Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Biesje
Vandaag om 00:41:33
Roco wagon openen door ArjanB
02 October 2025, 23:58:14
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:55
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
02 October 2025, 23:43:09
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
02 October 2025, 22:46:17
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Rob Ellerman
02 October 2025, 22:33:27
Märklin 2025 door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:50:44
Mooi weer om buiten te spelen door Modellbahnwagen
02 October 2025, 21:45:27
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
02 October 2025, 21:44:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
02 October 2025, 21:34:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
02 October 2025, 21:27:07
NS 3502 van zwart naar groen door orientexpress
02 October 2025, 20:59:27
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
02 October 2025, 20:43:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
02 October 2025, 19:43:13
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Peter Kleton
02 October 2025, 19:35:43
Raadplaatje door Ronald69
02 October 2025, 19:33:55
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
02 October 2025, 19:21:06
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Marc tramt
02 October 2025, 18:23:08
De wijntrein door Frits C
02 October 2025, 17:32:30
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
02 October 2025, 16:30:06
Mijnbouw Indonesië door NS264
02 October 2025, 16:28:06
Een nieuw begin door dreezy
02 October 2025, 15:51:21
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
02 October 2025, 15:21:44
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
02 October 2025, 12:33:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
02 October 2025, 12:15:48
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
02 October 2025, 11:03:31
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Henk Veenstra
02 October 2025, 10:36:45
rode multimaus defect door Sikko
02 October 2025, 10:13:20
Modelspoorbaan van Einte door MOVisser
02 October 2025, 09:43:08
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
02 October 2025, 08:46:12
  

Auteur Topic: Decoder en rangeerverlichting, instelling Digikeijs DRC1600  (gelezen 1731 keer)

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Decoder en rangeerverlichting, instelling Digikeijs DRC1600
« Gepost op: 10 August 2014, 14:48:09 »
Ik zit wat te experimenteren met een Digikeijs drc 1600 setje, dat is een klein printje met daarop 3 gele leds als frontverlichting en 2 rode leds als sluitverlichting. Eea is uiteraard met de witte en gele draad van de decoder, keurig afhankelijk van de rijrichting, te schakelen.

Nu zit er ook via een aparte, groene draad een mogelijheid op om de bovenste van de gele frontlichten aan te zetten als rangeerverlichting. Echter ik vraag me af, als een lok rangeert, brand er dan alleen aan de voorkant een front lamp, of tegelijk aan beide kanten?

Of brand er aan de voorkant 1 frontlamp, en aan de achterkant beide rode lampen?

Of alleen aan de voorkant 1 lamp en verder de achterkant donker?
« Laatst bewerkt op: 10 August 2014, 21:56:22 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »

guest7823

  • Gast
Re: Decoder en rangeer verlichting
« Reactie #1 Gepost op: 10 August 2014, 14:51:31 »
Rangeersein op loc is in principe een enkele lamp, maar wel aan beide kanten van de loc

Het was/is gewoonte om dat met een enkele lamp links- of rechtsonder te doen, echter volgens mij is een enkel top lamp niet verboden.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Decoder en rangeer verlichting
« Reactie #2 Gepost op: 10 August 2014, 14:55:45 »
Dat zou mooi zijn, dan heb ik om de rangeerverlichting aan en uit te zetten maar 1 functiedraad nodig die beide kanten tegelijk aan- of uit zet.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Decoder en rangeer verlichting
« Reactie #3 Gepost op: 10 August 2014, 15:10:43 »
Oh €&%#$£ het zal even moeten wachten... er schoot een draadje los van de decoder, die meteen begon te roken >:(  ;D eerst maar even een nieuwe bestellen... en de volgende keer voorzichtiger werken...

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Decoder en rangeer verlichting
« Reactie #4 Gepost op: 10 August 2014, 16:06:24 »
Succes met de nieuwe decoder! Voor de toekomst, dit stond ook in de encyclopedie  ;)


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Decoder en rangeer verlichting
« Reactie #5 Gepost op: 10 August 2014, 16:11:54 »
Ik had er echt naar gezocht, ook met google...  maar het staat dus onder front en sluitsein en niet onder 'rangeerverlichting'...

