Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door Bert Senden
Vandaag om 17:56:47
booster vraag door Menno
Vandaag om 17:55:41
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 17:37:25
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:31:47
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 17:12:01
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Rico [momfer]
Vandaag om 17:08:54
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door tijgernootje
Vandaag om 16:41:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 16:23:24
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Montanbahn
Vandaag om 16:15:52
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door tijgernootje
Vandaag om 15:36:37
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Ronald69
Vandaag om 15:07:50
Molenbaan (werktitel) door tijgernootje
Vandaag om 14:53:09
Aanpassen baanplan bestaande baan door tijgernootje
Vandaag om 14:18:25
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:13:28

Auteur Topic: Hornby/Lima TGV Thalys PBKA-dingetjes  (gelezen 3327 keer)

Ventovice

• Offline Offline
Hornby/Lima TGV Thalys PBKA-dingetjes
« Gepost op: 01 September 2014, 19:38:15 »
Hallo,

Ik heb onlangs een Lima TGV Thalys PBKA kunnen kopen. Hornby/Lima HL2001
Ik heb hier wat vraagjes over:

-Ik heb er een ESU-decoder in gezet, waarna hij op mijn baan toch wel raar deed: eerst rijden maar al snel daarna rijden-stoppen-rijden-stoppen...
Later bleek (ik kreeg een ingeving ;D) in de dummy-motorwagen ook nog een aansluiting te zitten voor een functiedecoder (voor de front-sluitseinen)
Zou de 'brug' op de plaats van de decoder-aansluiting kortsluiting hebben veroorzaakt?
Ik heb hem iig verwijderd en er is nu geen storing (en ook geen verlichting...) meer.

-Tijdens het rijden hoor je een 'tak-tak-geluid' in (waarschijnlijk) de aandrijving.
Iemand die hier ervaring mee heeft?
Model heeft middenmotor met cardanassen; in de wielstellen zitten 'gear-box-jes'; hier denk ik dat het vandaan komt...

-Voor deze uitvoering (4-delig) bestaat naar mijn weten géén uitbreidingsset; althans niet van Hornby/Lima.
Toch heb ik op you-tube stammen met 10 rijtuigen gezien!
Betekent het dat de uitbreidingsset van een PBA (zeg maar: het model TGV Sud-Est) hierbij past?
....of de uitbreidinsset van de PBKA van Lima zelf, dus 'vóór de overname door Hornby International?
Of mss een uitbreidingsset van Mehano? (waarvan ik eigenlijk niet zoveel verwacht, maar als de afmetingen wel kloppen, kan ik ze mss zelf wel mooier maken...)
Hoe zit dit nu? Anybody?

-Er zitten dus twee tussenrijtuigen bij. Het vreemde is dat het 1e klas rijtuig helder 'glas' heeft en het 2e klas rijtuig groen getint 'glas' heeft.
Na het bekijken van andere foto's op het net, zie ik dat het zo hoort...
Kan iemand hier meer over vertellen? ...en hoe is het dan met de extra verkrijgbare rijtuigen?

Verder ben ik er erg blij mee!
Ik wilde een Thalys, maar vind Mehano net speelgoed (plastiekerig) en Trix veel te duur, duzzz....
Het model is best wel gedetailleerd en stijgt wat mij betreft ver boven een 'gewone' Lima (sorry...) uit met z'n verlichting, middenmotor, cardanassen en decoderaansluiting  ;)
Ik heb zelf ook nog een 1220, een (5-delige!) TGV (oranje) en een 1310 van Lima, maar dat is toch andere koek.

Graag reacties, thnx.
« Laatst bewerkt op: 01 September 2014, 19:44:04 door Ventovice »
greetz from the westcoast   Thema: NL Internationaal (+more)...: o.a. ICE III en pré-FYRA BR186 met zelf aangepaste 'zuurstok'-ICR-'s. MIJN spoorbaan 'METROPOLIS': http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64319.msg3221561887.html#msg32215618

ivanzon

• Offline Offline
Re: Hornby/Lima TGV Thalys PBKA-dingetjes
« Reactie #1 Gepost op: 01 September 2014, 19:51:45 »
Hornby heeft de tweede en derde generatie mallen van het voormalige Lima conglomeraat in handen.  Je zou kunnen kijken of de koppeling tussen de wagons hetzelfde is als bij je oudere TGV.

