Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet)
door
Dennis1984
Vandaag
om 22:20:10
"Spoor op Vleugels" in H0
door
MOVisser
Vandaag
om 22:07:43
schok bij vertrek
door
saskia
Vandaag
om 22:03:07
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025
door
Frank 123
Vandaag
om 21:59:45
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R)
door
Quinzeedied
Vandaag
om 21:49:03
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts
door
AP3737
Vandaag
om 21:33:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Cegielski
Vandaag
om 21:33:13
Rheinburg, TP V/VI
door
Dennis1984
Vandaag
om 21:16:49
Dat overkomt mij niet.
door
klusser
Vandaag
om 21:03:41
Ronald doet de Fork Challenge!
door
MaraNCS
Vandaag
om 20:49:54
Raadplaatje
door
Cc72000
Vandaag
om 20:10:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Frank 123
Vandaag
om 19:54:30
US diorama in H0
door
jan47
Vandaag
om 19:45:53
Piko 1136 van AC naar DC
door
Remco vM
Vandaag
om 18:59:26
Mooi weer om buiten te spelen
door
sncf231e
Vandaag
om 18:16:48
Chinese prut kabel
door
BrightonBelle
Vandaag
om 17:48:10
Aachenau West
door
Wim Vink
Vandaag
om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen
door
BrightonBelle
Vandaag
om 17:30:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0.
door
Benelux795
Vandaag
om 15:43:00
Welke kleur is Roco oud bruin?
door
Bahn-AG
Vandaag
om 15:17:45
Seuthe gaat stoppen
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 14:09:28
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden
door
Jan Bennink
Vandaag
om 13:42:30
Lokpilot 4 defect
door
bellejt
Vandaag
om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 13:02:57
Overstap naar HTM
door
Ronald Halma
Vandaag
om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw?
door
Karben
Vandaag
om 12:32:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
Bert55
Vandaag
om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
thevandijks
Vandaag
om 12:13:11
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
weatheren.. k vind maar link..
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: weatheren.. k vind maar link.. (gelezen 3052 keer)
aj
roco digitaal! Eurospoor, t was prachtig!
weatheren.. k vind maar link..
«
Gepost op:
29 August 2007, 20:04:30 »
huisjes weatheren.. je ziet en hoort het wel.. maar zelf :-|
ik vind het erg 'link'. :-| heeft iemand goed tips? foto's zag ik al wel..
hoeveel moet je erop doen..? en waarop kan je oefenen...?
heeft iemand goed tips voor me?
Miguel
Re: weatheren.. k vind maar link..
«
Reactie #1 Gepost op:
29 August 2007, 20:47:42 »
Zelf heb ik het ook nog nooit gedaan. Maar mocht ik het ooit nog eens gaan doen zal ik eerst gewoon op oude huisjes oefenen. Als het dan tegenvalt is het toch niet erg. Hetzelfde geldt ook voor wagons enz.
Mocht je geen oude huisjes of wagons hebben, dan kan je die altijd nog op beurzen kopen. Dat is altijd nog beter dan op een 'nieuw' huisje waarop het mislukt.
Dus gewoon net zoveel proberen totdat jezelf vind dat je het onder de knie hebt
.
Dirkske
«
Reactie #2 Gepost op:
29 August 2007, 21:53:06 »
Hoi Aj,
Bij de meeste modelhuisjes zit her en der wel stukje muur of iets dergelijks dat je niet nodig hebt.
Deze restjes zijn ideaal om op te "oefenen(knoeien)".
Naar mijn ondervinding oefen je het best met droog pigment.
ZEER
gedoseerd aanbrengen. Best het pigment in tien (flinter)dunne lagen aanbrengen dan alles verknoeien in één beurt.
Probeer altijd te werken van donker naar licht.
mvg.Dirk.
Je eigen baan, je eigen wereldje.
btraornsuhobcd
«
Reactie #3 Gepost op:
29 August 2007, 21:59:01 »
ik heb er al wel ervaring mee, met wagons en huisjes (en zelfs wegdek).
ik pak gewoon een kwast met een beetje verf en dat doe ik dan op je huisje (bijvoorbeeld) daarna pak ik een grote ruwe kwast en ga er dan helemaal overheen zodat het mooi versprijd word en het er ''netjes'' uit ziet. geen zorgen want als het te veel is ofzo kun je de verf nog heel snel en gemakkelijk weg krijgen. dus echt verknoeien kun je het niet hoor
foto's??? dan nodig ik je uit voor eurospoor daar vind je een diorama van me die ik al ''mis-/be- handelt'' heb
Emmer
«
Reactie #4 Gepost op:
29 August 2007, 22:06:40 »
Om te beginnen zou ik eerst eens een oud huisje 'inwassen' met verdunde revell of humbrol, zwart of grijs, dit geeft al een aardig resultaat en je krijgt een beetje de 'feeling'. De verdunde verf met een kwastje op het model strijken, en dan een eventueel overschot met een stukje keukenpapier oid afvegen. Droog pigment heb ik geen ervaring mee, maar dat zal vast een mooi resultaat geven (roestsporen etc).
haha, nu is mijn reactie niet meer zo vernieuwend meer..
Groet, Mathijs
Menno
«
Reactie #5 Gepost op:
29 August 2007, 22:42:10 »
Ik heb laatst voor het eerst verschillende droogpigmentpoeders van Artitec gekocht. Voor iets van 11 euro heb je 11 potjes met verschillende veel voorkomende 'weathering' kleuren, van elk 5 gram.
Vooral het roestpoeder werkt geweldig: door te veel in een kwast te laden, en dat dan redelijk stevig over de rails en het bijbehorende ballast te strijken stuift het natuurgetrouw naar de zijkanten van de rails
Ik heb het dak van het oude station van mijn opa ook al bewerkt met roest en groen poeder (om algen te imiteren) maar dat ziet er beter uit als je het nat opbrengt (Door met terpentine de poeders vloeibaar te maken)
sneek
Modelleisenbahner mit Volldampf
«
Reactie #6 Gepost op:
29 August 2007, 23:09:56 »
het vervuilen van modeltreinen maakt ze wat realistischer;
Ik heb enkele vingeroefeningen online gezet;
http://picasaweb.google.nl/wimhoekema/Allerhande/photo#5104233154707259490
http://picasaweb.google.nl/wimhoekema/Allerhande/photo#5104230362978517010
http://picasaweb.google.nl/wimhoekema/Allerhande/photo#5104230418813091874
http://picasaweb.google.nl/wimhoekema/Allerhande/photo#5104230461762764850
http://picasaweb.google.nl/wimhoekema/Allerhande/photo#5104230496122503234
Dan m'n toelichting;
Verf is een uitstekend hulpmiddel om de modellen te verweren. Een combinatie van technieken met verfspuit en penseel levert acceptabele resultaten op. De ideale handleiding voor het verweren is niet te geven. Je moet een beetje kleurgevoel hebben en de echte treinen goed bestuderen, waar zit stof, hoe loopt vuil van de wanden af, welke kleuren kom je tegen.
Aan de hand van een model van een vierassige Shell-ketelwagen van Klein Modellbahn (een Einheits Kessel Wagen EKW van de DB uit de jaren vijftig voor de puristen) zal ik proberen uit te leggen hoe deze wagen aangepakt kan worden. Komt die wagen nieuw uit het doosje (dat we gelijk weggooien, we zijn tenslotte geen verpakkingsverzamelaar…) dan vallen een paar zaken op; zeer plasticachtige zwarte draaistellen en een ketel van glimmend grijs plastic met enorm storende gietnaden over de ketel. Nu hebben echte goederenwagens van alles, behalve glans. Daar gaat wat aangebeuren. Dus wordt de wagen gedemonteerd, draaistellen er af, bordes los, losse ketel. Nadat de naden in de ketel met modelbouwplamuur zijn gedicht pakken we de verfspuit en geven de ketel een beurt met matte lichtgrijze verf. Ik gebruik verf op oliebasis, de zogenaamde enamels, van Revell en Humbrol. Gebruik altijd matte kleuren voor het vervuilen van de treinen! Uit de bekende kleine potjes moet je de verf verdunnen met wasbezine voor de spuit, Revell heeft ook glazen potjes verf waarvan de inhoud al de juiste dikte heeft om mee te airbrushen. In een paar dunne lagen wordt de ketel dekkend lichtgrijs gespoten. Op de ketel aanwezige opschriften worden met een wattenstaafje met terpentine voorzichtig weer zichtbaar gemaakt, grotere opschriften kun je afdekken met maskeervloeistof, ook verkrijgbaar bij je treinenhandel in het verfschap.