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Decoder en rangeer verlichting
« Reactie #6 Gepost op: 10 August 2014, 16:29:11 »
Ah, ja. Men noemt het ook een rangeersein (het heeft echt een betekenis, geen random verlichting). Daarmee had je het wel gevonden  ;D


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 794
Re: Decoder en rangeer verlichting
« Reactie #7 Gepost op: 10 August 2014, 16:37:12 »
Mcn 1986 schreef het volgende:
" Een rangeersein word beschreven als "aan beide zeiden van het krachtvoertuig 1 witte of gele lamp" er is dus niet werkelijk voorgeschreven wat gebruikt word.

Het gevaarsein in Nederland is normaal gesproken 1 witte of gele lamp in combinatie met 2 rode sluitseinen.

Kan niet vaak genoeg herhaald worden.

Knar46

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re: Decoder en rangeer verlichting
« Reactie #8 Gepost op: 10 August 2014, 17:03:28 »
Theo, het gaat hier over rangeerverlichting.
Wat heeft jouw opmerking over gevaarsein er dan mee te maken  ???
Vaak genoeg herhalen heeft dan ook totaal geen nut.

En wat rangeerverlichting is daar waren we al uit.  8)
Gr.
Eric

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Decoder en rangeer verlichting
« Reactie #9 Gepost op: 10 August 2014, 17:32:01 »
Het is mij in ieder geval duidelijk :) ik heb inmiddels een Kuehn N25 aan het lokje (Minitrix NS1100 in blauw) verbonden om toch het ding digitaal te testen, echter daar zitten geen extra functies op, daarvoor moet ik even de zojuist bestelde nieuwe N45 afwachten.

Zouden jullie trouwens voor een dergelijke loc, als je zou moeten kiezen, voor rangeerverlichting kiezen, of voor schakelbare sluitlichten? Beiden tegelijk kan niet zonder er extra electronica bij te bouwen. Ik zal er denk ik hoofdzakelijk rond mee rijden met wagons, dus dan zou je kiezen voor schakelbare sluitverlichting?

Of... als het niet als storend wordt ervaren dat de lok sluitverlichting heeft terwijl hij trekt, dan is rangeerverlichting natuurlijk wel een grappig extraatje... hoe zien jullie dat?

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4655
Re: Decoder en rangeer verlichting
« Reactie #10 Gepost op: 10 August 2014, 18:03:40 »
Als hij toch altijd wagonnetjes trekt aan een kant en je af en toe wilt rangeren zou ik hem voorzien van front/sluitseinen aan één kant en de andere kant alleen van rangeerverlichting. Heb je aan één kant normaal werkende verlichting zoals je wilt met rijden maar als je hem los koppelt kun je mooi met rangeerverlichting rijden. Gebruik je de printjes van Digikeijs dan sluit je op de gekoppelde zijde de gele en witte draad niet aan (mss een beetje zonde van het geld, je zou ook een los ledje kunnen knutselen. Enige nadeel is dat je dan niet kan besluiten om de wagonnen eens aan de andere kant te koppelen.


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

guest7823

  • Gast
Re: Decoder en rangeer verlichting
« Reactie #11 Gepost op: 10 August 2014, 18:26:04 »
Of... als het niet als storend wordt ervaren dat de lok sluitverlichting heeft terwijl hij trekt, .....
Ik heb in het wild ongeveer iedere combinatie wel zien voorbij komen, incl een gevaarsein zonder dat daar ook maar enige reden toe was.

In meer dan 90% van de gevallen is het domweg een mcn die z'n werk niet goed doet / serieus neemt.

In principe hoort bij een trekkende loc de frontverlichting te branden en de verlichting aan de trekkende kant (dus ook sluitseinen) uit te zijn. Het zelfde geldt voor sluitverlichting op getrokken personenrijtuigen, die hoort (behalve bij het achterste rijtuig) ook uit te zijn.

Waarom:  een frontsein geeft het begin van een trein aan en een sluitsein het einde. Zie je dus een begin of einde zonder verlichting dan is er iets niet goed. Heb je bij de loc de sluitverlichting aan en je trein breekt los dat toon je dus (onterecht) een complete trein aan de overige waarnemers.

Het is allemaal wat gezocht met de moderne overige beveiligingszaken, maar toch ..............

Net zo iets als het inhangen van de ongebruikte koppelingen:
- in de trein de ongebruikte koppelingen "achterover" in de framehaken hangen
- voor en achter op in de trekhaak hangen
Ook dat was een indicatie dat je trein heel was. Onnodig heden ten dage. Zeker ..... totdat je het fout doet bij een geduwde trein  :-X