Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 12:09:35
Veevervoer ss/ ns door Rob Ellerman
Vandaag om 11:58:59
Straalcabine, hoe en wat door TonM
Vandaag om 11:56:19
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorzeven
Vandaag om 11:39:52
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:39:34
Module vliegveld Jan van Mourik door einte
Vandaag om 11:31:59
The Summer of 69 door einte
Vandaag om 11:26:57
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 11:17:59
Z21 en het programeren met de Z21App. door Ronald Halma
Vandaag om 10:48:40
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:52:46
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:52:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 08:34:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:08:09
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door Jelmer
Vandaag om 08:00:04
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Gino
Vandaag om 06:03:07
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 03:24:13
tandwiel lux modellbau door Olav
10 September 2025, 22:59:14
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
10 September 2025, 22:56:39
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
10 September 2025, 22:46:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
10 September 2025, 22:26:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
10 September 2025, 21:42:40
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
10 September 2025, 21:32:12
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
10 September 2025, 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
10 September 2025, 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
10 September 2025, 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
10 September 2025, 19:06:47
Da's Daz 2 door NS264
10 September 2025, 18:37:27
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
10 September 2025, 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
10 September 2025, 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
10 September 2025, 17:47:49
  

Auteur Topic: Roco ICK verlichting  (gelezen 6888 keer)

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6349
  • ***
Roco ICK verlichting
« Gepost op: 22 July 2014, 21:42:41 »
Laatst een set ICK's uit een startset gekocht. De wagons open maken is geen probleem, maar dan begint het pas. Er zit per wagon twee setjes onderdelen bij. Één setje met slangen end en één setje met metalen staafjes en messing klips. Deze schijnen erbij te zitten tbv het inbouwen van verlichting. Ik kan alleen niet ontdekken hoe dat dan wel zou moeten :-\.
Wie heeft de tekeningen en kan mij aan een gescand kopietje helpen?
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6349
  • ***
Re: Roco ICK verlichting
« Reactie #1 Gepost op: 25 July 2014, 22:14:05 »
Schopje.....
niemand de onderdelen tekening voor de Roco ICK in bezit of een link voor de download van deze onderdelen tekening en hoe de verlichting in te bouwen?
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Johan77

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: Roco ICK verlichting
« Reactie #2 Gepost op: 25 July 2014, 22:54:50 »
Hoi Ruud

Ik heb er geen tekening van maar weet wel dat je die staafjes in de rijtuigbak kan steken.Ter hoogte van de draaistellen zitten er in de interieur bodem twee gaatjes daar steek je de staafjes in en die maken dan contact met de koperstrips tussen de bak en het draaistel. Hoe je de klips moet gebruiken ben ik ook nog niet achter. ik heb de staafjes er los ingestoken en daarna met een beetje lijm vastgezet en bovenop een draadje gesoldeerd. Bij de standaard asjes(met geisoleerd wieltje) heb je per draaistel contact met 1 rail en kun je de staafjes doorkoppelen. Ik heb ook een tweedehands rijtuig gekocht met sluitverlichting en hier zaten asjes onder met een geisoleerde as en dan pak je meteen van alle twee de rails stroom per draaistel en dus meer en beter contact. dan moet je natuurlijk in de lengte van de bak de staafjes door verbinden.

Mvg en succes Johan.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6349
  • ***
Re: Roco ICK verlichting
« Reactie #3 Gepost op: 25 July 2014, 23:17:54 »
@Johan: Lijkt er wel op, maar die staafjes zitten dan wel behoorlijk los :(. Die klipjes zie ik ook het nut nog niet van in.
Weet iemand hoe de wielstellen onder de bak uit gaan?
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6349
  • ***
Re: Roco ICK verlichting
« Reactie #4 Gepost op: 26 July 2014, 01:12:26 »
De kap er maar eens in zijn geheel af gehaald, want de roco oplossing met die staafjes lijkt me niets. De constructie met de stroomafnemers lijkt me verder perfect (y). Dus vandaar gaan we verder.



Als we het draaistel voorzichtig verwijderen, zien we ook dat de beide contactlippen boven op het draaistel terecht komen. Prima, niets aan doen en het draaistel kan weer terug op zijn plek.



Dan maar eens de lippen in de breedte as van de wagon doorverbinden, zoals Johan al bedacht (Niet in de lengte, dat veroorzaakt sluiting!). Hiervoor moet er net een klein beetje plaats gemaakt worden tussen de wand en het metalen gewicht. Gewicht eruit en de dremel effe tegen de twee afstand houders gehouden en deze aan één langenzijde verwijderd. Let op, alleen de binnenste nok, de nok op de wagenrand laten staan, die is er om de boven bak op zijn plek te houden.



Draadjes er tussen solderen, de overlengte niet afknippen! Gewicht terug in de bodem en de draden langs het gewicht geleiden en met een druppeltje Kristal Klear vast lijmen.





De beide draadeinden door de gaatjes van het interieur steken (op de plaats waar de beroemde contactpennen horen te zitten). En het interieur terug op de bodem plaatsen.



Nu aan het werk met de bovenbouw. Ik neem hier weer de Heufing lichtstrippen voor. Nu maar eens de langere versie. Trimpotmeter op max weerstand zetten. Zie het door mij op de strip gezette pijltje. Uit ervaring weet ik dat de strippen zo niet te fel branden.



Zoals je wellicht al aan de foto's ziet, is de volgorde in het verslag iets anders dan de opnames. Dit om het verhaal logisch op te bouwen ;).
Nu zien we als we de strip boven op de bak leggen dat niet alle leds op de juiste plaats zitten. De buitenste twee zitten boven de dichte plastic.



De dremel lost dit probleem weer heel snel op. De kant waar de gelijkrichtbrug zit.....



........en ook de andere kant.



Wordt vervolgd ;).



« Laatst bewerkt op: 26 July 2014, 01:49:04 door ruudns. Reden: Aanpassing bij de bedrading ivm sluiting »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Roco ICK verlichting
« Reactie #5 Gepost op: 26 July 2014, 09:09:47 »
Ruud, als je gedeelde assen zou steken, dan kun je van elk draaistel links en rechts de stroom afnemen.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Johan77

  • Offline Offline
  • Berichten: 94
Re: Roco ICK verlichting
« Reactie #6 Gepost op: 26 July 2014, 11:12:11 »
Mooi opgelost zo Ruud. Ik had die staafjes ook vast gelijmd want ze zitten er inderdaad erg los in. Met de gedeelde assen waar Jos het over heeft is de stroomafname helemaal optimaal.

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6349
  • ***
Re: Roco ICK verlichting
« Reactie #7 Gepost op: 26 July 2014, 17:11:08 »
Klopt, met gedeelde assen mag je de lippen uiteraard wel in de lengterichting van de wagon doorverbinden. Maar ik verwacht dat de kleine elko die op de lichtstrip komt voldoende moet zijn. En om nu gelijk 4x4 assen te gaan kopen.... :-\.
« Laatst bewerkt op: 26 July 2014, 17:13:06 door ruudns »
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 779
Re: Roco ICK verlichting
« Reactie #8 Gepost op: 26 July 2014, 18:40:10 »
Dit ga ik volgen Ruud, goed bezig!
Zelf heb en had ik ook problemen met de sluitverlichting. Die gaat vaak uit bij het uitschakelen van de baan en moet ik opnieuw inschakelen. (decoder schijnt geen geheugenfunctie te hebben).

Eigenlijk moet die decoder dus omzeild gaan worden denk ik, zodat de verlichting standaard brandt.
Ben jij hier ook al mee bezig of ga je je er mee bezig houden?

