Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Torikoos
Vandaag om 17:48:40
Ronald doet de Fork Challenge! door Torikoos
Vandaag om 17:34:00
Zelfbouw draaischijf 3D printer - Rocrail WIO Raspberry Pico (W) door Peter.v.L
Vandaag om 17:17:00
S88n bus splitsen door Dave.......
Vandaag om 17:06:53
Licht op Roco BR52 is niet (ana)logisch.. door Martijn1974
Vandaag om 16:59:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 16:35:18
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 16:31:45
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 16:21:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Wisselwachter
Vandaag om 16:17:58
Vreemd probleem door RobVille
Vandaag om 15:51:36
PB Models, ICR-rijtuigen door Ralf Wittkamp
Vandaag om 15:45:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 15:43:26
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:40:46
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 13:54:47
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 13:35:45
Lagers vervangen DJH NS 3300 door orientexpress
Vandaag om 13:17:15
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door orientexpress
Vandaag om 13:07:13
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
Vandaag om 13:00:33
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 12:16:43
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 12:04:32
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door spoorijzer
Vandaag om 11:17:51
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:21:16
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:44:21
Roco Plan T door grossraumwagen
Vandaag om 08:33:30
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:33:24
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Jelmer
Vandaag om 08:22:47
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 08:15:28
20 jaar BNLS door prutser
Vandaag om 08:08:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 07:47:50
Omnummeren Piko 2901 (BR 186) door Traxx
08 July 2025, 23:15:21
  

Auteur Topic: Rangeren hoe & wat in de praktijk  (gelezen 8502 keer)

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Rangeren hoe & wat in de praktijk
« Gepost op: 14 July 2014, 13:58:41 »
Ben een baanplan aan het tekenen, en niets is leuker dan om veel lange opstel/rangeersporen te plaatsen waar maar kan, maar eigenlijk heb ik geen idee aan wat voor eisen een rangeerterrein moet voldoen, en hoe het rangeren in zijn werk gaat. Ik weet inmiddels wel van een omhaalspoor, zodat een inrijdende lok zijn lading achter kan laten en parallel terug kan rijden, maar wat komt er nog meer bij kijken?

Zomaar een stuk spoor laten opsplitsen in 3 of 4 doodlopende opstelsporen is leuk, maar hoe wordt daar in de praktijk op gereden, wat is er meer nodig? Waar moet je verder aan denken? Zijn er regels? Hoe gaat eea logistiek in zijn werk?

Ik wil bijv, in het midden van de baan wat 'industrie' hebben, feitelijk eindgebruikers of producenten. Denk aan een oliemij of een ertsoverslag. Daar verzamel ik dus wagons, ik denk aan 2 a 3 niet al te lange sporen met ertswagons die samen 1 lange trein gaan vormen, de lok pakt ze beiden op, rijdt dan een rondje, en komt weer terug. Maar dan komt ie dus terug met de lok voorop, die rijd nu met de lok als eerste het terrein op. Hoe nu verder? Hoe 'verdeelt' men in de praktijk die lange trein weer over bijv. 2 a 3 sporen?

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Rangeren hoe & wat in de praktijk
« Reactie #1 Gepost op: 14 July 2014, 14:29:51 »
Rangeren hoeft niet automatisch betekenen dat je allerlei omhaalsporen en rondgaande sporen hoeft te tekenen. Je kunt best een spoor spiltsen in een flink aantal doodlopende opstelsporen.

Het beste voorbeeld hoe dat eruit ziet en hoe dat logistiek werkt kun je live bekijken op de webcam van het rangeerterrein bij Plattling. Rechts zie je een groot aantal opstelsporen, links daarvaan een paar doorgaande sporen. Nog verder naar links, bij de perrons, heb je sporen voor passagierstreinen - die zijn voor dit onderwerp minder belangrijk.

Zie http://webcam.deg.net/?a=showcam&w=showliveimage2&o=pla

Zet deze webcam maar eens een poosje aan, dan krijg een goed beeld van de logistiek. Overdag is daar altijd wel wat te doen. Ze slepen voortdurend wagons heen en weer, stellen nieuwe treinen samen en zetten die dan weer klaar op de doorlopende sporen.
Op internet kun je het totale baanplan van Plattling vinden.

