Doel:€250.00
Donaties:€65.00

Per saldo:€-185.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 17-02-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:38:51
Concept en vragen voor eenvoudig bloksysteem met transistors door Joost O
Vandaag om 00:12:02
Oude Roco ICE decoder probleem door hvyfuji
Vandaag om 00:09:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Albert.H0
23 februari 2020, 23:53:57
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
23 februari 2020, 23:39:30
Aanmelden itrain forum door Ronald Halma
23 februari 2020, 23:37:52
Atlas NS1602, statisch model, kap over te zetten op bestaand onderstel? door Duikeend
23 februari 2020, 23:27:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 februari 2020, 22:58:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
23 februari 2020, 22:50:37
RAIL 2020 21, 22 en 23 februari, Houten. door Hendrik Jan
23 februari 2020, 22:24:15
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Patrick1975
23 februari 2020, 22:08:57
Scratchbuilt locloods, afmetingen realistisch? door Piet Groot
23 februari 2020, 22:00:19
Neutraal Moresnet in H0 door André 1976
23 februari 2020, 21:52:09
Rheinburgh, TP V/VI door martijn v m
23 februari 2020, 21:51:10
Diorama V80 voor Billy kast door wpinkhof
23 februari 2020, 21:43:06
Holland Rail DE2 verdient toch een plekje op de baan door Hendrik Jan
23 februari 2020, 21:30:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Chris Westerduin
23 februari 2020, 21:18:13
Piko NS1100, materieelbespreking door 1200blauw
23 februari 2020, 21:05:49
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
23 februari 2020, 20:46:54
Zolderbaan 5 bij 3 meter, Märklin, C-Rail, Digitaal IB+Win Digipet # De bouw door Timaximus
23 februari 2020, 20:45:34
Relais aanpassen door Menno
23 februari 2020, 20:32:25
TGV Sud Est 01 "Patrick" met pensioen door Thom
23 februari 2020, 20:20:50
Bahnstrecke 5867 door Dave.......
23 februari 2020, 20:11:05
Baanbouw Bosje77 door bosje77
23 februari 2020, 19:48:35
MB-module: Stukje Frankrijk door Tjalling
23 februari 2020, 19:36:39
Oersik etsplaat spoor 0 van Erwin, beginnersbouwverslag door Tulpendaal
23 februari 2020, 19:36:23
Projekt 083-338 door KJB
23 februari 2020, 19:02:54
Falcons Baan-Zonder-Naam door Falcon10
23 februari 2020, 18:21:46
Everskerke, een fictief station aan de Zeeuwse lijn in de jaren '70 in H0. door Leen Kievit
23 februari 2020, 18:04:12
Haven modelbaantje door olaf99
23 februari 2020, 17:46:39
  

Auteur Topic: Wateringbury Railway Station in OO  (gelezen 149420 keer)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4310
    • Medway Valley Line
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #900 Gepost op: 23 augustus 2017, 09:51:05 »
@Ed,

Om mijn bouwdraad niet te vervuilen, heb ik e.e.a. uitgelegd in een aparte draad:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,75051.new.html#new

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4310
    • Medway Valley Line
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #901 Gepost op: 14 oktober 2017, 18:07:48 »
Aan de waarschuwing van de mods kon ik zien, dat ik al een hele tijd hier niets meer heb gepost. De prio lag de laatste tijd ook meer bij het ontwerpen van gebouwen en de BMB-bak. Maar deze week heb ik weer mijn mijn tanden gezet in mijn thuisbaan.

Hier ben ik bezig geweest met de splitsing tussen code 100 en code 75. Hiervoor zijn enkele Peco verloopstukjes gebruikt. Voor de stroomscheidingen heb ik Peco iso-lasjes gebruikt.
En voor het verloop heb ik 1:1 afdrukken gemaakt van mijn trackplan in AnyRail.



Rechts staat onze Southern Railway “Schools”. Die gebruik ik als testloc, vanwege zijn uitermate kritische rijgedrag. Omdat een van de anti-slipbandjes er van af was gelopen, heb ik die maar doorgeknipt. Zonder bandje loopt de loc prima door deze bogen. Hoewel ik wel nieuwe bandjes laat komen.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4310
    • Medway Valley Line
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #902 Gepost op: 18 oktober 2017, 06:45:42 »
In Wateringbury lagen vroeger enkele brouwerijen. Het was dan ook niet verwonderlijk dat juist hier veel hop geteeld werd. De hop die na de oogst gedroogd werd in de hier veel voorkomende Oasthouses. Ik vond deze foto als inspiratie voor een aardig ”taferailtje”. Twee zogenaamde hop-pickers op stelten, tussen de hoog opgroeiende hoplanten.



Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4310
    • Medway Valley Line
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #903 Gepost op: 16 december 2017, 20:38:35 »
Het wordt weer tijd voor een update.

In overleg met Rolph, heb ik het railplan wat bijgeschaafd.



Het schaduwstation aan de achterzijde met drie tracks komt te vervallen. Het was aangelegd met oud Fleischmann materiaal. De messing rails en wissels bleken in de praktijk niet betrouwbaar genoeg.

Het railplan is/wordt gedeeltelijk uitgevoerd in code 100 (oranje) om ook ouder materieel in te kunnen zetten, en in code 75 (groen). De tracks worden onderling verbonden met overgangrails (Peco SL-113).

Aanvankelijk waren we van plan Peco Streamline code 75 te gaan gebruiken. Maar Peco heeft echter sinds deze zomer een nieuw railtype in haar assortiment: Peco Bullhead code 75. Bij de laatste zijn de bielzen iets langer, is de tussenruimte tussen de bielzen iets groter. Dit geeft optisch net een iets beter resultaat. Immers het Britse materieel dat we gebruiken is met de schaal 1:76 net wat groter dan de continentale modellen.

In onderstaand plaatje kun je het verschil goed zien:



Een tweede belangrijke aanpassing is een andere constructie van de zes-sporige Fiddle Yard aan de rechterzijde. De lengte hiervan is 1730mm, de breedte is 385mm. We vonden hiervoor inspiratie op deze website.





In het verlengde van de Fiddle Yard komt een draaischijf van Peco. Deze kan via spoor 3 en 6 bereikt worden. De draaischijf zal worden voorzien van een stappenmotor, en geschakeld worden met een Arduino. Klik hier voor een complete beschrijving (PDF).

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 433
  • Alles! (als het maar Brits is...)
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #904 Gepost op: 17 december 2017, 11:56:58 »
Hans, waarom doe je dit:?? (ik bedoel het blauw groene sporenverloop)


Ik vind dit nogal afbreuk doen aan het eerdere vloeiende verloop van de sporen. Niet mooi.

Sierd Jan

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4310
    • Medway Valley Line
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #905 Gepost op: 18 december 2017, 19:57:24 »
@Sierd Jan,

Je had wel een punt met je opmerkingen over het aangepaste railplan.
We hebben eens gekeken waar we wat konden aanpassen.



De oplossing bleek het schuin leggen van de sporen ter hoogte van het (toekomstige) stationsgebouw. Hier moest immers wel ruimte genoeg zijn om het vrij omvangrijke gebouw te kunnen plaatsen. Optisch wint het plan o.i. nu aan diepte omdat de tracks niet meer evenwijdig lopen aan de achtergrond.

De Boog rechtsachter is door het gebruik van een Hornby gebogen wissel iets krapper geworden, maar de afstand tussen binnen- en buitenboog is daar royaal 70mm. Genoeg om geen problemen te krijgen met elkaar passerende lange rijtuigen.
Bij de Peco draaischijf kwam daardoor ruimte voor twee extra afstel spoortjes. Daarvan zijn er in dit plan nu vier aan beide zijden van de Fiddle Yard/Traverse.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Tanks+Treinen

  • Offline Offline
  • Berichten: 433
  • Alles! (als het maar Brits is...)
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #906 Gepost op: 18 december 2017, 20:01:39 »
Heel goed Hans, dit is precies zoals ik het ook gedaan zou hebben.
Zeker het schuinleggen van baanplannen vind ik altijd een mooi effect hebben. En er is is tenslotte geen wet die zegt dat je sporen evenwijdig aan de rand van je onderbouw moeten liggen!

Sierd Jan

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4310
    • Medway Valley Line
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #907 Gepost op: 30 mei 2018, 12:03:59 »
Lange tijd heeft het werken aan de modelbaan op zolder stil gelegen. Het herstel na de operatie vergde langere tijd dan gehoopt. En als je de kracht niet hebt om bijvoorbeeld de raillasjes op de railstaven te steken, houdt het gauw op. Maar goed... we kunnen weer verder, gelukkig.

Ik leer overigens de schuiflasjes die we bij de BMB-modulebaan gebruiken ook voor thuis te waarderen.



Hierbij worden de schuiflasjes op een plaatje pertinax gesoldeerd. Voor mij het voordeel dat ik de lassen veel gemakkelijker op de railstaven krijg, want ik kan meer kracht zetten. En... ik heb meteen een aansluitpunt voor allerlei elektronische componenten.