Terwijl de ketel ligt te drogen gaan we de draaistellen even aanpakken. Te beginnen met een waas donkergrijs, daarna een waas leerkleurig bruin en een waasje zwart is de plasticglans voorgoed verdwenen. Een waasje is ook echt een waasje, nooit dekkend spuiten, want dan verdwijnen alle details onder een dikke laag verf. Met een kleine penseel kun je de remblokken en de veerpaketten een roestbruine tint geven, eventueel dat roestbruin mengen met wat fel geel/bruin, gooi maar wat kleuren door elkaar op het oog. Lekker aankliederen dus, probeer maar wat een stoffige, roestige kleur te maken. Als de verf op de draaistellen droog is, doop je als een ware kunstenaar de penseel in de matzwarte verf en veegt de verf vervolgens weer af aan een doekje. Er blijft een minieme hoeveelheid verf aan de haren van de penseel zitten en met die vrijwel droge penseel borstel je over de roestbruine veerpaketten en de aspotten van het draaistel. Zo ontstaat diepte in de voegen en wordt de felle roestkleur wat afgezwakt. Dit inborstelen van kleur met een vrijwel droge kwast noemen we on-Nederlands ‘dry-brushen’. Droogborstelen klinkt een stuk minder interessant…
Geef de wielen met uitzondering van het loopvlak ook gelijk een kleurtje. Wat oker en roestbruin mengen en een waasje op de wielen spuiten. De draaistellen lijken nu al heel realistisch. Het klinkt ingewikkelder dan het is. Spuit vervolgens een waasje stofkleur (beetje felbruin, beetje grijs, meng maar wat eigenlijk) over de appendages aan de onderkant van de wagenbodem waar de remcillinders en zo zitten. Herhaal deze handeling voor de loopbordessen en het rembordes. Ook hier wordt het doel bereikt en is de plasticglans gelijk verdwenen.
De goed gedroogde ketel is inmiddels egaal lichtgrijs, maar daarmee zijn we er nog niet. Ook op dat grote saaie vlak van die ketel moeten nog wat gebruikssporen komen. Daar komen weer kleine penselen bij kijken. Via de bovengenoemde drybrush-techniek brengen we achtereenvolgens verschillende kleuren op met wit, oker en bruin. Strijk daarbij vanaf de rug van de ketel naar beneden, zo loopt het vuil bij een regenbuitje ook langs de ketel naar de onderzijde. Als de met mate opgebrachte strepen goed droog zijn, maken we nog een papje van zwaar in terpentine verdunde matzwarte verf (vloeibaar als water) waarmee in de zelfde richting nog eens vanaf de vulopening op de ketel naar beneden wordt gestreken. Dit imiteert de olie die gemorst is bij het laden van de wagen. We klikken de wagen na droging weer in elkaar en kunnen constateren dat het plastic modelletje is omgetoverd in een zeer realistisch ogend schaalmodel. ’t Is zo simpel!
De foto laat het resultaat zien van de operatie die een geoefende ‘modelvervuiler’ binnen een halfuur kan afronden.
Dan nog de Revell-verfnummers die zijn gebruikt bij deze ketelwagen:
005 wit mat
006 teerzwart mat
008 zwart mat
016 zand mat
017 bruin mat
085 bruin mat
088 oker mat
Probeer het ook maar eens en oefen op een beschadigd of goedkoop wagentje. Je zult zien dat het helemaal niet zo moeilijk is.
«
Laatst bewerkt op: 29 August 2007, 23:45:39 door sneek
»
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!
(Be)schrijver van spoorhistorie
aj
«
Reactie #7 Gepost op:
30 August 2007, 17:15:18 »
bedankt allemaal! oude huisjes heb ik niet..
ik heb nog wel verf, al is dat geen speciale opzo
ik had nog wel een trein die kapot was van mijn broer, van vroeger.
die heb ik op mijn poging geweatherd.. kweet niet of het zo ong. goed is. :-|
ik deed het ook met een keukenrol erbij
beetje uitvegen enz..
aj
«
Reactie #8 Gepost op:
30 August 2007, 17:16:27 »
enne, sneek,
t ziet er leuk uit! die foto's
Print
Pagina's: [
1
]
« vorige
volgende »