Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door Klaas Zondervan
Vandaag om 22:24:15
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 22:05:41
Bahnstrecke 5867 door puntenglijder
Vandaag om 22:01:58
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 21:46:09
Dat overkomt mij niet. door MOVisser
Vandaag om 21:43:59
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: De bouw van twee enorme tunnels in Bilthoven  (gelezen 2110 keer)

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
De bouw van twee enorme tunnels in Bilthoven
« Gepost op: 13 July 2014, 08:08:01 »
Hallo allen

Voor de liefhebbers onder jullie hier een klein foto verslagje uit de werkelijkheid van ons
sporen net.
Hier in Bilhoven is Prorail en Gemeente etc al een jaar of 3 bezig met het oude weg verkeer over
het spoor waar het spoor kruist van Utrecht naar Amersfoort en Utrecht  Hilversum te vervangen door
2 enorme tunnels.
1 tunnel voor het auto verkeer en 1 tunnel voor fietsers en voetgangers.
Zo'n 2 jaar geleden begon men met de tunnel voor het auto verkeer wat heel, heel veel commotie van te voren heeft gebracht.
Slopen van panden, onteigening van een groot chinees restaurant die niet weg wilde en nog vele andere opstakels.
Ik had een foto van de sloop van de chinees maar kan deze niet meer vinden jammer.
Ook Foto's van de auto tunnel zal ik later bijvoegen.

Maar de voetgangers tunnel die heb ik momenteel wel beschikbaar, deze tunnel is een onderdeel van een groot
expertise project in Bilthoven waarbij de omgeving van het station en winkelbuurt herzien wordt.
Ik heb te pakken kunnen krijgen een set tekeningen van Prorail (mijn dank daarvoor nog aan één van de projectleiders) waarin stap voor stap de tunnel bouw aangegeven is.
De twee spoordelen zijn naast het oude traject gebouwd en later in de planning verschoven naar de juiste plaats, dit verschuiven ging was spectaculair om te zien en ging ook nog eens erg vlug.







De tekeningen set bestaat wel uit een blad of 7, deze heb ik hier niet allen geplaatst.











Altijd heel fascinerend om deze uitschuif kranen te zien opbouwen.





De twee tunnel beginnen op het zelfde punt waar een rotonde is gemaakt de auto tunnel gaat dan een
heel eind naar links om vervolgens een 80 m verder schuin onder het spoor te gaan, aan de andere kant komen
we weer op een rotonde waar de aansluiting met het oude tracé weer tot stand komt.
Bij deze tweede rotonde komt ineens de voetgangers tunnel in beeld die het oude tracé volgt wat vroeger de
normale spoor over gang was.
Zal deze week nog als jullie daar interesse in hebben nog een overzicht foto cq tekening plaatsen. 
Ik ben me bewust dat dit verhaal niet helemaal compleet is dat komt door dat ik diverse foto's ineens niet meer vinden kan om te uploaden. sorry daar voor.

Mocht er interesse zijn voor een setje tekeningen betreffende de bouw van die twee spoorbakken ben ik
genegen deze af te drukken en op te sturen.
Met vr,
gr,
Herwim

Moderatoren
Misschien heb ik dit verhaal onder het verkeerde hoofdstuk geplaatst wees vrij om dit dan te verplaatsen.






Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3614
    • Flickr
Re: De bouw van twee enorme tunnels in Bilthoven
« Reactie #1 Gepost op: 13 July 2014, 10:23:26 »
Leuk wel om te zien, maar als deze tunnels de klassificatie 'enorm' krijgen hoe zou je dan b.v. de Kanaaltunnel of de Gotthardtunnel (beide 50+ kilometer) willen klassificeren?  ;D

Op zich is zo'n tunneltje onder het spoor door niet erg bijzonder meer tegenwoordig  ;)

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2883
    • foto's op Imgur
Re: De bouw van twee enorme tunnels in Bilthoven
« Reactie #2 Gepost op: 13 July 2014, 10:33:37 »
...onteigening van een groot chinees restaurant die niet weg wilde...

off-topic:
Die Chinees mag blij zijn dat hij in Nederland zijn zaak heeft/had.
In China wordt er op een heel andere manier onteigend. Mensen krijgen een zeer gering geldbedrag aangeboden, en moeten dan binnen 2 dagen wegwezen.
Doen ze dat niet, worden ze zonder verdere vertraging door politie + leger hun huis uit geslagen. Letterlijk.
Hoogbejaarden, zieken en kinderen worden daarbij niet ontzien.
Een mensenleven is in China niets waard.

on-topic:
Leuk om de kranen van Martin van Riel uit Tilburg zo "ver van huis" aan het werk te zien...
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: De bouw van twee enorme tunnels in Bilthoven
« Reactie #3 Gepost op: 13 July 2014, 10:52:53 »
Hallo Sicco

Die  classificatie is niet een officiele term van de bouwer of gemeente die term komt van mij zelf.
Ben niet eens met je opmerking dat dit tunneltje niets bijzonders zou zijn, misschien wel bij vele kleine
voetgangers tunnels maar hier waren nogal eisen gesteld door de Gemeente omdat het een onderdeel is van een groot scheepse reorganisatie en vernieuwing van het centrum van Bilthoven.
De tunnel voor de auto's is ± 250 M lang en loopt in een slinger onder het station door
De voetgangers tunnel is pakweg 80 M lang en ± 30 M breed met zeer grote trap vanuit de open tunnel naar
de perrons toe.
Ik zal proberen daar een tekening van te krijgen als je daar interesse in hebt kan het nog niet foto graveren want de bouw duurt nog zeker tot begin volgend jaar.   
gr,
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Sicco Dierdorp

  • Nostalgist
  • Offline Offline
  • Berichten: 3614
    • Flickr
Re: De bouw van twee enorme tunnels in Bilthoven
« Reactie #4 Gepost op: 13 July 2014, 10:56:43 »
Het is mij bekend, ik woon om de hoek  ;D Het is ene relatief passen-en-meten project. Maar ik blijf erbij dat een en ander best (behoorlijk) in perspectief gezien kan worden  :)

Hans Grasmaijer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3308
Re: De bouw van twee enorme tunnels in Bilthoven
« Reactie #5 Gepost op: 13 July 2014, 11:10:20 »
Dag Sicco,

Erg leuk, die foto's. Die tunnels worden door Heijmans gebouwd, en mijn tekenbureau in Jakarta heeft het detailtekenwerk van de betonconstructies verzorgd. En nu komt dit via onze gezamenlijke hobby op het web.  (y)

Met vriendelijke groet,
Hans Grasmaijer
Tschuss Genossen

mhc

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: De bouw van twee enorme tunnels in Bilthoven
« Reactie #6 Gepost op: 17 August 2014, 22:39:56 »
Leuke foto's. Die tekeningen heb ik ook :D Je hebt ze vast van Maarten gekregen. Zelf volg ik de werkzaamheden op de voet en plaats regelmatig een samenvatting op http://www.stationbilthoven.nl/ (zie werkzaamheden). Inmiddels al zo'n 3400 foto's dus je hebt wel even de tijd nodig om ze allemaal te bekijken. Groet Marcel