
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:06:46
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Jan Wiegerinck
Vandaag om 10:04:43
Wat was jullie allereerste loc? door Huup
Vandaag om 10:04:42
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Huup
Vandaag om 10:03:25
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:45:08
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 09:34:06
Aanpassen baanplan bestaande baan door Montanbahn
Vandaag om 09:29:00
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door V200-G2000
Vandaag om 09:27:20
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 09:26:29
Zolderbaan 2025 door spoorijzer
Vandaag om 09:19:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Montanbahn
Vandaag om 09:19:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 09:05:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:45:34
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 08:43:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:35:30
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 08:18:50
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 07:58:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door MathynK
Vandaag om 07:29:53
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:16:57
Station Roodeschool door NS264
11 August 2025, 22:49:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
11 August 2025, 22:36:35
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
11 August 2025, 21:51:09
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door Jeroen95
11 August 2025, 21:11:55
13 september tram wereldkampioenschap Wien door Martijnstein
11 August 2025, 21:07:50
Fleischmann Anna ombouw. door Karben
11 August 2025, 20:43:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
11 August 2025, 20:40:20
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Rob Ellerman
11 August 2025, 20:39:49

Auteur Topic: Problemen programmeren DR 4024 op de Ecos1  (gelezen 2976 keer)

J.Kuipers

• Offline Offline
Problemen programmeren DR 4024 op de Ecos1
« Gepost op: 09 September 2014, 17:14:49 »
Beste mensen,

Mijn Roco wissels werden aangestuurd door Viessmann 5212 decoders. Door problemen met de spoeltjes heb ik alles vervangen door Digi servo DR 4024, hetgeen ook gevolgen had voor de bedrading. Nu probeer ik deze nieuwe regeling op de ecos te krijgen en zoals dus blijkt, het lukt niet. Ik begrijp de handleiding dus niet. Er wordt op blz 5 aangegeven hoe je de module een adres geeft, daar begint het al. Ik weet dus niet hoe ik het adres in moet geven. Heb hiervoor wel gekeken o.a. op het Ecos onderdeel "Programmatie dcc decoders, in de handleiding wordt onder punt 4 aangegeven het ingestelde adres te schakelen, maar hoe dan ? Ook denk ik de 1e module een hoog nr. te moeten geven om geen conflict met de loc. nummering te krijgen, die begint n.l. met loc nr. 1

In feite snap ik de "servo posities instellen"wel, maar dan rijst de vraag, hoe kom ik bij de gevraagde servo?

Op de ecos heb ik dus 15 wissels aangemaakt, moet ik deze wissen of kan ik ze gebruiken.

Ik hoop e.e.a. duidelijk te hebben aangegeven en hoop, dat ik geholpen kan worden, misschien is er een Ecos gebruiker bij die ervaring heeft.

Bij voorbaat dank.

Johan kuipers

santerdam

• Offline Offline
Re: Problemen programmeren DR 4024 op de Ecos1
« Reactie #1 Gepost op: 09 September 2014, 17:39:25 »
Dit probleem is al eens eerder besproken. Wellicht heb je iets aan die informatie. Merk op dat ze daar spreken over "adres 9999"- dat is essentieel.

Zie http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54796.msg3221388759.html#msg3221388759

Sander

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #2 Gepost op: 09 September 2014, 17:41:31 »
Welkom bij de club

Groetjes
« Laatst bewerkt op: 09 September 2014, 17:44:02 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

J.Kuipers

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 09 September 2014, 20:24:51 »
Hallo Sander,

Inderdaad, heb diverse vragen en antwoorden bekeken, wat ik kon vinden t.a.v. mijn probleem ging het vaak om een ander type, maar ook vragen die gesteld werden door bezoekers, die al verder waren dan ik.
Ook het aanmaken van het loc adres 9999 heb ik reeds gedaan, ook heb ik daar proeven meegenomen t.a.v. het juist afstellen v.d. wissel, dat ging prima, maar dit heb ik met 1 wissel gedaan. In principe begint bij mij het probleem met  het opstarten zoals aangegeven op blz 5 v.d. handleiding. Als ik in mijn woorden mag schrijven, stap 2 in het "module adres geven" gaat bij mij niet goed, aansluitend stap 4, weet ik niet waar ik dit adres moet schakelen.

Mogelijk dat ik door mijn onwetendheid de vragen misschien wat verkeerd stel.
alvast hartelijk dank voor de reactie, zal verder nog gaan zoeken.

Hallo Wim,

Dank voor het welkom, het is lang geleden dat ik op het forum heb gezeten , maar het is voor mij weer bittere noodzaak om de zaak aan het rijden te krijgen, zowel met iTrain als de nieuwe wisselbediening.

Vriendelijke groet voor ieder:

Johan Kuipers

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 09 September 2014, 20:45:48 »
Het module adres is het adres van de eerste wissel. Ik neem aan dat je weet hoe je een wissel om moet zetten op je centrale? Nouw, gewoon dat dus  ;D Bij stap twee wordt niets anders gezegd dan dat je moet zorgen dat je het jusite adres kunt schakelen (weet te vinden) op je centrale. Bij stap 4 schakel je werkelijk de wissel waarvan jij wilt dat de decoder moet reageren.

Locadressen en wisseladressen (officieel accessoireadres) zijn twee verschillende dingen. Maw, je mag een loc met adres 1 hebben en een wissel met adres 1, ze zullen elkaar niet beïnvloeden.

Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

J.Kuipers

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 10 September 2014, 16:29:40 »
Hallo Timo,

Ik ben een tijd aan het proberen, maar het gaat niet goed. Ik zal aangeven wat ik gedaan heb voor: de module een adres geven.
Op de Ecos heb ik 15 wissels aangemaakt, 4 wissels vormen 1 groep.
Ik heb voor stap 2 dus groep 1 gekozen met daarin wissels 1 t/m 4
Daarna heb ik de DR 4024 geactiveerd en brand de rode led.
Daarop heb ik wissel 1 van groep 1 geschakeld naar afbuigende stand.
Rode led ging uit.

De andere 3 decoders op dezelfde manier verwerkt.
Ik mag dus aannemen, dat de dr 4024 decoders een adres hebben gekregen van 1 t/m4

Hierna heb ik geprobeerd een servo positie in te stellen op decoder 1 met wissel 1 als te positioneren.
Ging niet goed. Wat heb ik gedaan:
Loc adres 9999 met 128 stappen ingesteld, F1t/m F4 uit geschakeld, regelaar op 0.
Daarna vlgs boekje blz 6 naar het wisseltablo op de ecos gegaan en wissel 1 geschakeld, daarna de led op de dr 4024 ingeschakeld, deze ging branden, maar de servo liep niet naar de middenstand, Nou heb ik bij het plaatsen v.d. servo onder de tafel, deze al zo goed als mogelijk in de middenstand gezet. Hierna heb ik de rijregelaar gedraaid, maar er gebeurde niets.

In de handleiding staat de bediening aangegeven op een Intellibox, de nummering is niet terug te vinden, dus ,moet je een beetje gokken op" dat zal het wel zijn" .
Kan het toch zo zijn, dat het bij de Ecos iets anders gedaan moet worden ?

Ik hoop niet, dat door mijn gestuntel de decoders finaal ontregeld zijn.

Hopelijk kom je met een mogelijke oplossing, alvast weer veel dank.

Johan

Wim Ros

• BHV
  • Offline Offline
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
« Reactie #6 Gepost op: 10 September 2014, 19:36:29 »
Dus nu heb je 3 decoders die alle drie de wissels adressen 1 t/m 4 bedienen, dat is lekker handig.
Verder zou ik als ik jouw was gewoon doen wat er in de beschrijving staat, dus in de juiste volgorde en stap voor stap, alleen dan zal het werken.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Timo

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 10 September 2014, 21:09:45 »
Lijkt te zijn zoals het hoort. Ik heb alleen geen directe ervaring met een Ecos. Maar voordat je met de Digikeijs decoders werkte gebruikte je ook al decoders. Wat dat betreft had je dus niets aan te passen aan de Ecos.

Enige wat ik nu als tip kan geven, schroef er eentje los samen met een servo en leg deze gewoon log op tafel. Probeer nu deze decoder eens een adres te geven. Dus:
Power en signaal aan je Ecos
Druk op de knop tot ledje oplicht
Schakel wissel adres 1 (led dooft)

Als je nu een servo aan S1 hangt zou deze al moeten bewegen als je op de ecos wissel adres 1 schakelt, probeer beide standen. Sluit je hem nu op S2 aan zou hij moeten reageren op S2 enz. Werkt dit dan herkent de decoder iig zijn adres en kan je door. Doofde het ledje na het schakelen wel maar krijg je geen beweging in de servo, weet je zeker dat je de servo er juist op hebt geprikt? De gele draad moet naar de decoder wijzen en de bruine naar de buiten.

Hang Servo weer aan S1
Zet Ecos op adres 9999 (en wees er zeker van dat je dit adres in DCC128 aan stuurt)
Zet alle F functies uit
Schakel wissel adres 1
Druk op de knop op de decoder tot ledje brand
Als je nu aan de snelheidsregelaar draait zou de servo in beweging moeten komen.

Kon je de servo wel bewegen door de wissel te schakelen maar niet nu, weet zeker dat:
-De centrale op loc adres 9999 staat en dat deze in DCC128 aangestuurd wordt
-Je niet per ongeluk ondertussen een andere wissel geschakeld hebt (of misschien een computer..)

Timo
« Laatst bewerkt op: 11 September 2014, 00:16:04 door Timo »
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

J.Kuipers

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 11 September 2014, 17:08:31 »
Hallo Timo,

Goede tip t.a.v. de aansluiting v.d. servo op de decoder. Heb deze omgedraaid en Hoera !!! er kwam beweging in.
Heb via loc 9999 de servo bediend en ook dit werkte, alleen krijg ik de wissel nog niet correct om. Mogelijk haakt het wisselbalkje ergens, kon dit echter nog niet ontdekken, er is ruimte voldoende voor de beweging in het houtwerk onder de wissel ( brede sleuf).

Ik neem aan, dat ik de servo opnieuw kan programmeren om alles weer opnieuw te doen om uiteindelijk toch een correcte en probleemloze werking v.d. wissel te bewerkstelligen, want daarvoor heb ik alle roco magneetspoeltjes onder de wissel vervangen.

Hopelijk dat de verdere programmering v.d. decoders lukt, mocht je verder nog adviezen hebben ontvang ik ze graag,  bedankt voor de reacties.

Johan