Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Kibri station CALW ingekort als NS station
door
Petertje
Vandaag
om 21:28:00
BR-18.6 Schaal-0.
door
jjg koopmans
Vandaag
om 21:13:48
Veevervoer ss/ ns
door
grossraumwagen
Vandaag
om 20:54:40
Piko 2025
door
Nebenbahn Ep3
Vandaag
om 19:57:15
Dat overkomt mij niet.
door
prutser
Vandaag
om 19:45:17
13 september 25 jaar Huider, Huider Express stoomtrein
door
sncf231e
Vandaag
om 19:30:23
Da's Daz 2
door
NS264
Vandaag
om 18:34:41
Hoe bouw ik decoder en sound in in Union Sylter Inselbanh HO DC als ouwe (77jr)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 18:30:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
NS264
Vandaag
om 18:29:37
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 18:19:17
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Frits C
Vandaag
om 17:47:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
saskia
Vandaag
om 17:39:59
NS 8400 van Werps
door
Ivo tB
Vandaag
om 17:37:26
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
orientexpress
Vandaag
om 17:21:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Bahn-AG
Vandaag
om 17:21:06
Rheinburg, TP V/VI
door
Eric v C
Vandaag
om 17:01:09
Frans loodsje et cetera
door
tothebeach
Vandaag
om 17:01:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 16:28:10
Open monumentendag: de Inktpot
door
NL-modelspoor
Vandaag
om 14:54:31
Halling aandrijvingen
door
Jan Bennink
Vandaag
om 14:29:01
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
Huup
Vandaag
om 14:12:54
Zolderbaan 2025
door
Peter49
Vandaag
om 12:57:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 12:28:04
Mijnbouw Indonesië
door
MOVisser
Vandaag
om 11:39:47
Acme nieuwe ICNG
door
steven346
Vandaag
om 11:07:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 10:58:32
Foto’s van Frans meterspoor gezocht
door
GD
Vandaag
om 08:29:53
Module vliegveld Jan van Mourik
door
MOVisser
Vandaag
om 08:22:18
Modelspoorbaan van Einte
door
Frits C
Vandaag
om 07:21:48
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller
door
Gino
12 September 2025, 23:06:00
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
draaistellen Stalen D
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: draaistellen Stalen D (gelezen 1651 keer)
sneek
Offline
Berichten: 3865
Modelleisenbahner mit Volldampf
draaistellen Stalen D
«
Gepost op:
05 September 2007, 01:17:25 »
Ik heb een vraag over de draaistellen onder de 4-deurs stalen D's serie DIV 6061-6100.
Deze stalen bagagerijtuigen kregen op een gegeven moment draaistellen van buitendienst gesteld mat'36 ter vervanging van de Pruisische draaistellen.
Wie weet in welk jaar deze draaistelwisselingen door de NS zijn uitgevoerd?
Of concreter; tot welk jaar hebben deze rijtuigen in bijvb de Holland-Scandinavië Express op hun Pruisische draaistellen gereden?
Bij voorbaat dank voor de info.
Wim
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
Ries
Offline
Berichten: 933
Re: draaistellen Stalen D
«
Reactie #1 Gepost op:
05 September 2007, 02:14:43 »
Hoi Wim,
in het boekje van J.van Wijck Juriaaanse staat het antwoord, alleen is het zo'n brij aan info en her en der verspreid dat ik nu op dit tijdstip even geen zin heb het allemaal precies uit te zoeken, ga het wel op later tijdstip doen voor je
Het enige wat ik er
nu
uit op kan maken is dat ze altijd op preussen hebben gelopen, voor zover de inzet in (int treinen) en wat ik las is dat de 11 overgebleven D welke als ongevallen wagen zijn verbouwd in
1960-196
2 bij de firma Janssen de motor en loopdraaistellen hebben gekregen van
let op: Eld4 El2 Eld3 en El3
Tot zover, later meer details
Ries
Gelogd
Ries
Offline
Berichten: 933
Re: draaistellen Stalen D
«
Reactie #2 Gepost op:
05 September 2007, 10:01:01 »
Het vervolg:
De eerste serie is als volgt in dienst gesteld:
6061-6070 > 1932 > Allan
6071-6080 > 1932 > Beynes
De tweede serie is:
6081-6090 > 1933 > Allen
6091-6100 >1933 > Werkspoor
Beide deelseries waren identiek en reeds in gelaste uitvoering.
Zij zijn gebouwd met zwanehals draaistellen, gelijk het type van de 7200, zij hebben echter voor ze overgedragen werden de oude preusiche draaistellen gekregen uit de jaren 1906 / 1907 / 1909 / 1912/1914 1920.
De eerste serie draaistellen was geklonken en de tweede serie was gelast en zijn onder oude houten rijtuigen terecht gekomen, dit om het comfort te verbeteren.
De serie 6061-6100, heeft nooit zijn draaistellen terug gekregen. De serie heeft verder nog 6 rijtuigen (6095-6100) in moeten leveren om de serie 7601-7606 tbv vervoer naar Zwitserland te creeren.
Goed in 1939 bestond de serie dus uit
34 rijtuigen 6061-6094.
06 rijtuigen 7601-7606.
Na de oorlog:
23 rijtuigen 6000
06 rijtuigen 7601-7606
1951 volgt een omnummering, tbv omnummeringen C rijtuigen.
23 rijtuigen 6701-6723.
1953 wederom een omnummering, tbv dubbelenummers instroom Plan E.
23 rijtuigen 6301-6323.
Door de jaren heen staat de serie wederom wat rijtuigen ten behoeve van verbouwingen, tot het jaar 1961/1962 als de laatste rijtuigen omgebouwd worden tot ongevallen wagen en dan de draaistellen krijgen van het elektrisch materieel.
De serie 6301-6323 heeft dus altijd met Preussen gereden.
Interesanter wordt het bij de verbouwde rijtuigen uit de oorspronkelijke serie 6061-6100!
In 1957 werden de 5 > 7601-7606 verbouwd en nog eens zeven rijtuigen uit de "oude serie" toegevoegd, > 7611-7617 om internationaal te gaan rijden, pas in
1959 begin 1960
kregen zij nieuwe Beynes draaistellen.
D6304-D6305 en D6308 worden verbouwd in 1960 tot D7618-7620 en kregen in
1960
ook gelijk nieuwe draaistellen
Ten behoeve van kuiken vervoer naar Italie werden de D6310 en D6311, omgebouwd en vernummerd D7631-D7632 in het
voorjaar van 1958
kregen zij nieuwe draaistellen.
Even de draaistel vernieuwing op een rijtje:
7601-7606 > 59/60
7611-7617 > 59/60
7618-7620 > 60
7631-7632 > 58
Heel verhaal en dat terwijl ik niks met cijfers heb
Ries.
Gelogd
sneek
Offline
Berichten: 3865
Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: draaistellen Stalen D
«
Reactie #3 Gepost op:
05 September 2007, 20:48:15 »
dank je wel!
Gelogd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
Ries
Offline
Berichten: 933
Re: draaistellen Stalen D
«
Reactie #4 Gepost op:
05 September 2007, 21:04:18 »
Graag gedaan, meer is te lezen en te leren in het draadje over de ongevallen stalen D's
Gelogd
prutser
Offline
Berichten: 6739
Spaar ze allemaal.
Re: draaistellen Stalen D
«
Reactie #5 Gepost op:
05 September 2007, 21:35:00 »
Ik heb het boekje al , Hahahahahahahaha
(beurs houten
)
Groeten Stephan.
Gelogd
Adieu
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
draaistellen Stalen D