Sander

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Rangeren hoe & wat in de praktijk
« Reactie #2 Gepost op: 14 July 2014, 14:38:03 »
Rangeren hoeft niet automatisch betekenen dat je allerlei omhaalsporen en rondgaande sporen hoeft te tekenen. Je kunt best een spoor spiltsen in een flink aantal doodlopende opstelsporen.
Ik ga die link eens goed bekijken, thanks! Als je een lange trein moet splitsen in meerder korte stukken over verschillende sporen moet je toch steeds met een stuk trein weer achteruit zou ik denken, ik kan me bijv. wel voorstellen dat je met je rangeertrein dan niet terug op de hoofdbaan wilt? Dus dat er toch iets is om heen en weer te karren?

Er zal ook wel verschil zitten tussen een rangeerterrein als ' tussenstop'  zoals dit, en een eindpunt bij een kleine fabriek of bijv. grote containerterminal?
« Laatst bewerkt op: 14 July 2014, 14:53:06 door jowi »

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22472
Re: Rangeren hoe & wat in de praktijk
« Reactie #3 Gepost op: 14 July 2014, 14:54:44 »
Nee, vandaar dat er als het even kan een aankomstspoor is. Op echte rangeerterreinen natuurlijk meerdere aankomstsporen en vertreksporen. Maar als het even kan ook bij een spooraansluiting. Dat de loc wagens kan neerzetten en ophalen zonder het hoofdspoor te hinderen.

Mijn kennis over de inrichting van een rangeerplek komt uit het aloude 'Moderne modelspoorwegen. Goederenvervoer' van H.F. Enter. Is uit 1970, maar zeer helder uitgelegd en de beginselen veranderen natuurlijk niet. Tweedehands voor een paar euro te koop. Staan er altijd wel een paar op Marktplaats ofzo.
Kijk, hier bijvoorbeeld.
http://www.dewitteganzenveer.nl/boeken/products-page/vervoer-divers/treinen-trams/moderne-modelspoorwegen-goederenvervoer-h-f-enter/
« Laatst bewerkt op: 14 July 2014, 14:56:30 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1699
Re: Rangeren hoe & wat in de praktijk
« Reactie #4 Gepost op: 14 July 2014, 16:59:20 »
Hoi, volgens mij bedoel je een uitloopspoor. De aangekomen trein staat op het aankomstspoor, vervolgens trek je met een rangeerlok de wagons naar achteren op het uitloopspoor en verdeel je ze over je rangeersporen. Dit spoor kun je ook gebruiken om nieuwe treinen samen te stellen. Per rangeerspoor kun je verschillende treinen klaarzetten. Bijvoorbeeld spoor 1, haven of spoor 2 de buurtgoederentrein. Hierover zijn m.n. erg goede Amerikaanse boeken te vinden. Maar het boek van Enter is ook ok.
Gert-Jan

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Rangeren hoe & wat in de praktijk
« Reactie #5 Gepost op: 14 July 2014, 17:14:00 »
Ja, dit soort bewegingen bedoel ik, dat zou ik wel eens willen zien. Dat spoor over waar je wagons weer naar achteren trekt, dat moet dus eigenlijk liefst wel zo lang zijn als het langste opstelspoor dan?
« Laatst bewerkt op: 14 July 2014, 17:43:08 door guest7823 »

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4700
    • Filmpjes op YouTube
Re: Rangeren hoe & wat in de praktijk
« Reactie #6 Gepost op: 14 July 2014, 17:48:28 »
Juiste benaming moet zijn `uithaalspoor`.

Voor een rangeerterrein heb je ongeveer nodig:

- aankomst/vertreksporen, waarbij je het omloopspoor en uithaalspoor kunt integreren;
- sorteersporen (die doodlopend kunnen zijn), die je kunt combineren met opstelsporen:
- (indien van toepassing): Opstelspoor rangeerlok;
- (indien van toepassing): Opstelspoor treinlok.

Voorbeeld voor een scenario:

