Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stottering Piko 98551BD door Modeltreinmulder
Vandaag om 07:57:40
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pukkie
Vandaag om 04:49:07
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door henk
Vandaag om 04:06:03
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door henk
Vandaag om 04:05:20
Train-o-Matic Shine binnenverlichting. door ArjanB
Vandaag om 01:25:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:08:54
NS Upcycleshop door Reinout van Rees
20 November 2025, 23:53:49
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Thai-Bundesbahn
20 November 2025, 23:50:36
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door reinderlf
20 November 2025, 22:56:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DJV
20 November 2025, 22:46:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door bask185
20 November 2025, 22:39:31
Modelbaan Beltheim. door DJV
20 November 2025, 22:34:15
Bahnstrecke 5867 door Paul1969
20 November 2025, 22:19:06
Bauarbeiten im gange door Frank 123
20 November 2025, 21:49:04
Raadplaatje door henk
20 November 2025, 21:35:26
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
20 November 2025, 21:32:42
13 december - NVM Modelbouwbeurs Houten door Hans van de Burgt
20 November 2025, 20:57:01
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
20 November 2025, 20:29:55
13 december modelspoorbeurs Houten door Seinhuis
20 November 2025, 20:07:16
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
20 November 2025, 19:41:48
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
20 November 2025, 19:28:20
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
20 November 2025, 19:14:06
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door defender
20 November 2025, 19:06:52
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
20 November 2025, 17:33:48
Frie ?? door VAM65
20 November 2025, 17:32:57
Bf Kibronn door Benelux795
20 November 2025, 17:30:15
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
20 November 2025, 17:24:56
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
20 November 2025, 17:21:56
Märklin M tapijtbaan door seinhuiswachter
20 November 2025, 16:46:19
schakelen MP1 met handschakelaar en digitaal door Klaas Zondervan
20 November 2025, 16:14:46
  

Auteur Topic: D231 Scandinavië- Holland Express  (gelezen 15122 keer)

Patrick Boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2629
D231 Scandinavië- Holland Express
« Gepost op: 06 September 2014, 19:14:23 »
Nu heb ik weer een leuke samenstelling, die heb ik ook bijna compleet op dat Deens rijtuig na.

Die komt ook weer uit het boek De moderne tractie bij de NS in Kleur, deze samenstelling
staat op blz. 43.

In de zomer van 1986 reden de nieuwe BNL-rijtuigen 1e kl. in een aparte omloop in de binnenlandse
dienst voor het vrij maken van de 1e kl. binnenlandse IC-rijtuigen voor constructiewijzigingen.



NS        1200                72674/22328    Roco/Trix
NS        A BNL-ICR        44061-2           LS Models
NS        B ICR               44072-1           LS Models
DSB      BD                                                                    *
DB        Bm                  44746              Roco
DB        Bm                  44746              Roco
DB        ABm                44748              Roco
DB        Bm                  44746              Roco
NS        BKD-ICR           44072-2          LS Models

*Ook hier geld het zelfde als bij het AB rijtuig in de D230 Nord-West-Expres.
  Heljan heeft dit BD rijtuig ooit geproduceerd maar, is heel moeilijk aan te komen.
  Ik hoop dat LS Models of ACME ooit dit rijtuig maakt of toch opzoek gaan voor een Heljan.



Gr. Patrick
« Laatst bewerkt op: 07 September 2014, 12:13:34 door Patrick Boer »
Patrick is op 22 mei 2017 overleden.

A man's got to know his limitations!!!

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: D231 Scandinavië- Holland Expres
« Reactie #1 Gepost op: 07 September 2014, 03:38:50 »
Mooi stammetje Patrick!!

Mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3053
    • Zwetdorf in model
Re: D231 Scandinavië- Holland Expres
« Reactie #2 Gepost op: 07 September 2014, 09:26:53 »
Hallo,

leuk treintje, misschien een domme vraag maar van waar naar waar reed deze trein?

Groeten,

Christoph

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2941
  • Twentelijn 1968-1980
Re: D231 Scandinavië- Holland Expres
« Reactie #3 Gepost op: 07 September 2014, 09:32:49 »
Geen domme vraag. Ik weet alleen dat 'ie in ieder geval tussen Oldenzaal en Amersfoort te vinden was, maar de beide eindpunten ken ik ook niet.

Het feit dat dat Benelux-rijtuig tijdelijk is, betekent dus dat deze stam òòk accuraat is, voor mij part in een ander jaar, met een gewone pre-reno ICR? In dat geval zoek ik ook alleen die malle Deen nog.
« Laatst bewerkt op: 07 September 2014, 09:35:42 door 1200blauw »

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2941
  • Twentelijn 1968-1980
Re: D231 Scandinavië- Holland Expres
« Reactie #5 Gepost op: 07 September 2014, 10:38:29 »
Volgens mij beantwoordt dat mijn vraag niet helemaal, omdat de links verwijzen naar geheel andere samenstellingen (of vergis ik mij?). Ik wil uitsluitend de A-BNL vervangen door een ICR-A. Ga ik dan een fantasiewereld in, of ben ik nog realistisch bezig?

Opmerkelijk trouwens dat de ICR-BKR achteraan staat en de beide andere NS-rijtuigen vooraan. Het lijkt erop dat de BKR bij de NL-D grens achterbleef en de beide broeders meereden Scandinavië in? Nu wordt de vraag naar de eindpunten veel interessanter opeens: gingen die Hollanders mee de boot op naar bijv. Malmö of bleven ze lekker in Denemarken?

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re: D231 Scandinavië- Holland Expres
« Reactie #6 Gepost op: 07 September 2014, 11:21:34 »
Over informatie uit 1986 beschik ik niet.
In 1985 ging de HSE niet verder dan Kopenhagen.
Kan me niet voorstellen dat ICR'en of BNL'en zover meegingen.
Al was het alleen maar om het vermoedelijk ontbreken van voorzieningen om ze op bootjes vast te zetten.
Eventuele rijtuigen voor Zweden gingen over van Helsingor naar Helsingborg en niet naar Malmö
In dit geval overigens niet relevant.
In de winter van 1987/88 bestond de HSE niet meer. Wel reed er toen nog een internationale trein met hetzelfde nummer D230/231 van Hoofddorp (ja, ja) via Hengelo (combineren met de D345/344 uit HvH) naar Hamburg vv.
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4077
Re: D231 Scandinavië- Holland Expres
« Reactie #7 Gepost op: 07 September 2014, 11:33:43 »
In die tijd reed de SHE van/naar Amsterdam. De BKD bleef tot Bad Bentheim aan de trein, de 2 ICR werden er in Enschede al afgehaald. De Benelux ICR-A reed als vervanging van ICR-A die een constructiewijziging ondergingen. Dus als de wijziging is gedaan mocht een gewone ICR-A natuurlijk weer meedoen  :)  Maar goed ook, want ik heb ook geen A-BNL, voor de rest heb ik m compleet.

dirkjan

Patrick Boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2629
Re: D231 Scandinavië- Holland Expres
« Reactie #8 Gepost op: 07 September 2014, 11:40:07 »
@Sander, dank je wel!

Er zullen nog paar langs komen, houd het in de gaten maar niet deze topic  8)




Gr. Patrick
Patrick is op 22 mei 2017 overleden.

A man's got to know his limitations!!!

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2941
  • Twentelijn 1968-1980
Re: D231 Scandinavië- Holland Express
« Reactie #9 Gepost op: 07 September 2014, 12:12:23 »
@Patrick: Lekker bezig ook. Ik houd je in de gaten  ;)

@dirkjan: hartelijk dank voor de info. Daar had ik even niet aan gedacht. Vermoedelijk bedoel je afkoppelen in Hengelo ipv Enschede, of wellicht afkoppelen in Hengelo en dan doorrijden naar Enschede.
Ik moet zoals gezegd alleen die malle Deen nog voor een compleet stammetje en ben dus andermaal jaloers op je  ;D

Patrick Boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2629
Re: D231 Scandinavië- Holland Express
« Reactie #10 Gepost op: 07 September 2014, 12:32:19 »
@1200blauw: Is goed kijk maar over een aantal minuten  8)

....alleen die malle Deen nog voor een compleet stammetje....
Die moet ik ook nog  ;D



Gr. Patrick
Patrick is op 22 mei 2017 overleden.

A man's got to know his limitations!!!

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 467
Re: D231 Scandinavië- Holland Express
« Reactie #11 Gepost op: 07 September 2014, 15:09:37 »
Hallo,

Het valt me op dat alle UIC rijtuigen van de DSB op dit moment niet zijn opgesomd in de Heljan website. Je had namelijk de bruine-, de rode- en de blauw/rode versies. Bij de bruine- en rode versies waren in ieder geval ook BD-rijtuigen verkrijgbaar. Er zijn naar mijn inschatting twee mogelijkheden: of Heljan komt op een later tijdstip met nieuwe oplagen, of een van de andere leveranciers zoals bijv Tog&Tekno komt met zijn soortgelijke rijtuigen opnieuw op de markt.

Ik kan me niet voorstellen dat deze DSB-rijtuigmodellen niet meer zouden worden geproduceerd, zeker omdat de mallen ervoor al bestaan.

Gegroet,

Rob


gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re: D231 Scandinavië- Holland Express
« Reactie #12 Gepost op: 07 September 2014, 16:18:39 »
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Patrick Boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2629
Re: D231 Scandinavië- Holland Express
« Reactie #13 Gepost op: 07 September 2014, 17:22:36 »
@Gertjan: Dit is volgens mij die bruine achtige kleur en niet die rode kleur die er eigenlijk er in hoort te zitten,
                maar zou het wel kunnen in deze samenstelling?



Gr. Patrick
Patrick is op 22 mei 2017 overleden.

A man's got to know his limitations!!!

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7297
Re: D231 Scandinavië- Holland Express
« Reactie #14 Gepost op: 07 September 2014, 17:31:36 »
Volgens de opgave reden ze in deze kleurstelling tot '74.
Maar de meeste kregen die de nieuwe rode kleurstelling
in '75 aangemeten. Er is maar 1 rijtuig wat tot 2000
in deze kleur gereden heeft, de 020-7. Heljan gaat voorlopig geen
nieuwe batch maken. Er staan voorlopig vooral tpIII rijtuigen
op de wensenlijst die de komende 2 tot 3 jaar uit zullen komen.

http://www.jernbanen.dk/dsb_pvognfotos.php?Aar=1966&litra=BD&typenr=
« Laatst bewerkt op: 07 September 2014, 18:19:20 door Stedahult. Reden: verkeerde zinsopbouw »
Mvh Steef