Ventovice

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 01 September 2014, 20:20:25 »
...die is volgens mij nòg vééél ouder... echt heel andere koppelingen heeft de oranje TGV Sud-Est; een pen-gat verbinding, zeg maar. De Thalys heeft 'haakjes' à la Simoba
greetz from the westcoast   Thema: NL Internationaal (+more)...: o.a. ICE III en pré-FYRA BR186 met zelf aangepaste 'zuurstok'-ICR-'s. MIJN spoorbaan 'METROPOLIS': http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64319.msg3221561887.html#msg32215618

Fritsprt

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 01 September 2014, 21:05:21 »
In Houten lag zaterdag een uitbreidingsset PBA bij PB Messing Modelbouw.......
Het zou me verbazen als dat niet past.
Groet Frits

Ventovice

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 13 September 2014, 07:26:52 »
Er zijn wat reacties op de verkrijgbaarheid van uitbreidingsets, maar op de andere vragen zou ik ook graag antwoorden willen; WIE-O-WIE???

-Ik heb er meteen een ESU-decoder in gezet, waarna hij op mijn baan toch wel raar deed: eerst rijden maar al snel daarna rijden-stoppen-rijden-stoppen...
Later bleek (ik kreeg ff een ingeving ;D) dat in de dummy-motorwagen ook nog een aansluiting zat voor een functiedecoder (voor de front-sluitseinen)
Zou de 'brug' op de plaats van die decoder-aansluiting kortsluiting hebben veroorzaakt?
(ik heb hem verwijderd en er is geen storing (maar helaas ook geen verlichting...) meer.

-Tijdens het rijden hoor je een soort 'tak-tak-tak-geluid'; waarschijnlijk in de aandrijving.
Dit model heeft een middenmotor met cardanassen; in de wielstellen zitten 'gear-box-jes'; zelf denk ik dat het hier vandaan komt...
wat voor soort vet kan ik hiervoor gebruiken?

-Er zitten dus twee tussenrijtuigen bij deze H0-set. Het vreemde is dat het 1e klas rijtuig helder 'glas' heeft en het 2e klas rijtuig groen getint 'glas' heeft.
(je zou dan nog eerder andersom verwachten; luxe, zonwerend glas in de 1e klas...  ???)
Na het bekijken van andere Lima-foto's op het net, zie ik dat het zo hoort...
Kan iemand hier meer over vertellen? ...en hoe zit het dan met de werkelijkheid?

Als je iets weet, of mss wel meer  over de LIMA/Hornby-Thalys: Laat maar horen alstublieft!  :)

Fritsprt

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 13 September 2014, 10:41:37 »
Citaat
-Tijdens het rijden hoor je een soort 'tak-tak-tak-geluid'; waarschijnlijk in de aandrijving.

Ik ben bang dat je dat niet met een beetje vet oplost. Meestal wordt een dergelijk geluid veroorzaakt door een gebroken tandwiel. Ik zou het draaistel eens openmaken en schoonmaken. Dan kom je er snel genoeg achter.
Voordat je het draaistel openmaakt kan je ook eerst de draaistellen verwijderen en met de hand het deel ronddraaien waar normaal de cardan in zit. Je kan dan voelen of de as soepel ronddraait en of dat er tikken in zitten. Op die manier kan je er ook achter komen welk draaistel de boosdoener is.
Groet Frits

Ventovice

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 13 September 2014, 12:55:10 »
thnx Fritsprt!

Ventovice

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 30 November 2014, 09:40:02 »
Hé! Is er dan bijna niemand die ook maar IETS over de Lima/Hornby Thalys HL2001 kan vertellen?!

Graag reageren als je wat bijzonderheden of antwoord op bovenstande vragen weet! vr.gr. van René.  ;)

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 30 November 2014, 11:16:04 »
Begin maar eens met het demonteren van je motor, dan
Kom je vanzelf het tak, tak, tak probleem tegen. Ga daarna
maar eens aan uitbreiding of digitaliseren denken
Mvh Steef

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 30 November 2014, 12:56:17 »
Tak tak tak? Misschien is er dan een tand van je nylon tandwiel van de aandrijving af of is het tandwiel gespleten.
Soms is dat bijna niet te zien.

Leen.