Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:47:01
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:44:17
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 11:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 11:39:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
Vandaag om 11:31:34
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 11:29:59
LOC nummer wijzigen op een E-loc door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:25:04
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
Vandaag om 11:23:06
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:17
Zolderbaan 2025 door Ronald Halma
Vandaag om 10:57:51
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:52:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:48:38
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:44:44
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:29:35
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 10:18:07
Lima Plan E ral kleuren vraag door ronaldvd2000
Vandaag om 10:10:06
Artitec vierdeurs stalen D door sneek
Vandaag om 10:03:38
PB Models, ICR-rijtuigen door sneek
Vandaag om 10:02:42
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 09:58:02
booster vraag door AP3737
Vandaag om 09:35:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 09:26:58
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door MOVisser
Vandaag om 09:12:53
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:07:57
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 07:23:10
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 07:09:48
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
12 August 2025, 22:59:17
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
12 August 2025, 22:54:18
Toon hier je (model)TRAM foto's. door MarcoK1999
12 August 2025, 21:13:19
Aachenau West door puntenglijder
12 August 2025, 20:33:04
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
12 August 2025, 18:45:29

Auteur Topic: Wie kan mij helpen met het opbrengen van droge afwrijfdecals op bufferbalk lok?  (gelezen 2807 keer)

zuylen

• Offline Offline
Wagens en locs solderen kan ik als de beste. Wat ik niet goed kan is het aanbrengen van droge afwrijftransfers. Vooral diegene die op de bufferbalk moeten. Wie wil mij daar mee helpen? Dan kom ik met de loc, die de afwrijftransfers nodig heeft, langs. Het betreft overigens een NS8800. Alleen de nummers op de bufferbalk moeten nog opgebracht worden. De rest van de afwrijftransfers zitten er al op!
vr gr Andre
« Laatst bewerkt op: 26 July 2014, 10:44:51 door zuylen »
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Rob van Kooy

• Offline Offline
Hallo Andre,

Moet ik aannemen dat niet zozeer het aanbrengen van de afwrijfletters een probleem is, want je schrijft dat de rest al is aangebracht, maar eerder  de plek wáár je ze moet aanbrengen. Bufferbalken zijn niet de gemakkelijkste plek vanwege het beperkte oppervlak waar die belettering op moet worden aangebracht. Hoe dan ook is het zeer riskant om die letters proberen af te wrijven zonder dat de folie waarop ze nu nog zitten eerst  "stevig" op die bufferbalk is aangebracht. Vanwege de relatief hoe dan ook toch wel wat krachtige afwrijfprocedure is het risico van verschuiven van de minuscule folie tijdens dat afwrijven groot als die niet eerst goed op de ondergrond is bevestigd.

Als het niet lukt om de folie met alle letters en cijfers in een keer stevig op de bufferbalk vast te zetten kan je beter de folie in twee stukken verdelen en dan het ene deel van de bufferbalk benutten om een "halve" folie zo goed als dat gaat met plakband op de bufferbalk te bevestigen. Dan wrijf je de belettering (als je rechshandig bent) met je rechterhand af en houdt als de folie inderdaad slechts aan een zijde stevig kan worden vastgezet de andere (niet vastgezette kant van de folie) met een puntig stokje stevig op zijn plaats. Bij twijfel of het afwrijfproces goed verloopt  is het dan ook mogelijk om heel voorzichtig te controleren of wat je aan het afwrijven was al op de ondergrond "gepakt" heeft. Je tilt dan met een pincet de "losse"kant van de folie héél voorzichtig en héél langzaam op. kijkt wat het resultaat is en laat de folie als de letters nog niet volledig op de ondergrond zouden zijn bevestigd daarna weer op precies dezelfde plek terugvallen. Ook dat is een wezenlijke reden waarom zo'n folie stevig op de te beletteren ondergrond moet zijn aangebracht.

Maar dan: Vervolgens moet dan het andere deel van de folie worden vastgezet over de al aangebrachte opschriften. Als die niet eerst zijn gefixeerd doordat ze onder een laagje goed ingedroogde vernis zitten kan je daar geen plakband voor gebruiken. Zonder die voorzorg zouden al aangebrachte letters door het plakband weer kunnen worden losgetrokken.....

