Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:55:08
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Ronald Halma
Vandaag om 16:53:36
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:50:10
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 16:27:55
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
Vandaag om 16:06:19
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Rick
Vandaag om 16:03:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Frits C
Vandaag om 15:48:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 15:02:06
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 13:30:30
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 12:56:38
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door defender
Vandaag om 12:51:30
Module vliegveld Jan van Mourik door defender
Vandaag om 12:45:24
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 12:08:12
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door sncf231e
Vandaag om 11:53:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 08:40:21
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:32:57
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24

Auteur Topic: Philotrain motorpost ombouwen naar digitaal  (gelezen 3446 keer)

Forever Rocofan

• Offline Offline
Philotrain motorpost ombouwen naar digitaal
« Gepost op: 22 August 2014, 06:09:54 »
Hallo allemaal,

Ik zou graag weten of iemand een schema heeft voor het ombouwen van een Philotrain motorpost naar DCC digitaal. Ook zou ik graag via de decoder aan één zijde de sluitlichten schakelbaar maken en aan de andere zijde het rechtse frontsein als rangeerlicht kunnen laten branden, zoals de treinen 's nachts op de opstelsporen werden gezet. Lijkt me mooi om de motorpost op een kopspoor zo weg te kunnen zetten.

En ook zou aan één zijde een kortkoppelmechaniek aan willen brengen zodat de hbbkkss wagens er achterkunnen.

In dit draadje graag geen reacties dat Philotrain in een vitrine hoort en dat het zonde is om mee te rijden. Er zit een motor in en hij moet gewoon digitaal gaan rijden en mooi zijn tussen de andere treinen op de baan   ;D

Als iemand me uit kan leggen hoe ik de decoder in moet bouwen dan graag in Jip en Manneke taal, anders begrijp ik er niks van. Aansluitschema's net als in een vraagbaak voor auto's kan ik niks mee. Dat is abracadabra.

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

henk

• Offline Offline
Re: Philotrain motorpost ombouwen naar digitaal
« Reactie #1 Gepost op: 22 August 2014, 08:25:49 »
De laatste zinnen wekken de indruk dat je nog niet heel bedreven bent in de ombouw van niet voorbereide loks? Als dat zo is, misschien maar beter niet de Mp als oefenobject gebruiken. Vooral de rijstkorrellampjes apart aansluiten (en weer op hun plek krijgen) is geen gemakkelijk werk. Misschien beter door leds vervangen.

Mijn beste advies is dan om bij Phildie te vragen. Die doen dergelijke zaken tegenwoordig ook in opdracht van Philotrain zelf.
http://www.phildie.nl/Phildie/start.htm
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 22 August 2014, 08:51:19 »
Hallo Henk,

Ik heb wel vaker locs en treinen omgebouwd waar de decoder ingesoldeert moest worden ( dus modellen zonder brugstekker ) Maar als er mensen met schema's zoals in een vraagbaak voor auto's begrijp ik het niet. Dus gewoon een opsomming welke kleur ik waaraan moet solderen is het makkelijk te begrijpen. Ombouwen naar digitaal bij Phildie kost € 139,- dat is voor mij geen optie.

Ik had ook niet verwacht dat een Philotrain in mijn collectie terecht zou komen. Maar met alleen maar treinen in exact 1:87 viel een Marklin Hamo af.

De verlichting moet ik nog bekijken hoe ik het ga doen. Led lijkt me wel mooi.
Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

henk

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 22 August 2014, 09:06:44 »
Okay, dan heb ik verder niks gezegd.
Het is voor mij te lang geleden om alle aansluitingen nog voor de geest te hebben. Het is op zich electrisch niet heel moeilijk te snappen als je de lampjes vervangt. Eigenlijk gewoon de hele dradentroep eruit halen totdat je de draden voor de stroomafname overhoudt, eentje komt van het chassis en eentje van de omschakelaar voor rails/bovenleiding.
Daarna rood en zwart op stroomafname en oranje en grijs aan de motor en het rijdt al.
Moet je dus alleen nog leds zien te plaatsen en aan te sluiten. Vanwege je wens voor aparte rangeerverlichting en sluitseinen is vervanging door leds mijns inziens wel aan te raden.

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 22 August 2014, 09:33:14 »
Wel niet speciaal voor de Philotrain-MP, maar heb je aan dit schema iets?
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 22 August 2014, 09:37:10 »
Hallo Henk,

Bedankt voor je reactie. Ik hoop dat er nog meer reacties komen omdat ik graag wil weten hoe ik de ledverlichting aan moet sluiten om digitaal de sluitseinen in of uit te schakelen en een rangeersein te tonen. Ook heb ik nog geen idee of er ruimte genoeg is voor een kortkoppelmechaniek van bijv. Symoba ( de trein is er nog niet, ik moet nog wat geduld hebben omdat iemand hem voor me op gaat halen )

Ik kijk er wel naar uit om in de toekomst een line up te maken met de motorpost, een plan V, een plan T, een plan U en een hondekop. Lijkt me leuk alle bolle neusjes bij elkaar. Maar zover is het nog niet.

Groeten Ruud B.