Hier enkele sfeerplaatjes van het resultaat:




Voorlopig is Wateringbury Railway Station een kopstation. Door de aangrenzende wisselstraat kan er al behoorlijk gerangeerd worden. Achter het station ligt een Fiddle Yard met drie sporen. Deze is nu geheel nieuw gemaakt van Hornby code 100 rail. De sporen bij het kopstation zijn gemaakt van C&L code 75 Bullhead, op bielzenmatten van Piko. De afstand tussen de bielzen moet tzt nog worden aangepast aan die van het grote voorbeeld. Alle sporen zijn ongeveer 1,80m lang - geschikt voor een (stoom-)loc en vijf rijtuigen.



De grote Fiddle Yard wordt een schuif traverse. Hiervan heb ik alvast de twee doorgaande sporen gelegd; ook weer met een nuttige lengte van 1,80m. Er komen er nog vier naast te liggen. We kunnen hier een groot deel van de collectie uitstallen. De technische uitvoering van de traverse komt te zijner tijd nog wel. Bij nader inzien, zien we af van een draaischijf. De plek die we er voor hadden gereserveerd, bleek toch te klein. Bovendien ligt deze onder een moeilijk te bereiken en laag deel van het zolder dak.



Het schrappen van de draaischijf, gaf meer ruimte om op die plek een mooie wisselstraat aan te leggen. Hiervoor konden we de gebogen wissels van Hornby gebruiken. Links hiervan gaan de code 100 rails over in code 75 via Peco SL-113 Transition tracks van 5cm.

Gr, Hans

https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

St00mboy

  • Offline Offline
  • Berichten: 9854
    • BMB - Britse ModuleBaan
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #908 Gepost op: 30 mei 2018, 14:13:33 »
Ziet er goed uit.  (y)

Leen.

DE-II

  • Offline Offline
  • Berichten: 4025
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #909 Gepost op: 03 juni 2018, 14:09:04 »
Goed te lezen dat je weer op de been bent  :)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4310
    • Medway Valley Line
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #910 Gepost op: 03 juni 2018, 16:55:11 »
@Huibert,

Dank je wel, ... ik ben nog niet helemaal de oude, maar het vordert gestaag.
Knutselen vormt overigens wel een prima therapie. 😀

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4310
    • Medway Valley Line
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #911 Gepost op: 11 juni 2018, 13:01:36 »
Voor de aandrijving van de wissels ga ik gebruik maken van de EMV wisselaandrijvingen. Hiervoor heb ik twee modellen gelaserd uit 4mm dik acryl. Model A (de grote variant) is voor gebruik onder de tafel, model B (de kleine variant) ook, maar deze kan evengoed boven de tafel gebruikt worden. In ons geval handig, omdat er in het schaduwstation en de "verborgen" wisselstraten geen plek is onder de tafel.



Klik op de plaatjes hierboven om van beide een filmpje te starten.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4310
    • Medway Valley Line
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #912 Gepost op: 19 januari 2020, 13:24:59 »
Door mijn inspanningen mbt mijn BMB Modulebaan, is het werk aan de gelijknamige thuisbaan er behoorlijk bij ingeschoten. Het komend half jaar wil ik daar wat aan gaan doen.

Voor het realiseren van het Britse baangedeelte wil ik de zogenaamde “Bullhead” rail code 75 gaan gebruiken, met bijpassende chairs en een bredere afstand tussen de bielzen dan bij het gebruik van standaard rails van Peco. Sinds vorig jaar kun je dit railtype kopen van Peco, maar ik overweeg toch om het zelf te gaan maken.

Al eerder deed ik een poging daartoe.



Ik maakte gebruik van BH rails en chairs van C&L op zelf gelaserde bielzen. Het zelfbouwen van van een en ander was toch wat lastiger dan gedacht. De chairs van C&L zijn bijzonder klein, en laten zich maar moeilijk vasthouden (zelfs een pincet helpt niet). Voor je het weet, springen ze door heel de kamer. De Bullhead railsstaafjes code 75 gingen ook niet zo makkelijk in de chairs als ik gehoopt had. Daarbij sneuvelde er trouwens verschillende. Jammer, want die dingen zijn tamelijk duur naar verhouding. Ik lijmde ze vast met Revell Contacta Liquid. Maar ook dat was niet zo’n succes.

Omdat ik nog een wissel had liggen, heb ik deze meteen meegenomen. Dat was enerzijds voor mij een 'baken' om de railstaafjes uit te richten; maar ook een try-out voor de overgang van twee afwijkende railsoorten.