Eigenlijk is het zo dat afwrijfletters alleen goed kunnen worden aangebracht als de folie waarop ze staan eerst tijdelijk goed op de ondergrond kan worden bevestigd. Bufferbalken voldoen eigenlijk niet aan die voorwaarde. In feite zijn dan "natte" transfers de betere oplossing!

Sterkte met dit uiterst precieze karweitje!

Gegroet,

Rob

tinus

• Offline Offline
Ik gebruik voor het aanbrengen op een bufferbalk vaak een stukje transparant huishoud plakband.
Eerst knip je de transfer zo klein mogelijk uit.
Hierna maak je een stukje plakband op dezelfde breedte als je uitgeknipte transfer.
Het plakband doe ik dan even op mijn t-shirt plakken voor iets minder plakkracht.
Hierna het plakband op de wrijfzijde van de transfer plakken.
Dan kun je de transfer vastplakken op de bufferbalk.
Wanneer deze goed zit de transfer afwrijven.
Plakbandje aan een zijde lostrekken en kijken of de transfer overgekomen is.
Zo niet plakband terug plakken en verder wrijven.

Tinus.

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
Ik denk dat het probleem hem in het maar twee handen hebben zit :). Een locomotiefje zet je niet zomaar tussen de bekken van de bankschroef. Een gepaste vraag is dan ook, hoe zet je zo'n object vast zodat je allebei je handen kan gebruiken????
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

ruudns

• Offline Offline
Een zachte doek er om en dan toch gewoon in de bankschroef (met rubber opzetbekken) ;) ;D. Wel met enig gepast geweld vast draaien 8).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

ivanzon

• Offline Offline
Of in zo een u profiel wat op de beurzen te vinden is

zuylen

• Offline Offline
Inderdaad is het aanbrengen van afwrijf-decals voor mij een probleem. Ik heb een oude NS8800 gereviseerd. Hierdoor heb ik plastic delen van een nieuwe loc aangebracht. Hier waren uiteraard geen nummers op aanwezig. Op andere delen heb ik gewoon de oude onderdelen zoals het machinistenhuis gebruikt met goede nummers erop.

In het verleden heb ik wel eens met afwrijftransfers geprutst. Was geen succes. Eerder een drama. Ook al heb ik een aantal rijtuigen succesvol van transfers voorzien.

Bufferbalken zijn veel lastiger. Dus dat besteed ik graag uit aan een meer ervaren persoon.

De reden dat ik de loc uitelkaar moest halen had te maken dat de motor uit de motorsteunen losgebroken was. Zelfs bij de nieuwe loconderdelen is dat zeer fragiel. Dus ik haal de loc niet zo graag uit elkaar. Gelukkig rijdt het ding weer goed. Nu met een sounddecoder.

Gelukkig hoeven de decals alleen op de bufferbalk vóór aangebracht worden. En eventueel ook achter (weet ik niet zeker). In ieder geval heb ik de droge afwrijfdecals gewoon thuis liggen. Maar ik de nummers van de loc maar 1x. Dus als het fout gaat.... En ja het zijn droge afwrijfdecals. Mocht iemand anders natte afwrijftransfers hebben en ze af willen staan..... ik wil ze graag hebben!
Ik hoop dat iemand mij wil helpen?
« Laatst bewerkt op: 27 July 2014, 13:23:57 door zuylen »

klusser

• Herinner je gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag
  • Offline Offline
  • zwols......maar geen balletje!!
    • Kuyerbosch  H0
Misschien een beetje simplistisch gedachtengang,maar wat zit er op de oude bufferbalk?[type droog of nat?]

Als dit ' natten' zijn dan kun je wellicht deze weer gebruiken.

Groet wim.
Mij krijgen ze niet gek. Ik ben het al...

zuylen

• Offline Offline
Er zitten helemaal geen afwrijftransfers op. Dat is het m nou net. Daarom wil ik ze opbrengen. Bij de oude loc is de transfer er niet meer af te halen omdat deze destijds al jaren geleden gefixeerd is. De afwrijftransfers die ik heb liggen zijn die van het "droge type". Het is wel gelijk het nummer van de loc namelijk: NS8826. De bij de ZLSM staande loc.
Dus mocht er iemand zijn die mij helpen wil..... graag!
« Laatst bewerkt op: 27 July 2014, 16:04:01 door zuylen »

Rob van Kooy

• Offline Offline
Hallo zuylen

Ik kan me best voorstellen dat je graag hulp zou willen hebben bij het aanbrengen van zo'n transfer. Maar zoals je al schrijft heb je er maar één exemplaar van. Dat is riskant, want mislukkingen overkomen regelmatig ook ervaren lieden, daar kan ik ruimschoots over meepraten..... Persoonlijk zou ik het ook zeer vervelend vinden indien mijn geboden hulp tot een mislukking zou leiden. In principe begin ik pas aan zo'n prutskarweitje als er meerdere gelijke transfers voorhanden zijn, zodat als er iets gedeeltelijk of geheel mis gaat, geheel of deels opnieuw kan worden begonnen.

Wat ook een risico is: hoe oud is die afwrijftransfer? Ze willen in der tijden loop nogal eens verdrogen en dan laten de letters en cijfers maar heel moeilijk en soms maar gedeeltelijk van de folie los (zelfs na lang wrijven).

Je moet dus voorzorgen nemen:  Ik vermoed dat de op te brengen tekst wit is. Die kleur valt niet zichtbaar op wit papier te copiëren, dus moet je iets anders verzinnen om in ieder geval een leesbaar voorbeeld van de tekst te hebben. In zo'n geval zoek ik op mijn computer een letter/cijfersoort dat zo goed mogelijk overeenkomt met de oorspronkelijke letters/cijfers en druk dat meerdere malen 1:1 in zwarte kleur af.  Mocht het dan met je afwrijftransfer misgaan dan kan je nog altijd aan de hand van de voorhanden voorbeelden "water" transfers in de vereiste kleur laten maken.

Ik schrijf niet voor niets "laten maken".  Met behulp van een huis -,tuin- en keuken computer kan je namelijk geen witte "water"transfers maken (en ik vermoed dat de belettering op de bufferbalk nou juist die kleur heeft). Je moet die transfers dus door een professional met speciale apparatuur laten maken. Dat kan zondermeer naar ik uit eigen ervaring weet. Het kost wel wat. Als zich zoiets bij mij voordoet dan ga ik altijd na of er nog andere teksten zijn waarvan ik ook "water"transfers zou willen hebben. Die komen dan op hetzelfde velletje terecht. Dat is dan de zogenaamde "bijvangst"!

Gegroet,

Rob 
« Laatst bewerkt op: 27 July 2014, 17:46:17 door Rob van Kooy. Reden: onderschrift alsnog toegevoegd »

zuylen

• Offline Offline
Ik heb waarschijnlijk ook nog afwrijfletters van Blokkendoosmaterieel. Door het bij elkaar zoeken van de nummers kan een nieuw nummer samengesteld worden. In het verleden had ik een soort van doorzichtige afwrijf film, waar ik de letters opwreef. Daarna kon ik de belettering na uitknippen op maat als waterslide opbrengen. Echter was dit ook een lastig iets. Ik zal nog eens kijken of ik Blokkendoos-afwrijfletters heb. Maar dat betekent dat het een aantal keren fout kan gaan. Gelukkig gaat het over slechts één nummertje op de bufferbalk voor.

Ik kan het oude gedeelte van de loc meenemen als voorbeeld. Dit nummer is helaas niet meer te verwijderen.
Ik zal even zoeken in mijn spullen voor de blokkendoos-afwrijfletters die hetzelfde font en grote hebben.
Dan meld ik me weer. (y)
Tot zover bedankt voor alle adviezen. (y)
« Laatst bewerkt op: 27 July 2014, 18:30:54 door zuylen »

zuylen

• Offline Offline
Na het uitzoeken van één doos de eerste score; namelijk natte afwrijftransfers van Maikel Kastelijn van een 8200, maar dan met verschillende nummers. Misschien zijn droge en natte transfers te combineren? Of is dat lastig? In ieder geval heb ik het zogenaamde "No" teken als natte afwrijftransfer. Deze komt vóór het werkelijke nummer van de lok.
Andere dozen liggen achter het schuine dak op zolder waar tropische temperaturen heersen. Dat vergt nog wat langer geduld.
Andre

Gerke

• Mcn NSR
  • Offline Offline
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Truc die ik gebruik: afwrijftransfers aanbrengen op nat decalpapier. Vervolgens als gewone decal opbrengen met micro set en sol. Als de afwrijftransfers niet verouderd zijn houden ze prima op het transferpapier. Scheelt een hoop ergernis! (y)
Met groet,

Ger.