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 22 August 2014, 09:43:36 »
Hallo Ruud NS,

Bedankt voor jouw reactie, kreeg hem precies toen ik schreef dat ik wacht op reactie van iemand met schema voor de verlichting. Zoals hier alles erbij geschreven is moet zelfs ik het wel begrijpen  ::) Ik ben meer van de kleine details aanbrengen en knoeien met groen dan van de electrische zaken. Dat ik toch een paar locomotieven en treinen zelf om heb gebouwd naar digitaal, waarbij ik decoders in de treinen moest solderen bewijst volgens mij dat ik ook weer niet zo slecht ben op dit gebied. Maar zelf printplaatjes maken aan de hand van schema's en dat soort moeilijke dingen laat ik wel aan een ander over !

Groeten Ruud B.

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 22 August 2014, 15:09:49 »
Printje maken, waarom? Ik heb twee loks rijden met deze schakeling. Het is alleen maar decoderdraad, weerstandjes, diodes en wat krimpkous. Niks geen printje, te weinig plaats voor in een roco 1600 of hippel ;D.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 22 August 2014, 15:29:14 »
Hallo RuudNS,

Ik gaf als voorbeeld dat een decoder inbouwen me nog wel lukt, maar dat ik niet zo technisch ben dat ik zelf printjes kan maken. Dit sloeg niet specifiek op de ombouw van de motorpost.

Groeten Ruud B.

henk

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 22 August 2014, 15:37:12 »
Dat schema is bedoeld voor decoders met twee extra functieuitgangen. Je kan tegenwoordig ook decoders kopen met meer functieuitgangen en dan bijvoorbeeld telkens de twee onderste sluitseinen, het topsein en de sluitverlichting een eigen functieuitgang geven. Is het in ieder geval allemaal rechtoe-rechtaan weerstand met leds.

Nog even ter verduidelijking wat betreft die lampjes. Aan iedere kant van het model zit een bosje draad van vijf lampjes, waarbij de lampjes op miraculeuze wijze precies in de lampgaten terecht zijn gekomen. Als je het bosje verwijdert om de lampjes anders aan te sluiten (en dat moet) dan krijg je dat eigenlijk met geen mogelijkheid weer op zijn plek. In ieder geval niet zonder tig pogingen en een enkele zenuwinzinking. Ik begin er echt niet meer aan. ;D
En voor de net iets meer geschoolden: de lampjes worden gevoed door de spanningsval over een paar dioden.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 22 August 2014, 15:40:35 »
Ik ben met wat geduld denk ik wel handig genoeg om zelf printjes te maken, ik ontwierp en bouwde complete 6809/68000 boards op de HTS vroegâh :) alleen je moet er ook de spullen en software voor hebben... en ervaring.

Wat ik doe ipv zelf klussen met printjes, ik koop bij Digikeijs verlichtingssetjes voor bijv. de NS 1600, dat zijn kant en klare printjes met front- en sluitverlichting, en apart schakelbare rangeerverlichting. Daar zitten dan al smd ledjes op, die zul je er af moeten solderen, en dan op die plek nieuwe smd led's solderen voorzien van (lak)draad, zodat je die leds daar kunt plaatsen waar jij wenst.

Ik doe dat in N, enorm priegelwerk, in H0 scheelt dat alweer een factor 2 :)
Misschien heb je hier wat aan.

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 22 August 2014, 15:59:09 »
Hallo Jowi,

Ik heb even gekeken en zie dat de verlichtingsets van digikeijs € 14,95 kosten en losse ledjes zijn er al voor een paar cent per stuk. Dus ik moet me even verdiepen in decoders met verschillende functies en dan met losse ledjes aan de gang. De motorpost komt pas in de week van 1 September binnen, dus ik kan nog niet kijken naar hoe de verlichting nu is. Maar vroeger op de modelspoorvereniging hebben we wel meerdere treinen van ledverlichting voorzien, alleen dat waren in die tijd nog analoge treinen, en dat was voor mij wat simpeler dan de leds schakelen via een decoder. Maar klooien aan de sets van Digikeijs lijkt me niet handig, dan kan ik straks voor een hoop euro's in de vuilnisbak gooien als het niet gaat zoals het moet.  En dat er nu een Philotrain model in mijn collectie komt betekend niet dat ik bergen geld heb  ;D Maar toch bedankt voor de tip. Misschien handig voor als het niet lukt met losse leds. Maar het zou moeten kunnen.

Groeten Ruud B.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 22 August 2014, 16:01:39 »
 Vergeet niet dat als je met losse ledjes gaat werken, je toch aan iets van een printplaatje moet gaan denken, aangezien je de stroom door de leds moet beperken, je hebt dan dus ook losse weerstanden etc nodig. Deze digikeijs printjes hebben dat allemaal al, dat is nu juist het punt ;)

Uiteraard is zelf doen met losse componenten veel goedkoper, maar dit neemt een hoop gedoe met printjes en schema's weg, en dat was volgens mij 1 van je wensen.
« Laatst bewerkt op: 22 August 2014, 16:05:13 door jowi »

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 22 August 2014, 19:42:56 »
Uiteraard is zelf doen met losse componenten veel goedkoper, maar dit neemt een hoop gedoe met printjes en schema's weg, en dat was volgens mij 1 van je wensen.

Ehhh ? Ik wil juist niet rommelen met printjes en schema's. De oldschool manier van losse weerstanden en ledjes begrijp ik beter dan de hightec decoder en printplaat toestanden.

Groeten Ruud B.

jowi

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 22 August 2014, 19:58:17 »
Laat maar, je begrijpt het niet.