Groet,

Michiel

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6349
  • ***
Re: Roco ICK verlichting
« Reactie #9 Gepost op: 26 July 2014, 18:49:53 »
@Michiel: Ik heb één 1st klas en drie 2de waarvan inderdaad één met een decoder. Ze komen allemaal aan de beurt. Ik heb nog géén ervaring met de decoder die er in zit. Bij alle andere reizigerstreinen die ik heb brand de verlichting en dus ook het sluitlicht constant Dus.......is die decoder er snel uit als hij inderdaad géén geheugenwerking heeft. We gaan het zien ;).
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Roco ICK verlichting
« Reactie #10 Gepost op: 26 July 2014, 18:50:40 »
Decoder eruit, gelijk aan de assen aansluiten, dan brandt de verlichting wanneer het prik(stroom) krijgt  (y)
Heb nooit het nut gezien dat Roco bij 1 rijtuig een decoder heeft geplaatst, ja wisselen met andere rijtuigen, maar de rest heeft geen sluitverlichting.
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

TEE-RAM

  • Offline Offline
  • Berichten: 227
Re: Roco ICK verlichting
« Reactie #11 Gepost op: 26 July 2014, 22:30:22 »
Hallo Ruud,
Als ik het goed zie wordt de stroom afgenomen van de wielen van het draaistel en niet van de assen. Indien dit het geval is krijg je, zoals de verbindingen nu gelegd zijn, volgens mij kortsluiting. Of heb ik het verkeerd?
Groeten
Wim

ruudns

  • Offline Offline
  • Berichten: 6349
  • ***
Re: Roco ICK verlichting
« Reactie #12 Gepost op: 27 July 2014, 02:54:15 »
Dat zie je inderdaad niet goed Wim, de geleiders zitten op de assen en niet op de wielen. De wielstellen bevatten links en rechts een metale houder waarin de assen draaien. Deze loopt door tot boven op het wielstel. Daarop drukken de contactlippen. Neem je gedeelde assen, dan moet je de verbinding in de lengte maken, heb je de originele assen met één geïsoleerd wiel per as, dan moet je de verbinding in de breedte maken (Ik had nl sluiting en heb het aangepast ;) ).

Nu de bak open ligt, gelijk maar de rest maar effe pimpen. Eerst de banken eruit door aan de onderzijde effe tegen de lipjes te drukken. Hoofdkussens en armleuningen zijn bruinig, bekleding blijft rood.



Gelijk ook even een kwastje grijs over de vloer. Banken er weer in en de bak kan dicht. Gelijk wat chineesjes erin, voeten moeten er ook hier weer af. Gelijk wat stukjes dubbelzijdige tape op de tussen strippen.



Het verschil bij de banken is subtiel, maar geeft net dat beetje extra.





Nu kunnen de draden aan de gelijkrichtbrug van de ledstrip worden gesoldeerd.



Een kleine elco van 100uF kan nog net boven op de strip. Volgende keer maar eerst eentje in het toilet verstoppen. Daar kom je niet meer bij als de bak er weer op zit :-\. De strip wordt nu op de dubbelzijdige tape gedrukt.



En het dak terug op zijn plek en effe op het test spoortje voor het resultaat. Blijft altijd wat moeilijk om daar een goede foto van te maken.



Er zijn twee coupés die iets minder licht krijgen. Dat ligt aan het aantal leds op de strip. Bij deze belichting valt het iets meer op.



De strip brand op zijn zwakst en dat geeft, vind ik, het mooiste resultaat. In deze wagon brand het licht in het toilet. Bij een volgende zal ik het raan aan de binnenzijde blinderen. Ik vind het niet uit zien als overal iemand op de pot zit. Verder hebben ook de lichtgeleiders naar de sluitlichten een kwastje verf gekregen zodat het in het rijtuig aanwezige licht de sluitseinen niet laat oplichten. Dat wil je alleen bij de laatste zien.
Wordt vervolgd ;).


 


Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

TEE-RAM

  • Offline Offline
  • Berichten: 227
Re: Roco ICK verlichting
« Reactie #13 Gepost op: 27 July 2014, 11:32:26 »
Hallo Ruud,
Duidelijk :)
Groeten
Wim

Sander Fondse

  • Offline Offline
  • Berichten: 2109
  • MSc Micro-Electronics
Re: Roco ICK verlichting
« Reactie #14 Gepost op: 27 July 2014, 18:12:40 »
Misschien een tip, bedek het hele dak van de ICK aan de binnenkant met alumniumfolie en daarna met plakband. Plak daarna de lichtstrip met de LED's naar boven met secondenlijm op de bak vast. Dan heb je gegarandeerd egaal licht in de hele bak.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden