Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 21:20:28
23 augustus modelspoorbeurs Houten door orientexpress
Vandaag om 21:17:36
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:15:29
booster vraag door C_Jabaaij
Vandaag om 21:14:10
Programmeren cv door Martin Domburg
Vandaag om 20:58:13
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 20:37:49
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 20:36:15
Sfeer op je modelbaan door NS264
Vandaag om 20:35:21
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 20:32:30
Tams app door Ronaldk
Vandaag om 20:31:12
Module vliegveld Jan van Mourik door Peter Soonius
Vandaag om 20:30:48
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
Vandaag om 20:25:10
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 20:23:24
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 20:01:19
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ben
Vandaag om 19:06:45
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 19:03:27
Vreemd probleem door guy1846
Vandaag om 18:37:10
Modelbaan Beltheim. door mass am see
Vandaag om 18:10:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 17:52:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door grossraumwagen
Vandaag om 17:16:33
Wat was jullie allereerste loc? door wob
Vandaag om 17:00:42
DDAR op basis van een Artitec DDM door Daan de leeuw
Vandaag om 16:23:24
EL11 NSB sound file door bellejt
Vandaag om 16:10:59
Wielen bruineren. Hoe? door Forever Rocofan
Vandaag om 14:52:41
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 14:16:53
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Edsko Hekman
Vandaag om 13:53:03
RhB H0m, Albulisch door martijn v m
Vandaag om 13:37:39
Wie is Hans Reints door Hans Reints
Vandaag om 13:05:40
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:39:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:18:55
  

Auteur Topic: Optrekken en afremmen, decoder of software  (gelezen 4142 keer)

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Optrekken en afremmen, decoder of software
« Gepost op: 05 August 2014, 20:38:28 »
Ik heb mijn NS1312 en NS1208 nu via de decoder cv's zo afgesteld dat ze op schaal zo'n 120 a 130 km/h max rijden, en ook de optrek en afremvertraging zodanig dat ze niet binnen 2 seconden op topsnelheid rijden, maar dat het wel een seconde of 10 a 12 duurt. Dat is natuurlijk nog steeds erg snel realistisch gezien, maar goed.

Nu vraag ik me af, als ik op een gegeven moment via itrain, koploper etc de boel automatisch wil laten rijden, laat je dan dat soort karakteristieken door de software bepalen, of door de decoder? En als je het door de software laat bepalen, heeft die dan 'last' van eventuele settings in de decoder, of programmeert de software de decoder gewoon opnieuw?

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8828
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Optrekken en afremmen, decoder of software
« Reactie #1 Gepost op: 05 August 2014, 20:48:40 »
Nu vraag ik me af, als ik op een gegeven moment via itrain, koploper etc de boel automatisch wil laten rijden, laat je dan dat soort karakteristieken door de software bepalen, of door de decoder?

Ligt helemaal aan de software die je wilt gaan gebruiken. Je zal moeten kijken wat de software kan. Het ene pakket kan meer dan het andere. Je kan meestal gewoon de instellingen van de decoder wat ze zijn.

En als je het door de software laat bepalen, heeft die dan 'last' van eventuele settings in de decoder, of programmeert de software de decoder gewoon opnieuw?

Software maakt geen veranderingen of instellingen van de decoder.

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Optrekken en afremmen, decoder of software
« Reactie #2 Gepost op: 05 August 2014, 20:56:58 »
Jowi,

De handleiding van Koploper legt dit duidelijk uit. De optrek- en afremvertraging wordt door Koploper geregeld. De decoder moet je zonder of slechts heel minale vertraging instellen.

Zeker niet op beide plaatsen de vertraging instellen. Zou je dat wel doen, dan ontstaat het volgende effect :
- Koploper stuurt gedoseerd opdrachten naar de decoder, dus optrekken of afremmen is vertraagd.
- De decoder ontvangt opdrachten en voegt daar, zoals ingesteld, ook vertragingen aan toe.

Het resultaat is dat je een dubbele vertraging krijgt. Zoals de handleiding duidelijk schrijft : Geef de regie volledig in handen van Koploper.

Sander

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5922
Re: Optrekken en afremmen, decoder of software
« Reactie #3 Gepost op: 05 August 2014, 21:11:45 »
aanvulling op sander
met koploper dus
de optrek en afrem vertraging van de decoder op 0 stellen
Dan in koploper de gewenste waardes zoeken
dit doe je in massa simulatie
probeer ergens met 0-50 in 5 sec en afremmen (is mijn ervaring) 3 sec
dan verder naar eigen inzicht aanpassen
« Laatst bewerkt op: 05 August 2014, 21:13:28 door jerrytrein »

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Optrekken en afremmen, decoder of software
« Reactie #4 Gepost op: 05 August 2014, 21:32:51 »
Duidelijk, de software is dus leading :)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8828
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Optrekken en afremmen, decoder of software
« Reactie #5 Gepost op: 05 August 2014, 21:35:00 »
Nee, ik zie dat de antwoorden naar Koploper geschreven worden terwijl je ook nog je oog laten vallen op Itrain, zie dit citaat:

.... Nu vraag ik me af, als ik op een gegeven moment via itrain, koploper etc de boel automatisch wil laten rijden, laat je dan dat soort karakteristieken door de software bepalen, ....

Dus je  zal in de handleiding van je pakket van keuze moeten kijken en lezen hoe het daar geregeld in is. Het zal dus wat leeswerk kosten :)

Groet Ronald.
« Laatst bewerkt op: 05 August 2014, 21:39:46 door Ronald Koerts »
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5922
Re: Optrekken en afremmen, decoder of software
« Reactie #6 Gepost op: 05 August 2014, 22:51:54 »
ronald
volgens mij is het
of de software(programma)
of de decoder
je kan niet met appels en peren gelijk rijden
Maar ik kan het mis hebben
maar logischer wijze is dat wat er gebeurd
2 kapiteins op eenschip gaat niet(goed)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Optrekken en afremmen, decoder of software
« Reactie #7 Gepost op: 05 August 2014, 23:16:27 »
Ronald, algemeen antwoord is, stel de decoder zo in dat deze de optrek en afremvertraging een fractie van een seconde sneller verwerkt dan de software de volgende opdracht stuurt, zo heb je en krijg een soepel rijgedrag zeker als de opdrachten wat verder uit elkaar liggen. Hiermee voorkom je het bokkekar effect cq rijgedrag.
Het is heel veel fine-tuning, maar zeker de moeite waard. Het een en ander is sterk afhankelijk van de instellingen van de software en de gebruikte software.
Zet de optrek en afremvertraging zeker niet op nul.

Groetjes
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 623
Re: Optrekken en afremmen, decoder of software
« Reactie #8 Gepost op: 06 August 2014, 00:18:46 »
Hallo Wim,

Gezien jou info heb ik nog wel wat te doen. Ik heb inderdaad een paar treinstellen die niet zo heel netjes optrekken. Je schrijft dat het zaak is de decoder zo in te stellen dat deze de optrek en remvertraging net iets sneller verwerkt dan de software de volgende opdracht verstuurt.

Die ging mij boven de pet want nu vraag ik mij de hele tijd hoe ik dat moet gaan bepalen. Heb je eventueel een ezelsbruggetje?

Het zou dan waarschijnlijk een goede eerste stap zijn de decoders terug te zetten op de fabriekswaarde.

Gaat een druk weekend worden  ;D en het is toch al lekker warm op zolder :-\.

Bedankt voor de informatie Wim.

Richard

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1948
Re: Optrekken en afremmen, decoder of software
« Reactie #9 Gepost op: 06 August 2014, 15:11:19 »
Hi All,

Ik stel in al mijn locs CV3 en CV4 in op 2, op advies van andere ervaren Koplopergebruikers. Dit zorgt ervoor dat Koploper de treinen nog netjes kan laten optrekken en laten afremmen, maar ook dat bij een noodstop de trein ook nog netjes stopt, bijvoorbeeld als een trein met te hoge snelheid de stopsectie binnenrijdt of in blokken waar het netjes remmen in Koploper is uitgeschakeld.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Optrekken en afremmen, decoder of software
« Reactie #10 Gepost op: 06 August 2014, 17:02:16 »
Maar hoe zit het dan met geluidslocs? Als je de remvertraging op 0 zet, speelt de sounddecoder het remgeluid niet meer af, heb ik gemerkt. Of kan dat toch wel via Koploper?
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

PietB

  • Offline Offline
  • Berichten: 531
  • Forum lid sinds December 2007
Re: Optrekken en afremmen, decoder of software
« Reactie #11 Gepost op: 06 August 2014, 17:19:10 »
Ik stel in al mijn locs CV3 en CV4 in op 2, op advies van andere ervaren Koplopergebruikers.
Ik doe het zo:
CV3 staat van (ESU) fabrieks wege op 32 en CV 4 op 24.
Ik begin met beide altijd op de helft, dus 16 resp 12.
Dan krijg je de situatie dat je door een stopsectie heen kan schieten.
Als dat gebeurt stel is de waarde van CV 4 op 6 in en test daarna nog eens.
Met alle aandacht op de stopsectie waar het doorschieten zich manifesteerde.
Is het remmen dan te heftig dan hoog ik CV 4 op met stapjes van 2
En zo zoek ik per loc/treinstel het optimum, zoals Wim schrijft.
Met CV3 die ik eigenlijk het zelfde, maar het optrekken is pas echt mooi als de loc aan het einde van zijn karakteristiek is en koploper besluit er een tandje bij te doen.
Het is wat werk, maar het is echt de moeite waard.
Je zult zien dat je voor bijna iedere loc andere waardes krijgt, goed documenteren of het locprofiel in de Lokprogrammer opslaan, is hier erg belangrijk.

grt Piet.
Ib-650 + loconet-Rosoft apparatuur.

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Optrekken en afremmen, decoder of software
« Reactie #12 Gepost op: 07 August 2014, 16:42:34 »
Wat is een mooie optrek/afrem tijd op schaal? De topsnelheid is mooi realistisch in te stellen, maar zelfs met een hele hoge cv3/4 (optrek/afremvertraging) zit je nog in 10 a 12 seconden ofzo op de 120/130km/h. Hoe lang doet een gemiddelde reizigerstrein er over om van 0 tot ca 120/130 op te trekken? Ik vermoed dat op schaal dat te langzaam zal zijn, maar gewoon om een idee te krijgen?

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Optrekken en afremmen, decoder of software
« Reactie #13 Gepost op: 07 August 2014, 19:03:45 »
Gewoon een beetje mee spelen tot een voor jou acceptable waarde.
Sowieso is een (omgerekende) schaalsnelheid van 120-130 km/h al aan de vrij hoge kant. Dan heb je al gauw een racebaan zoals je vroeger vaak op modelbanen zag.
Ik ga zelf niet verder dan zo'n 50-60 km/h en soms nog wel iets lager om een gevoelsmatige mooie snelheid te krijgen. Je hebt in model toch geen lange stukken waar de snelheid tot zijn recht komt. De trein "scheurt" van bocht naar bocht.
Het gaat uiteindelijk om het totale plaatje waarin een trein mooi rustig door het landschap rijdt.
Gr.
Eric

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Optrekken en afremmen, decoder of software
« Reactie #14 Gepost op: 07 August 2014, 19:30:29 »
Mwaah... 120km/h is 4 seconden voor zo'n 80cm, dat is niet 'scheuren over de baan' hoor. Als je daar 8 a 10 seconden over zou doen (50/60km/h op schaal N) lijkt me dat juist veel te langzaam. Met 4 a 5 seconden over 80cm maakt de trein ook het typische kedeng-kedeng geluid over de rails.

Maar goed, hoe lang doet een echte trein er over om zeg maar op 100km/h te komen?