Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 10:05:54
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 09:48:05
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Ronald Halma
Vandaag om 09:46:19
DDAR op basis van een Artitec DDM door Corné81
Vandaag om 09:37:12
Tams app door rvredebregt
Vandaag om 09:28:18
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:26:03
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 09:09:15
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door grossraumwagen
Vandaag om 08:35:09
Site Uhlenbrock door Ben
Vandaag om 08:34:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pommie
Vandaag om 01:30:19
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
Programmeren cv door Hasenwald
08 August 2025, 23:18:39
booster vraag door Hasenwald
08 August 2025, 23:06:40
Modelbaan Beltheim. door Wim Vink
08 August 2025, 22:53:32
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
08 August 2025, 22:30:37
Sfeer op je modelbaan door Scratchbuilt
08 August 2025, 22:26:36
Wielen bruineren. Hoe? door Dave.......
08 August 2025, 22:14:22
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
08 August 2025, 22:05:18
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Bahn-AG
08 August 2025, 21:41:52
Rijnstraat door Huup
08 August 2025, 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
08 August 2025, 20:36:15
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
08 August 2025, 20:32:30
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
08 August 2025, 20:30:48
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
08 August 2025, 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
08 August 2025, 20:01:19
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
08 August 2025, 19:03:27

Auteur Topic: Vergelijken in de winkel, hoe veeleisend perfectionistisch is iedereen?  (gelezen 3307 keer)

Het Kleine Mannetje

• Offline Offline
Hallo allen,

Vanmiddag even een bezoek gebracht aan een modelspoorwinkel en daarbij zag ik het volgende.

Een man "misschien wel een forumgenoot :D" zat bijna een half uur lang 3 dezelfde "nieuw in doos" treinstellen te bekijken op een bijna medisch laboratorische wijze :), Hij had nog net niet z'n microscoop meegenomen.
Nou geef ik toe dat als ik iets koop ik ook het nieuw in doos exemplaar wil hebben en niet het vitrine model, maar dit ging wel heel erg ver.

Hoe doen jullie dat?, Vragen jullie ook alle exemplaren en vergelijken dat dan?, of zijn er meer mensen met showmodel allergie ;D
Zijn er winkels die dit toelaten of juist niet?

Ik zou als winkelier het niet fijn vinden als iemand alle nieuw in doos modellen zou uitpakken, niet dat ze ervan kapot gaan , maar toch...

Ben ik wel benieuwd naar.

Simplex

• Offline Offline
Re: Vergelijken in de winkel, hoe veeleisend perfectionistisch is iedereen?
« Reactie #1 Gepost op: 06 August 2014, 17:36:25 »
Zou eerst eens alle draadjes doorlezen van nieuw uitgebracht materieel.
Dan lees je de vele fouten die onbedoeld tijdens montage de mist in
zijn gegaan. Dus is het niet geheel vreemd dat een hobbyist eerst zijn
te kopen toekomstige eigendom goed bestudeerd. Alvorens hij zijn
zuurverdiende of gespaarde euro's uit geeft. Of koop je zelf graag een
(bijvoorbeeld) rijtuig á 6 tientjes dat bij thuiskomst gans krom blijkt te zijn?
Mvh Steef

MaVe

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 06 August 2014, 18:21:35 »
Ik bekijk het model kort, indien alleen het vitrinemodel aanwezig is vraag ik Of er misschien nog iets met de prijs te doen is (paar eurootjes afronden). Thuis zie ik dan eel of er alsnog iets mis mee is. Heb eigenlijk nog nooit terug hoeven gaan.

Ik vind het persoonlijk soms belachelijk hoe sommigen de modellen bekijken etc etc, dit geld ook voor het eeuwige de luchtslang zit te ver naar links opmerkingen enzo. Maargoed iedereen zijn eigenaardigheden en iedereen beleeft de hobby op hun eigen manier.

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #3 Gepost op: 06 August 2014, 18:23:51 »
Sprak ie Duits  ???

Het Kleine Mannetje

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 06 August 2014, 18:43:41 »
Sprak ie Duits  ???

Oh daar heb ik niet op gelet  :) , de verkoper dacht ook wat moet ik hier nu mee en liet hem maar onder toezicht zn gang gaan.