Een groot chemisch bedrijf ontvangt dagelijks een trein met diverse ketelwagens. Deze trein komt met een e-lok aan. Deze trein loopt binnen, lok koppelt af en loopt om en gaat naar een opstelspoortje kort bij de aansluiting op de hoofdbaan. (pauze voor de machinist).
Vanuit de aansluiting naar de chemische fabriek komt een rangeerlok met een stuk of wat wagens op het spoor naast de net binnengekomen trein. Op de opstelsporen staat deel 1 van de trein al gereed, de rangeerlok met deel 2 steekt terug, er wordt 1 trein van gemaakt en de rangeerlok trekt het hele circus naar het eerder genoemde spoor. De rangeerlok en treinlok staan nu dus dicht bij elkaar, gelukkig is het spoortje waar de treinlok staat lang genoeg om ook de rangeerlok te kunnen plaatsen (scheelt je een wissel). Het wissel loopt om, de rangeerlok gaat naar de achterkant van de zojuist binnengekomen trein en duwt deze naar de sorteersporen (zeg 3 of 4). Daar worden de wagens gesorteerd om juist bij de fabriek te worden geplaatst, een aantal wagens zijn niet vandaag nodig en worden op 1 van de kopsporen geplaatst tot ze wel nodig zijn.
Ondertussen loopt de treinlok voor de trein en vertrekt weer naar je denkbeeldige Kijfhoek of Gremberg.
Als het rangeren klaar is wordt er 1 rangeerdeel van gemaakt en gaat het geduwd naar de fabriek. Na het plaatsen van de wagens is de dienst voorbij, gaat de lok naar een opstelspoortje (met tankplaat), ben je een uurtje verder en is het tijd voor een biertje voor het personeel. Thuis wel te verstaan.

Zoiets?


https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4700
    • Filmpjes op YouTube
Re: Rangeren hoe & wat in de praktijk
« Reactie #7 Gepost op: 14 July 2014, 17:53:05 »


Plaatje van een baan die al lang terziele is, maar hier zie je een kort spoortje waar je tijdelijk een lok kwijt kunt. Voor het beschreven scenario mag het iets langer zijn. Je hoeft dus niet de hoofbaan op en kunt makkelijk van spoor wisselen.
In het echt zijn dergelijke spoortjes ook aangelegd om te voorkomen dat een trein onbedoeld de hoofbaan (op de foto de onderste 2 sporen) op gaat. Bij Wijster ligt bijvoorbeeld zoiets.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

jowi

  • Offline Offline
  • Berichten: 2375
Re: Rangeren hoe & wat in de praktijk
« Reactie #8 Gepost op: 14 July 2014, 19:40:10 »
...
Zoiets?
Ik zou het emplacement erbij moeten zien om het helemaal te snappen en te zien om welke lengtes etc het gaat...

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1699
Re: Rangeren hoe & wat in de praktijk
« Reactie #9 Gepost op: 14 July 2014, 20:02:04 »
Uithaalspoor, dat was het woord waar ik niet op kwam.
Gert-Jan

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4700
    • Filmpjes op YouTube
Re: Rangeren hoe & wat in de praktijk
« Reactie #10 Gepost op: 14 July 2014, 21:48:52 »
@ G-J: gelukkig is daar dit forum voor  ;)

@ Jowi:

Met de lengte kun je een beetje varieren, om te beginnen ligt het er aan wat je ruimte is. Wil je een redelijke ertstrein samenstellen heb je aardig wat lengte nodig. Daarom mikte ik ook op de ketelwagens, met verschillende typen ketels (of voor mijn part staal) kun je mooi varieren.

Stel: je a/v-sporen (aankomst/vertrek) zijn 1,5 meter. Wil je opstelsporen van 60 centimeter moet je daar wel een wisselstraat bijdenken dus op 2,5 meter zit je zo. Heb je minder lengte en moet je de a/v naast je rangeersporen leggen heb je dus een uithaalspoor nodig, omdat je niet de hoofdbaan op mag. Daarvan is het niet erg als dat spoor in een bocht ligt.

Ik wil eventueel wat voor je tekenen, heel simpel met potlood en papier, maar dan heb ik wel wat maten nodig. Wordt ook niet meer vandaag dan.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4700
    • Filmpjes op YouTube
Re: Rangeren hoe & wat in de praktijk
« Reactie #11 Gepost op: 14 July 2014, 22:00:43 »


Hier nog een plaatje van een vroegere modelbaan. De goederenloods rechtsboven is dezelfde als op de foto die ik eerder vandaag plaatste.

De 2 sporen met `bovenleiding` stellen de hoofbaan voor. De 2 sporen daar links van zijn de a/v-sporen, de rode lok staat op het linker spoor. Het andere spoor is bedoeld om om te lopen. Daarnaast dan 4 sporen voor het sorteren/opstellen van wagens. Het laatste spoor is de aansluiting naar de bedrijven.

Om hier te kunnen rangeren heb je een uithaalspoor nodig, daarmee haal je de trein van de a/v en steek je terug naar de doodlopende kopsporen. Bij het samenstellen van een trein doe je het andersom.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT