Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:11:52
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
20 July 2025, 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
20 July 2025, 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
  

Auteur Topic: ongevallen Stalen D Utrecht  (gelezen 2991 keer)

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
  • Machinist internationaal Lineas Nl
ongevallen Stalen D Utrecht
« Gepost op: 05 September 2007, 10:13:28 »
Goedenmorgen iedereen

Zou iemand mij kunnen vertellen welk nummer de bruine hersporings stalen D van Utrecht had?
Ik ben namelijk een hersporings stalen D aan het bouwen voor achter de ongevallen kraan van Roco.

Alvast bedankt
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: ongevallen Stalen D Utrecht
« Reactie #1 Gepost op: 05 September 2007, 10:26:00 »
Ja, staat ook in het boekje ;D


Na de buitendienstelling (1966) van de D7631, heeft deze nog enige jaren als volgwagen van de ongevallenkraan dienst gedaan.

Groetjes
Ries

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: ongevallen Stalen D Utrecht
« Reactie #2 Gepost op: 05 September 2007, 13:59:46 »
In het boekje staat niet of de wagen nog een comp.nummer heeft gehad.

Vinkendrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 389
    • Vinkendrecht
Re: ongevallen Stalen D Utrecht
« Reactie #3 Gepost op: 05 September 2007, 14:23:01 »
De Utrechtse stalen D had nummer 30 84 975 1 500. Deze Stalen D is gebouwd in 1932 door Beynes en als D 6073 in dienst gekomen, later is de wagen omgenummerd naar D 6309. In 1960 kwam hij in dienst als hersporingswagen ondernummer 157 100. Tussen 1982 en 1985 zijn de ongevallen en dienstwagens vernummerd van 30 84 975 naar 80 84 975. Het rijtuig is afgevoerd in 1991 en in 1992 gesloopt.
Bron: spoorwegjournaal 148 nov dec 2005

Groeten,
Martin Vink
groeten, Martin Vink Dordrecht

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1801
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: ongevallen Stalen D Utrecht
« Reactie #4 Gepost op: 05 September 2007, 17:34:39 »


Even een plaatje van de betreffende hersporingswagen.

Martijn

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: ongevallen Stalen D Utrecht
« Reactie #5 Gepost op: 05 September 2007, 17:52:19 »
Citaat
later is de wagen omgenummerd naar D 6309.

Ha, een discussie puntje  ::)

Volgens het boekje "De stalen getrokken rijtuigen der Nederlandse Spoorwegen" van de heer N.J.van Wijck Jurriaanse
(afk: DSGRDNSvdhrNJvWJ ;D)

Zou het over de voormalige Italiaanse kuikenwagen gaan, de D7631 (exD6310) , dus niet de D6309 zoals vermeld in SJ 148.

Wie o wie heeft gelijk en wat geeft SJ als bronvermelding?
Of zijn er misschien twee rijtuigen in Ut geweest, want zie ik op die foto geen tweede rijtuig staan?
Martijn, heb jij, als de wagenspecialist der Nederlandse Spoorwegen, het antwoord  ???

Ries

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1801
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: ongevallen Stalen D Utrecht
« Reactie #6 Gepost op: 05 September 2007, 18:43:40 »
Poeh, laat ik beginnen met te stellen dat ik slechts een van de in rijtuigen geïntereseerde hobbyisten ben. De specialist is te veel eer.

Maar om te beginnen zoveel mogelijk eerst de vragen die gesteld zijn:

Er stond op die dag 21 april 1991 in Utrecht een hele trein op het emplacement, bestaande uit:
- diesellok 2526
- verblijfsrijtuig 80.84.978.2.506-3 (plan E)
- hersporingswagen 80.84.975.1.500-3 (DIV)
- hersporingswagen 80.84.975.1.501-1 (DIV)
- houtwagen 80.84.975.1.512-8 (Blokkendoos)
En dus ook een tweede 'kleine stalen D'. Foto als bewijs:


De twee artikelen over de bagagewagens van de type DIV en DV zijn geschreven door Remco van Maurik en Arjen van der Donk. Hun bronnenlijst bestaat o.a. uit het rijtuigboekje van Van Wijck Jurriaanse, het Stibans-rijtuigboek en diverse andere artikelen en boeken waar aandacht besteed wordt aan deze wagens. Zeker Arjen is een specialist op deze wagens, dus ga er maar vanuit dat het artikel geen onzinnige dingen stelt.

Waar in het boek van Van Wijck Jurriaanse staat dat het een oude kuikenwagen zou zijn die als volgwagen gebruikt is kan ik niet vinden. Maar misschien lees ik er overheen.

Zelf heb ik overzicht gemaakt van de (ver)nummering van de bagagewagens DIV en DV, gebaseerd op diverse bronnen die ik noem in het boeken- en artikelenoverzicht op m’n website:
http://www.martijnhaman.nl/stalend_nummers.htm
Je kunt zien dat ik er in ieder geval niet van uitga dat het om de kuikenwagens D7631 en D7632 gaat. Beide wagens hebben namelijk geen dienstwagennummer gahad. Deze wagens waren overigens eenvoudig te herkennen aan roosters in de schuifdeuren in de buitenwand.

Het verhaal van Vinkendrecht met de (ver)nummeringen klopt dus volgens mij.

Martijn

Vinkendrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 389
    • Vinkendrecht
Re: ongevallen Stalen D Utrecht
« Reactie #7 Gepost op: 05 September 2007, 18:56:52 »
Ik zit nu het artikel in SJ 148 nogmaals te lezen en daar worden 2 Utrechtse ongevallen D's voor Utrecht in genoemd. Als eerste de reeds beschreven D 6309 en een pagina verder wordt gesproken over de D 6303. Deze heeft tot 2000 in de Utrechtse ongevallentrein dienst gedaan. Waarschijnlijk dus na de sloop van de D6309. Deze wagen met computernummer 30 84 975 1 501 staat momenteel bij de SGB.

Groeten,
Martin Vink
groeten, Martin Vink Dordrecht

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1801
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: ongevallen Stalen D Utrecht
« Reactie #8 Gepost op: 05 September 2007, 19:52:03 »
Na de buitendienstelling (1966) van de D7631, heeft deze nog enige jaren als volgwagen van de ongevallenkraan dienst gedaan.

Misschien dat de onderstaand fragment uit een tekst over de bagagewagens type DIV de aanwezigheid van de D7631 in Utrecht kan verklaren. Het fragment komt uit een artikel van Arjen van Donk dat op de site van de SGB heeft gestaan:
"Een korte tijd heeft de 7631 als terreinwagen in Utrecht gestaan en heeft de 7632 nog scooters en brommers naar Duitsland vervoerd. Later gingen deze wagens met zware schade aan de kant."

Martijn

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: ongevallen Stalen D Utrecht
« Reactie #9 Gepost op: 05 September 2007, 20:11:45 »
Martijn, er wordt hier vaak verwezen naar jouw, mijnsinziens mooie website, vandaar  ;)

Echt makkelijk leest het groene boekje inderdaad niet weg, denk je net het ene feitje vast te hebben, sla je je ogen op ben je een ander feitje alweer kwijt  :o

Over die kuikenwagens, dat staat beschreven op bladzijde 69, einde bovenste helft en op bladzijde 70, tweede alinea staat "Na zijn buiten dienststelling heeft de D7631 nog enige jaren te Utrecht als volgwagen bij de ongevallenkraan gestaan."
Nu ik het nog een keer lees, kan het misschien ook zijn dat hij als derde (reservewagen) erbij gestaan heeft een aantal jaren en geen dienstwgn nummer heeft gekregen.

Ging er niet vanuit dat er onzinnige dingen in het artikel van SJ stonden, alleen vroeg ik mij af hoe het mogelijk was, dat we op verschillende nummers uitkwamen.

Het begint op een bepaalde kleur te lijken uit een bepaalde tijd, maar wat mij betreft leuk om erachter zien te komen, indien nog vast te stellen natuurlijk.

Tot de volgende "ontdekking"

Ries



« Laatst bewerkt op: 05 September 2007, 20:15:33 door Ries »

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: ongevallen Stalen D Utrecht
« Reactie #10 Gepost op: 06 September 2007, 00:17:02 »
Heren bedankt voor de info.

Er zit dus geen verschil in de 500 en de 501 qua uiterlijk of  uitvoering?

groetjes Chris ;D
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

M.Schulte

  • Offline Offline
  • Berichten: 85
    • Treinen in het GROOT en klein
Re: ongevallen Stalen D Utrecht
« Reactie #11 Gepost op: 06 September 2007, 00:49:18 »
Zijn we nu niet in de war met de stalen D vanuit Eindhoven????
Voorzover ik kan nagaan  ;) (heb zelf gewerkt met die wagen in 1988-1989), was er maar 1 stalen D in Utrecht. De andere was van Eindhoven.

Samenstelling van "oude" ongevallentrein:
Stalen D (verblijfs/gereedschappen) - Kraan - Blokkendoos (hijskabel+toebehoren) meestal getrokken door een 2400.  (in mijn tijd tenminste ;D ;))

Even nog een foto uit de oude doos toegevoegd (helaas de stalen D zit wel achterop):


Groeten Marco
« Laatst bewerkt op: 06 September 2007, 09:15:52 door M.Schulte »