De beste man zat een NL treinstel te bekijken, Rivarossi of Piko, kon het niet goed zien.
Hij was zo gefocust dat het wel een wassenbeeld leek  ;D

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #5 Gepost op: 06 August 2014, 18:56:32 »
Treinen zijn tegenwoordig (extreem)duur (ruim 300,- euro voor een 2 delig treinstel) ja dan verwacht je ook dat het netjes is, alleen de laatste tijd zijn er vaak fouten... Een hondekop van 125,- of er dan een klein vlekje erop zit oke, maar een Plan T van 469,- met spuitwerk fouten...

Wat ik zelf wel jammer vind is dat sommige winkeliers niks doen met modellen die echt niet voor die prijs verkocht kunnen worden, gaat gewoon terug de vitrine in er komt toch wel een gek die dat koopt en deze slordigheden niet ziet.
« Laatst bewerkt op: 06 August 2014, 18:58:09 door Bastaard »
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 06 August 2014, 19:00:10 »
Heb je de EHBO erbij gehaald? Misschien was hij verstijft van schrik door de prijs ;D.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Henry Visser

• Offline Offline
  • Fremo, tijdperk III, DB NS
« Reactie #7 Gepost op: 06 August 2014, 20:13:42 »
Als er aan een model een los trapje zit,je zelf de opstaptreden te dik vindt,of de losse ruitenwisser vind in de verpakking is daar naar mijnsinziens mee te leven want dit kun je zelf herstellen of verbeteren,nog leuker ook een weinert trede ofwat.
Ik sta ook als enorme zeikerd te boek maar dat geldt dan wel voor dingen die je niet zelf kan herstellen.Mijn groene Plan t met sound en al was één en al ellende,ik dacht dat ik wel zo'n beetje de rechtste had en dat ging dan enigszins, maar de lak is toch weeer anders dan de kop-bakken en dan gaat hij maar naar becasse voor wat "werkelijkheid" maar t was niet de bedoeling....zelf ook maar nieuwe decoder(s) gekocht 1 was  verrot en  bij mijn plan  v lag hij los in de bak.
Dus voor krassen /kleurverschil vind ik zeker dat je daar voor mag vergelijken,zeker als íe gewoon de vitrine in gaat.
(Maar als je een niet mooie lok/treinstel koopt voor de volle pond (omdat de verkoper zegt dat ze allemaal zo zijn...)en er later deizelfde gewoon de  ramsh in gaan voel ik me harder genaaid dan bij een perfect model).
Een fabrikant geeft je hiermee erg het idee dat je een lok/treinstel  van 300-plus zo effe uit je zak schudt,vroeger was dat ook zo bij mij ,ik kocht vroeger alles wat los en vast zat maar dat is mooi door slechte ervaringen tot bijna nul gedaald,ik vind dat je een lok of treinstel blind moet kunnen kopen,de kwaliteitscontrole ligt niet bij de winkelier maar bij de fabrikant,maar daar is eigenlijk al genoeg over gezegd.....
Groeten Henry

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #8 Gepost op: 06 August 2014, 20:17:38 »
Treinen zijn tegenwoordig (extreem)duur (ruim 300,- euro voor een 2 delig treinstel)

Het is maar wat je extreem noemt. Een lok van 65 gulden bij een week inkomen van 100 gulden (eind jaren '60) is ook niet misselijk
Als Chef Kok op de zeesleepvaart verdiende ik als onder officier 545 euro per maand. Daar moesten dan thuis alle vaste kosten en lasten van betaald worden en ik moest ook nog wat boordgeld hebben. Een 3737 van Philotrain koste toet ruim 700 harde guldens. Dus wat is extreem duur te noemen??
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

arnout

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 06 August 2014, 20:31:00 »
Je hebt er altijd idioten bij.
Heb wel eens echt iemand met een vergrootglas
zien staan. Het blijft gewoon speelgoed.

Maar een product dient wel in orde te zijn.