Op de foto is te zien dat de chairs niet allemaal recht lagen. Daar is weinig aan te doen. De chairs van C&L hebben aan een zijde een zogenaamde 'keg'. Een uitstulping. Hierdoor hebben de chairs de neiging scheef te gaan staan.

C&L levert chairs met kegs die in de rijrichting geplaatst moeten worden. Je hebt dan ook twee verschillende chairs, een voor de linker - en een voor de rechter rail. Het was me niet helemaal duidelijk of die kegs aan de binnenzijde of aan de buitenzijde moesten liggen. Ik koos ervoor om ze aan de buitenzijde te leggen. Hierdoor konden wielen met hogere flenzen gewoon over code 75 rijden. Andersom ging dat niet, omdat de Keg-zijde hoger was.

Hieronder is te zien, dat mijn stukje rail prima aansloot op een bestaand wissel. Het Maunsell rijtuig rolde er fijn over heen.



Zoals gezegd, was het gebruik van de C&L chairs een probleem. De oplossing die ik ga proberen is het maken van eigen chairs. Een hele tijd terug liet Eeg mij een TT rail zien van lasergesneden bielzen en chairs die pasten in voorgeponste gaatjes in de bielzen. Welnu zulke gaatjes zijn eenvoudig aan te brengen in mijn eigen te laseren bielzen.
En de chairs? ... die ga ik maken met de nieuwe vloeistof polymeer printer van de EMV. Maar dan voorzien van paspinnetjes aan de onderzijde zodat ze makkelijk in de gaatjes passen.

Gr, Hans
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)

Hans van de Burgt

  • BMB & EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 4310
    • Medway Valley Line
Re: Wateringbury Railway Station in OO
« Reactie #913 Gepost op: 20 januari 2020, 12:12:40 »
De Britse Bullhead rails heeft een afwijkend profiel. De boven en onderzijde zijn even breed en beiden afgerond. Hiervoor moeten derhalve ook andere chairs gebruikt worden. Op het internet is daarover wel wat informatie te vinden.



Links zie je een mooi voorbeeld van zo'n chair.
De keg is dat houten blok dat geplaatst is tussen de chair en de railstaaf.
Rechts wordt e.e.a. schematisch weergegeven met de verschillende onderdelen.



De keg wordt tegen de rijrichting in geplaats. Zoals in dit schema is te zien.
Het gevolg is dus dat je twee verschillende kegs moet gebruiken.



Ik was erg blij met deze CAD tekening.
Ik kon hem in Onshape overtrekken, en als basis gebruiken voor mijn eigen chairs.
Hierbij moest ik wel rekening houden met het profiel van de C&L railstaaf.



De basis van mijn Bullhead rails, is een uit 3mm MDF lasergesneden bielzenmat. De lengte van de bielzen is 32mm, de breedte 4mm. De afstand tussen de bielzen is 6mm. Dat is naar Brits voorbeeld, en dat is meer dan bijvoorbeeld bij Roco of Peco rails. Hoewel de wijdte van 16,5mm tussen de railstaven bij H0 en OO gelijk is, lijkt deze optisch groter te worden door de afstand tussen de bielzen te vergroten. Bovendien zijn de bielzen wat langer.

Iedere biels is voorzien van twee gaten, waarin de chairs gemonteerd kunnen worden.
Daarnaast zijn er enkele montagegaten aangebracht waar de kleine Fleischmann schroefjes in passen.

 

Op basis van de hierboven getoonde CAD tekening is de chair in 3D gemodelleerd.
Aan de onderzijde is een paspen aangebracht van 3mm waarmee de chairs op de bielzen gemonteerd kunnen worden.

Het resultaat is dit stukje rail. In dit geval een stukje van 150mm. Afhankelijk van de lasermachine kan dit railstuk langer zijn:



en ingezoomd ziet er dat zo uit:



Tot zover de theorie. Het meest kritische is natuurlijk de chair. Hij moet niet alleen goed geprint kunnen worden, maar de railstaaf moet er ook mooi in passen, en hij moet makkelijk gemonteerd kunnen worden.

Gr, Hans
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2020, 12:52:27 door Hans van de Burgt »
https://britsemodulebaan.wordpress.com/ (BMB-groep)
https://medwayvalleyline.wordpress.com/ (Wateringbury, Stoneham Lock en Beltring & Branbridges Halt)
http://www.eindhovenmodelbouw.nl/ (EMV)
https://maakonderwijs.wordpress.com (Techniek onderwijs)