Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Even voorstellen Niels uit Den Haag
door
1200blauw
Vandaag
om 17:35:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Frits C
Vandaag
om 17:33:15
NL handleiding lokpilot 5 einbau- und betriebsanleiting 7. Auflage, Mai 2021
door
NS2408
Vandaag
om 17:31:24
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links
door
Jeroen Water
Vandaag
om 17:26:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
sjoerd74
Vandaag
om 17:24:22
PIKO Rh 600 NS + LokSound 5
door
HACI
Vandaag
om 17:19:24
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL
door
Ad Cleijsen
Vandaag
om 17:19:13
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
Vandaag
om 17:12:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Ronald Halma
Vandaag
om 17:04:20
Rheinburg, TP V/VI
door
Dave.......
Vandaag
om 17:04:17
Aansluiting Bezetmelding
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 16:48:59
Schroefkoppeling voor H0.
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 16:48:21
Modelwensen 2026
door
Arjan6511
Vandaag
om 16:42:12
Yamorc 7001 dood
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:41:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 16:39:44
RTM in 0m
door
Jan den Haan
Vandaag
om 16:28:38
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
door
Quinzeedied
Vandaag
om 16:20:58
Sankt Georgen.
door
william_2
Vandaag
om 16:04:13
Klein baantje om de Kerstboom heen
door
Keska
Vandaag
om 16:01:34
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit
door
orientexpress
Vandaag
om 15:59:40
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 15:42:40
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:23:59
Tandwielen Fleischmann BR 80
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 15:20:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland.
door
Arjan6511
Vandaag
om 15:04:26
Tricolore trein
door
Wim Romijn
Vandaag
om 15:01:09
Laatste beursgang van Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s.
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 14:38:44
Thalys, verschillende merken, hoe koppelingen aanpassen?
door
raf
Vandaag
om 14:34:40
Goede wensen voor 2026
door
Karben
Vandaag
om 13:24:27
Rondom Charlois
door
Eric B
Vandaag
om 13:02:57
VERPLAATST: Printplaatje van Fleischmann Piccolo 9369 stuk
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 12:58:31
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
draaistellen Stalen D
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: draaistellen Stalen D (gelezen 1713 keer)
sneek
Offline
Berichten: 3884
Modelleisenbahner mit Volldampf
draaistellen Stalen D
«
Gepost op:
05 September 2007, 01:17:25 »
Ik heb een vraag over de draaistellen onder de 4-deurs stalen D's serie DIV 6061-6100.
Deze stalen bagagerijtuigen kregen op een gegeven moment draaistellen van buitendienst gesteld mat'36 ter vervanging van de Pruisische draaistellen.
Wie weet in welk jaar deze draaistelwisselingen door de NS zijn uitgevoerd?
Of concreter; tot welk jaar hebben deze rijtuigen in bijvb de Holland-Scandinaviƫ Express op hun Pruisische draaistellen gereden?
Bij voorbaat dank voor de info.
Wim
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
Ries
Offline
Berichten: 933
Re: draaistellen Stalen D
«
Reactie #1 Gepost op:
05 September 2007, 02:14:43 »
Hoi Wim,
in het boekje van J.van Wijck Juriaaanse staat het antwoord, alleen is het zo'n brij aan info en her en der verspreid dat ik nu op dit tijdstip even geen zin heb het allemaal precies uit te zoeken, ga het wel op later tijdstip doen voor je
Het enige wat ik er
nu
uit op kan maken is dat ze altijd op preussen hebben gelopen, voor zover de inzet in (int treinen) en wat ik las is dat de 11 overgebleven D welke als ongevallen wagen zijn verbouwd in
1960-196
2 bij de firma Janssen de motor en loopdraaistellen hebben gekregen van
let op: Eld4 El2 Eld3 en El3
Tot zover, later meer details
Ries
Gelogd
Ries
Offline
Berichten: 933
Re: draaistellen Stalen D
«
Reactie #2 Gepost op:
05 September 2007, 10:01:01 »
Het vervolg:
De eerste serie is als volgt in dienst gesteld:
6061-6070 > 1932 > Allan
6071-6080 > 1932 > Beynes
De tweede serie is:
6081-6090 > 1933 > Allen
6091-6100 >1933 > Werkspoor
Beide deelseries waren identiek en reeds in gelaste uitvoering.
Zij zijn gebouwd met zwanehals draaistellen, gelijk het type van de 7200, zij hebben echter voor ze overgedragen werden de oude preusiche draaistellen gekregen uit de jaren 1906 / 1907 / 1909 / 1912/1914 1920.
De eerste serie draaistellen was geklonken en de tweede serie was gelast en zijn onder oude houten rijtuigen terecht gekomen, dit om het comfort te verbeteren.
De serie 6061-6100, heeft nooit zijn draaistellen terug gekregen. De serie heeft verder nog 6 rijtuigen (6095-6100) in moeten leveren om de serie 7601-7606 tbv vervoer naar Zwitserland te creeren.
Goed in 1939 bestond de serie dus uit
34 rijtuigen 6061-6094.
06 rijtuigen 7601-7606.
Na de oorlog:
23 rijtuigen 6000
06 rijtuigen 7601-7606
1951 volgt een omnummering, tbv omnummeringen C rijtuigen.
23 rijtuigen 6701-6723.
1953 wederom een omnummering, tbv dubbelenummers instroom Plan E.
23 rijtuigen 6301-6323.
Door de jaren heen staat de serie wederom wat rijtuigen ten behoeve van verbouwingen, tot het jaar 1961/1962 als de laatste rijtuigen omgebouwd worden tot ongevallen wagen en dan de draaistellen krijgen van het elektrisch materieel.
De serie 6301-6323 heeft dus altijd met Preussen gereden.
Interesanter wordt het bij de verbouwde rijtuigen uit de oorspronkelijke serie 6061-6100!
In 1957 werden de 5 > 7601-7606 verbouwd en nog eens zeven rijtuigen uit de "oude serie" toegevoegd, > 7611-7617 om internationaal te gaan rijden, pas in
1959 begin 1960
kregen zij nieuwe Beynes draaistellen.
D6304-D6305 en D6308 worden verbouwd in 1960 tot D7618-7620 en kregen in
1960
ook gelijk nieuwe draaistellen
Ten behoeve van kuiken vervoer naar Italie werden de D6310 en D6311, omgebouwd en vernummerd D7631-D7632 in het
voorjaar van 1958
kregen zij nieuwe draaistellen.
Even de draaistel vernieuwing op een rijtje:
7601-7606 > 59/60
7611-7617 > 59/60
7618-7620 > 60
7631-7632 > 58
Heel verhaal en dat terwijl ik niks met cijfers heb
Ries.
Gelogd
sneek
Offline
Berichten: 3884
Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: draaistellen Stalen D
«
Reactie #3 Gepost op:
05 September 2007, 20:48:15 »
dank je wel!
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
Ries
Offline
Berichten: 933
Re: draaistellen Stalen D
«
Reactie #4 Gepost op:
05 September 2007, 21:04:18 »
Graag gedaan, meer is te lezen en te leren in het draadje over de ongevallen stalen D's
Gelogd
prutser
Offline
Berichten: 6816
Spaar ze allemaal.
Re: draaistellen Stalen D
«
Reactie #5 Gepost op:
05 September 2007, 21:35:00 »
Ik heb het boekje al , Hahahahahahahaha
(beurs houten
)
Groeten Stephan.
Gelogd
Adieu
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
draaistellen Stalen D