Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
Vandaag om 22:14:29
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door kar
Vandaag om 21:53:36
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:44:11
19 Toen door defender
Vandaag om 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:43:23
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door 1200blauw
Vandaag om 21:38:58
Starten met messing kits door FritsT
Vandaag om 21:38:25
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door T.Spat
Vandaag om 21:37:49
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
Vandaag om 21:15:18
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:08:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:59:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 20:55:21
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
Vandaag om 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
Vandaag om 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
Vandaag om 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
Vandaag om 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 18:58:32
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 18:00:29
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
Vandaag om 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
Vandaag om 17:12:11
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:11:06
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 16:59:09
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:53:47
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 14:45:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 14:27:08
  

Auteur Topic: MiWuLa  (gelezen 3911 keer)

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4464
MiWuLa
« Gepost op: 04 augustus 2014, 17:34:52 »
MiWuHa staat onder modelspoorliefhebbers bekend als de naam: "Miniatur Wunderland Hamburg". Als modelspoorliefhebber moet je daar natuurlijk geweest zijn. Afgelopen zondag vroeg heb ik de auto gepakt en ben ik erheen gescheurd. (hopelijk heb ik geen snelheidsovertreding opgelopen)
De acht uur autorijden was het me waard. Wat is dit een ongelofelijk mooie modelbaan. Alle "werelden" dat wil zeggen "Knuffingen, America, of bijvoorbeeld Skandinavië staan in elkaar met een spoorwegverbinding. Zij vormen een qua vier en een halve kilometer lange modelbaan.

Nu wordt er gebouwd aan het bouwdeel "Italie". Ook heb ik mogen zien hoe de luchthaven werkt. Wat een techniek! Alles functioneert automatisch, behalve de schepen. Deze worden nog steeds door iemand bestuurd met een radiografische zender met joysticks. (y)
Een aanrader!
« Laatst bewerkt op: 04 augustus 2014, 23:51:58 door Bert van Gelder. Reden: Correcte naam Miniatur Wunder Land! »

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9163
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: MiWuHa
« Reactie #1 Gepost op: 04 augustus 2014, 17:36:17 »
Smaken verschillen  ::) heb wel beter gezien...blijft een baan voor het grote publiek met veel gimmicks.

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4464
Re: MiWuHa
« Reactie #2 Gepost op: 04 augustus 2014, 17:38:29 »
Natuurlijk is het voor de purist niet altijd even geweldig. persoonlijk zie ik ook liever historisch correcte banen omdat dat dan werkelijk wat toevoegt. Maar ik vind al die gimmicks ofwel bewegende dingen ook wel wat toevoegen. ;) Ook de techniek vind ik wel leuk.

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: MiWuHa
« Reactie #3 Gepost op: 04 augustus 2014, 18:45:13 »
Ben er een paar maanden terug ook geweest. Vond het ook erg leuk om even over heen te lopen maar na 2 uurtjes was ik wel uitgekeken. Ik kan zelf erg genieten van mooie kloppende treinsamenstellingen nou dat is daar niet aanwezig haha. Maar ik vond het zeker de moeite waard om een kijkje te nemen.
Voor grootspoorfoto's zie site

Gamau

  • Offline Offline
  • Berichten: 418
    • Harzerode 1992
Re: MiWuHa
« Reactie #4 Gepost op: 04 augustus 2014, 19:09:33 »
Eerst maar eens de correcte afkorting: MiWuLa.

Een purist zal al snel overal iets op aan te merken hebben, maar het is gewoon een enorm grote modelbaan die daar te zien is. Het is gewoon leuk om naar te kijken en dat is ook de doelstelling. Ze hebben een winkel met leuke prijzen, er is vrijheid om volop te fotograferen en te filmen (je kunt er zelfs gratis je accu opladen in speciale houders) en de sfeer is prima. Ik ben er geweest toen Scandinavië af was en ze met het vliegveld begonnen. Ik heb me er ruim 5 uur vermaakt. Zelfs enkele leden van de Dalai Lama waren er op dat moment.

Het enige minpunt vanuit mijn kant is dat ze een gedeelte Harz noemen, maar ik te weinig Harz-dingen terug zag komen. Niet alles hoeft te kloppen, maar nu kan het net zo goed het Schwarzwald zijn. Ik bedoel dan niet meteen de HSB-smalspoorlijn, maar zaken als reclameborden, bedrijfsauto's of bekende gebouwen. Een grote kermis verwacht ik eerder in een stad dan in de Harz.

Ik ben erg benieuwd naar het sfeervolle Italië. Ik ga daarom zeker nog eens terug.
H0, Tijdperk Va, Harz, normaalspoor, DCC

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9163
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: MiWuHa
« Reactie #5 Gepost op: 04 augustus 2014, 19:14:34 »
Nooit geweten dat de grote Lama zich op kon delen in meerdere leden  ???

Gamau

  • Offline Offline
  • Berichten: 418
    • Harzerode 1992
Re: MiWuHa
« Reactie #6 Gepost op: 04 augustus 2014, 19:19:18 »
..volgers, aanhangers, hoe noem je ze?
H0, Tijdperk Va, Harz, normaalspoor, DCC

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4464
Re: MiWuLa
« Reactie #7 Gepost op: 05 augustus 2014, 08:42:23 »
Tja, ik maak me niet druk om al dan niet kloppende treinsamenstellingen. Er was wel iets Nederlands te zien. Verschillende Roco schoonmaakwagens met NS vishaaklogo. En ja de Zwitserse wagens waar dit logo van NS op staat heeft nooit in Nederland gereden. :( Maar ach.... De fantasie van de bouwers is geweldig. Zo vaart er een Fliegende Hollander olv kapitein van der Decken dwars door een ijsschots heen. En nee dat is niet de werkelijkheid. Ook niet de spoken en geesten die her en der onder of boven de modelbaan onveilig maken.
Het is gewoon erg grappig. Daarnaast vind ik daarin ook weer de techniek interessant. Evenals het popconcert van DJ Bobo. (Ik hou helemaal niet van deze artiest) Maar alles draait en beweegt. Poppetjes doen zelfs de wave. ;)
En laten we nu eerlijk zijn.... de meeste modelbanen lijken niet eens in de verte op het grote voorbeeld. Al is het maar omdat de meeste modelbaanbouwers niet eens de ruimte hebben om een fatsoenlijk station aan te leggen. We doen allemaal compromissen. Ook al willen we, inclusief ik, het eigenlijk precies zo bouwen als het grote voorbeeld.
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2014, 08:47:49 door zuylen »

Han Zijlstra

  • Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • Berichten: 4291
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: MiWuLa
« Reactie #8 Gepost op: 05 augustus 2014, 09:26:27 »
deze dus


Ikzelf ga elke 2 jaar even langs en ben dan zo'n 3 tot 5 uur onderweg voordat ik alle nieuwe dingen weer gezien heb.

De bermbrand bestrijding in het USA gedeelte blijft boeien net als het vliegveld. Het Italie gedeelte duurt nog even maar de eerste proefbouwsels zien er prachtig uit.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4464
Re: MiWuLa
« Reactie #9 Gepost op: 05 augustus 2014, 12:07:29 »
Yep, dat ism. Ik heb hem zelf ook liggen. Poetst uitstekend schoon. Had ook al een Oranje oude Rococlean zonder kortkoppelingen. Maar helaas trok deze andere wagens weleens uit de rails. De wagen met kortkoppelingen heeft dat probleem niet. Maar ja het blijft een niet bestaande NS kloon. Maar vind het beter dan een Zwitserse wagen die nauwelijks in Nederland komt. En ja de schoonmaaktrein is een allegaartje van niet bestaande wagens, dus ik vind het geen probleem.
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2014, 12:10:30 door zuylen »

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 809
Re: MiWuLa
« Reactie #10 Gepost op: 05 augustus 2014, 13:03:56 »
Geldt ook voor de luchthaven. "Bijna" alles klopt. Af en toe een landende en zelf rijdende space shuttle, een bij vliegtuig. WHo cares. Als het maar leuk is.

Verder in detail is wel grappig dat bij de Antonov 12 een trap komt. Dat kan helemaal niet.  ;)

Ik ben er meerdere dagen geweest en heb mij nooit verveeld.  :)
Groeten

Olav

RICROO

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
Re: MiWuLa
« Reactie #11 Gepost op: 06 augustus 2014, 08:22:11 »
Zeker een leuke beleving, na een paar uur ben je het overigens wel zat. Er is teveel te zien. Bij mijn laatste bezoek was het ook nog eens erg druk ondanks het feit dat we een "rustige" slot hadden gekozen.

Neemt niet weg dat het bezoek leuk was en met name het vliegveld wel enige indruk heeft gemaakt. De treinenloop is prima en inderdaad zijn niet alle samenstellingen correct, maar dat is bij mij thuis ook het geval, dus "who cares".

Conclusie: zeer de moeite waard en goed te doen tijdens een stedentripje Hamburg, want Hamburg zelf is ook nog eens leuk. Voor de OV liefhebber is in schaal 1:1 veel te zien. Een uurthe Hamburg HBF levert een berg inspiratie op voor de modelbaan thuis.

Voor de dames is het ook goed te doen, je kunt er goed winkelen tot je er bij neer valt.


Richard

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6141
  • ***
Re: MiWuLa
« Reactie #12 Gepost op: 06 augustus 2014, 10:28:47 »
Voor de schoonmaakwagen is trouwens een plotje te krijgen van/bij WesleyMunnik . Kun je een NS Gbs maken van dat lelijke fantasie ding (y).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4464
Re: MiWuLa
« Reactie #13 Gepost op: 06 augustus 2014, 11:57:22 »
Het is misschien leuk om te vertellen dat toen ik het vliegveld bekeek, er ongepland een vliegtuig naar beneden donderde. De wagen die het vliegtuig op moet pakken en waarvan alleen de twee dunne spijltjes te zien zijn, had het vliegtuig niet helemaal goed opgepakt. ;D Het vliegtuig overleefde de val van 1 meter hoog. Het gaat dus niet altijd goed.
Toen ik rond 11 uur binnenkwam in MiWuLa waren er net meerdere treinen op elkaar gebotst. Ze waren nog druk in de weer om een lange goederentrein weer op de rails te krijgen.
« Laatst bewerkt op: 06 augustus 2014, 11:59:37 door zuylen »

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1878
Re: MiWuLa
« Reactie #14 Gepost op: 06 augustus 2014, 15:04:48 »
Hi All,

Ik vind het ook altijd leuk om een dagje MiWuLa te doen. Er is veel te zien en er is veel actie en de techniek is knap uitgewerkt.
We combineren het met een weekje wandelen op de Lüneburger Heide en dan een dagje MiLuWa. Dan is het prima te doen.
En als je eens wat andere 1:1 zaken wilt zien, die ook op MiLuWa te zien zijn, een excursie naar Airbus is ook altijd een imposant gebeuren. In Hamburg wordt de 320 serie afgebouwd en de 380 gemonteerd.
Met beste groeten,

Dirk Meijer