Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 20:25:46
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door RetroJack
Vandaag om 20:22:29
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
booster vraag door AP3737
Vandaag om 19:52:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 19:27:36
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 19:23:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 19:14:12
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 18:57:18
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 17:12:01
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 16:23:24
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Ronald69
Vandaag om 15:07:50
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
  

Auteur Topic: Nummers M2 rijtuigen in Nederland  (gelezen 13262 keer)

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re: Nummers M2 rijtuigen in Nederland
« Reactie #15 Gepost op: 22 September 2007, 18:04:12 »
Hoi Ivo!

Nou ik heb ze ook hoor. Behalve het AB rijtuig. Kan je me zeggen in hoeverre de bordeaux rode kleur afwijkt tussen Lima en die van Marklin? Ben ik nou gek of is de Marklin wel erg donker van kleur?  ::) Ik heb via de winkelier de asjes voor gelijkstroom laten verwisselen. Misschien dat iemand anders ook een antwoord op deze vraag weet? Ik hoor het graag.


Jeroen
We're all riders on this train.

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re: Nummers M2 rijtuigen in Nederland
« Reactie #16 Gepost op: 23 September 2007, 13:51:36 »
Zelf maar even op onderzoek gegaan en het rijtuig goed geinspecteerd. Idd. de kleur van de Marklin bordeaux rode M2's zijn te donker van kleur weergegeven! De verf kleur(nmbs) is opzich okay. Maar omdat de kap donkergrijs is en er niet eerst een lichtere(witte) kleur overheen gespoten is (als ondergrond voor het rood), dekt de rode kleur moeilijk op deze donkere ondergrond. Dit verklaart dus dat het rijtuig donker oogt. Wel jammer dat Marklin dit achterwege heeft gelaten. Het had zoveel beter gekunt. :-|

Revell seidematt 331 komt aardig in de richting voor het nmbs rood.

Jeroen

We're all riders on this train.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: Nummers M2 rijtuigen in Nederland
« Reactie #17 Gepost op: 23 September 2007, 16:21:50 »
Beste Jeroen,

Een van de moeilijkste onderwerpen is de juiste kleur. Vooral omdat kleuren nieuw en na gebruik nogal verschillen. In mijn herinnering waren de M@ rijtuigen in Nederland een soort verschoten karmijnrood. Mijn herinnering wordt vast nog verstoord door het vele rode materieel dat nog in Belgie rondrijdt en ook eenzelfde kleur heeft. Op foto's van eind jaren 80 ziet het rood er veel frisser uit. En in vergelijking van de Lima en de Marklin vind ik ook de Lima kleur beter.

Voor zover te zien op foto:



De onderste is Marklin en de bovenste Lima.

Maar nu de rest

Prototype                              Marklin                              Lima

Lengte 24m
1:87  0,276                           0,276                                 0,253

Breedte                                 0,034                                 0,031

Afstand midden draaistellen
15,30m 1:87 0,176               0,176                                  0,182  (!)

                                             Kortkoppelmechaniek         Koppeling aan draaistellen

                                             Wel dynamo aan draaistel  Geen dynamo

                                             Gele band 1e klas geel        Gele band 1e klas oranje

                                             Belettering scherp en dekkend   Belettering vaag en transparant

                                            Ramen 2delig ingelegd        Ramen relief bedrukt

                                             Sponningen grijs                Sponningen zilver

                                              Buffers correct                   Buffer niet correct

                                             Handgrepen op deuren      Geen handgrepen


                                             Relief op dak                       Glad dak


                                             Gedetailleerde ventilatoren  Meegegoten ventilatoren

                                             Opschriften stelbalk foute plek  Opschriften stelbalk goed

                                             Revisie 96                              Revisie 87


Over het geheel is de Marklin veel beter, maar er zit ook misschien wel 20 jaar tussen de verschillende modellen. Het rood van Marklin is discutabel, maar dat ga ik niet overspuiten. Wel jammer van de stelbalkopschriften, waar kennelijk in de afgelopen 20 jaar verandering in heeft plaatsgevonden bij de NMBS.

mvg
Ivo
mvg,
Ivo

*

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re: Nummers M2 rijtuigen in Nederland
« Reactie #18 Gepost op: 27 September 2007, 00:14:35 »
Dag Ivo!

Dank voor de uitgebreide info en jouw bevindingen. De Lima is wat mij betreft qwa kleur ook de juiste benadering voor de M2 'tjes. Ik heb inmiddels de beide rijtuigen voorzien van een zwart vlak met NS logo. Alleen moet de rijtuigen dus nog omnummeren. Omdat Kleinspoor door zijn Plan E opschriften zijn kan ik dit helaas nog niet doen. Volgens Kleinspoor zullen deze opschriften binnen korte tijd weer verschijnen. De maten van deze transfers komen overeen met die van de M2 rijtuigen.

Onderstaand enkele pikturen van de Marklin M2'tjes met NS logo. (sorry voor de slechte belichting)
Het zwarte vlak komt uit het transfersetje met groot NS logo zoals op de NS1300 en de gele NS ongevallen wagen die ik nog over had. Wel even op maat maken zodat deze over het B logo past. Vervolgens het NS logo op aanbrengen.
Succes Ivo met de ombouw!  ;)


Jeroen


http://www.xs4all.nl/~roosenb0/M2_AB.jpg


http://www.xs4all.nl/~roosenb0/M2_B.jpg


http://www.xs4all.nl/~roosenb0/M2_twee.jpg
We're all riders on this train.

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re: Nummers M2 rijtuigen in Nederland
« Reactie #19 Gepost op: 30 September 2007, 17:14:33 »
Ivo vraagje,

Ik heb vandaag op de plaatselijke modelspoorbeurs(je) de overige 2 M2's gekocht om een treinsamenstelling te completeren. Als ik in het meegleverde infoboekje kijk, is het mogelijk de vouwbalgen te verwisselen voor een ingeklapte exemplaar. Mijn vraag is of deze vouwbalgen meegeleverd worden in de verpakking of dien je deze los bij te bestellen?  ::) Ik kan geen artikelnummer vinden namelijk. Enig idee?


Jeroen
We're all riders on this train.

Hondekoppie 2

  • Gast
Re: Nummers M2 rijtuigen in Nederland
« Reactie #20 Gepost op: 30 September 2007, 18:53:00 »
Wat is eigenlijk het verschil tussen de M2 rijtuigen en de K4 rijtuigen?

Ik dacht zelf dat de K4 rijtuigen hier gereden hadden. Of zijn ze gewoon alle 2 dezelfde?

Bedankt voor antwoorden!

WillemNS

  • Gast
Re: Nummers M2 rijtuigen in Nederland
« Reactie #21 Gepost op: 30 September 2007, 18:56:55 »
Ik zag er vandaag 3 in Heumen liggen voor 100 euro, als zeldzaam aangegeven.
Maar dat wou nog niets zeggen, want ook een setje met een 1300 en Plan E's was zeldzaam, prijs 200 euro.
Allemaal van Lima, dat wel.

Of zijn die M2 of K4? Rijtuigen zeldzaam met NS logo?

Willem

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8499
  • Spoor N
Re: Nummers M2 rijtuigen in Nederland
« Reactie #22 Gepost op: 30 September 2007, 19:00:14 »
Een K4 en een M2. De K4 rijtuigen reden hier omstreeks 2003, de M2 rijtuigen rond 1990. Ze zijn dus niet hetzelfde type.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Hondekoppie 2

  • Gast
Re: Nummers M2 rijtuigen in Nederland
« Reactie #23 Gepost op: 30 September 2007, 19:32:34 »
Zijn de M2 rijtuigen van Lima op de juiste lengte?

Op welke lijn reden deze rijtuigen dan? Welke loc stond er voor?
Alleen deze rijtuigen of was t gemengd met icr's?

 

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: Nummers M2 rijtuigen in Nederland
« Reactie #24 Gepost op: 30 September 2007, 19:51:34 »
Ronald,

Zie boven; de M2 van Lima zijn meer dan 2cm te kort in H0.

M2 reed vooral op de IJssellijn van Vlissingen naar Zwolle eind jaren tachtig begin jaren negentig. Kijk in de boeken van de NS 1100 e.a. voor goede foto's daarvan.

K4 reed vooral als versterkingsrijtuig in de route Den Haag - Venlo begin deze eeuw.

Voor belgische rijtuigen nog het volgende weetje: de M staat voor middendeuren en de K voor kopdeuren. Daarmee zijn M2 en K4 heel verschillend en hebben op verschillende tijdstippen in NL gereden. Ook hier zie boven.

De SSN in Rotterdam heeft bijvoorbeeld K1 rijtuigen van de NMBS.

mvg,

Ivo
mvg,
Ivo

*

Hondekoppie 2

  • Gast
Re: Nummers M2 rijtuigen in Nederland
« Reactie #25 Gepost op: 30 September 2007, 19:54:05 »
Dank je wel voor je antwoord.

Dus de M2 rijtuigen reden zonder andere en de M4 rijtuigen reden samen in 1 stam met andere rijruigen?

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2579
Re: Nummers M2 rijtuigen in Nederland
« Reactie #26 Gepost op: 30 September 2007, 22:14:03 »
aah Ivo ik mis een antwoord op mijn vraag aan jou.
Ben benieuwd. ;D


Jeroen
We're all riders on this train.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: Nummers M2 rijtuigen in Nederland
« Reactie #27 Gepost op: 01 October 2007, 00:35:41 »
@Jeroen,

Ik heb nu 3 Marklin M2, een AB, een B en een BD. Maar in geen van deze heb ik een briefje met een suggestie dat ik de vouwbalgen kan wisselen. Dus ik heb weer iets anders. Ik weet dus geen bestelnummer.

@Ronald,

Inderdaad reden de M2 als aparte stam achter een NL lok en hadden ze een wit NS vignet op een zwarte ondergrond over het NMBS logo.

De K4 reden voor zover ik weer altijd in combinatie met ICR rijtuigen of plan W (dit weet ik niet helemaal zeker, maar is op te zoeken in de Railhobby en Railmagazines van 2000 - 2004).
Na de K4 kwamen de ICK rijtuigen in dienst.
Overigens in mijn herinnering reden er van de K4 rijtuigen 3 zoals ze in model worden geleverd door Heris en LSmodels en 1 heb ik nog nooit in model gezien. Die had een wat hoger dak en andere draaistellen. Of dit ook als K4 werd gezien weet ik zo gauw niet meer, maar is in bovenstaande tijdschriften op te zoeken.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1805
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Nummers M2 rijtuigen in Nederland
« Reactie #28 Gepost op: 01 October 2007, 12:20:37 »
De K4-rijtuigen zijn een beetje off-topic in deze draad, maar er waren inderdaad twee typen rijtuigen die tot K4 behoorden. Zie: http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=4239

Martijn