Gr arnout

ZwolsBas

• Offline Offline
  • NL/NS vanaf 1945
« Reactie #10 Gepost op: 06 August 2014, 20:42:42 »
@ Sobat Kras, ik bedoel eigenlijk ermee dat het gewoon veel geld is, het was altijd wel duur. Maar tegenwoordig stijgen de prijzen van modellen zo hard, een Hondekop van Piko was in 2007 109,- euro nu 159,- euro, zoveel % is ons inkomen niet gestegen in al die jaren, eerder gedaald ivm recessie en werkloosheid (bijstand/ww)uitkeringen. Philotrain is altijd al heel erg duur geweest die hebben nu ook treinen van 4000,- euro, met een modaal salaris is dit gewoon niet te betalen, een huur is tegenwoordig 675,- (dat noemen ze sociaal!) een hypotheek 1300,- (gemiddeld huis koopprijzen) dat was in de jaren 60 fors en fors lager, maar de luxe dingen waren toen weer duurder. Het is moeilijk om tijden met elkaar te vergelijken 1 ding is zeker het is al 50 jaar terug!  ;D En toen hadden we mooiere treinen rondrijden  (y)

Maar goed, ik vraag me af hoe hoog de eisen zijn bij controles bij leveranciers,  Heb filmpjes en verhalen gelezen, alles wordt heel streng gecontroleerd en wat niet goed is gaat niet in de verkoop, toch zie ik in de praktijk best vaak slordigheid fouten, zouden ze dit niet gezien hebben? of denken ze er komt toch een gek die het wel koopt...
« Laatst bewerkt op: 06 August 2014, 20:44:15 door Bastaard »
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
« Reactie #11 Gepost op: 06 August 2014, 20:46:27 »
Slechte redenatie, verhoudingsgewijs waren veel dingen net zo duur als nu.

raymond erdtsieck

• Offline Offline
  • N Spoor Freak
« Reactie #12 Gepost op: 06 August 2014, 21:02:41 »
Ik bekijk het model ook eerst even voordat ik hem koop, ik moet er immers hard voor werken ::)
Zo heb ik wel eens heel veel Minitrix loc's 1206 Rail4Chem (in de winkel) moeten na kijken want de tekst Rail4Chem op de modellen stonden allemaal scheef afgedrukt.
Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik in het Grafische vak zit waardoor het mij natuurlijk gelijk opvalt :D
De winkellier deed er trouwens helemaal niet moeilijk om, die zocht gewoon mee naar 1tje die wel recht zat :)

P.s.
Ik laat ook altijd de winkelier een loc of treinstel eerst even testen op een spoortje.

Groet,
Raymond
No Pain No Gain!

Bierwagen

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 07 August 2014, 18:24:15 »
Hoi allemaal:
Ik heb nooit met een "vergrootglas" naar een aan te schaffen model gekeken, altijd volledig op de winkelier / leverancier vertrouwd. Echter toen ik onlangs mijn NS 1500 thuis bekeek, schrok ik nogal; er ontbraken 2 ruitenwissers en een compleet deel van een draaistel ontbrak volledig. Alles is inmiddels goed gekomen, maar voortaan bekijk ik een model toch even in de winkel, als ik hem niet heb laten opsturen. Het moet tenslotte wel goed zijn en inderdaad het is allemaal duur genoeg.
vriendelijke groet,
Bierwagen

Wil uit ZO drenthe

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 08 August 2014, 15:58:16 »
Eerst niet. Nu wel. Ik kwam er pas na een paar jaar achter, dat de klasse aanduiding op de tussenwagons van zowel de set als de extra los bij gekochte losse wagon van de IRM van Rivarossi op de verkeerde plekken waren geschilderd. Zie website Groterdam bespreking Rivarossi IRM. De plaatjes met de tussen wagons van Rivarossi bovenop die van Lima. Bij de Lima uitvoering is het wel goed. Pas toen ik de bovenverdiepingen van Shapeways erin gemaakt had, kwam ik erachter. Inmiddels heb ik een setje klasse nummers bij Kleinspoor gekocht en komt het allemaal weer goed, maar zowel de winkelier als de fabrikant hebben niets gedaan, terwijl het toch hun fout is door slechte controle van de producten uit China.

O, de tweede klas aanduiding zit op de kap bij de eerste klas ramen en de1ste klas aanduiding bij de tweede klas aanduiding. En, nee, het is niet op te lossen door de kappen te draaien, want de eerste klas ramen zijn een tikkeltje groter en er zitten bredere raamspijlen tussen.
Dus zo raar is het niet.

groetjes
Wil
De nieuwe treintafels staan op hun plek. De eerste rails ligt er