Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
  

Auteur Topic: Rangeren hoe & wat in de praktijk  (gelezen 7388 keer)

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Rangeren hoe & wat in de praktijk
« Gepost op: 14 juli 2014, 13:58:41 »
Ben een baanplan aan het tekenen, en niets is leuker dan om veel lange opstel/rangeersporen te plaatsen waar maar kan, maar eigenlijk heb ik geen idee aan wat voor eisen een rangeerterrein moet voldoen, en hoe het rangeren in zijn werk gaat. Ik weet inmiddels wel van een omhaalspoor, zodat een inrijdende lok zijn lading achter kan laten en parallel terug kan rijden, maar wat komt er nog meer bij kijken?

Zomaar een stuk spoor laten opsplitsen in 3 of 4 doodlopende opstelsporen is leuk, maar hoe wordt daar in de praktijk op gereden, wat is er meer nodig? Waar moet je verder aan denken? Zijn er regels? Hoe gaat eea logistiek in zijn werk?

Ik wil bijv, in het midden van de baan wat 'industrie' hebben, feitelijk eindgebruikers of producenten. Denk aan een oliemij of een ertsoverslag. Daar verzamel ik dus wagons, ik denk aan 2 a 3 niet al te lange sporen met ertswagons die samen 1 lange trein gaan vormen, de lok pakt ze beiden op, rijdt dan een rondje, en komt weer terug. Maar dan komt ie dus terug met de lok voorop, die rijd nu met de lok als eerste het terrein op. Hoe nu verder? Hoe 'verdeelt' men in de praktijk die lange trein weer over bijv. 2 a 3 sporen?

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Rangeren hoe & wat in de praktijk
« Reactie #1 Gepost op: 14 juli 2014, 14:29:51 »
Rangeren hoeft niet automatisch betekenen dat je allerlei omhaalsporen en rondgaande sporen hoeft te tekenen. Je kunt best een spoor spiltsen in een flink aantal doodlopende opstelsporen.

Het beste voorbeeld hoe dat eruit ziet en hoe dat logistiek werkt kun je live bekijken op de webcam van het rangeerterrein bij Plattling. Rechts zie je een groot aantal opstelsporen, links daarvaan een paar doorgaande sporen. Nog verder naar links, bij de perrons, heb je sporen voor passagierstreinen - die zijn voor dit onderwerp minder belangrijk.

Zie http://webcam.deg.net/?a=showcam&w=showliveimage2&o=pla

Zet deze webcam maar eens een poosje aan, dan krijg een goed beeld van de logistiek. Overdag is daar altijd wel wat te doen. Ze slepen voortdurend wagons heen en weer, stellen nieuwe treinen samen en zetten die dan weer klaar op de doorlopende sporen.
Op internet kun je het totale baanplan van Plattling vinden.

Sander

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Rangeren hoe & wat in de praktijk
« Reactie #2 Gepost op: 14 juli 2014, 14:38:03 »
Rangeren hoeft niet automatisch betekenen dat je allerlei omhaalsporen en rondgaande sporen hoeft te tekenen. Je kunt best een spoor spiltsen in een flink aantal doodlopende opstelsporen.
Ik ga die link eens goed bekijken, thanks! Als je een lange trein moet splitsen in meerder korte stukken over verschillende sporen moet je toch steeds met een stuk trein weer achteruit zou ik denken, ik kan me bijv. wel voorstellen dat je met je rangeertrein dan niet terug op de hoofdbaan wilt? Dus dat er toch iets is om heen en weer te karren?

Er zal ook wel verschil zitten tussen een rangeerterrein als ' tussenstop'  zoals dit, en een eindpunt bij een kleine fabriek of bijv. grote containerterminal?
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2014, 14:53:06 door jowi »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Rangeren hoe & wat in de praktijk
« Reactie #3 Gepost op: 14 juli 2014, 14:54:44 »
Nee, vandaar dat er als het even kan een aankomstspoor is. Op echte rangeerterreinen natuurlijk meerdere aankomstsporen en vertreksporen. Maar als het even kan ook bij een spooraansluiting. Dat de loc wagens kan neerzetten en ophalen zonder het hoofdspoor te hinderen.

