Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artitec 6300 door Eric B
Vandaag om 20:14:03
Configureren van YD8116 via web browser door Ronald Halma
Vandaag om 20:13:21
verlichting inbouwen voor beginners door Michaël dB
Vandaag om 20:04:48
Roco Driewegwissel 42454, H0, Lok valt stil op hartstuk bij lage snelheid door richardvandijk
Vandaag om 20:03:33
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
Vandaag om 19:33:38
marklin 3756 verlichting door bellejt
Vandaag om 19:30:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:19:57
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door VAM65
Vandaag om 19:17:38
Raadplaatje door roco
Vandaag om 18:58:00
Digitaliseren Trix V 120 door Overet
Vandaag om 18:57:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Peter Kleton
Vandaag om 18:55:19
Omgeving Frankfurt am Main door reMARKable
Vandaag om 18:37:50
De Projecten van RetroJack door Scratchbuilt
Vandaag om 17:36:37
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door henk
Vandaag om 15:26:45
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:25:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 14:55:42
ACME 2024 met NS ICNG! door VAM65
Vandaag om 14:49:15
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 14:41:44
Stroomdetectie issues. door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:19:04
Decoder uitlezen met Z21 op programmeerspoor in iTrain door Dirk J
Vandaag om 13:06:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 13:02:37
Loksound downloads door D_Loc
Vandaag om 13:02:28
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Pauldg
Vandaag om 12:43:16
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 12:42:03
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 11:25:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Hans GJ
Vandaag om 11:13:01
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 10:50:37
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 09:46:28
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:34:43
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:48:11
  

Auteur Topic: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.  (gelezen 319103 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #765 Gepost op: 10 March 2018, 15:27:40 »
Is zien wat hier uit gaat komen.
Waarom trouwens dat uitsteeksel aan je viaduct links ?
Speciale functie als springplank of iets anders ?
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
  • Really old handsome bastard
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #766 Gepost op: 14 March 2018, 21:17:55 »
Misschien gewoon een leuk stukje scenery.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9036
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #767 Gepost op: 15 March 2018, 08:46:16 »
Hoi,

Een soort tunnelportaal waar de trein naar de schaduwbak verdwijnt.
Lastige hoek om iets creatiefs te vinden.

Wat betreft het goederenverkeer blijft nog steeds zand en grind de hoofdmoot, de ijzerwaren is een bijzaak de koffiebranderij slechts decoratie.
Maar wel allemaal industrie uit Utrecht.
Alle types goederenwagon die ik heb hebben nu een losplek en kunnen een vrachtkaart krijgen.



Gr.Koen.

Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18260
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #768 Gepost op: 15 March 2018, 09:15:28 »
Leuk plan, Koen. Alleen die 3-weg wissel waar je afbuigend de hoofdbaan op gaat vind ik persoonlijk niet mooi.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9036
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #769 Gepost op: 15 March 2018, 11:01:52 »
Hoi,

Als ik een Engelse wissel buiten beschouwing laat zou ik kunnen afsplitsen vanaf het kadespoor naar de hoekmodel en het toegangspoor tot raccordement vrijhouden.

Gr Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18260
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #770 Gepost op: 15 March 2018, 11:31:20 »
Heb 't even uitgetekend:

snapshot-gallerei by Ronald-45, on Flickr

Dit bedoelde ik ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9036
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #771 Gepost op: 15 March 2018, 12:00:52 »
 (y)

Exact. Heb inmiddels idee om een laadperron voor de ijzerwarenfabriek te bouwen.
Helaas, eerst mijn hobbytijd opmaken aan iets wat werken heet ::) ;D.

Gr Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2881
    • foto's op Imgur
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #772 Gepost op: 15 March 2018, 14:12:02 »
Een soort tunnelportaal waar de trein naar de schaduwbak verdwijnt.
Lastige hoek om iets creatiefs te vinden.

Er zijn nog zat andere trucs om een spoor te laten verdwijnen, bv.
achter een gebouw
achter een rij bomen
achter een dijklichaam
in een ingraving

Ik zou nog eens goed googelen. Wie weet wat je tegen komt.
Zo'n loos stukje viaduct ziet er eigenlijk raar uit.

bruikbare website:
http://www.carendt.com/
« Laatst bewerkt op: 15 March 2018, 14:17:02 door MarcNL »
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 7734
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #773 Gepost op: 15 March 2018, 15:54:36 »
Zelfs achter een trein...
Kopspoortje met een paar wagens die daar vast staan, eventueel met opschrift "Mag niet worden vervoerd" :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2881
    • foto's op Imgur
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #774 Gepost op: 15 March 2018, 16:01:19 »
Da's ook een leuk idee!
Heb ik nog nooit aan gedacht.

@Koen
Het is te overwegen om onder het viaduct een spiegel te plaatsen, waar die 2 rechte sporen tegenaan lopen?
Dan lijkt je baan ineens een stuk groter...
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9036
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #775 Gepost op: 15 March 2018, 16:48:29 »
Zo,

De bestelrit zit erop, overgang nr avonddienst ff in pauze, dus het mag.

Wat een ideeën allemaal.
Heb werkelijk mijn hoofd zitten breken in die hoek.

Gecharmeerd van enkele gipsen muurdelen dit viaduct bedacht.
De koffiebranderij kwam er later weer bij.

@Spiegel, zou kunnen.
Idee om dit pand  iets door te trekken en het kopspoortje tegen een laaddeur te laten lopen.

Het stukje voor het viaduct, de binnenbocht, zeg maar staat nog open voor genoemde suggesties.

Komt daar in "aangeboden" een interessant pakketje voorbij van Kibri loopbrug, natuurlijk ook anders in te zetten. 

Inmiddels dit oude baantje al tot versie 5.0 omgedoopt.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 15 March 2018, 16:52:17 door NS264 »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2881
    • foto's op Imgur
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #776 Gepost op: 15 March 2018, 17:37:20 »
Zo'n loopbrug moet natuurlijk wel ergens naar toe gaan.
Meestal zie je die bij een station.

Maar als je de trappen eraf laat, kun je er een leidingbrug van maken.
Dat past beter bij industrie.

Ikzelf heb ook nog zo'n loopbrug liggen (een kit van Pola),
maar de trappen zijn al jaren zoek.
Ik ga hem ook als leidingbrug inzetten.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9036
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #777 Gepost op: 23 March 2018, 23:36:55 »
Goedeavond,

Dit baantje is een langdurig leerproces voor het proef ondervinden van deze veelzijdige hobby, bovenkant(scenery) en onderkant(onderbouw/techniek), soms niet helemaal in de goede volgorde ::).

Plannen heb je soms groots in je hoofd zitten om vervolgens tot een zeer gereduceerd plan te komen waarvan je denkt, dat wordt 'um. 8)

Nog niet toegekomen aan de opzet van de onderbouw maar die komt er wel aan binnenkort.

Nu weer de zoveelste aanpassing in het baanplan(waar de helft van bestaat).
Enkele tips meegenomen.
Weer wat gepieker over de "rommeltuin" of Fiddle-Yard.
Daar zijn heel wat verschijningvormen van voor dit soort banen en van mij hoeft het niet ingewikkeld met schuiven of draaien.
Een afweging was de breedte van de module ca 30 cm, je moet dan weer extra plek reserveren.
Toch wel alle mogelijkheden bekeken en tot deze bekomen.




Oorspronkelijk was de baan als U-model gepland maar we komen tot de helft, een L, maar doorbouwen om de U te volmaken kan altijd nog.

Voor nu gaat de 3e bak dienst doen als rommeltuin. Ik kan de locs keren en om laten lopen buiten het zicht.
Wagonnetjes zet ik er wel los naast of misschien komt er nog een richeltje met rails erboven aan de achterwand.
Nog een beetje geschuif van de dieptewerking van de grote achtergrond-gebouwen maar op gegeven moment moet je het zo laten anders blijf je aan de gang. Tijdens het bouwen zien we wel hoe de uitvoering wordt.

De rommeltuin is al met al toch 1, 10 mtr  lang toch niet slecht, dacht ik zo.

In ieder geval weer wat droge denkstappen gemaakt er volgen wel weer bouwactiviteiten.

Owja, het terrein van onderhoud is iets verplaatst naar links waar nog een spoor bijgekomen is en zo dus meer plek voor scenery daarvan.

Zit ik wel met het dilemma met de spoorwegovergang om die nog te plaatsen (naast betonfabriek nu).

3 sporig waarvan de middelste de hoofdbaan voor emplacement.
Voor en achter dus een industrieel rangeerspoortje.
Weet nou niet precies waar ik die (slaghekbomen) moet gaan plaatsen en of het een tijdperk NSIV verantwoorde keus is.
Weet dat er in USA en bij ons in NL omringende landen wel dergelijke situaties zijn maar van Nederland ben ik niet overtuigd.

Logischerwijs zou je dan de bomen aan het hoofdspoor moeten zetten en de voorste en achterste afvlaggen door rangeerpersoneel?
En deze delen stapvoets berijden.


Vanaf de haven gezien richting rommeltuin, Scarm laat zich op een bepaalde hoek snapshotten, beter krijg ik het niet.

Totzover weer. Gr Koen.




« Laatst bewerkt op: 14 August 2018, 22:41:54 door NS264 »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Hoontje

  • Offline Offline
  • Berichten: 349
  • "Sik'nLeuren" in O & Station Rijen 1980 1:160
    • Hoontje.nl - 3D modellen van (hulpverlenings)voertuigen in 1:160 en 1:87
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #778 Gepost op: 24 March 2018, 00:42:53 »
Mooie overdenkingen Koen.
Volgens mij lag in Utrecht zelf zo'n spoorwegovergang. Hoofdspoor met AHOB, ervoor een industriespoor.
Of het PONlijntje, dat heeft dat volgens mij ook.
En op meer plaatsen is dat geweest, heb er weleens raadplaatjes van gezien enzo. Natuurlijk nu onvindbaar... Sorry


Groet

Hoontje

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2323
  • Really old handsome bastard
Re: Midland Industriebaan, NS Tijdperk IV, HO.
« Reactie #779 Gepost op: 24 March 2018, 12:27:11 »
Ik merk dat alles steeds meer zijn vaste plek krijgt in je plan. Wordt een mooi rangeerbaantje zo.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander