Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko blauwe 1000 door Deetrein
Vandaag om 01:13:59
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door sneek
Vandaag om 00:49:08
Raadplaatje door dennie
Vandaag om 00:12:18
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
27 November 2025, 23:42:44
De modeltreinen van Spoorijzer door neudalhausenstadbahn
27 November 2025, 23:02:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
27 November 2025, 22:51:50
Terschellinger Spoor door FritsT
27 November 2025, 22:38:03
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door j.ossebaar
27 November 2025, 22:09:49
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
27 November 2025, 21:44:09
Aachenau West door wob
27 November 2025, 21:41:21
Site Uhlenbrock door Jan-Peter
27 November 2025, 21:38:45
Stub switches door Hans1963
27 November 2025, 21:25:21
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend? door Herb73
27 November 2025, 21:20:49
fotowedstrijd 2025 door Keska
27 November 2025, 20:46:34
Welke versies van de Roco 2200 zijn er? door JohnH0
27 November 2025, 20:44:28
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
27 November 2025, 20:42:03
Arlbergbahn.. ? door Krazy Dre
27 November 2025, 20:23:36
Beekdaelen in H0 door ruudns
27 November 2025, 20:19:33
Nieuw huis, nieuwe baan door Benelux795
27 November 2025, 20:05:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
27 November 2025, 18:56:08
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
27 November 2025, 18:54:44
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
27 November 2025, 18:10:13
Au bord de la Cèze door Wim1969
27 November 2025, 18:08:09
MLF Fielschmann motor kit door henk
27 November 2025, 16:57:08
Revier Rheinbrenner (H0) door cor_b
27 November 2025, 16:09:07
Loksound5 decoder door 008200
27 November 2025, 15:34:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
27 November 2025, 15:21:11
W.V. Kalender 2026 door Jelmer
27 November 2025, 15:14:45
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
27 November 2025, 12:47:22
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
27 November 2025, 11:13:05
  

Auteur Topic: Waar wordt in Duitsland aan gedacht als het om het Duitse sporwegnet gaat?  (gelezen 966 keer)

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 467
Hallo,

Hierbij geef ik jullie een verwijzing naar een actuele zeer uitgebreide opsomming van wat er allemaal wordt bedacht en na verkregen politieke instemming (ook v.w.b. de financiering!) zou kunnen worden aangelegd, verbeterd en uitgebreid aan het Duitse spoorwegnet:

http://www.bmvi.de/SharedDocs/DE/Anlage/VerkehrUndMobilitaet/bvwp-uebersicht-vorhaben-schiene.pdf?__blob=publicationFile

Waar het Nederlandse belangen aangaat staan er allerlei indicaties inzake grensbaanvakken tussen Nederland en Duitsland zoals tussen Groningen en Leer, Hengelo en het traject voorbij Bad Bentheim, de spoorverdubbeling op het traject vanuit Venlo via Kaldenkirchen naar het achterland, de mogelijkheden van een kortere spoorverbinding tussen België en Duitsland via Nederland (een soort alternatieve "IJzeren Rijn") en ook de plannen voor een Intercityverbinding tussen Eindhoven via Venlo en Mönchengadbach (lees: Keulen).

Al die Duitse plannen zijn de geïntersseerden in de materie uiteraard al wel min of meer bekend, zie het dus maar als een soort update.

Ik verwacht dat het Duitse Parlement nog wel tamelijk stevig met het "rode potlood" in de plannen zal schrappen, maar hoe dan ook.

Het lezen van het Duitse stuk is - vanwege de lengte ervan - nog een heel karwei. Niettemin is het zelfs voor degenen die de Duitse taal minder goed beheersen héél informatief. Zo zie je dan ook hoe de infrastructurele banden tussen Duitsland en zijn economische achtertuin (het voormalige Oostblok)  worden uitgebreid en gemoderniseerd. Ook de plannen tot uitbreiding/verbetering van de spoorweginfrastructuur tussen Duitsland en Zwitserland zijn opvallend, zeker in het licht van de infrastructurele problemen (mede vanwege ecologische oorzaken) waarmee de zeer druk bereden hoofdspoorlijn vanuit Hessen via Offenburg naar Bazel wordt geconfronteerd.

Gegroet,

Rob

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22716
Re: Waar wordt in Duitsland aan gedacht als het om het Duitse sporwegnet gaat?
« Reactie #1 Gepost op: 27 July 2014, 16:39:18 »
Duitsland werkt met een middellange termijnplanning voor spoor en weg, genaamd het Bundesverkehrswegeplan. Het huidige plan loopt van 2002 tot en met 2015. Voor de termijn vanaf 2016 moet dus een nieuw plan worden gemaakt. Dit zijn de voorstellen die de Bundesländer en andere belanghebbenden voor het spoor hebben gedaan. Er is een soortgelijke lijst voor het wegennet.

Het stuk begint overigens met voorstellen uit het bestaande plan waarmee niets is gedaan.  ;D
De rest is een opsomming van wensen. Uiteindelijk beslist Berlijn ergens in 2015. De boel zal nog flink worden uitgedund afhankelijk van de financiële mogelijkheden en prioriteiten. Voor de komende periode is vooral veel geld nodig voor onderhoud. Onze oosterburen hebben de boel flink laten versloffen. Het is dus zeer de vraag hoeveel geld er voor nieuwe projecten beschikbaar is.

Voor de IJzeren Rijn is de huidige Belgische kabinetsformatie van groot belang. België moet beslissen of ze ten minste 400 miljoen voor het Nederlandse stuk over hebben.
« Laatst bewerkt op: 27 July 2014, 17:39:01 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.