Mijn kennis over de inrichting van een rangeerplek komt uit het aloude 'Moderne modelspoorwegen. Goederenvervoer' van H.F. Enter. Is uit 1970, maar zeer helder uitgelegd en de beginselen veranderen natuurlijk niet. Tweedehands voor een paar euro te koop. Staan er altijd wel een paar op Marktplaats ofzo.
Kijk, hier bijvoorbeeld.
http://www.dewitteganzenveer.nl/boeken/products-page/vervoer-divers/treinen-trams/moderne-modelspoorwegen-goederenvervoer-h-f-enter/
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2014, 14:56:30 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
Re: Rangeren hoe & wat in de praktijk
« Reactie #4 Gepost op: 14 juli 2014, 16:59:20 »
Hoi, volgens mij bedoel je een uitloopspoor. De aangekomen trein staat op het aankomstspoor, vervolgens trek je met een rangeerlok de wagons naar achteren op het uitloopspoor en verdeel je ze over je rangeersporen. Dit spoor kun je ook gebruiken om nieuwe treinen samen te stellen. Per rangeerspoor kun je verschillende treinen klaarzetten. Bijvoorbeeld spoor 1, haven of spoor 2 de buurtgoederentrein. Hierover zijn m.n. erg goede Amerikaanse boeken te vinden. Maar het boek van Enter is ook ok.
Gert-Jan

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Rangeren hoe & wat in de praktijk
« Reactie #5 Gepost op: 14 juli 2014, 17:14:00 »
Ja, dit soort bewegingen bedoel ik, dat zou ik wel eens willen zien. Dat spoor over waar je wagons weer naar achteren trekt, dat moet dus eigenlijk liefst wel zo lang zijn als het langste opstelspoor dan?
« Laatst bewerkt op: 14 juli 2014, 17:43:08 door guest7823 »

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4280
    • Filmpjes op YouTube
Re: Rangeren hoe & wat in de praktijk
« Reactie #6 Gepost op: 14 juli 2014, 17:48:28 »
Juiste benaming moet zijn `uithaalspoor`.

Voor een rangeerterrein heb je ongeveer nodig:

- aankomst/vertreksporen, waarbij je het omloopspoor en uithaalspoor kunt integreren;
- sorteersporen (die doodlopend kunnen zijn), die je kunt combineren met opstelsporen:
- (indien van toepassing): Opstelspoor rangeerlok;
- (indien van toepassing): Opstelspoor treinlok.

Voorbeeld voor een scenario:

Een groot chemisch bedrijf ontvangt dagelijks een trein met diverse ketelwagens. Deze trein komt met een e-lok aan. Deze trein loopt binnen, lok koppelt af en loopt om en gaat naar een opstelspoortje kort bij de aansluiting op de hoofdbaan. (pauze voor de machinist).
Vanuit de aansluiting naar de chemische fabriek komt een rangeerlok met een stuk of wat wagens op het spoor naast de net binnengekomen trein. Op de opstelsporen staat deel 1 van de trein al gereed, de rangeerlok met deel 2 steekt terug, er wordt 1 trein van gemaakt en de rangeerlok trekt het hele circus naar het eerder genoemde spoor. De rangeerlok en treinlok staan nu dus dicht bij elkaar, gelukkig is het spoortje waar de treinlok staat lang genoeg om ook de rangeerlok te kunnen plaatsen (scheelt je een wissel). Het wissel loopt om, de rangeerlok gaat naar de achterkant van de zojuist binnengekomen trein en duwt deze naar de sorteersporen (zeg 3 of 4). Daar worden de wagens gesorteerd om juist bij de fabriek te worden geplaatst, een aantal wagens zijn niet vandaag nodig en worden op 1 van de kopsporen geplaatst tot ze wel nodig zijn.
Ondertussen loopt de treinlok voor de trein en vertrekt weer naar je denkbeeldige Kijfhoek of Gremberg.
Als het rangeren klaar is wordt er 1 rangeerdeel van gemaakt en gaat het geduwd naar de fabriek. Na het plaatsen van de wagens is de dienst voorbij, gaat de lok naar een opstelspoortje (met tankplaat), ben je een uurtje verder en is het tijd voor een biertje voor het personeel. Thuis wel te verstaan.

Zoiets?


https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4280
    • Filmpjes op YouTube
Re: Rangeren hoe & wat in de praktijk
« Reactie #7 Gepost op: 14 juli 2014, 17:53:05 »


Plaatje van een baan die al lang terziele is, maar hier zie je een kort spoortje waar je tijdelijk een lok kwijt kunt. Voor het beschreven scenario mag het iets langer zijn. Je hoeft dus niet de hoofbaan op en kunt makkelijk van spoor wisselen.
In het echt zijn dergelijke spoortjes ook aangelegd om te voorkomen dat een trein onbedoeld de hoofbaan (op de foto de onderste 2 sporen) op gaat. Bij Wijster ligt bijvoorbeeld zoiets.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Rangeren hoe & wat in de praktijk
« Reactie #8 Gepost op: 14 juli 2014, 19:40:10 »
...
Zoiets?
Ik zou het emplacement erbij moeten zien om het helemaal te snappen en te zien om welke lengtes etc het gaat...

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1643
Re: Rangeren hoe & wat in de praktijk
« Reactie #9 Gepost op: 14 juli 2014, 20:02:04 »
Uithaalspoor, dat was het woord waar ik niet op kwam.
Gert-Jan

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4280
    • Filmpjes op YouTube
Re: Rangeren hoe & wat in de praktijk
« Reactie #10 Gepost op: 14 juli 2014, 21:48:52 »
@ G-J: gelukkig is daar dit forum voor  ;)

@ Jowi:

Met de lengte kun je een beetje varieren, om te beginnen ligt het er aan wat je ruimte is. Wil je een redelijke ertstrein samenstellen heb je aardig wat lengte nodig. Daarom mikte ik ook op de ketelwagens, met verschillende typen ketels (of voor mijn part staal) kun je mooi varieren.

Stel: je a/v-sporen (aankomst/vertrek) zijn 1,5 meter. Wil je opstelsporen van 60 centimeter moet je daar wel een wisselstraat bijdenken dus op 2,5 meter zit je zo. Heb je minder lengte en moet je de a/v naast je rangeersporen leggen heb je dus een uithaalspoor nodig, omdat je niet de hoofdbaan op mag. Daarvan is het niet erg als dat spoor in een bocht ligt.

Ik wil eventueel wat voor je tekenen, heel simpel met potlood en papier, maar dan heb ik wel wat maten nodig. Wordt ook niet meer vandaag dan.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4280
    • Filmpjes op YouTube
Re: Rangeren hoe & wat in de praktijk
« Reactie #11 Gepost op: 14 juli 2014, 22:00:43 »


Hier nog een plaatje van een vroegere modelbaan. De goederenloods rechtsboven is dezelfde als op de foto die ik eerder vandaag plaatste.

De 2 sporen met `bovenleiding` stellen de hoofbaan voor. De 2 sporen daar links van zijn de a/v-sporen, de rode lok staat op het linker spoor. Het andere spoor is bedoeld om om te lopen. Daarnaast dan 4 sporen voor het sorteren/opstellen van wagens. Het laatste spoor is de aansluiting naar de bedrijven.

Om hier te kunnen rangeren heb je een uithaalspoor nodig, daarmee haal je de trein van de a/v en steek je terug naar de doodlopende kopsporen. Bij het samenstellen van een trein doe je het andersom.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT